Jaha, nu går drevet...

DanTheMan71 skrev:
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta
vem avgör det då? har du på en r1a och göra? har jag det?

Niklasinorr skrev:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=235540

Stoppa MC-döden! Är parollen som kommer att gälla...gissa om vi kommer att få pålagor i framtiden... :-(
Det hänger mycket på hur SMC bemöter detta så det är viktigt att vi stöttar SMC, SMC är det enda organet som kan stå emellan politikernas önskan om sporthojsförbud och våran önskan om att få fortsätta köra sporthoj...

Jag mailade killen som skrev artilkeln:
-----------------------------------------------------------------------
Hej Kenneth,
Ang denna artikel: http://www.expressen.se/index.jsp?a=235540
Jag tycker det är synd och tråkigt att läsa att 59 motorcyklister kört ihjäl sig och att det skulle ha varit en ökning med 50%
Det verkar ju fruktansvärt!
Eftersom jag åkt mc sedan 70-talet och varit intresserad av diskussionen så börjar jag ju undra om det verkligen kan vara så.
59 döda, det stämmer. Körde de ihjäl sig? De kanske blev påkörda…..
50% ökning, det skulle betyda att det var 39 som dog förra året. Men det var 47 dvs ökningen var inte 50% utan 25% !

Nån gång skulle det faktiskt vara kul om det man läser angående detta ämne stämmer och att den som skrivit har kollat fakta.
Hittar du inte statistik hos myndigheterna så kan du få hämta här där jag sammanställt lite som jag har fått från vägverket och SMC. http://web.comhem.se/~u83704294/stat/
Det finns mycket mer fakta om man vill.

Nu pratas det iofs bara om döda vilket jag anser är lite fel för att antalet trots all är så litet att det mest verkar fånigt att göra om det till procent.
I stället borde man redovisa döda + svårt skadade som blir många fler och sen borde dessa siffror viktas mot antalet Mc som faktiskt är i trafik. Om man gör så och sen tittar under en lite längre period skall du få se att mc-olyckorna faktiskt har en positiv trend, riktigt ordentligt dessutom
Fast då skulle man förstås inte få så braskande rubriker.

Hör gärna av dig
Stefan
----------------------------------------------------------------------

skall bli kul och se om man får nåt svar

enhjuling skrev:
Hej Kenneth,
Jag tycker det är synd och tråkigt att läsa att 59 motorcyklister kört ihjäl sig och att det skulle ha varit en ökning med 50%
Eftersom jag åkt mc sedan 70-talet och varit intresserad av diskussionen så börjar jag ju undra om det verkligen kan vara så.
50% ökning, det skulle betyda att det var 39 som dog förra året. Men det var 47 dvs ökningen var inte 50% utan 25% !

Nån gång skulle det faktiskt vara kul om det man läser angående detta ämne stämmer och att den som skrivit har kollat fakta.
Hittar du inte statistik hos myndigheterna så kan du få hämta här där jag sammanställt lite som jag har fått från vägverket och SMC. http://web.comhem.se/~u83704294/stat/

Nu pratas det iofs bara om döda vilket jag anser är lite fel för att antalet trots all är så litet att det mest verkar fånigt att göra om det till procent.
I stället borde man redovisa döda + svårt skadade som blir många fler och sen borde dessa siffror viktas mot antalet Mc som faktiskt är i trafik. Om man gör så och sen tittar under en lite längre period skall du få se att mc-olyckorna faktiskt har en positiv trend, riktigt ordentligt dessutom

Hör gärna av dig
Stefan

:tummenupp Bra gjort!!! :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar

enhjuling skrev:

Lysande!!!!! :tummenupp :tummenupp

Niklasinorr skrev:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=235540

Stoppa MC-döden! Är parollen som kommer att gälla...gissa om vi kommer att få pålagor i framtiden... :-(
Det hänger mycket på hur SMC bemöter detta så det är viktigt att vi stöttar SMC, SMC är det enda organet som kan stå emellan politikernas önskan om sporthojsförbud och våran önskan om att få fortsätta köra sporthoj...
Vi ska ha våra bågar kvar de finns en gräns för va dom tar

de som e sjukast av allt e att dom försöker bara ändra oss hojar :va
om många av olyckorna sker när en bil gör en u-sväng eller svänger utan att blinka(som de stog) så e de ju bilarnas fel inte mc-folket.
kanske dom borde ändra utbildningen för bilförare oså?
eller va tro ni?
motorcyckel lära :tummenupp

Kvällspressjournalister är inte läskunniga; det är ingen nyhet.
Men det hjälper inte oss.
/u

Sensationsnyheter är det enda som gäller tydligen. Späd på lite för att få det att låta bättre.
25 eller 50% spelar väl ingen roll? det är ju en ökning iallafall, sen att antalet olyckor sjunker skiter väl jag? (obs skriver med ironi)

Jag skickade också ett mail till densamme Kenneth, jag är med i olyckstatistiken 2001 när en bil gjorde U-sväng framför näsan på mig(inga blinkers ingenting som visade att han skulle U-svänga på en väg med dubbla heldragna linjer och stoppförbud), hade jag kört lastbil istället hade han inte sett mig heller och föraren i bilen hade dött och jag inte fått några skador alls.

Jag blir så trött på dessa j***a journalister som inte förstår vad det är dom skriver.
Ungefär som titlarna "MC mord" etc ju

//håkan

Niklasinorr skrev:
Nej, dom kan inte förbjuda sporthojar, det skulle krävas för mycket lagändringar plus att EU inte skulle tillåta det. Däremot så kan man enkelt göra det omöjligt att köra sporthoj, det är bara att införa en sporthojsklass i skattesystemet där vi som kör sporthoj får betala så mycket skatt att vi inte har råd att köra...
Motivet är enkelt, vi är få som kostar mycket för samhället därför måste vi pröjsa för det. Den springande punkten är just att vi är så få, vi kostar en massa, vi syns och hörs överallt vilket får gemene man att tro att vi är många vilket innebär att hot...samtidigt är vi så få att vi inte hörs när vi protesterar. Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

Och det mest ironiska av allt är att det är vi själva som bränner våra skepp, med stuntande inne i stan, långa hjulisar i trafiken, glorifierande av sådana trafikmiffon som GR och ett allmänt utanförskap som retar svensson... det är nästan lite lustigt i allt elände.:rolleyes:

Jag sätter mej inte på höga hästar och tittar ner på andra, jag är en i många fall lika god kålsupare som alla andra, men jag har iallafall insikt om vad vi gör för vårat eget "kollektiv"...

...f-n vad jag låter som en politiker :huvet

...hoppas att ni förstår vad jag menar...

"Det var förbanne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades...." :tummenupp

Jag tror att alla som kör sporthoj måste visa kollektiv vilja till förändring, att ha guts nog att rensa lite i de egna leden genom vissa. Annars tror jag risken är stor att det här kommer att kosta pengar för alla som har en sporthoj. Jag är inte säker på att SMC, som jag betraktar lite som en "Bror Duktig"-organisation i förhållande till de som kör sporthoj, drar det opinionsbildande lasset ensamma. Om det inte är hojarna som är farliga så är det ju pajasarna som kör vi måste komma åt. Skulle krav på en viss mc-vana, ålder etc kunna hjälpa?

Men detta är dumheter... Folk som kör som Idioter iaf dem värsta tror jag skulle fortsätta köra hoj jag menar vad ska dem stanna o få böter för o det e väll mest dem folket vill bli av med sen finns det ju dem som kör lite mer normalt med.
Finns folk som altid kör fort o finns folk som altid tar det lungt...
Vad e det dem vill bli av med igentligen?

Förbjuda sporthoja låter som någon fantasi
Hoppas dem inte lyckas iaf :tungan

Lucius skrev:
Det kommer alltid att fokuseras på *unga* förare och gärna på *sporthojjar* - ni vet sådana som *låter som bålgetingar*!!

Spelar ingen roll om sporthojjar står för 1% och GoldWing-glidar-wannabee-bågar för 99% i olycksstatistiken.

Detta ligger helt enkelt inprogrammerat i Svensson vid detta lag. Precis som vilken annan fördom som helst. Det är ett väldigt generaliserande som pågått.

Men med tanke på hur vi ofta kör, så är det väl inte så lustigt? Kom igen nu, den som säger att de ligger max 20 över hastighetsgränsen (inga retarder nu, endast sporthojjar) antingen ljuger eller tillhör en synnerligen liten minoritet.

Jag tror att det enda vi kan göra är att "lobba" för VÅR hobby, VÅRAN källa till njutning - nämligen att köra hojj - sporthojj.

Körde jag för snabbt? Ok, men jag utförde detta högst egoistisk genom min egen vilja - precis som när jag marchar 150-150 Jönköping-Stockholm ca 15-20 ggr per år med bilen. Ska ni förbjuda bilar oxo? De är kapabla till minst 200 Km/t nu, även "småbilar"... Eller

Enda sättet tror jag är att stödja en organisation som sätter VÅRAN vilja framför andras. Jag menar inte våran vilja att köra fört fort, vårdlöst, som svin,... Utan endast att inte införa restriktioner för just oss och vår utrustning -> MC.

Istället för att ordna vägarna efter rådande trafik envisas man med att strypa trafiken till rådande vägförhållanden. Synnerligen bakåtsträvande men samtidigt typiskt för vårat samhälle... Mycket olyckor? Skitsamma att vägen är full med hål, djupa som skyttediken, "sänk från 90 till 70" - fylla igen hålen?? Ehh.. Nej?!

Jag tror vi alltid kommer köra som "svin", oavsett. Även om det byggs en RR bana 50 meter från mitt hem kommer jag köra som jag brukar på allmänna vägar. Och att få mig och de flesta av er andra (sluta hyckla, zick-zacka mellan bilar ÄR kul precis som vissa av våra vägavsnitt på mindre vägar) att "städa" körningen, kommer nog inte att hända med anledningen att stävja ev. förbud - möjligen av insikten på vår egen mortalitet...

Att fokus ligger på oss MC folk är inget annat än till för att föra fokus ifrån ett långt större problem, rådande vägstandard och billismen. Vi är en droppe i havet jämfört med detta. Men det är ju alltid skönt att rikta blickarna mot oss MC folk - "alla vet ju att vi kör som tokar", "klyver bilar", "kör på ett hjul", ...

Men vi, precis som resten av alla svenskar, säger inte så mycket... Möjligen svär vi hemma, med vänner, eller postar ngt på ett forum (hey, thats me!!). Men att verkligen ställa sig upp och lobba för vår sak... Nae...

Ledsen, orkade du läsa igenom hela detta utan att somna får jag bjuda på en pils nästa SH fest! :-)

Blir bara så sne när slipspellar leker bror duktig med våran hobby, vill förbjuda och inskränka för att de skiter i vilket - de tar ju T-banan till sitt fett betalda jobb. Dricker rödvin på fredagen med Dagens Insdustri i handen och talar högt om "MC Huliganerna på VANSINNES MOTORCYKLAR" - samtidigt som de planerar nästa svartköp av blivande bostadsrätter på Söder...

"Blir bara så sne när slipspellar leker bror duktig med våran hobby, vill förbjuda och inskränka för att de skiter i vilket - de tar ju T-banan till sitt fett betalda jobb. Dricker rödvin på fredagen med Dagens Insdustri i handen och talar högt om "MC Huliganerna på VANSINNES MOTORCYKLAR" - samtidigt som de planerar nästa svartköp av blivande bostadsrätter på Söder..."

Ehh, du har vissa poänger men vem är det som generaliserar....???? Med den attityden tror jag det blir rätt svårt att göra sin röst hörd. Du kan inte fälla ned visiret, visa fingret åt kameraskåpet och gasa dig ifrån det här problemet. :fatta! Det måste mötas med sakliga argument och att du kommer att fortsätta köra som du alltid gjort på allmänn väg trots att det byggs fler RR-banor, det är inget bra utgångsläge. Jag gillar inte heller regler och förbud men fatta att vi är en liten grupp som kostar samhället mkt oengar. Får politikerna grepp om detta kan det svida som fan

fazerfun skrev:
"Det var förbanne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades...." :tummenupp

Jag tror att alla som kör sporthoj måste visa kollektiv vilja till förändring, att ha guts nog att rensa lite i de egna leden genom vissa. Annars tror jag risken är stor att det här kommer att kosta pengar för alla som har en sporthoj. Jag är inte säker på att SMC, som jag betraktar lite som en "Bror Duktig"-organisation i förhållande till de som kör sporthoj, drar det opinionsbildande lasset ensamma. Om det inte är hojarna som är farliga så är det ju pajasarna som kör vi måste komma åt. Skulle krav på en viss mc-vana, ålder etc kunna hjälpa?

Mycket bra sammanfattat, detta är precis min poäng, ingen står på våra barrikader förutom SMC, och dom kan inte göra ett skit om vi som "kollektiv" inte står bakom och drar vårat strå till stacken. Om man reagerar på sådana här artiklar med att fnysa "-Öööh, dom ska väl skita i hur jag kör, jag gör schyssta wheelien på Essingeleden om jag vill..." då sågar man av grener som man sitter på.
Eller är det så att det finns sporthojsåkare som är bikers och så finns det sporthojsåkare som kör sporthoj bara för att det är "inne" just nu? Nästa år är det kanske motoriserad skateboard som gäller som innepryl. Om det är så förstår jag att vissa skiter i pålagor och gör som dom vill, medans vi andra som vill köra sporthoj i många år blir lidande av ett sådant beteende...

Lösningen på detta är RR banor i närheten av storstäderna. 1 i varje (sthlm, gbg, malmö).
Sthlm får ju biltullar snart så nog kan de bekosta oss en RR bana i sthlm i alla fall. :). Sedan kan vi alla jävlas hur mkt vi vill på banorna liksom.

Fler av oss borde stödja SMC :tummenupp, de gör ett bra jobb, ja ibland i alla fall.

Last edited:
enhjuling skrev:
Hej Kenneth,

Hör gärna av dig
Stefan

Way to go!!!!!!!!! :tummenupp :Bugar :Bugar

Jag ska också skriva till den där pajasen....

Niklasinorr skrev:
Mycket bra sammanfattat, detta är precis min poäng, ingen står på våra barrikader förutom SMC, och dom kan inte göra ett skit om vi som "kollektiv" inte står bakom och drar vårat strå till stacken. Om man reagerar på sådana här artiklar med att fnysa "-Öööh, dom ska väl skita i hur jag kör, jag gör schyssta wheelien på Essingeleden om jag vill..." då sågar man av grener som man sitter på.
Eller är det så att det finns sporthojsåkare som är bikers och så finns det sporthojsåkare som kör sporthoj bara för att det är "inne" just nu? Nästa år är det kanske motoriserad skateboard som gäller som innepryl. Om det är så förstår jag att vissa skiter i pålagor och gör som dom vill, medans vi andra som vill köra sporthoj i många år blir lidande av ett sådant beteende...

Tror tyvärr att många. just nu, resonerar just så: drar ned det tonade visiret, visar fingret åt kameraskåpet (ja; det har jag också gjort....) och tror att det går att gasa sig från problemet. Hoppas att de vaknar upp....får politiker och byråkrater i V70 blodvittring på potentiella skatteintäkter kan det här bli ruggigt otrevligt. Det räcker väl att försäkringsbolagen pissar på oss, vi ska väl inte behöva fajtas mot storebror också bara för att vi inte vill åka kromsläde???

Eller också överreagerar vi bara och ger en skitblaska som Expressen för mkt cred...???

ape skrev:
Lösningen på detta är RR banor i närheten av storstäderna. 1 i varje (sthlm, gbg, malmö).

Det finns redan banor inom rackhall fran bade Gbg och Malmo (Sturup, Knutstorp, Anderstorp, Falkenberg), men savitt jag vet skiljer sig inte olycksstatistiken pa vastkusten fran den i Sthlm-regionen pga det. I Gbg, hela Halland och hela Skane har ingen langre an en timma till en bana.

DanTheMan71 skrev:
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta

Två frågor.

1) Vad hade du för första tung motorcykel?

2) Var det inte ditt nick som figurerade i nån roller film med Bulten-körning. Fort gick det på en sporthoj på vad som såg ut som 70-sträcka, (sporthoj+70 sträcka + höghastighet, minns statistiken). Om jag inte minns helt fel så var det nån böna på pallen också? Rätta mig om jag har fel. ;)

/Olzki

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...