Jaha, nu går drevet...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
Stark Varg EX samt en Tenere 700 Extreme
http://www.expressen.se/index.jsp?a=235540

Stoppa MC-döden! Är parollen som kommer att gälla...gissa om vi kommer att få pålagor i framtiden... :-(
Det hänger mycket på hur SMC bemöter detta så det är viktigt att vi stöttar SMC, SMC är det enda organet som kan stå emellan politikernas önskan om sporthojsförbud och våran önskan om att få fortsätta köra sporthoj...

Skulle de verkligen kunna förbjuda sporthojar?

Om de gör det, hur ska de bära sig åt att hålla kvar förbjudet? Kommer nog att få en hel del kritik av mc förare :kocko Protestera ska man ifall det blir något!

Hoppas att ingenting händer.

Hallo eller!
"Hela ökningen av dödsolyckor ligger dessutom i gruppen män över 35 år"

"Hela ökningen av dödsolyckor ligger dessutom i gruppen män över 35 år."

Annars har ju unga män ansetts vara den största risken, eller?

Läste någonstans att sporthojar utgör 10% av totala mc-parken, men att dom står för hälften av dödsolyckorna. Med noll-visionen så skulle det inte förvåna om det blir hårdare tag,det finns ju också dom som gillar å dra uppmärksammheten till sporthojarna......

Den där artickeln var väl inte så farlig? Men det kanske bara är början..

DanTheMan71 skrev:
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta
Vissa kan inte ens hålla koll fast dom har 4 hjul, eller hur va det med han som krockade posör-mercedesen :7peta

Och ytterligare sju idiotpunkter från horpressen. Samtliga sju kan enkelt ignoreras genom att lära sig hur man ger fan i att krascha. Men inte ett ord om det som vanligt.

aha, det var i expressen :kocko
M@rkus skrev:
Läste någonstans att sporthojar utgör 10% av totala mc-parken, men att dom står för hälften av dödsolyckorna. Med noll-visionen så skulle det inte förvåna om det blir hårdare tag,det finns ju också dom som gillar å dra uppmärksammheten till sporthojarna......

H4 skrev:
Skulle de verkligen kunna förbjuda sporthojar?

Om de gör det, hur ska de bära sig åt att hålla kvar förbjudet? Kommer nog att få en hel del kritik av mc förare :kocko Protestera ska man ifall det blir något!

Hoppas att ingenting händer.

Nej, dom kan inte förbjuda sporthojar, det skulle krävas för mycket lagändringar plus att EU inte skulle tillåta det. Däremot så kan man enkelt göra det omöjligt att köra sporthoj, det är bara att införa en sporthojsklass i skattesystemet där vi som kör sporthoj får betala så mycket skatt att vi inte har råd att köra...
Motivet är enkelt, vi är få som kostar mycket för samhället därför måste vi pröjsa för det. Den springande punkten är just att vi är så få, vi kostar en massa, vi syns och hörs överallt vilket får gemene man att tro att vi är många vilket innebär att hot...samtidigt är vi så få att vi inte hörs när vi protesterar. Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

Och det mest ironiska av allt är att det är vi själva som bränner våra skepp, med stuntande inne i stan, långa hjulisar i trafiken, glorifierande av sådana trafikmiffon som GR och ett allmänt utanförskap som retar svensson... det är nästan lite lustigt i allt elände.:rolleyes:

Jag sätter mej inte på höga hästar och tittar ner på andra, jag är en i många fall lika god kålsupare som alla andra, men jag har iallafall insikt om vad vi gör för vårat eget "kollektiv"...

...f-n vad jag låter som en politiker :huvet

...hoppas att ni förstår vad jag menar...

Niklasinorr skrev:
Nej, dom kan inte förbjuda sporthojar, det skulle krävas för mycket lagändringar plus att EU inte skulle tillåta det. Däremot så kan man enkelt göra det omöjligt att köra sporthoj, det är bara att införa en sporthojsklass i skattesystemet där vi som kör sporthoj får betala så mycket skatt att vi inte har råd att köra...
Motivet är enkelt, vi är få som kostar mycket för samhället därför måste vi pröjsa för det. Den springande punkten är just att vi är så få, vi kostar en massa, vi syns och hörs överallt vilket får gemene man att tro att vi är många vilket innebär att hot...samtidigt är vi så få att vi inte hörs när vi protesterar. Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

Och det mest ironiska av allt är att det är vi själva som bränner våra skepp, med stuntande inne i stan, långa hjulisar i trafiken, glorifierande av sådana trafikmiffon som GR och ett allmänt utanförskap som retar svensson... det är nästan lite lustigt i allt elände.:rolleyes:

Jag sätter mej inte på höga hästar och tittar ner på andra, jag är en i många fall lika god kålsupare som alla andra, men jag har iallafall insikt om vad vi gör för vårat eget "kollektiv"...

...hoppas att ni förstår vad jag menar...

Sen är väl frågan om de inte redan har gjort det omöjligt för vanligt folk att åka dagens sporthojar med tanke på premien :huvet

H4 skrev:
Sen är väl frågan om de inte redan har gjort det omöjligt för vanligt folk att åka dagens sporthojar med tanke på premien :huvet

Försäkringspremien har ingenting med "det allmänna" att göra, det är försäkringsbolagens sätt att säja att vi är en dålig affär...återigen för att vi är så få. Jag snackar om en politikerstyrd plan att stoppa sporthojsåkare...

Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

...hoppas att ni förstår vad jag menar...[/QUOTE]

Håller med fullständigt, så sant som det va sagt :klappar

DanTheMan71 skrev:
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta

Den ultimata sporthojsföraren kör aldrig för fort och spelar definitivt inte in dumheterna på film... :D

Det kommer alltid att fokuseras på *unga* förare och gärna på *sporthojjar* - ni vet sådana som *låter som bålgetingar*!!

Spelar ingen roll om sporthojjar står för 1% och GoldWing-glidar-wannabee-bågar för 99% i olycksstatistiken.

Detta ligger helt enkelt inprogrammerat i Svensson vid detta lag. Precis som vilken annan fördom som helst. Det är ett väldigt generaliserande som pågått.

Men med tanke på hur vi ofta kör, så är det väl inte så lustigt? Kom igen nu, den som säger att de ligger max 20 över hastighetsgränsen (inga retarder nu, endast sporthojjar) antingen ljuger eller tillhör en synnerligen liten minoritet.

Jag tror att det enda vi kan göra är att "lobba" för VÅR hobby, VÅRAN källa till njutning - nämligen att köra hojj - sporthojj.

Körde jag för snabbt? Ok, men jag utförde detta högst egoistisk genom min egen vilja - precis som när jag marchar 150-150 Jönköping-Stockholm ca 15-20 ggr per år med bilen. Ska ni förbjuda bilar oxo? De är kapabla till minst 200 Km/t nu, även "småbilar"... Eller?

Enda sättet tror jag är att stödja en organisation som sätter VÅRAN vilja framför andras. Jag menar inte våran vilja att köra fört fort, vårdlöst, som svin,... Utan endast att inte införa restriktioner för just oss och vår utrustning -> MC.

Istället för att ordna vägarna efter rådande trafik envisas man med att strypa trafiken till rådande vägförhållanden. Synnerligen bakåtsträvande men samtidigt typiskt för vårat samhälle... Mycket olyckor? Skitsamma att vägen är full med hål, djupa som skyttediken, "sänk från 90 till 70" - fylla igen hålen?? Ehh.. Nej?!

Jag tror vi alltid kommer köra som "svin", oavsett. Även om det byggs en RR bana 50 meter från mitt hem kommer jag köra som jag brukar på allmänna vägar. Och att få mig och de flesta av er andra (sluta hyckla, zick-zacka mellan bilar ÄR kul precis som vissa av våra vägavsnitt på mindre vägar) att "städa" körningen, kommer nog inte att hända med anledningen att stävja ev. förbud - möjligen av insikten på vår egen mortalitet...

Att fokus ligger på oss MC folk är inget annat än till för att föra fokus ifrån ett långt större problem, rådande vägstandard och billismen. Vi är en droppe i havet jämfört med detta. Men det är ju alltid skönt att rikta blickarna mot oss MC folk - "alla vet ju att vi kör som tokar", "klyver bilar", "kör på ett hjul", ...

Men vi, precis som resten av alla svenskar, säger inte så mycket... Möjligen svär vi hemma, med vänner, eller postar ngt på ett forum (hey, thats me!!). Men att verkligen ställa sig upp och lobba för vår sak... Nae...

Ledsen, orkade du läsa igenom hela detta utan att somna får jag bjuda på en pils nästa SH fest! :-)

Blir bara så sne när slipspellar leker bror duktig med våran hobby, vill förbjuda och inskränka för att de skiter i vilket - de tar ju T-banan till sitt fett betalda jobb. Dricker rödvin på fredagen med Dagens Insdustri i handen och talar högt om "MC Huliganerna på VANSINNES MOTORCYKLAR" - samtidigt som de planerar nästa svartköp av blivande bostadsrätter på Söder...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT