sandstream
Guest
Tänkte lite på det du skrev och visst är utvecklingskostnaderna enorma i MotoGP och varje del kostar multum. Men är inte en av anledningarna till det att delarna görs i så få exemplar och att MotoGP-avdelningen får ta alla kostnader? När arbetet väl är gjort och med modifikationer kan börja massproduceras sjunker ju kostnaderna.WSBK är en betydligt bättre serie för att utveckla sporthojar än vad GP är då teknologin i GP inom överskådlig framtid kommer att vara för dyr för att sätta i produktion. Bäst är utvecklingen där reglerna inte ger helt fritt spelrum för exotiska lösningar som kostar massor utan man utvecklar genom att modifiera befintliga lösningar. Ett exempel är att man iom MotoGP har utvecklat och föfinat processer för att tillverka ramar som flexar mer på "rätt"ställe och i "rätt" ledd. Denna fantastiska kunskap kommer dock inte vardagsmotorcyklisten till gagn då produktionskostnaden per ram är enorm, då får man ut betydligt mer ur utvecklingen i WSBK till en billig peng.
Ta tex elektroniksystemen som MotoGP-hojarna har (då menar jag motorstyrning, TC, anti-wheelie mm). De kostar så pass mycket att Honda-teamen i WSBK inte hade råd med dem då ett system motsvarade teamens årsbudget. Suzuki hade en "billigare" variant på sina K5 och K6

Jag tror att vi kommer att få se billiga TC- och anti-wheeliesystem på gathojarna inom ett par år tackvare det jobb som gjorts i MotoGP. Suzuki har ju redan börjat med olika mappningar av motorn på R1000 K7 och det borde bara vara början.