Jerez

Skönt att du finns här och driver nya intressanta och varierade teser och tankar om MotoGP.
Som moderator och frekvent läsare av racingforumet kan det knappast vara någon nyhet för dig att Elwe gång på gång driver tesen om att det var bättre, farligare och häftigare förr. Visst har han rätt att göra det, precis som vi andra hackar på med samma skit dag ut och dag in.
Det jag däremot har lite problem med att förstå är varför DU ska hacka på mig konstant :va

Nej, han körde väl -03 och -04 om jag inte minns fel. En och annan pallplats blev det väl också :)
Men när han gjorde inhoppet hade han inte kört MotoGP på 2 säsonger iaf...

Han körde Honda -05 också, fast inte med så bra resultat.

Du har en bra poäng. Det krävs fortfarande extrem kompetens för att köra GP-motorcyklar längst fram i fältet.
Kors i taket, vi är överens om något!
Det ska inte se ut att gå som en dans. Det ska se ryckigt, knyckigt och slirigt ut. Tycker jag.
Missade du racet i söndags? Synd, för då hade du sett hur Stoner slet med sin Ducati, ingen dans på rosor direkt.

Det ointressantaste MotoGP racet på länge och 30 sidor "inlägg". Inte illa... :rolleyes:
Vi diskuterar självklart inte loppet i söndags ;)

Last edited:
Som moderator och frekvent läsare av racingforumet kan det knappast vara någon nyhet för dig att Elwe gång på gång driver tesen om att det var bättre, farligare och häftigare förr. Visst har han rätt att göra det, precis som vi andra hackar på med samma skit dag ut och dag in.
Det jag däremot har lite problem med att förstå är varför DU ska hacka på mig konstant :va
Det kan jag förstå. Elwe belönar den som läser hans inlägg med fyndigheter och know-how som även den som inte håller med honom i sak kan uppskatta. Det gör er väldigt olika.

Missade du racet i söndags? Synd, för då hade du sett hur Stoner slet med sin Ducati, ingen dans på rosor direkt.
Ducatin är och har alltid varit ett uppskattat undantag. Se ett race från 500-tiden innan blyfri bensin så förstår du vad det innebär att tampas med en GP-motorcykel. Det tillför, tycker jag, mycket till upplevelsen att se på.

Det ska inte se ut att gå som en dans. Det ska se ryckigt, knyckigt och slirigt ut. Tycker jag.

Hepp! :wiggle
Där ser man, då gillar du med andra ord mer att se på motoGP än 500. :jäs
Sedan motoGP infördes så har körstilen nämligen blivit betydligt mer "ryckig och knyckig", som du efterfrågar.
Ju lättare hoj, och ju spetsigare effektregister, desto mjukare körstil premieras för att det ska gå fort...

...och en 500 väger nästan 20 kg mindre än en motoGP hoj, och har ett betydligt spetsigare register.

Körde man ryckigt och knyckigt med en NSR 500 så gick det långsammare.
Du minns kanske hur det såg ut när Chris Walker körde NSR:en?
Han kunde inte alls anpassa sin körstil till en 500.
Istället fortsatte han med samma körstil som han hade (har..) när han kör Superbike.
Det var verkligen ryckigt och knyckigt. :brinnerup
Grymt ineffektiv körstil på NSR:en.
Han fick kicken efter halva säsongen på 500:an...
Den enda 500 föraren förrutom Walker som hade en ryckig och knyckig körstil var Mc-Coy.

Doohan sa att en superbike kan vara roligare att köra än en 500 för att fyrtaktaren med sitt breda register tillåter att man slår på mycket hårdare på gasen.

Och det är väl det man ser också, tycker jag. Med tanke på att motoGP hojarna har mer massa (vikt), mer effekt i ett bredare register som gör att förarna kan slå på hårdare på gasen, så är det helt naturligt att förarna rycker och knycker mer i motoGP hojarna än vad förarna gjorde på 500 tiden.

Ingen slump att 250 piloterna överlag har lyckats betydligt bättre i 500 än vad superbikepiloterna har gjort.

Jämför körstilarna i 250 och Superbike.
I vilken klass har förarna den mjukaste körstilen?
I vilken klass är det mest "ryckigt" och "knyckigt"?

Så.. när man gick från 500 till motoGP, gick man då närmare en 250 eller en superbike vad gäller hojens karraktär?

Superbike. Tycker jag.
Med andra ord; MotoGP är mer ryckigt och knyckigt än 500 var :tuttar

Last edited:

Jag är på dig eftersom du kan bättre än du har bevisat den senaste tiden då du väldigt mycket har nedvärderat och förlöjligat folk som har en annan åsikt än du. Kom igen och skriv intressanta inlägg, jag vet att du kan det. Att andra också larvar sig kan du väl skita i även om de är patetiska eller repiga. Det är en utmaning. :tummenupp

Last edited:
Stämmer, jag hade ett svagt minne av att jag missat något :rodnar
Men på Ducati var han bra :)
Så då var det bara uppehåll 1 säsong då
Men du vet väl vad han gjorde under "uppehållet"? Han körde hem Superbike-VM, på en hoj som på den aktuella banan inte är så off-pace som man kanske skulle kunna tro.

När man väl har krashat skall banans utformning vara så förlåtande som möjligt men en cykel skall vara såpass svårkörd och elak att det endast är den yppersta eliten som kan hantera den.
Med dagens extra allt elektronik så blir inlärningskurvan väldigt brant, när Rossi började åka 500 tog det honom en säsong att få stil på åkningen trots att han är den mest talangfulle föraren sen tidigt 90-tal. Idag går stoner mfl in och presterar topptider redan vid sina första race efter att ha kört cykeln under 10 dagar.
ÄR stoner mfl betydligt bättre än Rossi eller har det blivit enklare?

Dagens elektroniska hängslen gör gränsen för hur långt man kan pressa cykeln betydligt bredare vilket gör att avståndet mellan hjälte och medelmåtta blir betydligt mindre då resultatet av att man pressar cykeln över gränsen är att elektroniken griper in istället för att man blir avkastad.
De ger tätare race och mer idiotomkörningar men inte lika bra racing i mina ögon ivf.

När man väl har krashat skall banans utformning vara så förlåtande som möjligt men en cykel skall vara såpass svårkörd och elak att det endast är den yppersta eliten som kan hantera den.
Med dagens extra allt elektronik så blir inlärningskurvan väldigt brant, när Rossi började åka 500 tog det honom en säsong att få stil på åkningen trots att han är den mest talangfulle föraren sen tidigt 90-tal. Idag går stoner m.fl. in och presterar topptider redan vid sina första race efter att ha kört cykeln under 10 dagar. ÄR stoner m.fl. betydligt bättre än Rossi eller har det blivit enklare?

Dagens elektroniska hängslen gör gränsen för hur långt man kan pressa cykeln betydligt bredare vilket gör att avståndet mellan hjälte och medelmåtta blir betydligt mindre då resultatet av att man pressar cykeln över gränsen är att elektroniken griper in istället för att man blir avkastad. De ger tätare race och mer idiotomkörningar men inte lika bra racing i mina ögon ivf.
Bra sammanfattning av skillnaden mellan förr och nu! Det finns (på det här forumet) bättre argument för att förbjuda elektronik som gör förarens jobb lättare än att behålla/utöka den.

Last edited:
Sannolikt leder "extra allt elektronik" till tätare race eftersom fler kan köra på eller ibland över gränsen. Om elektroniken inte fanns skulle skillnaderna i förarnas kompetens framstå tydligare. Är det av ondo? Leder det till sämre och mindre spännande racing? Det tycker inte jag. Mindre förlåtande maskiner leder till att misstag bestraffas hårdare och förmodligen till mer incidenter under racen. Det betyder knappast mindre action men möjligen lite annorlunda annorlunda action för åskådaren. Vad man föredrar är måhända en smaksak. Jag inbillar mig att de mest kompetenta chaufförerna har störst framgångar trots elektroniken, men skillnaden skulle nog vara större utan.

Ducatin är och har alltid varit ett uppskattat undantag. Se ett race från 500-tiden innan blyfri bensin så förstår du vad det innebär att tampas med en GP-motorcykel. Det tillför, tycker jag, mycket till upplevelsen att se på.
Jag har sett rätt mycket 500-racing även om jag inte följde det med samma stora intresse som jag nu följer MotoGP. Tror det var först 93 eller 94 jag fick tillgång till Eurosport och har sen dess sett i princip alla race som visats.

Du skriver att Ducatin varit ett uppskattat undantag. Anledningen till att den kränger som den gör och att Stoner och Capirex får brottas med den kan ju inte vara något positivt. Det bästa är väl en hoj som går jämnt och gör precis det föraren ber om, eller? Det är ju inte bara förarna som tävlar utan även tillverkarna och ju bättre hojar de gör ju större chans att den vinner.

Det bästa är väl en hoj som går jämnt och gör precis det föraren ber om, eller?
"Det bästa" för dig är inte "det bästa" för mig. Så är det med detta och mycket annat. Det väsentliga är att kunna diskutera detta i sak utan att uttala sig fördömande om den andra smakriktningen.

Vad jag tror att jag själv, elwe, Chris Ash och många andra tycker är att motorcyklar på denna den högsta nivå ska ha ett eget inre väsen som inte så lätt låter sig tyglas utan kan bita tillbaks och kasta av den som inte är värdig. Det ska krävas ett handlag, ett mod och en erfarenhet som gör förarna till sanna hjältar. MotoGP av idag är för likt Rookie 1000 om man ska hårddra det.

Last edited:
Back