Jerez

WSBK är en betydligt bättre serie för att utveckla sporthojar än vad GP är då teknologin i GP inom överskådlig framtid kommer att vara för dyr för att sätta i produktion. Bäst är utvecklingen där reglerna inte ger helt fritt spelrum för exotiska lösningar som kostar massor utan man utvecklar genom att modifiera befintliga lösningar. Ett exempel är att man iom MotoGP har utvecklat och föfinat processer för att tillverka ramar som flexar mer på "rätt"ställe och i "rätt" ledd. Denna fantastiska kunskap kommer dock inte vardagsmotorcyklisten till gagn då produktionskostnaden per ram är enorm, då får man ut betydligt mer ur utvecklingen i WSBK till en billig peng.
Tänkte lite på det du skrev och visst är utvecklingskostnaderna enorma i MotoGP och varje del kostar multum. Men är inte en av anledningarna till det att delarna görs i så få exemplar och att MotoGP-avdelningen får ta alla kostnader? När arbetet väl är gjort och med modifikationer kan börja massproduceras sjunker ju kostnaderna.

Ta tex elektroniksystemen som MotoGP-hojarna har (då menar jag motorstyrning, TC, anti-wheelie mm). De kostar så pass mycket att Honda-teamen i WSBK inte hade råd med dem då ett system motsvarade teamens årsbudget. Suzuki hade en "billigare" variant på sina K5 och K6:or som "bara" kostade ett par miljoner. Men det är ju inte de fysiska prylarna som kostar miljoner utan utvecklingsarbetet och testandet.

Jag tror att vi kommer att få se billiga TC- och anti-wheeliesystem på gathojarna inom ett par år tackvare det jobb som gjorts i MotoGP. Suzuki har ju redan börjat med olika mappningar av motorn på R1000 K7 och det borde bara vara början.

Är det alltid rullager i tvåtaktare? borde man inte kunna täta veven mot lagerna och använda glidlager samt oljepump för att öka hållbarheten på veven.

Vet inte om det gjorts några försök på det, men som jag kan tänka mig skulle veven bli onödigt lång axiellt, då du ska ha in både lager, och tätningar på båda sidor.
Känhända av lagerytorna hamnar för långt frånvevstaks-centrum, och därmed skulle hela veven börja flexa.
Annars en god ide, då den inre tätningen skulle minska vevhusets volym, och därmed öka vevhuskompressionen en aning till förmån för högre effekt.

Sen kräver som sagt konstruktionen lite fler aggregat som pump, gärna ett filter, osv, allt detta stavas vikt samt komplexitet. Dessutom stjäl ett glidlager mer effekt.

Ha ha - vem tror du efterfrågar det??!! "Hjälpmedel" för att undvika bakhjulsåkning.

:dummer :lol

Möjligen alla som inser att det blir lägre varvtider med båda hjulen i asfalten.

Last edited:
Tänkte lite på det du skrev och visst är utvecklingskostnaderna enorma i MotoGP och varje del kostar multum. Men är inte en av anledningarna till det att delarna görs i så få exemplar och att MotoGP-avdelningen får ta alla kostnader? När arbetet väl är gjort och med modifikationer kan börja massproduceras sjunker ju kostnaderna.

Ta tex elektroniksystemen som MotoGP-hojarna har (då menar jag motorstyrning, TC, anti-wheelie mm). De kostar så pass mycket att Honda-teamen i WSBK inte hade råd med dem då ett system motsvarade teamens årsbudget. Suzuki hade en "billigare" variant på sina K5 och K6:or som "bara" kostade ett par miljoner. Men det är ju inte de fysiska prylarna som kostar miljoner utan utvecklingsarbetet och testandet.

Jag tror att vi kommer att få se billiga TC- och anti-wheeliesystem på gathojarna inom ett par år tackvare det jobb som gjorts i MotoGP. Suzuki har ju redan börjat med olika mappningar av motorn på R1000 K7 och det borde bara vara början.

Visst en del teknologi är överförbar som tex elektronik men när det gäller mycket annat så är utvecklingskostnaden enorm men även produktionskostnaden är för hög för att få det i produktion.
Ett exempel jag tog innan är ramar där man på gathojar har gjutna profiler som är sammansvetsade något som funnits sen stenåldern men när MotoGP gjorde sitt intåg började man exprimentera med mer precisa produktionsmetoder till enorma utvecklingskostnader, man hittade bättre metoder som ger mer "rätt" flex något som efterlyses på gathojar men det är löjligt dyrt att producera så vi lär tyvärr inte få se det.
Tyvärr är det samma visa på många andra områden bla mycket motorteknologi såsom bakroterande motorer, longbang vevar och spännande ventilarrangemang men där finns hopp bla på fjädringsområdet där Öhlins verkar överföra mycket GP teknologi i sina nya ttx dämpare.

Möjligen alla som inser att det blir lägre varvtider med båda hjulen i asfalten.
Men snälla du. Den andel köpare som värderar en möjlig fördel vid bankörning i SM-tempo högre än möjligheten att kunna köra på bakhjulet är försvinnande liten.

Hur kul är det för övrigt med en sporthoj som inte reser sig på bakhjulet när man gasar rejält?

Last edited:
Men snälla du. Den andel köpare som värderar en möjlig fördel vid bankörning i SM-tempo högre än möjligheten att kunna köra på bakhulet är försvinnande liten.

Så är det säkert.
Grejen kan väl gå att knäppa på och av?
Jag tror Suzuki visar vägen med sin trestegsraket.
Du behöver inte låta så uppbragt! :D

vem tror du efterfrågar det??!! "Hjälpmedel" för att undvika bakhjulsåkning.
I sak har du säkert rätt, men det finns bättre och trevligare sätt att lägga fram den åsikten.

BMW har ju redan det på vissa modeller fom 2007, utvecklat i sverige av företaget jag jobbar på... Dock inga sporthojar än..

Jag hoppas på att få tillfälle att provköra en sån hoj i sommar...
Ska tydligen va ganska lätt att köra fort med det sytemet även på bana, chefen snackade om att dom hade varit och testat på åsen för ca 4-5 år sedan

Så är det säkert.
Grejen kan väl gå att knäppa på och av?
Jag tror Suzuki visar vägen med sin trestegsraket.
Du behöver inte låta så uppbragt! :D
Sorry.

Du kan nog ha helt rätt i att Suzukis justerbara tändkurva är början på en ny trend som flyttar tävlingen från hästkrafter till smarta inställningar. Och det vore ju en mycket välkommen förändring. T.ex. en på- och avstängbar "anti-wheelie-knapp" tillika "launch control". Vad kan man mer tänka sig...

:va

Sorry.

Du kan nog ha helt rätt i att Suzukis justerbara tändkurva är början på en ny trend som flyttar tävlingen från hästkrafter till smarta inställningar. Och det vore ju en mycket välkommen förändring. T.ex. en på- och avstängbar "anti-wheelie-knapp" tillika "launch control". Vad kan man mer tänka sig...

Jag skulle kunna tänka mig en "snabbt kvalvarv"-knapp. :)

Hur kul är det för övrigt med en sporthoj som inte reser sig på bakhjulet när man gasar rejält?
Konstruktionen vore enkel att bygga, en sensor på varje hjul och en styrbox som bryter tändningen om bakhjulet roterar X%fortare än framhjulet, det skulle innebära slut på buset med burnisar och bakhjulskörning, något för myndigheterna att införa kanske.

Myndigheterna vill inte att man ska ha roligt :mattias

T.ex. en på- och avstängbar "anti-wheelie-knapp" tillika "launch control". Vad kan man mer tänka sig...

En funktion som hjälper till att hålla cykeln på balanspunkten när det ska uiilas.Hade garanterat blivit en storsäljare för gatbruk:)

Men det där är ju bara skitsnack.Det finns ju ganska meriterade förare(Capirossi tex)som inte presterat något under dom första racen trots alla elektroniska hjälpmedel.Varför skulle då någon "vemsomhelst" helt plötsligt kunna komma in och köra som en gud menar du?

Nej, det är inte skitsnack.
När det inte går bra så är det fel på den eller den givaren/sensorn/elektroniken, dvs redan idag är förarna så mycket i händerna på elektroniken/programmerarna att det börjar tära på deras egen insats.
Visst, det kommer fortfarande att finnas de som är bättre än sina konkurrenter, men rätt som det är så kommer tiden när den som med störst precision kan trycka på "bromsa-växla ner-lägg ner-ge gas-växla upp-styr ut på rakan"-knappen är den som vinner ...
Hur kul är det? Dataspel där man utsätter sig för risker som inte ens tar själv utan som styrsystemen tar åt en ...
Se förbi näsan .. kolla mot horisonten ... tänk efter vad som är automatikgränsen för just dig ... Ska hojen starta när du kommer nära den med rätt immobilizer insytt i skyddsdräkten? Ska den rulla iväg med max traction när den känner din vikt på sadeln? Ja naturligvis efter att ha scannat omgivningen så att det är fritt.
Ska hojen, även om du tryckte bättre än någon annan inför kurvan, göra en beräkning om du kommer att hamna inom repelleringszonen för den framförvarande hojen och isf dra ner din hojs tänkta hastighet?
Var går gränsen för ett race mellan FÖRARE? :va

En funktion som hjälper till att hålla cykeln på balanspunkten när det ska uiilas.Hade garanterat blivit en storsäljare för gatbruk:)
En sån har jag velat ha i flera år :D

@NT: Självklart ska funktioner som TC, AW (Anti-wheele) mm på gathojar kunna stängas av/sättas på av föraren annars tror jag det blir svårsålt.

@NT: Självklart ska funktioner som TC, AW (Anti-wheele) mm på gathojar kunna stängas av/sättas på av föraren annars tror jag det blir svårsålt.

Hondas fördelning mellan fram- och bak-broms som de har på vissa modeller, går den att stänga av?
Eller är det så att Hondas subgrupp med broms- och regler-tekniker anser sig så mycket bättre än alla motorcyklister att de tycker de har rätt att från sin lilla avdelning bestämma hur den permanenta bromsfördelningen ska vara i alla tänkbara lägen?
Nån som vet??

2849932 Hondas fördelning mellan fram- och bak-broms som de har på vissa modeller, går den att stänga av?
Eller är det så att Hondas subgrupp med broms- och regler-tekniker anser sig så mycket bättre än alla motorcyklister att de tycker de har rätt att från sin lilla avdelning bestämma hur den permanenta bromsfördelningen ska vara i alla tänkbara lägen?
Nån som vet??
Vad jag vet går den inte att stänga av.

Hondas fördelning mellan fram- och bak-broms som de har på vissa modeller, går den att stänga av?
Nån som vet??

Vänd på det hela - tror du att gemene motorcyklist är bättre än det systemet?
Nej.
Savaret är att huvuddelen av alla hojåkare inte kan bromsa.

Back