Det kommer alltid att fokuseras på *unga* förare och gärna på *sporthojjar* - ni vet sådana som *låter som bålgetingar*!!
Spelar ingen roll om sporthojjar står för 1% och GoldWing-glidar-wannabee-bågar för 99% i olycksstatistiken.
Detta ligger helt enkelt inprogrammerat i Svensson vid detta lag. Precis som vilken annan fördom som helst. Det är ett väldigt generaliserande som pågått.
Men med tanke på hur vi ofta kör, så är det väl inte så lustigt? Kom igen nu, den som säger att de ligger max 20 över hastighetsgränsen (inga retarder nu, endast sporthojjar) antingen ljuger eller tillhör en synnerligen liten minoritet.
Jag tror att det enda vi kan göra är att "lobba" för VÅR hobby, VÅRAN källa till njutning - nämligen att köra hojj - sporthojj.
Körde jag för snabbt? Ok, men jag utförde detta högst egoistisk genom min egen vilja - precis som när jag marchar 150-150 Jönköping-Stockholm ca 15-20 ggr per år med bilen. Ska ni förbjuda bilar oxo? De är kapabla till minst 200 Km/t nu, även "småbilar"... Eller?
Enda sättet tror jag är att stödja en organisation som sätter VÅRAN vilja framför andras. Jag menar inte våran vilja att köra fört fort, vårdlöst, som svin,... Utan endast att inte införa restriktioner för just oss och vår utrustning -> MC.
Istället för att ordna vägarna efter rådande trafik envisas man med att strypa trafiken till rådande vägförhållanden. Synnerligen bakåtsträvande men samtidigt typiskt för vårat samhälle... Mycket olyckor? Skitsamma att vägen är full med hål, djupa som skyttediken, "sänk från 90 till 70" - fylla igen hålen?? Ehh.. Nej?!
Jag tror vi alltid kommer köra som "svin", oavsett. Även om det byggs en RR bana 50 meter från mitt hem kommer jag köra som jag brukar på allmänna vägar. Och att få mig och de flesta av er andra (sluta hyckla, zick-zacka mellan bilar ÄR kul precis som vissa av våra vägavsnitt på mindre vägar) att "städa" körningen, kommer nog inte att hända med anledningen att stävja ev. förbud - möjligen av insikten på vår egen mortalitet...
Att fokus ligger på oss MC folk är inget annat än till för att föra fokus ifrån ett långt större problem, rådande vägstandard och billismen. Vi är en droppe i havet jämfört med detta. Men det är ju alltid skönt att rikta blickarna mot oss MC folk - "alla vet ju att vi kör som tokar", "klyver bilar", "kör på ett hjul", ...
Men vi, precis som resten av alla svenskar, säger inte så mycket... Möjligen svär vi hemma, med vänner, eller postar ngt på ett forum (hey, thats me!!). Men att verkligen ställa sig upp och lobba för vår sak... Nae...
Ledsen, orkade du läsa igenom hela detta utan att somna får jag bjuda på en pils nästa SH fest!
Blir bara så sne när slipspellar leker bror duktig med våran hobby, vill förbjuda och inskränka för att de skiter i vilket - de tar ju T-banan till sitt fett betalda jobb. Dricker rödvin på fredagen med Dagens Insdustri i handen och talar högt om "MC Huliganerna på VANSINNES MOTORCYKLAR" - samtidigt som de planerar nästa svartköp av blivande bostadsrätter på Söder...