Jan Leek - Kåserier

JMKbiker

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
26- Husqvarna 701 Enduro, 99- Suzuki SV650s, 02- Honda Transalp
Läste ett gammalt kåseri från Jan och fick flashback hur mycket jag uppskattade dom i bike(?) för 30+ år sedan.

Är han fortfarande aktiv med skrivandet? Finns hans kåserier samlade någonstans?
 
Har läst något han skrivit för ca ett år sedan. Bor kanske fortfarande i Leimbach och tror han kör en Ducce GT1000
 
Jan Leek...? Min gamla garantihandläggare på Hondaservice?

Skriver han...!?





.



.






.







Skoja ba'
Får mig att tänka på det han skrev en gång om havererade växellådor på Gw av tidigare generationer. 🙂
Bra kundhanteriing höll tydligen problemet lite okänt.
 
…eller besök hos liten tillverkare i Italien som förvarade ritningar över nya designer på skrivbordet men mer personliga saker inlåsta i kassaskåp :hihi
Men samma här, jag tycker också att Jan Leek var en ytterst bra skribent.
 
Får mig att tänka på det han skrev en gång om havererade växellådor på Gw av tidigare generationer. 🙂
Bra kundhanteriing höll tydligen problemet lite okänt.
Han lånade ut Hondas första Goldwing för provkörning till mig. Han sa att jag inte fick vurpa den för McNytt eller AoM skulle ha den för provkörning. Snacka om förtroende......
 
Några korta jag hittade på AoMC:


https://www.alltommc.se/jorden-runt-med-ducati-175-t/
mer än teaser om att det finns en historia att berätta

https://www.alltommc.se/robert-laver-1951-2018/

Ledsam men fin

Skulle vara kul att läsa om dom äldre, hade kunnat bli en bra bok.
Grävlingar = dörrmattor är något som etsats sig fast i hjärnan från en krönika som om jag inte missminner mig handlade om att köra i dåliga förhållanden som mörker och regn.
 
Min favorit är när han ingående beskriver en öppen provkörning med Husaberg där en person som inte kan något om motorcyklar själv anser sig vara expert. Han plågar cykeln på full gas på 1an hela slingan för att sedan vurpa med gashäng. Cykeln är sekunder från att explodera och personen går därifrån som om inget har hänt. Jag har själv delat den på SH för många år sedan men nu kan jag inte hitta den.
 
Min favorit är när han ingående beskriver en öppen provkörning med Husaberg där en person som inte kan något om motorcyklar själv anser sig vara expert. Han plågar cykeln på full gas på 1an hela slingan för att sedan vurpa med gashäng. Cykeln är sekunder från att explodera och personen går därifrån som om inget har hänt. Jag har själv delat den på SH för många år sedan men nu kan jag inte hitta den.
Det är nog Bosse Rindar du tänker på.
Hans kåserier från MC-nytt borde verkligen sammanställas i bokform.
 
Janne skrev om när han körde kurser på Nürburgring och att han alltid började med att folk fick bromsa. Det urartade alltid till en tävling om hur långa svartstreck man kunde göra med framdäcket... :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top