Jens Byggmarks krasch på Falken

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Expressen hade en artikel om att Jens Byggmark kraschade på falken i somras efter att blivit påkörd. Det jag inte förstod var att han tydligen var på väg in i depå då någon kör in i honom på högersidan (?!). Min stilla undran är om byggmark kan det här med att köra bana (hålla upp handen, håll till höger o.s.v) eller om han vinglade likt en 70-årig bärplockartant i enduroslingan (vilket jag faktiskt upplevt på riktigt).

På klassiskt SH-manér: vem vare som kasta! och vem skall tvätta tröjan?

Funderade på samma sak.
Håller man åt sidan samt håller upp handen så är det svårt att bli påkörd. Men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln....

http://www.expressen.se/1.1333063

Konstigt hur vanliga klotningar blir livhotande så fort de drabbar en kändis.....Trodde faktiskt att utförsåkare på denna nivån hade lite hår på bröstet!:gnissla

Ärren av stygnen irriterar i pjäxan..... Stackars liten....

Är infarten till depån verkligen efter en lång raksträcka på Falkenberg!?
Jag brukar åka UT där..

Hade han hållt upp handen hade inte föraren bakom försökt dra om på just höger sida, lillkillen glömde nog det. Däremot fick han ju ett ärr att visa upp från en riktig sport :tummenupp

Vilken väg...

Undrar vilken väg han tog in i depån:
"- Slalomstjärnan var på väg in i depån efter en lång raksträcka när det plötsligt small."

"- Jag fick rejäla krosskador på höger ben. De var tvingade att ha kvar mig för att kunna öppna upp och tömma ut blod om det svällde upp för mycket.
- Risken finns annars att man måste amputera benet, förklarar Byggmark."

Med tanke på att strax innan i artikeln får man reda på
"han fördes i ambulans till sjukhus där han vårdades över natten."

Man kan undra om dom hypat från tidningens sida för att göra det intressant. Annars borde killen köpa blöja. Över natten och AMputeringsrisk går liksom inte alls hand i hand...

Visst en massa om kan man alltid filisofera om. Men nu åkte han i backen o fick ett par stygn.. So what? "Om framhjulet hade träffat" BUUUU!

Man kan undra om dom hypat från tidningens sida för att göra det intressant. Annars borde killen köpa blöja. Över natten och AMputeringsrisk går liksom inte alls hand i hand...

Klart aftonblaskan drar till lite, men det handlar nog om okunskap, det hade ju inte varit lika kul att skriva "Han tabbade sej och blev påkörd på grund av sin egen okunskap"

Att han säjer att han aldrig mer ska åka motorcykel, tyder inte det på att han inte åker motorcykel "tillvardags"? :va

Ja det är en raksträcka med en svag vänster innan depåinfarten som ligger vid en högerkurva. Jag har aldrig haft några problem där. Det är bara att vara höger placerad i god tid innan med vänster handen uppe. Det viktiga vid bankörning är att inte göra några snabba oförutsägbara sidoförflyttningar. Om man bara BYTER från vänsterspår till högerspår och ev. bromsar för att köra in i depån, så risken stor att det "smäller".
Välplanerade depå in/utfarter är A och O på bandagar för att undvika tråkigheter.
Vid utfart ur depån kan fartskillnader på 150 km/h förekomma. Det är mycket viktigt att rutiner med bl.a placering följs noga.

//
Tobbe

Last edited:
Ärren av stygnen irriterar i pjäxan..... Stackars liten....

""...och stygnen på vaden har blivit irriterade av pjäxorna. ""

Nästa steg efter irritation är inflamation, så om du försökte utmåla honom
som en fjolla så får du nog tänka om.

Du har tydligen aldrig åkt utföråkning.

En tävlingsåkare spänner åt pjäxorna ordentligt hårt, så hårt att känseln i
foten försvinner inom ett par minuter,vi som åker för nöjes skull, om än avancerat,
kan ha pjäxorna "hårt" spännda en hel dag utan att känseln försvinner.
Deras pjäxor är dessutom "formade" efter deras individuella fötter, jmf. med
en mc-stövel som inte sitter bra på din fot utan skaver lite, den vill du inte
ha på ett helt race.

En utförsåkare MÅSTE ha helt fungerande fötter för att få "feedback" från
skidor och underlag, på samma sätt som de som tävlar i roadracing också
måste ha hela fötter för att få "feedback" från hojen.

ATT sen pressen är sensationslysten och skriver vad som helst som handlar
om en "kändis"....det vet vi alla som läser "Sexpressen's och Aftonhoran's"
löpsedlar.

KentW

Last edited:
Själv lovar Byggmark:
- Det här var sista gången jag satte mig på en motorcykel.

haha men störtlopp ner för en isig backe i tights det är ingen fara eller?!

Nä hade han gjort rätt när han skulle in i depån hade garanterat inget hänt. Håll höger från baksidan av banan och upp med handen gör det i stort sett omöjligt att bli påkörd på insidan efter kurva 9.....ingen bakom kan helt enkelt hålla en sådan linje i fart. Ska aldrig lämna en lucka så att någon kan köra om en på infartssidan om man ska in själv.......bakomvarande kan ju trots allt missa att du har handen uppe men kan ju knappast missa (finns undantag) att det inte finns plats på innern.

Nu vet jag ingenting om olyckan, banan eller hur allvarliga skador han fick. Däremot vet jag detta:

När jag blev påkörd i somras av en kompis som inte noterade att jag stannat fick jag mitt högerben mellan två hojar i en riktigt kraftig smäll. Jag hade dock en jäkla tur och fick bara klämskador på vaden.

Jag vet från den gången att det talades om kompartmentsyndrom, och min bror som är läkare var lite orolig att jag skulle drabbats av det (vilket jag som tur var inte hade gjort), men jag kan ändå berätta vad det innebär:

www.sjukvardsradgivningen.se skrev:
Det vanligaste kompartmentsyndromet är det som uppstår i samband med en akut skada. Om man t ex får en blödning inne i en muskel i underbenet kan tryckökningen inne i muskelfacket bli så stor att blodförsörjningen upphör. Vid upphävd blodförsörjning dör vävnaderna på ganska kort tid. Det innebär att man kan bli tvungen att utifrån skära upp huden och muskelhinnorna för att lätta på trycket och rädda den kroppsdelen.

Akut kompartmentsyndrom är alltså en VÄLDIGT allvarlig skada, och om man inte snabbt åtgärdar detta så är det stor risk att vävnaden dör, med amputering som följd.

Åtgärden är att man skär upp långa snitt längs benet som sedan får ligga öppna så att det kan svälla fritt, vilket ger hyfsat rejäla ärr. Se bild:
compartment3.jpg

Nu vet jag inte om det var just kompartmentsyndrom han drabbades av, men det är absolut inte omöjligt och jag tycker inte man ska måla fan på väggen innan man vet fakta.
OM det var det som hände så var det en allvarlig skada, han hade kunnat blivit av med benet, och med ett sådant sår kan jag mycket väl tänka mig att pjäxan irriterar.

Ja det är en raksträcka med en svag vänster innan depåinfarten. Jag har aldrig haft några problem där. Det är bara att vara höger placerad i god tid innan med vänster handen uppe. Det viktiga vid bankörning är att inte göra några snabba oförutsägbara sidoförflyttningar. Om man bara BYTER från vänsterspår till högerspår och ev. bromsar för att köra in i depån, så risken stor att det "smäller".
Välplanerade depå in/utfarter är A och O på bandagar för att undvika tråkigheter.
Vid utfart ur depån kan fartskillnader på 150 km/h förekomma. Det är mycket viktigt att rutiner med bl.a placering följs noga.

//
Tobbe

Läste det som han va på väg in i depån via utfarten ur depån.
Den rakstäckan som är innan depåinfarten är ju inte spec lång tycker jag.

Han har säkert vinglat o haft sig, missat lite halvt vart "depåingångsförfarandet" börjar, o sen börjat svänga in när nån ska om på insidan

Väntar med spänning på att någon som sett det hela eller kanske den som körde på ger sin version av händelsen :tummenupp

Någon har gjort fel och vet man hur det gick till så kan man vara lite mer beredd på sådant. Kanske kan vara räddningen om man själv befinner sig i liknande situation i framtiden.

Varför håna killen om man inte vet vad som hänt. Alla kan göra fel thats it men att håna någon och inte ha en anning om hans skada eller vad som har hänt är juh ett tecken på den vanligaste Svenska sjukdomen "AVUNDSJUKA".

Och att börja spela förståsigpåare och bror duktig och berätta hur han skulle gjort hjälper nog inte då skadan redan är skedd.

Sen kan man juh tycka det känns löjligt att det står amputeringsrisk osv i artikeln. Men som alla redan vet gör nog kvällsblaskan allt för att sälja :)

///Micke

vem var det som... säg vem det fakkin var han ska få stryck:D

Nu vet jag ingenting om olyckan, banan eller hur allvarliga skador han fick. Däremot vet jag detta:

När jag blev påkörd i somras av en kompis som inte noterade att jag stannat fick jag mitt högerben mellan två hojar i en riktigt kraftig smäll. Jag hade dock en jäkla tur och fick bara klämskador på vaden.

Jag vet från den gången att det talades om kompartmentsyndrom, och min bror som är läkare var lite orolig att jag skulle drabbats av det (vilket jag som tur var inte hade gjort), men jag kan ändå berätta vad det innebär:

Akut kompartmentsyndrom är alltså en VÄLDIGT allvarlig skada, och om man inte snabbt åtgärdar detta så är det stor risk att vävnaden dör, med amputering som följd.

Åtgärden är att man skär upp långa snitt längs benet som sedan får ligga öppna så att det kan svälla fritt, vilket ger hyfsat rejäla ärr. Se bild:
compartment3.jpg

Nu vet jag inte om det var just kompartmentsyndrom han drabbades av,.

Om man gjorde en fasciotomi/klyvning av muskelhinnan som det heter pga av för högt tryck i muskelbuken är det pga risken för Compartmentsyndrom.
Det är en mycket allvarlig och fruktad skada som kräver snabb åtgärd .
:)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...