Jagad av de blå, drar ni verkligen?

Jag har alltid stannat snällt och snackat. Och det har gått bra. Tom fått tips om vilka fel på hojen att fixa innan besiktning. Tom när passagerarna i bilen satt upp skylten "Skjut en snut" i bakrutan. Vilket jag beklagade och sa att jag inte visste om. OK det har blivit 3 fortkörningar (en med MC på väg till jobbet, två med bil i jobbet) men det är ju bara att betala och se glad ut. Sista gången hoppade jag ur bilen med repliken: Skriv fort som faen för jag ska med en växel till banken som stänger om en kvart. Och den kvinnliga polisen skrev fort, TACK för det!
Sist jag mötte en otrevlig polis är mer än 50år sedan, jag var ca 10år. Ja det är min erfarenhet.

Last edited:
Förstår inte heller den skara poliser som jagar i hastigheter runt 200km/h. Dom får varken löneförhöjning, diplom eller nyckel till stadshuset av Carin Lötblad. Det dom däremot kan få är ett testo-monsters död på sitt samvete.

Tänk om alla yrkesgrupper hade resonerat så " ah varför göra mitt bästa, får ju ändå inte löneförhöjning"

En gång! En civilare i privatbil.
Visste att han inte hade någon mätning så vad fan.

Fastnade på en ostabil timmerbil som vinglade runt på enfiligt på E4an, där han polisen upp och skällde på mig. Han ville nog bara köra lite fort själv, var ju inte ens trafikpolis.

Jag skulle stanna .
Det är bara pengar man förlorar om man får böter , kan kosta så ofantligt mkt ger om man försöker smita & blir jagad .

Om inte jag är helt ute å cyklar så ska poliserna inte jaga om "riskerna är större än brottet" eller-hur-man-nu-ska-uttrycka-sig. D.v.s. om polisen bara vinkar in en å man drar så kan ju polisen haka på, men börjar jakten att bli "farlig" för såväl motorcyklisten som för medtrafikanter ska jakten avbrytas om inte trafikanten inte är direkt misstänkt för något. Kanske nån polis på forumet som kan det där bättre.

Så i princip, även om jag starkt avråder från det. Så borde det vara "riskfritt" (dåligt valt ord...) att dra.

Inget svar på TS fråga men ett litet stickspår...

Dock kan ju sambandscentralen tolka det olika från gång till gång

Det du skriver e sant. Tänk dock på att polisen inte nödvändigtvis behöver säga den faktiska hastigheten till centralen, då han vet att jakten avbryts om det bedöms farligt. Många, speciellt nykläckta landsfiskaler vill oxå köra fort...

för nån månad sen såg vi en rulle här på SH där en snubbe blir jagad, och kör ner i diket / åkern med sin R1:a. Jag la märke till att polisen rapporterar en lägre hastighet än den som visas på skärmen (smitarens hastighet), så visst vill de ha lite spänning i tillvaron ..

Jag körde 125:a utan körkort när jag var yngre, och att köra ifrån polisen var nåt man bara fick ta som en del av vardagen. med 17 hästar på vevaxeln var det inga bombningar för att skaka av sig konstapeln, utan trappor, buskar, parkeringsplatser, bostadsområden, skolgårdar (jag vet, idiotiskt) , cykelvägar, bommar. Men det gäller att vara välbekant med vägarna, och ta och gömma sig så fort de tappat ögonkontakten. Jag hade kört in på ett shoppingcenter, ställt hojen, och ställt hjälm och jacka nånstans, och hoppas att nån stackars tjuv blir haffad som "förbrytaren".

Ute på allmän väg kan det va lite för höga hastigheter för att ge sig i kast med en biljakt, beroende på hur bra förare man e, huruvida man känner till vägarna just där, och om man anser att straffet riskerna överväger straffet eller inte.

Mc-snut hade jag inte försökt hänga av. Kanske om de kör nån sketen 650 Dakar. Ifs jag tror inte att jag hade försökt idag, då jag anser att jag har för mycket att förlora. Jag har för mig att man kan få upp till 1 års fängelse för smitning utöver böterna. Inte så fint på mitt CV ..

Väldigt beroende på situation och läge så skulle jag dra. Motorväg undvikes med SuperDuke, 230 räcker nog inte :(. Men finns det bra småvägar jag "hittar på" nära så skulle jag nog ta dem och stå på lite.

Sen är det helt avhängt på vad man gjort. Handlar det om lite böter, eller en utskällning så är det definitivt inte värt att förlora lappen och dryga böter för genom en smitning. Har man rullat förbi en kontroll i 120 på 70-väg så är ju kortet borta ändå. Samtidigt som jag har 12 prickfria år, och det förmodligen bara skulle bli nån månads indraget kort och böter.

Men till skillnad från många andra så har ag träffat några riktiga fuckon till polisen. Så jag vette fan om jag skulle chansa om jag är nånstans där jag hittar, SÅ snabb är inte en polisbil.

Däremot skulle jag aldrig försöka dra en bumse. Nog för att man kanske (vet inte vilket tempo de kan hålla) skulle kunna va nån sekund snabbare runt en bana, men på gata måste man inse att de poliserna är grymt kalla och kan köra sitt max på ett sätt få klarar av på gata, med adrenalinet sprutande och stressen tickande.

Men av nån anledning har jag (nästan) aldrig behövt välja. :tungan

Jag rekommenderar dock ingen att försöka, man blir så adrenalinstinn att man får tunnelseende, dåligt omdöme, och man blir fartblind. Det e jäkligt lätt att bromsa omkull sig, köra in i en vänstersvängande bil, köra på någon, etc.

Men om du ändå inte tänkt stanna vad behöver du kortet till då? Visa i kassan på systemet? :va

ja får inte gå in på systemet än.. Jag har kortet för att vara laglig när jag är laglig (:confused:) men tar dem mig på bar gärning springer jag för livet. Att behöva vara orolig för att man kör utan körkort är inte min grej

Dom flesta jag kört med under alla år skulle inte stanna. Tvivlar starkt på att det bara skulle vara ett stockholmssyndrom.
Du skulle möjligen inte kunna berätta mer i detalj när du/ni kört ifrån snuten? Typ, sträcka/vägval, tidpunkt, inblandade fordon, hastigheter/körstil som krävdes etc etc? Typ allt som spelade in och lite till :tummenupp

Jag känner själv att det skulle vara förbannat jobbigt att få jagen i sthlm, enda vägarna jag känner till är typ E4an och 73an, tror jag blir allt för lätt läst.
En kompis körde ifrån en civilare på E4 mellan Hallunda och Fredhällstunneln, och det dök ju upp fler och fler poliser på påfarterna, skitjobbigt!

oj, tänkte inte på det, tur du sa det IFALL man skulle hamna i situationen, haha! :P jag hade också gått halvvägs ner i diket, för annars kan man ju själv få böta om man hindrar snuten ^^

Precis, man kanske vill "hjälpa" någon, men andra sidan så vet man inte vad den personen har gjort, kan vara stulen hoj, så man går laglydigt åt sidan...Man vill inte få en fet böteslapp själv för hindrande av utryckningsfordon..

Poliser är duktiga på köra fort på små vägar något som många inte tänker på, ja menar det är många polisbilar som kör ut i spenaten oxå varje år, för att de "satsar" lite..precis som rookies på bana:D Kör de inte av så kommer ifatt...Småvägar är nog det sämsta tänkbara att köra ifrån Polis.

4 Hjul HAR bättre grepp än 2, och poliser är inte bang för att utnyttja det heller.

En kompis körde ifrån en civilare på E4 mellan Hallunda och Fredhällstunneln, och det dök ju upp fler och fler poliser på påfarterna, skitjobbigt!

Jo de e la det som är naktdelen med motorvägen, visst har man 1 efter sig, går det ju pinna på uppot 260-300+ o hoppas den inte hinner ikapp eller avbryter efterföljandet, men problemet e ju bara att det kan komma upp nya bilar efter vägen.

Tur man bor i buchen där man har motorväg + minst 10stycken byar som är några km stora, antal möjlighetsvägar o i värsta fal får man ta till åkrarna.

Skulle inte vågat åka in i GBG-Borås, aldeles för många poliser.

Sen beror det på en faktor till om jag ska dra eller stanna, det är hur mycke soppa jag har, 2 gånger har det hänt jag haft dåligt med soppa så det har blivit stanna, mindre kul :död

Kan säja att jag fick hjärtat i magen när jag låg o körde motorväg i 170km/h med bil o ska av nästa avfart 2km bort, kollar i spegeln o ser 4 poliser med blåljus som närmade sig, jag saktar ner o blinkar höger så jag ligger i högerfilen o poliserna swichar förbi i runt 180, man vart ju lite glad efteråt :D

Last edited:
Mitt kort tog dom för två veckor sedan! Körde in mot HBG kväll! när jag körde om en bil så såg jag polisen stog och skött med laser! Kollade på min mätare och då höll jag 120Km/h, tänkte inget på det men dom stoppade mig! och antydde att jag kört i 200km/H!
Precis när jag blev stannad så kom där en annan hoj som smet från polisen! men dom brydde sig inte! Jag har blivit förväxlad och felaktig dömd! Men som sagt! Kortet är borta och jag är handikappad! Är inte kul att stå förnågonannas brott! Och det tar ju en sån jävla tid med transportsyrelsen nu! Man ska överklaga och allt skit!

Rolig semester och bra mc sommar :(

Last edited:
Har hänt mig två gånger. Nu har jag visserligen sålt hojen men som den posör jag är så körde jag alltid utan backspeglar förr. Smart, jag vet.

Ena gången var inne i stan, varpå en VW buss kör in framför mig och försöker blockera min väg vid ett rödljus. Vet inte vad dom ville men hade åkt bakhjul strax innan så det var antagligen det dom var sura över. Svängde iaf förbi och fortsatte iväg, sansat tempo för att ta mig ut ur stan, vill inte göra några klantiga misstag, eller köra på en barnvagn eller liknande dumt...Smet lite mellan stillastående bilar vid rödljus och kom strax ut på leden runt Gbg. Blåste ut mot hemmatrakterna där man kan varenda cykelväg (ifall att...). Polisen var dock redan borta när jag körde ut på leden.
Fick en arg handskriven lapp i brevlåda, där jag hänvisades höra av mig till trafikpolisen angående trafikförseelse. Låtsades att jag aldrig fick den lappen och inte heller påminnelsen, nu 4 år senare har ännu inget hänt. :)

Andra gången var även det på leden runt Gbg, höll lite för hög fart ut ur en tunnel, varpå jag gissar att polisen kom ut bakom mig på påfarten där (inga backspeglar som sagt :rolleyes: ). Nån kilometer senare saktade jag ner och vänder mig om varpå jag har blåljus 3 meter bakom mig på en V70. Lugn trafik, bra väder och bra kännedom om vägen gjorde att jag petade ner 3 växlar och drog....

Hade en nästan 500-600 meters raksträcka till min fördel innan jag svängde av på mindre vägar med skymd sikt från leden (lång 270-graders kurva med avfart mitt i). Några snabba svängar och sen såg jag inte polisen mer.

Hade det vart en MC-polis så hade jag garanterat stannat, den matchen vågar jag inte ge mig in i.

Om du sitter och funderar på hur det känns att ha blåljus bakom dig när du kör hoj, kan jag hjälpa dig med det utan att du riskerar körkortet.

I övrigt en mycket onödig tråd. Tror redan du sitter inne med svaret. Förlora körkortet eller chansa och få behålla körkortet. Inget svårt beslut eller hur

Bifogat

• mlk.jpg
    mlk.jpg
    27 KB · Visningar: 35
Har bråkat med bumsar i Sthlm för ett antal år sedan, började vid Globen och var klar i Täby, inget jag rekommenderar men det gick!
Sen har vi vanliga polisbilar och civilare, då har det nästan uteslutande varit på större vägar med gles trafik och då är det ingen match, kör dock ALDRIG torrt i tanken utan tankar i god tid...

Fredrik:D

Rolig tråd detta, och "pinsamt" ärligt talat att läsa om vissa som anser att det är okej/värt eventuella risker att dra ifrån polisen. Många vettiga svar dock.

Personligen skulle jag aldrig någonsin dra/smita och utsätta både mig själv och andra medtrafikanter, samt polisens liv för risker.

Blir man "jagad" av en bil så måste man tänka in många faktorer. De sitter i en bil med 4 hjul, är vana körare, lugna och kan sin sak (rutinmässigt). Personen på hojen, 2 hjul, stressad, hög hastighet, adrenalinpåslag m.m. = Dömt att misslyckas och otroligt hög risk att "klanta" till det även om man är en van MC förare.

En MC polis skulle jag inte ens tänka tanken på att försöka åka ifrån, en av mina absolut bästa vänner är MC polis, och det enda jag kan säga är att de kan sin sak när det gäller hojkörning och i skarpa lägen så "bangar" de inte.

Men valet är ju var mans/kvinnas beslut att ta och kör man på olika sätt olagligt så är man fullt medveten om det själv och då bör man också vara man/kvinna nog att även ta en böteslapp eller förlora körkortet en period...

Don't do the crime if you can't do the time.

Rolig tråd detta, och "pinsamt" ärligt talat att läsa om vissa som anser att det är okej/värt eventuella risker att dra ifrån polisen. Många vettiga svar dock.

Personligen skulle jag aldrig någonsin dra/smita och utsätta både mig själv och andra medtrafikanter, samt polisens liv för risker.

Blir man "jagad" av en bil så måste man tänka in många faktorer. De sitter i en bil med 4 hjul, är vana körare, lugna och kan sin sak (rutinmässigt). Personen på hojen, 2 hjul, stressad, hög hastighet, adrenalinpåslag m.m. = Dömt att misslyckas och otroligt hög risk att "klanta" till det även om man är en van MC förare.

En MC polis skulle jag inte ens tänka tanken på att försöka åka ifrån, en av mina absolut bästa vänner är MC polis, och det enda jag kan säga är att de kan sin sak när det gäller hojkörning och i skarpa lägen så "bangar" de inte.

Men valet är ju var mans/kvinnas beslut att ta och kör man på olika sätt olagligt så är man fullt medveten om det själv och då bör man också vara man/kvinna nog att även ta en böteslapp eller förlora körkortet en period...

Don't do the crime if you can't do the time.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=242511

Tänkte på de med mc poliser. De är inte alltid 100% skarpa heller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT