JAS störtat

heimdal skrev:
(M3?)sherman stridsvagnen.. jänkarnas i ww2.. ryssarna fick tag i ett gäng sånnadära å kallade den en likkista för sju kamrater.
Eh, va!? Varför i helvete var de sju man i en Sherman (M4 fö)? De måste suttit på varann därinne :lol

heimdal skrev:
flygande likkista.. hehe.. skoj..

(M3?)sherman stridsvagnen.. jänkarnas i ww2.. ryssarna fick tag i ett gäng sånnadära å kallade den en likkista för sju kamrater. den va hög å lätt mål för germans..
kommer inte ihåg vilken tank de va som hade nitat fast pansar utanpå, å vid träff så for nitarna åt helvete inne i vagnen

Sherman kallades även "Ronson" eftersom den så lätt började brinna vid träff.....

Nitat pansar var ganska vanligt vid krigsutbrottet, kan nog ha varit någon tidig rysk vagn.

Bingo skrev:
Världens bästa är lösenordet har. Fan, har vi inte världens bästa plan har vi ändå världens bästa flygvapen :banana

Man kan inte jämföra sådär, antal rakt av, ditt krigsplansfucko. Du får räkna antal flygtimmar per krasch :fatta!

Ja, men även då undrar jag om inte J-21 ligger före, men om du har läst att Caproni var värst så är det säkert så, jag har nämligen inte sett nåt annat.

Bingo skrev:
Eh, va!? Varför i helvete var de sju man i en Sherman (M4 fö)? De måste suttit på varann därinne :lol

M3 Lee hade 6 mans besättning, M3A1 Stuart och M5A1 hade 4 mans och M4A3 hade 5 mans.

Fan sluta nu, nu måste jag bära tillbaka både pansarböckerna och flygböckerna!

Chris Ash skrev:
Ja, men även då undrar jag om inte J-21 ligger före, men om du har läst att Caproni var värst så är det säkert så, jag har nämligen inte sett nåt annat.
Nä, jag har ingen aning. Jag är bara ute efter att trakassera dig lite :arsele :D

Bingo skrev:

sorry misstag från mig..
jag menade
Slaget om Kursk (s.275) skrev:
M3 Lee (amerikansk vagn)

Vikt: 27 500 kilo
Motorstyrka: 400 hk
Huvudbeväpning: 75mm L37,5 M3 och 37mm L50 M6
hastighet på väg: 37km/h (intressant att pzkw IV Ausf G hade maxhastighet 8km/h, måste vara fel :va)
räckvidd: 227km
marktryck: 1,2kg/cm^3 (att jämföras med pzkw VI Tiger en 57tons best med MT på 1.04kg/cm^3, och pzkw V Panther 43ton MT 0,83kg/cm^3)
besättning: 7man

röda armen använde denna vagn bland annat vid slaget om kursk (där ja fått faktan) i såkallad lend-lease.
den hade nitad pansarplåt, en detalj som de sovjetiska och tyska stridsvagnsindustrierna hade övergivit vid dehär laget. vid en direktträff på vagnen kunde nitarna fara runt som projektiler i vagnenoch skada besättningen. dessutom visade sig utformningen, ett pansarskepp på land, vara ineffektiv. USA producerade drygt 6200 vagnar innan produktionen upphörde i december 1942

nog med OT nu kanske :P

Chris Ash skrev:
M3 Lee hade 6 mans besättning, M3A1 Stuart och M5A1 hade 4 mans och M4A3 hade 5 mans.

Fan sluta nu, nu måste jag bära tillbaka både pansarböckerna och flygböckerna!

jag hämtade precis "axis aircrafts of WW2" hehehe
tänkte kolla lite på caprioni planet

zoddri skrev:
Glöm inte heller att det går en kabel från det nybyggda finska kärnkraftverket raka vägen till sverige. :)

Men nu blev det ganska OT här..

EDIT: okej, det är inte riktigt färdigbyggt ännu men..
Jo, vi sitter ju ihop med rätt många länder egentligen.

Men vrider nån av en kran här så startar ett kolkraftverk nån annanstans, finns inga genvägar.
Men OT som du säger så vi släpper väl det.

Bingo skrev:
Man kan inte jämföra sådär, antal rakt av, ditt krigsplansfucko. Du får räkna antal flygtimmar per krasch :fatta!

Bingo har koll. Capronin tog vi ur tjänst så fort vi bara kunde få tag på något annat eftersom den var långt farligare för besättningarna än för fienden. Vi hade aldrig flugit den alls om vi inte i 1925 (?) års försvarsbeslut rationaliserat bort vårt försvar. Detta eftersom världsläget var så stabilt att det inte skulle behövas i brådrasket och vi skulle få varning i god tid för att hinna bygga upp försvaret igen om det behövdes.

Resultatet blev primärt att vi fick ta det ingen annan ville flyga eftersom det var det enda som bjöds när det de facto behövdes inte mycket mer än tio år senare.

Jag har påpekat parallellerna i en tidigare tråd. Läste ni förresten att underrättelsetjänsten nyss påpekade för våra folkvalda att grannen i Öst utvecklas i en kraftigt negativ riktning? Undrar hur de varningsklockor som ringer så långt i förväg att vi hinner bygga upp ett försvar igen låter? Som artillerield eller som varningar från underrättelsetjänsten? :va

Bingo skrev:
Caproni leder överlägset. Vette fan vad det hette här, men det var världens bästa bomb- och spaningsplan när vi hade det :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan

Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt om att Bingo har koll. Med det uttalandet ligger han stadigt på minus i minst ett par år. :tungan

Bingo skrev:
De var fem.
commander, gunner, loader, driver, and codriver/hull gunner

Men de andra 2 kanske satt och jävlades med dem där i, undra på att den anses misslyckad:-/

Poacher skrev:
De var fem.
commander, gunner, loader, driver, and codriver/hull gunner

Men de andra 2 kanske satt och jävlades med dem där i, undra på att den anses misslyckad:-/

de satt nog å fes å pillade naveln.. alltföratt göra livet durt för övriga :P

ft skrev:
Jag tar tillbaka allt jag någonsin sagt om att Bingo har koll. Med det uttalandet ligger han stadigt på minus i minst ett par år. :tungan
Allt som det svenska flygvapnet gör och allt som det svenska flygvapnet har är bäst i världen. Det fattar alla utom opatriotiska kommunister. Är du en opatriotisk kommunist? :fatta!

Bingo skrev:
Allt som det svenska flygvapnet gör och allt som det svenska flygvapnet har är bäst i världen. Det fattar alla utom opatriotiska kommunister. Är du en opatriotisk kommunist? :fatta!

anfall e bästa försvar :rolleyes: :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...