Jerez

Menar du och Burnett att det finns någon genetisk defekt på dagens ungdom att de inte skulle kunna lära sig så som Lawson, Rainey, Schwantz eller t.o.m. Doohan en gång fick göra? Jag är ganska övertygad om att de grabbarna också fick lära sig tygla maskinerna, och de high-side:ade ett par gånger.
Butter, Stoner mfl hade sjävklart lärt sig att bemästra även den "elakaste" 500:an men ibland tror man att forntidsforskarna här på SH lever i en låtsasvärld där förarna från förr hade något som dagens förare inte har.
 
Butter, Stoner mfl hade sjävklart lärt sig att bemästra även den "elakaste" 500:an men ibland tror man att forntidsforskarna här på SH lever i en låtsasvärld där förarna från förr hade något som dagens förare inte har.

Ja, och nutidens RR-esteter och läktarspecialister lever i sandlådan :finger
 
Vad är det som är så bra med det? Är det det sporten går ut på? Varför inte låte dem köra med hojarna ut över ett stup också? Det härdar.
Att köra sig sönder och samman och lägga av med nedbruten kropp? Doohan, Schwantz och Rainey är ganska trasiga. Det kan man f.ö. bli fortfarande, #74 i färskt minne.

Om det känns farligt ... varför inte köra på räls med skilda banor, invirad i stötupptagande vadd eller nåt?
 
Ja, och nutidens RR-esteter och läktarspecialister lever i sandlådan :finger
Hoppla, här var vi trevliga och civiliserade :hihi
Om det känns farligt ... varför inte köra på räls med skilda banor, invirad i stötupptagande vadd eller nåt?
Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK..... :trött
 
Hoppla, här var vi trevliga och civiliserade :hihi
Ja, det är lätt att ta efter den "råa men hjärtliga" tonen här på SH med alla internskämt :arsele
Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK..... :trött
Och troligen bra mycket roligare, men det kan ju ni "ungdomar" inte veta något om :D
 
Om det känns farligt ... varför inte köra på räls med skilda banor, invirad i stötupptagande vadd eller nåt?
Ser faktiskt inte farligt och okörbart som självändamål med racing

Varför det inte ska vara skilda banor? Det är en annan racing så som i Rally eller något. Gemensam start är spännande för publiken. Räls är också en annan sport, inget för mig.

Invirad i stötupptaganda vadd, tja varför inte om det hindrat förarna att bli invalider. Du kör väl själv med skinnställ, hjälm och ryggskydd t.ex.? Hade sporten blivit bättre av att förbjuda dessa hjälpmedel tycker du? Avvåkningszoner bra eller anus? Macau måste vara ett häftigt lopp...

Bara för att hojen går att köra av en amatör betyder inte att en amatör kan tävla med den. Eliten är de som hanterar maskinerna bäst när de kör på gränsen och det är farligt tillräckligt med en 800:a.
 
Last edited:
Skillnaden är att inlärningstiden för en rookie på en 4t GP-hoj är kortare än vad den var för en rookie på en 2t 500cc. Samtidigt betyder det _inget_ om vem som kan ta materialet längst bortom gränserna på lång sikt.

Det initiala lärandet har alltså inget/lite med det långsiktiga "slutgiltiga" lärandet/resultatet. Att det var svårare som ny att hoppla upp på en 2t 500cc och sätta 20 bombvarv utan att krascha är det nog ingen som tvivlar på.

Ser faktiskt inte farligt och okörbart som självändamål med racing

IoMTT borde vara den enda sanna formen av roadracing för en hel del här i RR-delen på SH. På 2t-500cc-hojar från 1995.
 
Last edited:
Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK, Det var farligare och tuffare förr i tiden HACK..... :trött
Skönt att du finns här och driver nya intressanta och varierade teser och tankar om MotoGP.
 
Kolla på HRC's världsmästare, han behövde 3 år på sig att köra snabba varv lite då och då. Så det tar massa tid att lära sig en GP-hoj!
 


Och troligen bra mycket roligare, men det kan ju ni "ungdomar" inte veta något om :D

Nja, vi som följt/varit med i race-svängen sedan 60-talet har ju sett hur det har ändrat sig ...
Man fick oftast "skylla sig själv" på ett helt annat sätt förr när man körde över sin förmåga.
Det gjorde nog att det var en något annan mentalitet hos dem som höll på för 30 år sedan. Det gick ju lite nyckelben och sånt och det var ju surt eftersom man inte kunde köra på 14 dagar då, inte ens med mejselknepet ...
Racingåkarna på 70-talet höll inte till i gym eller hos Svettis och Luktis, utan trimmade hojarna eftersom det var enda sättet att få den snabbare. Det gick inte att köpa sig till fördelar i form av exklusiva trimdelar och liknande utan det var tandläkarborrar, filar, mm som gällde :)
Även de flesta världsstjärnorna skruvade själva och KUNDE skruva själva. Det var inte så noga med flotta depåtält, jättebussar, husvagnar, o liknande eftersom det kostar en massa pengar som man istället kunde lägga på hojen och det stod inte i resultatlistan hur man kom till depån och hur man bodde där :)
Inom Sverige hade man ibland med sig nån mekhjälp, men när man stack utomlands så var det bara tjejen och, i förekommande fall, barnen som var med.
Hade en Duett när sonen var ca 2 år ... Eftersom man ställde hojen diagonalt i den så kunde man ställa trälådan med oljor och reservdelar tvärs över så den blockades av fotpinnen och hjulhuset så inte lådan gled framåt och så slängde man en filt och en kudde i "hålet" så hade man en utmärkt plats för honom ...
Det var så dåliga bromsar att det inte var nån större risk att något skulle välta över honom :tummenupp
Jag vet att du känner igen det här "morsan" och hur kul vi hade.

Sedan är det ju så att om jag sett en hel film så vet jag om jag tyckte början eller slutet var bäst ... hade jag bara sett slutet så hade jag nog undvikit att yttra mig bombsäkert om inledningen ...
 
Jag tror att de förare som hade förutsättningar att lyckas på sidventils Indians i 20 talets boardtrackracing i USA, hade samma egenskaper som de som körde landsvägslopp på 50talet med 4 takts stånkor, som de som körde 500 gp på 80 talet som dagens moto gp förare.
Var tid har sin ultimata utmaning, som dock lockar samma typ av människor.
 


Bara för att hojen går att köra av en amatör betyder inte att en amatör kan tävla med den. Eliten är de som hanterar maskinerna bäst när de kör på gränsen och det är farligt tillräckligt med en 800:a.

Visst är det så att gränserna mellan amatörer och elit flyter samman när man kan lära sig en hoj på ett par månader?
Jag tycker fortfarande att det är kul att se MotoGP, men var/när/hur ser du striden man/maskin så tydligt som det syntes med de mer svårkörda hojarna?

Lite mer elektronik sedan kan snart vem som helst som har pengarna till det hoppa upp på och placera sig med en GP-hoj ... vad kommer det att betyda för sporten tror du??
 
Nja, vi som ......

Sådan racing finns väl fortfarande? Många här som säkert känner igen det där med att behöva kunna skruva själva. Kolla Mossberg/Jorpes-tråden för bilder om hur de får stuva hojar och packningar i Transit-buss och Polo.
Oavsett vilket handlar det om att vara snabbast. Jag förmodar att det är roligast att vara snabbast att det är där racings själ finns.
 
Visst är det så att gränserna mellan amatörer och elit flyter samman när man kan lära sig en hoj på ett par månader?
Jag tycker fortfarande att det är kul att se MotoGP, men var/när/hur ser du striden man/maskin så tydligt som det syntes med de mer svårkörda hojarna?

Lite mer elektronik sedan kan snart vem som helst som har pengarna till det hoppa upp på och placera sig med en GP-hoj ... vad kommer det att betyda för sporten tror du??
Jag tror inte det kommer att hända. Finns inga tecken som tyder på det. Jag ser flera tecken som motsäger det - kolla en resultatlista i VM-tabellen. OM det nu bara var materialet som körde och inte föraren, varför hamnar då teamkamrater med samma material på olika platser? Olika bästa varvtider etc?

Bara för att "Buddha" kunde köra runt på Kawas MotoGP-hoj ett par varv så anser jag inte honom stå nära eliten, inte Mamola heller efter hans M1-körning och han har ändå varit bland eliten en gång. Det kommer helt enkelt inte att flyta samman, för de som "har det" kommer att vara eliten och kommer att köra ifrån de andra, varje dag, varje race. Se Lord Melchets utmärkta inlägg ovan.

Ditt resonemang att skillnaden måste vara stor köper jag inte, skulle racingen bli bättre intressantare om det var så utslagsgivande att ettan och tvåan inte gick i mål på samma varv då? Är det mer optimalt/tydligt?
Själv tycker jag det var kul med "målfotot" mellan Elias och Rossi på Estoril ifjor. Helt enkelt mer spännande att se än Jerez-loppet i söndags.
 
Last edited:
Lite mer elektronik sedan kan snart vem som helst som har pengarna till det hoppa upp på och placera sig med en GP-hoj ... vad kommer det att betyda för sporten tror du??
Men det där är ju bara skitsnack.Det finns ju ganska meriterade förare(Capirossi tex)som inte presterat något under dom första racen trots alla elektroniska hjälpmedel.Varför skulle då någon "vemsomhelst" helt plötsligt kunna komma in och köra som en gud menar du?
 
Men det där är ju bara skitsnack.Det finns ju ganska meriterade förare(Capirossi tex)som inte presterat något under dom första racen trots alla elektroniska hjälpmedel.Varför skulle då någon "vemsomhelst" helt plötsligt kunna komma in och köra som en gud menar du?

Tja, Troy Bayliss verkade inte ha några som helst problem med att byta ut en SBK Ducati till en MotoGP Ducatii fjol? Men han är förstås inte "vemsomhelst" :)
 
Tja, Troy Bayliss verkade inte ha några som helst problem med att byta ut en SBK-cykel till en MotoGP-cykel i fjol? Men han är förstås inte "vem som helst" :)
Det var inte direkt första gången han provade motogp,och att göra ett inhopp utan större press underlättade säkert en del.One hit wonder eller inte,men det såg inte direkt ut så där när han var ordinarie.Inte ens i närheten faktiskt.
 
Men det där är ju bara skitsnack.Det finns ju ganska meriterade förare(Capirossi tex)som inte presterat något under dom första racen trots alla elektroniska hjälpmedel.Varför skulle då någon "vemsomhelst" helt plötsligt kunna komma in och köra som en gud menar du?
Du har en bra poäng. Det krävs fortfarande extrem kompetens för att köra GP-motorcyklar längst fram i fältet.

Men det är trams att ifrågasätta huruvida den påtvingade utvecklingen av sporten (avvecklingen av tvåtakt och tillkomsten av elektroniska hjälpmedel) har gjort det lättare att bemästra motorcyklarna. Jag är helt inne på elwes linje att en det tillför mycket att kunna SE att det är svårt att hantera motorycklarna som man gör i GP. Det ska inte se ut att gå som en dans. Det ska se ryckigt, knyckigt och slirigt ut. Tycker jag.
 
Du har en bra poäng. Det krävs fortfarande extrem kompetens för att köra GP-motorcyklar längst fram i fältet.
....

Jag är helt inne på elwes linje att en det tillför mycket att kunna SE att det är svårt att hantera motorycklarna som man gör i GP. Det ska inte se ut att gå som en dans. Det ska se ryckigt, knyckigt och slirigt ut. Tycker jag.
F-n, på din beskrivning skulle man nästan kunna tro att Elias körde en NSR i söndags.
 
Det var inte direkt första gången han provade motogp,och att göra ett inhopp utan större press underlättade säkert en del.One hit wonder eller inte,men det såg inte direkt ut så där när han var ordinarie.Inte ens i närheten faktiskt.

Nej, han körde väl -03 och -04 om jag inte minns fel. En och annan pallplats blev det väl också :)
Men när han gjorde inhoppet hade han inte kört MotoGP på 2 säsonger iaf...
 
Back
Top