Tycker det såg ut som att Rossis hoj ormade sig in i kurvorna, jämfört med Melandris hoj t.ex. Men hojarna är väl å andra sidan framförallt inställda för att fungera i varmare förhållanden (läs mitt på dagen)
Ja. Men man funderar ofta: HUr mycket kan inställningarna EGENTLIGEN påverka?
Visst, en hel del, men man ändrar ju inte direkt några monumentala grejer, snarare finlir.
Så att från ormning till icke ormning...kan det verkligen bara vara några klick eller motsv?
Och OM det nu är det - borde inte så proffessionella team klara av det lättare? Det verkar ju som att de jämt börjar på ruta 1 varenda gång de kommer till en ny bana...
Hur mycket kan det skilja sig egentligen?
Anledningen till att jag frågar är ju att jag talade med en äldre racingförare, och han berättade hur de aldrig öht brydde sig om vad som satt där bak eller fram (stötdämparna alltså) och att det justerades minimalt. Sen kom Öhlins....
Först i cross, sen in i asfaltscirkusen, och plötsligt blev det en hypokondri utan dess like.
Självfallet en del i utvecklingen, och givetvis har det sänkt vavtider, men som sagt, ibland ger allt snack om justering ett lätt halsstarigt intryck, där det pga en eller två feljusteringar kan handla om vinna eller försvinna.
Ni som vet bättre - är det så?
Gör en justering SÅ mycket? Jag menar, lite bättre eller sämre blir det ju när man fiddlar, men som det låter när det resoneras, så verkar de nästan få en ny hoj!