Det ska inte se ut att gå som en dans. Det ska se ryckigt, knyckigt och slirigt ut. Tycker jag.
Hepp!

Där ser man, då gillar du med andra ord mer att se på motoGP än 500.

Sedan motoGP infördes så har körstilen nämligen blivit betydligt mer "ryckig och knyckig", som du efterfrågar.
Ju lättare hoj, och ju spetsigare effektregister, desto mjukare körstil premieras för att det ska gå fort...
...och en 500 väger nästan 20 kg mindre än en motoGP hoj, och har ett betydligt spetsigare register.
Körde man ryckigt och knyckigt med en NSR 500 så gick det långsammare.
Du minns kanske hur det såg ut när Chris Walker körde NSR:en?
Han kunde inte alls anpassa sin körstil till en 500.
Istället fortsatte han med samma körstil som han hade (har..) när han kör Superbike.
Det var verkligen ryckigt och knyckigt.

Grymt ineffektiv körstil på NSR:en.
Han fick kicken efter halva säsongen på 500:an...
Den enda 500 föraren förrutom Walker som hade en ryckig och knyckig körstil var Mc-Coy.
Doohan sa att en superbike kan vara roligare att köra än en 500 för att fyrtaktaren med sitt breda register tillåter att man slår på mycket hårdare på gasen.
Och det är väl det man ser också, tycker jag. Med tanke på att motoGP hojarna har mer massa (vikt), mer effekt i ett bredare register som gör att förarna kan slå på hårdare på gasen, så är det helt naturligt att förarna rycker och knycker mer i motoGP hojarna än vad förarna gjorde på 500 tiden.
Ingen slump att 250 piloterna överlag har lyckats betydligt bättre i 500 än vad superbikepiloterna har gjort.
Jämför körstilarna i 250 och Superbike.
I vilken klass har förarna den mjukaste körstilen?
I vilken klass är det mest "ryckigt" och "knyckigt"?
Så.. när man gick från 500 till motoGP, gick man då närmare en 250 eller en superbike vad gäller hojens karraktär?
Superbike. Tycker jag.
Med andra ord; MotoGP är mer ryckigt och knyckigt än 500 var