Jaha, då är man utan körkort, jä**a lastbil.

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date

Hudik

Guest
Jag kom körandes efter en 70 väg idag och tro det eller ej, men jag höll 50.
Efter en stund kom jag upp bakom en lastbil som enl. min mätare ligger i 48 km/t, jag ligger bakom den i c:a 300 meter och han ligger i stabil fart så jag kikar ut till vänster och ser att det är klart, så jag börjar göra en omköring i 65-70 km/t när jag ligger straxt bakom mitten på lastbilen så bromsar och viker han för att göra en vänstersväng, han hade inte blinkers eller visat på något vis att han skulle svänga....

Så vad gör man?
1. Tvärnitar och förmodligen smäller rakt in i sidan på lastbilen ?
2. Kastar sej mot vänster och ger gärnet för att komma förbi?

Nummer 2 blev mitt alternativ med hjärtat i, ja ni kan nog gissa vart?
Bilder som visar händelseföroppet finns sist på delsida 5

När jag ÄNTLIGEN kommer förbi lastbilen vrider jag va på gasen och när ja är tillbaka på min sida av vägen står det en, ja just det, en polis som vinkar in mej och säjer att lasern visar 114km/t......

Han borde ha sett hela förloppet men körkortet ligger nu i hans ficka och inte i min :mad: :mad: :mad:

Vad ska man göra? :va
Hela sommaren borta för att andra inte kan köra :mad:

Last edited:
Du borde väl kunna överklaga hela händelsen på något sätt? Enligt din version så låter det ju helt vrickat om du ska bli av med körkortet pgr av att en lastchaffis inte kan använda sig av blinkers och du accelererar upp mot en 150 km/h för att komma ut ur hela situationen hel och levande.

Tror att det kan bli svårt att överklaga. Har du reggnummer på lastbilen ens? men försöka kan man ju alltid.

Lite synd att du lämnade kortet, det är lätt att säga i efterhand men du skulle bara stå på dig och säga att du kommer överklaga. Då hade du med lite tur kunnat köra tills rättegången, och eftersom dom tycker att det är så jobbigt med massa extraarbete så kanske dom lägger ner allt. Men nu är det bara till att överklaga så långt det bara går!!!

Lite synd att du lämnade kortet, det är lätt att säga i efterhand men du skulle bara stå på dig och säga att du kommer överklaga. Då hade du med lite tur kunnat köra tills rättegången, och eftersom dom tycker att det är så jobbigt med massa extraarbete så kanske dom lägger ner allt. Men nu är det bara till att överklaga så långt det bara går!!!

Menar du att dom inte kan ta det om du inte väljer att ge det till dom?

Välkommen till gänget, förlorade mitt under en omkörning igår...
Hade uppkörning för A i övermorgon och hojen står i garaget, blocket nästa.

Ska och kolla på nya joggingskor senare, eller kanske en fotölj, jag vet inte!

:krama

Tveksamt, jag erkände inte och valde att gå vidare med det istället men nog tog dom kortet likväl. Allt jag fick var en liten fjuttig lapp där det stod att jag fick köra 48 timmar till. Det jag har att vinna är väl att jag i en eventuell rättegång kan plocka fram saker som att jag förlorar mitt arbete m,m och då kanske få en snällare dom/bot än indraget körkort.

Last edited:
2. Kastar sej mot vänster och ger gärnet för att komma förbi

Du väljer att ge järnet och kanske hinna före lastbilen sväger vänster:näsblod
istället för att bromsa och låta lastbilen svänga - då hade du tur som klarade dig

2. Kastar sej mot vänster och ger gärnet för att komma förbi

Du väljer att ge järnet och kanske hinna före lastbilen sväger vänster:näsblod
istället för att bromsa och låta lastbilen svänga - då hade du tur som klarade dig

Jag var ju redan brevid lastbilen när han började svänga , jag låg i nästan 70 vid tillfället och att försöka bromsa var inte att tänka på, men ok, jag kunde ju ha vikt mera åt vänster och tagit skogen istället men det gör om även det..

Jag tror inte det finns så mycket du kan göra...

Du kan inte utgå ifrån att lastbilen inte blinkade eftersom blinkersen kan ha varit trasig, något man ska ta i beaktande innan man kör om.

Skulle du på något sätt kunna påvisa att det var så, eller att förararen struntade i att blinka, så faller det ändå på att du ska kunna stanna på den del av vägsträckan som du kan överblicka. Dvs innan han har en chans att svänga vänster.

Han svängde vänster, vilket gör det hela till en rätt vårdslös omkörning med tanke på att det var en korsning, avfart eller en infart på vänster sida, så du borde alltså ha avstått från att köra om från början.

Nu var jag inte där och såg det hela, men jag tror att det du borde göra nu är att istället för att sörja det saknade körkortet glädjas åt att det gick så bra trots omkörningen att du kan fortsätta att njuta av det fina vädret. Du hade ju kunnat hamna under lastbilen med lite otur...

Välkommen till gänget, förlorade mitt under en omkörning igår...

QUOTE]

Tack för välkomnandet, det jä*liga är att jag kör lastbil själv, men jag vet inte vems lastbil jag körde om, annars kan ju han få betala mina räkningar den eller dom närmaste månaden..:kulspruta

Jag tror inte det finns så mycket du kan göra...

Du kan inte utgå ifrån att lastbilen inte blinkade eftersom blinkersen kan ha varit trasig, något man ska ta i beaktande innan man kör om.

Skulle du på något sätt kunna påvisa att det var så, eller att förararen struntade i att blinka, så faller det ändå på att du ska kunna stanna på den del av vägsträckan som du kan överblicka. Dvs innan han har en chans att svänga vänster.

Han svängde vänster, vilket gör det hela till en rätt vårdslös omkörning med tanke på att det var en korsning, avfart eller en infart på vänster sida, så du borde alltså ha avstått från att köra om från början.

Nu var jag inte där och såg det hela, men jag tror att det du borde göra nu är att istället för att sörja det saknade körkortet glädjas åt att det gick så bra trots omkörningen att du kan fortsätta att njuta av det fina vädret. Du hade ju kunnat hamna under lastbilen med lite otur...

Om han hade kört in i sidan på lastbilen, så blir lastbilen vållande.
Den som var vårdslös var chaffisen som inte såg till att vägbanan han skulle korsa var fri från trafik.

Den som var vårdslös var chaffisen som inte såg till att vägbanan han skulle korsa var fri från trafik.

Ja, då kan han skratta hela vägen till sjukhuset. Med körkortet i behåll, men med i bästa fall några månaders rehabilitering istället. Det hjälper väl inte ett dugg att han hade rätt? Han hamnar på sjukan iallafall:tummenupp

Helt sjukt att snut j**eln tog ditt kort. Om han såg händelsen eller förstod efter att du förklarat för honom vad som hänt, borde han fan...
Blir så förbannad på sånt där. Det är sånt som gör att jag aldrig stannar!!!
Man känner sig så maktlös. En del poliser är trevliga men sådana nitiska makt älskande snutar blir jag galen på!

Helt sjukt att snut j**eln tog ditt kort. Om han såg händelsen eller förstod efter att du förklarat för honom vad som hänt, borde han fan...
Blir så förbannad på sånt där. Det är sånt som gör att jag aldrig stannar!!!
Man känner sig så maktlös. En del poliser är trevliga men sådana nitiska makt älskande snutar blir jag galen på!

Han var faktiskt trevlig, men gör så ändå mot mej..:tummenner

Han svängde vänster, vilket gör det hela till en rätt vårdslös omkörning med tanke på att det var en korsning, avfart eller en infart på vänster sida, så du borde alltså ha avstått från att köra om från början....

Jepp, du ska inte köra om vid korsningar och påfarter...före eller efter en korsning ska man köra om inte mitt framför. Men som alltid är det ju lätt att vara efterklok. Hade du å andra sidan kört in i honom då hade det varit ditt fel oxå och du hade förutom skadat dig alvarligt oxå blivit av med kortet troligen.

Om alternativet var att smälla eller gasa då väljer alla att gasa hoppas jag....

Om han svänger av vänster och kör i 50 då måste han bromsat innan han svängde. Hur kom du bara upp till mitten av honom då? Om du kör 70 och han i 50 då du börjar omkörningen och han dessutom måste bromsa ner för att kunna svänga då borde du kunnat passera de metrarna utan att tok accelerera men eftersom jag inte vet hur avfarten ser ut så kan jag inte anta för mycket men underligt tyckte jag det verkar av det jag kan läsa. Och som sagt lätt att säga vad man ska göra efteråt och om det inte är en själv det gäller....alltid lätt att vara världsmästare i soffan! :)

Han var faktiskt trevlig, men gör så ändå mot mej..:tummenner

Ja kossor är också snälla... Nej skämta.
Men vad var det han inte förstod?
Hade han inte uppfattat situationen eller tyckte han att du hade gjort fel eller?

Fel. Du har skyldighet att kolla FRAMFÖR. Det ska INTE komma trafik bakom då är det den bakomvarande. Läs om lagboken
Svärmor drabbasdes av det. En lastbil fick för sig att köra om henne när hon skulle svänga vänster....bilen var inte vacker efteråt och chaffisen blev av med kortet och fick dagsböter + vårdlöshet i trafik. Du får inte köra om på det viset.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT