Jens Byggmarks krasch på Falken

Som Kent W säger så är utförsåkare långt ifrån mjukisar! Är rätt vass själv på utförsåkning men när man snackar om byggmark och co. så är dom smått skadade! Deras pjäxor är stenhårda och dom har crosskydd under dräkterna för att inte bli helt mörbultade...dom som undrar varför kan försöka tackla en port i >60km/h.

Och skadan som har att göra med compartment syndrome är MKT allvarlig för om inte något görs så sväller muskeln tills den inte får syre vilket leder till vävnadsdöd= Jävligt dåligt (svårt att åka skidor utan alla muskler i vaden)

Sen att han kanske klantade sig är är långt ifrån omöjligt men att underskatta hans skada pga. att han är känd är dumt.

Åtgärden är att man skär upp långa snitt längs benet som sedan får ligga öppna så att det kan svälla fritt, vilket ger hyfsat rejäla ärr. Se bild:
compartment3.jpg

Det där har man gjort.

Chicks dig scars. :D

""
En tävlingsåkare spänner åt pjäxorna ordentligt hårt, så hårt att känseln i
foten försvinner inom ett par minuter....

Det är väl jättebra, då känner han ju inte när det kliar!:tuttar

Men att prata om amputering m.m. när man tillbringar en natt på sjukhus låter lite väl överdramatiskt i mina öron, sedan får ni kalla det vad ni vill! :tuttar

Eller så kan du ju se vad jag skrev här, några inlägg högre upp och inse att det där med amputering inte alls behöver vara blaj.

Nej jag läste ditt inlägg. men ingen vet juh om hans skada va så allvarlig ens eller om det är något de sagt att det "kan hända".

Men visst har en polare som råkade ut för exakt samma sak, Kläm skada vid kollision men långtradare. Tur att det gick bra för Jens bara så Sverige kanske kan forsätta plocka poäng/medaljer i vintersporter också :)

///Micke

Som Kent W säger så är utförsåkare långt ifrån mjukisar! Är rätt vass själv på utförsåkning men när man snackar om byggmark och co. så är dom smått skadade! Deras pjäxor är stenhårda och dom har crosskydd under dräkterna för att inte bli helt mörbultade...dom som undrar varför kan försöka tackla en port i >60km/h.

Är man "smått skadad" för att man har hårda pjäxor?! Det har snarare med kontroll att göra.
Crosskydd? Du menar smalben/knäskydd, underarmsskydd och ansiktsskydd för att kunna forcera käpparna utan att slå sig?! Ja vilka galningar de är de där slalomkillarna. Smått skadade minst sagt.

Varför förlöjliga hans problem ?

Elitidrott innebär att en minimal skada kan hindra en för att kunna prestera maximalt.

Det är väl mer att det i arikeln skrivs om olyckan som om han vore utsatt för ett attentat och nästan behövde betala med sitt liv. :rolleyes:

Är man elitidrottare med sponsorer och karriär och säsong att tänka på, kanske man inte ska prova på någonting som är så pass riskfyllt. MC-åkning för amatörer är ju som upplagt för att skada sig.

Visst fan kan man få skador som kan leda till amputering ganska lätt. När jag klotade förra året fick jag ligga kvar ett antal timmar för att de skulle se så det inte var frågan om s.k compartmentsyndrom som diskuterats tidigare. Fick hojen på vaden som svullnade upp rätt rejält.

Blev rätt kall i foten ett tag efter det, och då bestämde de sig för att jag skulle ligga kvar ett tag. Det släppte efter ett tag, men jämrans vilket blåmärke jag hade.

Är glad de slapp skära i mig, läkningen av ett sånt där jätteärr lär ju klia rätt rejält...

Det är väl mer att det i arikeln skrivs om olyckan som om han vore utsatt för ett attentat och nästan behövde betala med sitt liv. :rolleyes:

Är man elitidrottare med sponsorer och karriär och säsong att tänka på, kanske man inte ska prova på någonting som är så pass riskfyllt. MC-åkning för amatörer är ju som upplagt för att skada sig.

Som Pelle B är säkert bättre på att köra RR-hoj än att vara medicinsk sakkunnig

Vem e Jens Byggmark :confused: :confused: :D

Så e livet att ducha kan kosta folk livet med :rolleyes:

Sen ska det väll skrivas lite om han nu inte kan prestera i backen :tungan

Han får väll byta sport gren eller göra nogot annat istället, Anpassa sig till livet

ps ja åker Snowboard hehe :D :D :D så ja slipper pinnarna LOL :tummenupp :tummenupp

//Robin

Jag är då bara glad att det gick bra för Byggis trots allt. Unnar honom all framgång!

Han kanske trode att det var samma regler som i slalombacken att den som är bakom alltid bär ansvaret oavsett vad framför hittar på...

Men vad gäller stygnen och pjäxan kan vi nog vara ganska övertygade om att det inte var nåt mesande. Elitidrottare är stryktåliga och vana med smärta så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skadan är så rejäl att dom flesta i denna tråd inte ens skulle försöka ta på sig en sko.

Byggmark

Jag betvivlar inte Byggmarks hårdhet. Efter att ha sett Pernilla Wiberg ge en intervju samtidigt som hon körde knäböj med 200kg på axlarna så ingår utförsåkning i accepterade sporter (till skillnad från fegisboll). Jag startade tråden mest för att få reda på om någon viste vad som egentligen hände, vilket inte verkar vara fallet?

Elitidrottare är ett speciellt släkte. Se bara på alla roadracingnissar som kör trots brutna ben lite varstans i kroppen. Idioti eller imponerande? :confused:

Nätforum är ett väldigt spännande fenomen.

1. Det skulle ju kunna ha varit så att herr Byggmark skött sina kort rätt och blivit påkörd bakifrån.

2. Att han även skadat sig så pass att inte heller en sh.com användaren hade rest på sig efter den smällen.

Men vad vet jag, för jag var inte där.

Här måste väl ändå tryckfelsnisse ha varit i farten :va

"- Men hade hans framhjul träffat mig rakt på benet i stället för på framhjulet, då hade det varit ganska kört."

Hur lyckas man köra på någons framhjul, och missa resten, när man kommer bakifrån?

/R

1. Det skulle ju kunna ha varit så att herr Byggmark skött sina kort rätt och blivit påkörd bakifrån.

I pappersvarianten av tidningen finns en fin liten illustration på hur olyckan gick till och enligt den så är det solklart att herr Byggmark har hållit till vänster och sen åkt tvärs över banan för att åka in i depån. Dock har han gjort det på "rätt" ställe och inte efter start o målrakan vid depåutfarten.

Här måste väl ändå tryckfelsnisse ha varit i farten :va

"- Men hade hans framhjul träffat mig rakt på benet i stället för på framhjulet, då hade det varit ganska kört."

Hur lyckas man köra på någons framhjul, och missa resten, när man kommer bakifrån?

/R

Inte så svårt om den som åker "framför" svänger ganska tvärt över banan.
Ungefär som när någon kör på någon som skall göra en vänstersväng. Ganska vanlig olycka där resultatet blir detsamma som det blev för Jens.

Last edited:
I pappersvarianten av tidningen finns en fin liten illustration på hur olyckan gick till och enligt den så är det solklart att herr Byggmark har hållit till vänster och sen åkt tvärs över banan för att åka in i depån. Dock har han gjort det på "rätt" ställe och inte efter start o målrakan vid depåutfarten.

Inte så svårt om den som åker "framför" svänger ganska tvärt över banan.
Ungefär som när någon kör på någon som skall göra en vänstersväng. Ganska vanlig olycka där resultatet blir detsamma som det blev för Jens.

Tja, då är ju vållandefrågan klar, i mina ögon i alla fall.

Hoppas dock att han repar sig och kan plocka hem lite medaljer i vinter.
Kanske rent av blir en slant över till den hojen han fällde på banan då...

/R

Att han säjer att han aldrig mer ska åka motorcykel, tyder inte det på att han inte åker motorcykel "tillvardags"? :va
jo precis han vinglade säkert som fan och blev därför påkörd, och varför ska han inte köra hoj igen? klart fan man slår sig innan man lärt sig ordentligt..

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...