JAS störtat

För att sätta saker och ting i perspektiv.....

SAAB 29 Tunnan

Levererade fpl: 660
Antal haverier: 230
Omkomna flygförare: 98

SAAB 32 Lansen

Levererade fpl: 456
Antal haverier: 117
Omkomna flygförare: 37
Omkomna navigatörer: 23

SAAB 35 Draken

Levererade fpl: 606
Antal haverier: 135
Omkomna flygförare: 34

SAAB 37 Viggen

Levererade fpl: 329
Antal haverier: 54
Omkomna flygförare: 17

Chiefen skrev:
Oj oj, nu kommer miljöpartiet gotta sig! De kommer förmodligen vilja ge bort alla JAS plan till ryssland eller Polen nu!! Samtidigt kommer de nog att vilja ge bort Sveriges gränser när de ändå är igång. Vänsterkommunisterna kommer aldrig att gå med på det för de vill nog ge bort Planen (och gränserna) till Kina eller Kuba.....eller några andra tvättäkta kommisar! :fatta!

Ja nu börjar kollaboratörerna gapa igen, som hajar som känner lukten av blod.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,654095,00.html

Chris Ash skrev:
För att sätta saker och ting i perspektiv.....

SAAB 29 Tunnan

Levererade fpl: 660
Antal haverier: 230
Omkomna flygförare: 98

SAAB 32 Lansen

Levererade fpl: 456
Antal haverier: 117
Omkomna flygförare: 37
Omkomna navigatörer: 23

SAAB 35 Draken

Levererade fpl: 606
Antal haverier: 135
Omkomna flygförare: 34

SAAB 37 Viggen

Levererade fpl: 329
Antal haverier: 54
Omkomna flygförare: 17

Vad räknas som haverier i den listan då? Är det plan som kraschat allihop eller räcker det med t.ex. hydraulikfel innan start?

4 plan på hur många år? 15 eller?

Undrar hur många F16 jänkarna kraschat jag.

Och skulle vi fylla på med statistik från andra länder (om det skulle finnas ärlig statistik att få tag på) så skulle JAS ligga ännu bättre till!

Eller som Jurii Gagarin lär ha sagt en gång "Jag var första människan som kom tillbaka från rymden" (underförstått, han var nog inte först ut...)

Jag misstänker att sånt här mörkas ganska rejält av dom länder som kan det...

Det är muslimernas, terroristernas och kollaboratörernas fel.

Vad kallas moppefuckonas motsvarighet i flygkretsar? Stridsplansfuckon? :lol

Edit: glömde skriva att kommunisterna också är inblandade.

Last edited:
GuW skrev:
Och skulle vi fylla på med statistik från andra länder (om det skulle finnas ärlig statistik att få tag på) så skulle JAS ligga ännu bättre till!
Ja, det skulle det. För det är världens bästa krigsflygplan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan

GuW skrev:

Eller som Jurii Gagarin lär ha sagt en gång "Jag var första människan som kom tillbaka från rymden" (underförstått, han var nog inte först ut...)

Jag misstänker att sånt här mörkas ganska rejält av dom länder som kan det...

Jag har inte sett någon statistik för andra flygplan än svenska. Men både F-16 och F-18 har kraschat en hel del och minst ett F-22 ur provserien dammade i backen för något år sen. Det enda sättet att undvika haverier är att sluta flyga med planen.

Men i den internationella "haverilistan" så skulle jag tippa på att både F-104 Starfighter och Mig 21 ligger bra till.....

Chris Ash skrev:
Men i den internationella "haverilistan" så skulle jag tippa på att både F-104 Starfighter och Mig 21 ligger bra till.....
Caproni leder överlägset. Vette fan vad det hette här, men det var världens bästa bomb- och spaningsplan när vi hade det :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan

det här är vad jag tror hände på riktigt

Bifogat

• gripen3d.jpg
    gripen3d.jpg
    24 KB · Visningar: 74
  • gripen ketting.jpg
    gripen ketting.jpg
    29.7 KB · Visningar: 85
valmers skrev:

Maria Wetterstrand skrev:
Hur tjänar man pengar på att skrota Jas-plan?
- Bra fråga. Men de kan kanske stå uppställda någonstans så att folk kan titta på dem.

quinnan har många ideert verkar de som..
käkat för många lustiga svampar på ett av partiets mulle-partikongreser kanske

Maria Wetterstrand skrev:
Vad det skulle kosta att bryta de kontrakt som finns vet inte Maria Wetterstrand. Men hon tror att det finns mycket pengar att spara.

mm.. säkert jääättebilligt...

jag ger henne :kocko :kocko :kocko :kocko av 5 möjliga

Jo att hålla på med att tillverka krigsmateriell men inte få sälja det till någon har jag ofta funderat över.
Det är krig i världen hur än de där stackarna ojjar sig.

Det är som med kärnkraftverket de stängde av nu, nu får nån elda med finfin brunkol i stället och ryssarna fortsätter lägga sina atomsopor i betongbunkrar på kolahalvön kort härifrån.

Bingo skrev:
Caproni leder överlägset. Vette fan vad det hette här, men det var världens bästa bomb- och spaningsplan när vi hade det :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan

"Den flygande likkistan", fpl 16, av dem havererade 21 av 84 i svensk tjänst varav tre sköts ner under kriget,dvs bra mycket bättre haverifrekvens än både J21 och J29 som låg på ca 1/3 havererade fpl. Men det var kanske för att världens bästa flygvapen tog hand om den italienska skrothögen (som dock var väldigt vacker).

flygande likkista.. hehe.. skoj..

(M3?)sherman stridsvagnen.. jänkarnas i ww2.. ryssarna fick tag i ett gäng sånnadära å kallade den en likkista för sju kamrater. den va hög å lätt mål för germans..
kommer inte ihåg vilken tank de va som hade nitat fast pansar utanpå, å vid träff så for nitarna åt helvete inne i vagnen

Chris Ash skrev:
"Den flygande likkistan", fpl 16, av dem havererade 21 av 84 i svensk tjänst varav tre sköts ner under kriget,dvs bra mycket bättre haverifrekvens än både J21 och J29 som låg på ca 1/3 havererade fpl. Men det var kanske för att världens bästa flygvapen tog hand om den italienska skrothögen (som dock var väldigt vacker).
Världens bästa är lösenordet har. Fan, har vi inte världens bästa plan har vi ändå världens bästa flygvapen :banana

Man kan inte jämföra sådär, antal rakt av, ditt krigsplansfucko. Du får räkna antal flygtimmar per krasch :fatta!

Poacher skrev:
Det är som med kärnkraftverket de stängde av nu, nu får nån elda med finfin brunkol i stället och ryssarna fortsätter lägga sina atomsopor i betongbunkrar på kolahalvön kort härifrån.

Glöm inte heller att det går en kabel från det nybyggda finska kärnkraftverket raka vägen till sverige. :)

Men nu blev det ganska OT här..

EDIT: okej, det är inte riktigt färdigbyggt ännu men..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg