Jerez

Annars gillar jag Hopkins uttalande på motogp.com där han skyller sin lowsider på en vindpust. :hihi
 
Några bilder på Spanska mc-tidningars omslag av dom senaste veckornas nummer. Man kan nästan tro dom gillar GP där! :D Testerna med dom senaste gathojarna får en liten notis längst ner i ena hörnet. Helt tvärtom mot våra Svenska mc-tidningar..
 

Bifogat

  • jdibujofd4.jpg
    jdibujofd4.jpg
    64.7 KB · Visningar: 28
  • jMotociclismo-2038.jpg
    jMotociclismo-2038.jpg
    120.4 KB · Visningar: 24
  • jmotociclismo2040em4.jpg
    jmotociclismo2040em4.jpg
    94.7 KB · Visningar: 33
  • jPort_Motociclismo_2036.jpg
    jPort_Motociclismo_2036.jpg
    103.4 KB · Visningar: 24
  • jdibujoiq4.jpg
    jdibujoiq4.jpg
    86.9 KB · Visningar: 37
  • jportadapreviewbc2.JPG
    jportadapreviewbc2.JPG
    85.8 KB · Visningar: 28
Last edited:
Här står en del om KTM's 250, bläddra till sidan 2 så ser man att den saknar powerjet men har någon form av EFI istället. Frågan är var den sprutar? Toppen? 111+ hk, varvar till 17000 rpm och ändå har veven ett serviceintervall på hela 200 mil (jo, det är mycket!) :yoparty
http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=3065

Ruskigt smart att ha en EFI som sprutar stödsoppa och är återkopplad till bla detonationsensor så du kan gå riktigt nära gränsen för vad det tål i bestyckningsväg.
 
Uppdateringar från Clinicamobile om Roberto Locatelli.
http://www.ducati.com/clinica_mobil...IKFUIHSIV1?news=article&newsId=34155&periodo=

Skadorna verkar vara lite bättre än vad man först befarade. Inga hjärnskador iaf.

Ser ut som att det blir Alex Debon som ska vara den som ersätter Loca om han inte kan komma till start dom närmsta racen.

Alex Debon ska ha testat den nya RSA aprilian på Jerez. Men jag har inte hittat några bilder. Har bara en bild på han från Jerez och där ser det ut som han kör på en RSW.
 
Sensationella uppgifter från RdP/Kawasaki Racing Team :rolleyes:

RdP: "By changing my riding position it was easier for me to get right down behind the screen on the straights, and this is good for our top speed."

Fråga: Kan man säga att d seriöst ska krävas försäsångstester, två race med träningar o kval, plus träningsdagar efter Jerez för att komma på att körställningen haft negativt påverkan på körningen? :va
 
17000 rpm! :skrämd

Vad varvar en 250 med kitprylar? Min varvar väl inte mer än 13000 tror jag. :va

Hänger mycket på vilken sorts pipa du har.
Min yamma varvade bra hela vägen upp till 14k rpm och förbi några 100rpm till, dock försökte jag hålla mig under 13500 för det tar hårt på veven.
Så det som är mest intressant här är varför deras vev håller så mycket längre, kanske belastningarna på den blir lägre när man kör parallelltwin.
 
Fast veven är konfigurerad som en V-twin. 90 grader men de skulle testa 75grader, om jag komemr ihåg rätt från länken.
 
Fast veven är konfigurerad som en V-twin. 90 grader men de skulle testa 75grader, om jag komemr ihåg rätt från länken.

Nåt måste det vara som gör att veven håller så bra vid de varvtalen. Antingen är den extremt fint tillverkad eller så är det något med figgen som gör att den håller så bra.
Apriliorna varvar inte lika högt, har rätt simpla vevar, men de kör inte 200 mil mellan renoveringarna.
 
Nåt måste det vara som gör att veven håller så bra vid de varvtalen. Antingen är den extremt fint tillverkad eller så är det något med figgen som gör att den håller så bra.
Apriliorna varvar inte lika högt, har rätt simpla vevar, men de kör inte 200 mil mellan renoveringarna.
En R6:a varvar ju 16.000 rpm, vad är det som gör att deras vevar håller, är det skillnad på lager, smörjning eller vad beror det på?

Obs detta är en seriös fråga och inget B.S om två eller fyra takter. :)

http://www.yamaha-motor.com/sport/R6_RPM_Limit.aspx
 
Man kan ju fråga sig varför man behöver varva något som har max effekt vid 12750 till 17000 och vad har det med insprutningen att göra? Låter som en "tidningsanka" faktiskt.

MR provkörde både Aprilia och Honda RSW för något år sedan. Aprilian varvade 14500, ungefär 1000 varv mer än Hondan. Hondan hade maxeffekten vid 12500, dvs ungefär som KTM och Aprilian vid 13500. En 125 med JhA:s A kit slutar varva vid 14700

En R6:a varvar ju 16.000 rpm, vad är det som gör att deras vevar håller, är det skillnad på lager, smörjning eller vad beror det på?

Obs detta är en seriös fråga och inget B.S om två eller fyra takter. :)

http://www.yamaha-motor.com/sport/R6_RPM_Limit.aspx

Jag tror inte det är nåt magiskt med den utan det är nog inte svårare än att den är grövre dimensionerad. Det är ju ingen racingmotor så man kan kosta på sig att ha stora och tunga rörliga delar.
 
Last edited:
CA ger verkligen barnslighet ett ansikte.

Att sätta upp folk på sin ignorelista är i klass med att lägga sig på golvet i affärn och gråta för att man inte får godis av mamma: Dumma, dumma, dumma!!! :hihi

Ja du, du är inte så dålig själv på det du tycker CA gör så bra:)
 
En R6:a varvar ju 16.000 rpm, vad är det som gör att deras vevar håller, är det skillnad på lager, smörjning eller vad beror det på?

Obs detta är en seriös fråga och inget B.S om två eller fyra takter. :)

http://www.yamaha-motor.com/sport/R6_RPM_Limit.aspx

4-taktsmotorer har ju till skillnad från 2-taktare, trycksmorda glidlager.
Dessa tål dels mycket högre belastningar, dels varv.
I ett glidlager har man t.ex så oändligt mycket större bäryta. Det är ju hela lagrets yta som tar upp trycket.
I et kullager (eller rullager) som det sitter i 2-taktarnas vevar så är det ju endast kontaktytan mellan rulle/kula mot lagerskålen som tar upp trycket, och det blir så höga yt-tryck vid dessa varvtal att oljefilmen (som dessutom är snålt tilltagen) brister.
 
Last edited:
En R6:a varvar ju 16.000 rpm, vad är det som gör att deras vevar håller, är det skillnad på lager, smörjning eller vad beror det på?

Obs detta är en seriös fråga och inget B.S om två eller fyra takter. :)

http://www.yamaha-motor.com/sport/R6_RPM_Limit.aspx

Smörjning är nog en del, tvåtakt kommer den med bränslet, i fyrtaktaren ligger den redan och badar i olja. Belastningen på veven är värre i tvåtakt, det smäller ju lite oftare i en tvåtaktare, medan fyrtaktaren slarvar bort lite fler tändvarv.
Det går såklart att få en tvåtaktare att varva högre, men det börjar bli svårare från 14k rpm och uppåt för att piporna och hojarna ska vara körbara.
 
4-taktsmotorer har ju till skillnad från 2-taktare, trycksmorda glidlager.
Dessa tål dels mycket högre belastningar, dels varv.
I ett glidlager har man t.ex så oändligt mycket större bäryta. Det är ju hela lagrets yta som tar upp trycket.
I et kullager (eller rullager) som det sitter i 2-taktarnas vevar så är det ju endast kontaktytan mellan rulle/kula mot lagerskålen som tar upp trycket, och det blir så höga yt-tryck vid dessa varvtal att oljefilmen (som dessutom är snålt tilltagen) brister.
Är det alltid rullager i tvåtaktare? borde man inte kunna täta veven mot lagerna och använda glidlager samt oljepump för att öka hållbarheten på veven.
 
2849504 Är det alltid rullager i tvåtaktare? borde man inte kunna täta veven mot lagerna och använda glidlager samt oljepump för att öka hållbarheten på veven.
Åtminstone i racemotorer är det för tungt och för effektkrävande, skulle jag tro.
MotoGphojarna har ju också korta intervall på sina delar inklusive veven.
All in the name of power!
 
Är det alltid rullager i tvåtaktare? borde man inte kunna täta veven mot lagerna och använda glidlager samt oljepump för att öka hållbarheten på veven.

Staklagret i storändan blir lite problematiskt att täta men man har ju gjort försök på stenåldern med att smörja ramlagren via smörjkanaler för att på så vis minska oljeinblandningen i soppan men ändå nå tillräcklig smörjning.
Tror man lade ner det då den mindre oljeblandningen inte räckte för cylindertätningen och nog olja för cylindertätning+extra till veven blev för mycket och effekten dalade.
 
Last edited:
Back
Top