Jag vill snacka däck!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Alltså..
Jag har kört på begade rejsdäck, klockrent, men ack så fort dom slits! Jag är ingen kung på att köra därför undrar jag om jag verkligen behöver dom absolut mjukaste däcken alltså.. Borde inte jag klara mig med ett något hårdare däck, (Tänker framförallt på bakdäck) som ett vanligt sportdäck men mer för väg (Roadtec Z6, DIABLO).. Två veckor på ett jävla däck, nej så roligt är det inte att köpa nya däck!!

Så vad säger ni?

Jag vill slippa allt annat än sakliga argument, således går "man skall alltid ha det bästa" bort typ..

Så vad har ni för reflektioner?

Hultan skrev:
Alltså..
Jag har kört på begade rejsdäck, klockrent, men ack så fort dom slits! Jag är ingen kung på att köra därför undrar jag om jag verkligen behöver dom absolut mjukaste däcken alltså.. Borde inte jag klara mig med ett något hårdare däck, (Tänker framförallt på bakdäck) som ett vanligt sportdäck men mer för väg (Roadtec Z6, DIABLO).. Två veckor på ett jävla däck, nej så roligt är det inte att köpa nya däck!!

Så vad säger ni?

Jag vill slippa allt annat än sakliga argument, således går "man skall alltid ha det bästa" bort typ..

Vad var det för däck som tog slut så fort? hur många mila ca ? Jag kör också bankörda däck men inte tar de slut så fort inte. Fast du kör nog bra mycket mer än vad jag gör nu iofs, kanske snabbare också :)

4-500 mil har jag nog kört på mitt rennsport rs2, det gäller att köra så mycket kurvigt som möjligt så man änväner hela däcket :tummenupp

Hultan skrev:
Alltså..

Så vad säger ni?

alla däck tar slut fortare när man kör på bakan,mjuka förr-hårda senare men alla tär dom
det kostar och ligga på topp :hihi

fogerty skrev:
Vad var det för däck som tog slut så fort? hur många mila ca ? Jag kör också bankörda däck men inte tar de slut så fort inte. Fast du kör nog bra mycket mer än vad jag gör nu iofs, kanske snabbare också :)

4-500 mil har jag nog kört på mitt rennsport rs2, det gäller att köra så mycket kurvigt som möjligt så man änväner hela däcket :tummenupp
och hur många gånger har du lyft den då?

Roadtec Z6 funkade rätt bra enligt mig. De var dock såpass dyra att det egentligen nästan gick på ett ut med bankörda rennsport...

Dragon PTS som jag kör på nu tycker jag är helt värdelöst... Iallafall i kallt, eller blött underlag.

Pirelli Diablo har en kompis kört med och han var nöjd med dom. Längd på åkning... ca 6-700 mil (han har en R6a).

fogerty skrev:
många ggr, konstigt jag visste att det skulle komma en kommentar från din sida, no hard feelings :)
frågan är bara hur många?? 10? 50? 100? 500???
vad anser du dej många gånger?

Continental

Körde på Continental Road Attack på min R1 Fighter förra året och dom funkade alldeles utmärkt. Det var väldigt blandad körning med både kurvkörning och bak/framhjulsåka......

Har för mig att dom låg hyfsat i pris (fick dom dock gratis).
Sen ser dom ju fräcka ut också......

b-man skrev:
Körde på Continental Road Attack på min R1 Fighter förra året och dom funkade alldeles utmärkt. Det var väldigt blandad körning med både kurvkörning och bak/framhjulsåka......

Har för mig att dom låg hyfsat i pris (fick dom dock gratis).
Sen ser dom ju fräcka ut också......
Okaj..
@Foggy
Jag har nog inte kört mer än 250mil på däcken och dom är i princip slut igen, det där med "så kurvigt som möjligt" Är bull, jag kör i princip bara det, vem gör inte det, men att köra kurvigt på väg, är inte samma som bana direkt, man måste köra rakt fram ganska mycket endå, hur mycket kurvigt man än kör!

@Skorpan, jag vet vad du tycker.. Frågan är vad som funkar bäst för mig.. kan jag få ett bakdäck som är något hårdare för samma pengar, håller det lite längre, inget snack om det..

@Hållis
Ok jag har kollat på detta däck, det finns för 1514,60 SEK inkl frakt, så det är inte för dyrt tycker jag..

@Övriga, Okaj!

Hultan skrev:
Okaj..
@Foggy
Jag har nog inte kört mer än 250mil på däcken och dom är i princip slut igen, det där med "så kurvigt som möjligt" Är bull, jag kör i princip bara det, vem gör inte det, men att köra kurvigt på väg, är inte samma som bana direkt, man måste köra rakt fram ganska mycket endå, hur mycket kurvigt man än kör!

Jo en del bullshit var det nog :hihi , klart man måste köra en hel del rakt fram när man kör gata Jag tittade nu när jag bytte mitt däck, det visade sig att jag kört ca 300 på det, kanske har 50 kvar

Last edited:
Förresten, jag satt och tänkte tillbaka lite. Jag har räknat det till att jag wheelat med min kawa approximativt 128 gånger sedan jag köpte den förra året...

Det kanske diffar på några gånger, annars är jag rätt säker.

hållundan skrev:
Förresten, jag satt och tänkte tillbaka lite. Jag har räknat det till att jag wheelat med min kawa approximativt 128 gånger sedan jag köpte den förra året...

Det kanske diffar på några gånger, annars är jag rätt säker.
Så många ggr hjula jag typ i går :rolleyes:
Kanske därför det äter lite däck :)

Hultan skrev:
Så många ggr hjula jag typ i går :rolleyes:
Kanske därför det äter lite däck :)
Yepp,det är det jag menar. Du slangar kanske 30-40 gånger per dag och kör varje dag-inte så konstigt att det tar slut då,det tar styggt på racedäck,speciellt dom mjuka 1orna. Det var det jag menade på fogertys inlägg,jag tror inte att han är i närheten av det du gör därför undrade jag lite över hans svar.
Räkna hur mycket det blir på dom 2 veckorna så fattar du varför det tar slut :tummenupp

Hultan skrev:
@Skorpan, jag vet vad du tycker.. Frågan är vad som funkar bäst för mig.. kan jag få ett bakdäck som är något hårdare för samma pengar, håller det lite längre, inget snack om det..
köp ett sporttouringdäck och testa en gång,det kan du leka med lite längre :tummenupp

Skorpan skrev:
Yepp,det är det jag menar. Du slangar kanske 30-40 gånger per dag och kör varje dag-inte så konstigt att det tar slut då,det tar styggt på racedäck,speciellt dom mjuka 1orna. Det var det jag menade på fogertys inlägg,jag tror inte att han är i närheten av det du gör därför undrade jag lite över hans svar.
Räkna hur mycket det blir på dom 2 veckorna så fattar du varför det tar slut :tummenupp

Om du tittar på mitt svar en gång till så ser du kanske att jag skriver att han kör nog bra mycket mer än jag gör + på ett annat sätt :tummenupp

Sen hade jag fel angående min körsträcka iofs, mitt däck hade gått ca 300 och är snart slut

fogerty skrev:
Om du tittar på mitt svar en gång till så ser du kanske att jag skriver att han kör nog bra mycket mer än jag gör + på ett annat sätt :tummenupp

Sen hade jag fel angående min körsträcka iofs, mitt däck hade gått ca 300 och är snart slut
jo,fast wheelisarna tar ju styggast och det var det jag menade-hur många du lägger upp varje gång du är ute (det skrev du inget om) :tummenupp

Skorpan skrev:
Japp så sant.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...