Jag vill ha en R1, Tjejen suktar efter en FJR1300, vad göra?

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag tackar ödmjukast för alla både vettiga och mindre seriösa svar :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nää har såklart tänkt på t.ex CBF1000, men den har jag hört skall vara en ganska dålig hoj, så det lutar snarare mer åt FZ1 i så fall. men egentligen har jag inte testat några i sporttouringsegmentet om jag skall vara helt ärlig :p

Vad skulle vara dåligt med CBF 1000?
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
oj det var klumpigt uttryckt märker jag. :p nej jag skulle väl sagt att jag läste ett test där den inte hängde med konkurrenterna i samma kategori, jag tror det talades om svampig dämpning och de tyckte att den var lite motorsvag. för övrigt en jävligt snygg hoj, därför jag började kolla på den från början. :)
Vad skulle vara dåligt med CBF 1000?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FZ1-S har passagerarhandtag och det finns tillbehörssadlar som är betydligt skönare än original. Dreva ner den lite och öppna upp avgassystem och inandning så går den som en äldre R1:a - det e ju en R1 motor i den. Jag blir ständigt förvånad hur brutal den kan va fast jah har kört FZ1 i 5år
Dessutom kan du få den med ABS och det är en livräddare
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Alltså ska du köra hoj på gata=inte R1. Ska du köra hoj på bana=R1. En sporthoj på gata är ju bara helt värdelöst. Obekvämt, dåliga packmöjligheter, jobbigt att skjutsa på... the list goes on. Det beror kanske iofs på mentaliteten på föraren också. Är syftet att vara ball å fräck å slanga med polarna då funkar det dåligt med en FJR, det skall jag erkänna. Men om syftet är att köra hoj och ha en trevlig stund så är inte sporthoj det rätta receptet. Dom är inte byggda för att köras på gata och det inser man om man inte är barnslig och om man provat en touring/sporttouringhoj.

Men det betyder inte att man behöver köra långsamt. Om du kan KÖRA och då menar jag inte bara gasa jävel på rakorna så kör man med typ samma tempo på landsväg med en touringmoppe. Nu hängde ju inte min 48hk starka BMW 650 offroad med på raka vägar men när det började svänga så stekte jag sporthojsposörer på löpande band.

Lite syrliga kommentarer kanske men dom som tar åt sig borde ta en stilla tanketund och sen sticka och prova en touringhoj en rejäl tur. Kan man sen ÄRLIGT säga att man har en behagligare upplevelse av att köra sporthoj så grattis, fast jag tror man isf ljuger för sig själv.

Så.... Gata = köp en hoj som är trevlig att köra, LÄR dig KÖRA hojen och stick ut och glid i samma tempo som dina polare fast bekvämt och med en nöjd donna på bönpallen. Kom hem utan trötta axlar, handleder, höfter och knän.

Bana = köp det som du kör snabbast på...

Över och ut :p
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
FZ1-S har passagerarhandtag och det finns tillbehörssadlar som är betydligt skönare än original. Dreva ner den lite och öppna upp avgassystem och inandning så går den som en äldre R1:a - det e ju en R1 motor i den. Jag blir ständigt förvånad hur brutal den kan va fast jah har kört FZ1 i 5år
Dessutom kan du få den med ABS och det är en livräddare

Jepp, FZ1 är en kanonhoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Z1000SX funkar att skjutsa på, men är komforten för spättan viktig är det nog bra att investera i gelsadlarna. Hojen funkar bra och är mer åt sporthållet än touringhållet (och den skäms inte för sig på bana heller), den är tyngre än de rena sporthojarna, men trevligare i stan. Ställ in fjädringen så får du en trevligare hoj än med fabriksinställningarna (som iaf på 2011-modellen var skitskumma).
Annars finns ju ZZR1400, Hayabusa, K1300S och lite andra. Provkör lite olika hojar. Det är ju du som kör, så det är du som ska trivas på hojen i första hand. Om du sedan kan hitta en skön hoj att köra, OCH att åka bakpå är det ju en rätt bra grej. :D
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Alltså ska du köra hoj på gata=inte R1. Ska du köra hoj på bana=R1. En sporthoj på gata är ju bara helt värdelöst. Obekvämt, dåliga packmöjligheter, jobbigt att skjutsa på... the list goes on. Det beror kanske iofs på mentaliteten på föraren också. Är syftet att vara ball å fräck å slanga med polarna då funkar det dåligt med en FJR, det skall jag erkänna. Men om syftet är att köra hoj och ha en trevlig stund så är inte sporthoj det rätta receptet. Dom är inte byggda för att köras på gata och det inser man om man inte är barnslig och om man provat en touring/sporttouringhoj.

Men det betyder inte att man behöver köra långsamt. Om du kan KÖRA och då menar jag inte bara gasa jävel på rakorna så kör man med typ samma tempo på landsväg med en touringmoppe. Nu hängde ju inte min 48hk starka BMW 650 offroad med på raka vägar men när det började svänga så stekte jag sporthojsposörer på löpande band.

Lite syrliga kommentarer kanske men dom som tar åt sig borde ta en stilla tanketund och sen sticka och prova en touringhoj en rejäl tur. Kan man sen ÄRLIGT säga att man har en behagligare upplevelse av att köra sporthoj så grattis, fast jag tror man isf ljuger för sig själv.

Så.... Gata = köp en hoj som är trevlig att köra, LÄR dig KÖRA hojen och stick ut och glid i samma tempo som dina polare fast bekvämt och med en nöjd donna på bönpallen. Kom hem utan trötta axlar, handleder, höfter och knän.

Bana = köp det som du kör snabbast på...

Över och ut :p

Du har rätt i mycket du säger här faktiskt, dock är jag inte nån som kollar på R1a för att verka ball inför någon utan för att den verkar så jävla ball punkt :p dessutom sjukt snygg, hänga på polarna i svängarna har jag inga problem med i dagsläget med min fz6a, dock tycker jag den kan vara lite mjuk och man får ingen feedback, fotpinnarna är byggda med gummiupphängning och är gummiklädda så man halkar runt på dem, så skrapar tårna och fotpinnarna i när man svänger. :'( dessutom har jag hört från de som kör mycket bana att original R1 kräver lite mods för att vara bra på bana och om den är så dålig så hade väl inte såpass många kört dem?? Hehe. Btw, lånade en Cbr1000rr en dag och i lite högre tempo (som jag brukar hålla) så var den en dröm att köra på landsväg. :)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Gå all in och köp en Guldvinge, då har hon ju ett helt vardagsrum att husera i.:tummenupp

Annars kan jag bara rekommendera en koll på Kawa 1400 GTR, den enda tourer jag provkört men jäv-r i min låda vad skön och snabb den var! (Och tydligen bekväm pall på den med enl. sällskapet.)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Gå all in och köp en Guldvinge, då har hon ju ett helt vardagsrum att husera i.:tummenupp

Annars kan jag bara rekommendera en koll på Kawa 1400 GTR, den enda tourer jag provkört men jäv-r i min låda vad skön och snabb den var! (Och tydligen bekväm pall på den med enl. sällskapet.)

Sökte på en såndär kawa, dom såg riktigt fina ut ju. :) det är ju ett bra alternativ när jag tillslut inser att jag är gammal nog för touring. ;)
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Hej,

Kan dela med mig lite av mina erfarenheter med :tuttar + R1.

Sadeln bak är inte i det bekvämaste laget enligt min chey, dessutom är benvinkeln väldigt extrem för passagerare. Jag pratar nu om den nya modellen på R1, vet inte om det är samma på tidigare modeller. Min sambo kan åka med under kortare utflykter, men efter ca 10 mil måste vi stanna och ta en paus. Att åka ut och resa med cheyen + packning kommer inte på fråga.

Dock är jag lite i samma situation som du. Jag bara älskar R1, det är min drömhoj. Cheyen tycker dessutom också att Rettan är det snyggaste som finns på två hjul. Eftersom jag kör 90% av körningarna själv, med polare eller på bana, var det inte motiverat att köpa en första hoj som jag egentligen inte ville ha, bara för att kunna ta med bruden.

Nu klara hon av kortare turer (kan även nämna att cheyen är ganska kort, vilket gör det lite enklare att få upp henne på bågen), men inte mer än så.

Istället blir det nog att handla ett komplement till Rettan, för lite dagsturer. Nosar lite på en nyare Multistrada för detta tex.

Annars kan man ju som sagt få cheyen att ta eget kort, men jag har inte lyckats med det ännu, trots en jävla massa tjatande. Tips på detta någon? :hihi

Lycka till med ditt köp och om det blir en Retta, kommer du absolut inte bli besviken!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Alltså ska du köra hoj på gata=inte R1. Ska du köra hoj på bana=R1. En sporthoj på gata är ju bara helt värdelöst. Obekvämt, dåliga packmöjligheter, jobbigt att skjutsa på... the list goes on. Det beror kanske iofs på mentaliteten på föraren också. Är syftet att vara ball å fräck å slanga med polarna då funkar det dåligt med en FJR, det skall jag erkänna. Men om syftet är att köra hoj och ha en trevlig stund så är inte sporthoj det rätta receptet. Dom är inte byggda för att köras på gata och det inser man om man inte är barnslig och om man provat en touring/sporttouringhoj.

Men det betyder inte att man behöver köra långsamt. Om du kan KÖRA och då menar jag inte bara gasa jävel på rakorna så kör man med typ samma tempo på landsväg med en touringmoppe. Nu hängde ju inte min 48hk starka BMW 650 offroad med på raka vägar men när det började svänga så stekte jag sporthojsposörer på löpande band.

Lite syrliga kommentarer kanske men dom som tar åt sig borde ta en stilla tanketund och sen sticka och prova en touringhoj en rejäl tur. Kan man sen ÄRLIGT säga att man har en behagligare upplevelse av att köra sporthoj så grattis, fast jag tror man isf ljuger för sig själv.

Så.... Gata = köp en hoj som är trevlig att köra, LÄR dig KÖRA hojen och stick ut och glid i samma tempo som dina polare fast bekvämt och med en nöjd donna på bönpallen. Kom hem utan trötta axlar, handleder, höfter och knän.

Bana = köp det som du kör snabbast på...

Över och ut :p

Farbröder kör bekvämt :tungan
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Hej,

Kan dela med mig lite av mina erfarenheter med :tuttar + R1.

Sadeln bak är inte i det bekvämaste laget enligt min chey, dessutom är benvinkeln väldigt extrem för passagerare. Jag pratar nu om den nya modellen på R1, vet inte om det är samma på tidigare modeller. Min sambo kan åka med under kortare utflykter, men efter ca 10 mil måste vi stanna och ta en paus. Att åka ut och resa med cheyen + packning kommer inte på fråga.

Dock är jag lite i samma situation som du. Jag bara älskar R1, det är min drömhoj. Cheyen tycker dessutom också att Rettan är det snyggaste som finns på två hjul. Eftersom jag kör 90% av körningarna själv, med polare eller på bana, var det inte motiverat att köpa en första hoj som jag egentligen inte ville ha, bara för att kunna ta med bruden.

Nu klara hon av kortare turer (kan även nämna att cheyen är ganska kort, vilket gör det lite enklare att få upp henne på bågen), men inte mer än så.

Istället blir det nog att handla ett komplement till Rettan, för lite dagsturer. Nosar lite på en nyare Multistrada för detta tex.

Annars kan man ju som sagt få cheyen att ta eget kort, men jag har inte lyckats med det ännu, trots en jävla massa tjatande. Tips på detta någon? :hihi

Lycka till med ditt köp och om det blir en Retta, kommer du absolut inte bli besviken!

Gött å höra :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Sökte på en såndär kawa, dom såg riktigt fina ut ju. :) det är ju ett bra alternativ när jag tillslut inser att jag är gammal nog för touring. ;)

Vill du ha något sportigare än 1400 GTR, men mer touringaktigt än R1 så kan Kawasaki ZZR 1400 vara ett alternativ. Sporttouring. Lite liknande blackbird och dyl. som nämnts i tråden.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top