sandstream
Guest
Det håller jag med om men jag tror att både du och jag är lite lättretliga (finns det ett sånt ord?) och har lite svårt att lägga band på oss när vi läser något som vi uppfattar som en provokation. Då är det klart roligare att föra en sansad diskussion."Det bästa" för dig är inte "det bästa" för mig. Så är det med detta och mycket annat. Det väsentliga är att kunna diskutera detta i sak utan att uttala sig fördömande om den andra smakriktningen.
Jag tror också att det är betydligt lättare att behärska en MotoGP-hoj av idag än en 500:a från mitten av 90-talet, inget snack om den saken. Däremot så tror jag att Butter, Stoner, Vermeulen, för att nämna några relativt nya i högsta klassen, skulle ha lyckats ungefär lika bra för 15 år sedan även om det tagit dem lite längre tid att nå toppen.Vad jag tror att jag själv, elwe, Chris Ash och många andra tycker är att motorcyklar på denna den högsta nivå ska ha ett eget inre väsen som inte så lätt låter sig tyglas utan kan bita tillbaks och kasta av den som inte är värdig. Det ska krävas ett handlag, ett mod och en erfarenhet som gör förarna till sanna hjältar. MotoGP av idag är för likt Rookie 1000 om man ska hårddra det.
Men, och här kommer vi till det jag anser vara kärnan i diskussionen, nu är det 2007 och hur gärna man än vill att det ska vara som förr så kommer det inte att bli så. Utvecklingen går framåt och det är i princip omöjligt för Dorna att ändra i reglementet så att vi får tillbaka hojar med spetsigare register, sämre chassin osv som slänger av föraren vid misstag. De elektroniska systemen kommer att bli ännu bättre och hojarna ännu mer lättkörda. Trots detta är jag dock övertygad om att det bara finns ett fåtal i världen som kan köra hojarna så fort som Rossi och grabbarna gör. Medelmåttorna i MotoGP kan aldrig nå upp till deras nivå oavsett hur mycket hjälpmedel de får.