Jagad av de blå, drar ni verkligen?

Jag har aldrig kört ifrån nån polis eller nåt, men bör man inte va lite smart och köra småvägar och försöka köra på vägar där poliser inte kan komma emellan. Istället för att ligga pressa 230 på en 70 väg? Känns som det är mindre risk att något otäckt händer, samt kanske lättare att köra ifrån.

Jag som ändå kört endel bankörning med bilar vet ju att det går att hålla jävligt bra tempo även med nyare svensson bilar genom kurvorna. Och har man ingen 1000 RR hoj så är det inte lika lätt att hänga av en kvickare turbo bil i farter över 200. Jag menar min varvar ut på 6:an (nerdrevad) i 232km/h (ärlig fart)

Men jag har ingen aning, har ju aldrig provat somsagt.

Inte en chans att jag skulle försöka tror jag, stannar direkt och tar att jag gjort fel. Tänker inte riskera livhanken i onödan.
I grund och botten hänger det här nog på att jag inte tror jag är tillräckligt duktig för att hänga av en snut bil som laddar ordentligt. Jag vill ju ha tillräcklig marginal så jag inte hamnar i sidan på en bil eller långt ut på en åker.

Om jag skulle dra förbi när de stod och lasrade i hög hastighet och de inte hade en bil längre fram så skulle jag nog avväga att hålla stumt en stund och sen svänga av. Kanske..

En bekant här i orten har kört mc en del trots att han inte har kortet. När han var ute igår mötte han två mc-poliser som han i backspegeln såg vände efter honom... Eftersom han inte har kort och inte ville bli stoppad så tänkte han försöka dra ifrån dom. Blev jakt på dryga 6 mil, vad jag förstår i bra bit över 200km/tim mestadels. Till slut stannade han helt enkelt, de tog kortet på plats (B). Vad skulle ni tippa på att det blir utöver?

Olovlig körning. Allt från varning till 6 månader..

http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm

Man kan ju typ ligga hastigheten man klarar av med snuten i röven och kommer det bilar på lite svårare ställen att köra om för en bil så blås om å sen dra på så sitter snuten fast bakom bilarna :P ingen erfarenhet av detta dock men tanken slår en när man börjar tänka på hur det skulle va om man var tvungen..

Tänk på att många bilister går halvägs ner i diket för att släppa fram utryckningsfordon med blått, skulle man själv göra :fakta

Nu menar jag inte att polisbilar direkt är kvicka bilar, men över 200 så är en normal naken hoj inte särskillt snabb heller, så menade jag :)

Jag åker bara ifrån dem ifall jag har chansen.

T.ex. var jag påväg hem så mötte jag en målad blåvit med 2 pers i. De låg bakom en stor båt på 30 kärra å krypte. De skulle vända mitt ute på vägen men såg att det kom ett kors några meter framför.

Jag åker ca 100 meter till svänger vänster å ner i tunneln vid tågstationen å sen hem :D.

Kompisarna stog och såg på och skrattade i telefonen när jag ringde och varnade en.

givetvis:klappar:kulspruta

En bekant här i orten har kört mc en del trots att han inte har kortet. När han var ute igår mötte han två mc-poliser som han i backspegeln såg vände efter honom... Eftersom han inte har kort och inte ville bli stoppad så tänkte han försöka dra ifrån dom. Blev jakt på dryga 6 mil, vad jag förstår i bra bit över 200km/tim mestadels. Till slut stannade han helt enkelt, de tog kortet på plats (B). Vad skulle ni tippa på att det blir utöver?

en polare gjorde samma sak, fast hade A kort...

av med lappen i 9 månader, dagsböter på 28 tusen har jag för mig (vårdslöshet i trafik, smitning, rödljuskörning mm)

räkna med följande

årsinkomst ca: 250.000 - 3 nollor = 250 * antalet dagsböter t.ex 60 st = 15.000

detta är en uppskattning, inte exakt

Så sant:D

Men det finns gångbanor - och sån skit.

Man är ganska tuff i en V70 med rullande blåljusramp - trafiken flyttar på sig ganska fort - räkna med hårt motstånd trots att dom är slöa - kör i vägrenen:D - gasa som fan:)

Tänk på att många bilister går halvägs ner i diket för att släppa fram utryckningsfordon med blått, skulle man själv göra :fakta

oj, tänkte inte på det, tur du sa det IFALL man skulle hamna i situationen, haha! :P jag hade också gått halvvägs ner i diket, för annars kan man ju själv få böta om man hindrar snuten ^^

Hur fort är måste man då köra för att bli av med en polisbil? Jag gissar att dem inte ger upp förrän minst 200km/h? Känns svettigt att hålla det tempot på 80-väg....

Inte fort alls om man väljer rätt vägar.

Jag kan inte komma ihåg att jag kört ifrån snuten någon gång med tung hoj men några gånger med 125a och säkert 20 gånger med moped och ingen av dom gick ju ens i närheten av 200.

Sen kan man ju definiera frånkörning olika. En gång för 1-2 år sedan såg jag en polisbil på långt håll i samband med att jag tränade wheelisar. Istället för att stanna och snacka körde jag några kvarter med snabba vägbyten så att dom skulle tappa bort mig om det nu var mig dom sökte. Någon kunde ju ha ringt polisen sas men och andra sidan kanske det bara vara en slump att dom dök upp. Någon "frånkörning" tycker jag inte riktigt att jag gjorde heller eftersom jag eg inte var direkt jagad.

En annan gång sladdade jag med bil ut ur en rondell på blöt asfalt lite på skoj bara för att sekunden senare se att lyktorna jag möter i mörkret satt på en polisbil. Jag hade ca 100m till jobbet så jag pinnade på lite lagom men fortfarande inte så snabbt att det var synligt olagligt, parkerade bilen och promenerade i rask takt in på jobbet utan att vända mig om. Väl medveten om att polisen gjort en u-sväng och jagat ikapp mig. Hade jag då kört ifrån polisen? Nja, dom slog ju aldrig på blåljusen eller nåt liknande så jag kan ju inte direkt säga att dom jagade mig även om dom parkerade bredvid min bil en stund.

Va?

Har ni backspeglar så ni vet vad ni har bakom er.....??

Stanna innan tänkt,varför det?

Jag skulle antagligen stanna. 40 mil skog till nästa avfart gör möjligheterna till smitning ganska små. :rolleyes:

Att köra ifrån en polisbil med en valfri sporthoj 600-1000cc borde väl vara lika svårt som att ta godis från en 5-åring?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT