Jag ska banta 9 HK!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
ooouups, jag som har undrat varför hojen känns slöare med åren :rolleyes:

Poacher skrev:
Jag tror det hela beror på om man har den vikt man ska gå ner i övervikt eller inte också, det går nog inte direkt att jämföra från 110-90 kilo och 90-70kg på samma längd.
Precis min mening i en post här ovan..

Hultan skrev:
Är man helt normal och vill bli vältränad,dvs "skulptera" sin kropp.. Är det hyfsat mycket svårare att lossa dom sista 3-4 kilona.. och sen ligga på 8 -10% Kroppsfett

svårare...skojaru kräver en sjujävla disciplin.

GIXxXER skrev:
ooouups, jag som har undrat varför hojen känns slöare med åren :rolleyes:
Jag har undrat varför jag känner mig slöare med åren :confused:
Som alla är överens om - inget är omöjligt men det kräver, bättre kost, mer motion och en jefla diciplin. Men det går.

Själv äter jag det jag vill.
Måste dock kompensera genom att alltid köra på "reserven" på hojen.

I tanken finns det ju faktiskt 15 kg man lätt kan bli av med :hihi

Att gå ner från 98 till 80 Kg på säg 5 månader borde inte vara någon omöjlighet för mig men det är bara ett mål gripet ur luften.
Går jag ner 10 Kg så är jag glad för det.

Jag kör enlig GI-metoden som går in under low carb-dieterna (Atkins mfl).
Tanken är att minska på intaget av kolhydrater och istället låta kroppen ta energi från fettet och proteinet.

Det fina med GI-metoden är att man kan äta i princip hur mycket som helst av produkter som kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter osv.

Det man inte ska äta är produkter som har högt GI, dvs att kolhydraterna (socker och stärkelse) tas upp fort av kroppen.
Exempel på produkter man ska undvika (finns vissa undantag beroende på raffinering av produkten samt tillagningen) är pasta, ris, potatis, mjölprodukter.

En trevlig detalj är att man kan äta tex M&M, jordnötter, PanPizza från Pizza Hut :tungan

Började i söndags morse och vägde då 98 Kg och är nu nere i 95.8.
De första två dagarna ställer man om kroppen genom att äta extremt lite kolhydrater och därmed tvinga den att göra sig av med kolhydratdepåerna.
Depåerna innehåller mycket vatten och det är därför man går ned mycket i början.

Om ett par dagar ska jag börja med längre promenader och om någon månad med styrketräning och löpning.

Jag har druckit 2-3 liter cola och ätit minst 100 gram mjölkchoklad om dagen i 15 år så jag har en liten bula på magen som ska bort :hihi

Personligen ska jag gå minus i hästkrafter till våren, fast inte i mina egna hästkrafter det ska det bli mycket mer av...

Känner mig som en liten fiskpinne nu :(

Fruxo skrev:
gör du detta enbart för att få bättre ax med mera lr?
Nej, det är bara en trevlig bieffekt :)

Väger för mycket, äter skräp och ser ut som barbapappa. :död
Sen tänkte jag försöka undvika åldersdiabetes och kanske få en eller annan 2-barns morsa på stranden att vända sig om i sommar :D

Klart det går att droppa 18 kg på 4-5 månader. Gjorde det sjävl på 3 månader för en 15 år sen. Ät 3 mål vanlig mat om dagen, skit i allt intag däremellan, utom frukt då sockret börjar sjunka. Träna regelbundet minst 3 gånger per vecka i minst 45 minuter. Inte så noga vad man gör, bara intensiteten är hyfsat hög.

Det sitter mest i pallet (inte fettet, då). :tummenupp

/GoG

Bingo skrev:
18 kg fett = 162 000 Kcal. Det ger dryga 1 000 Kcal om dagen i fem månader om man räknar med 30 dagar per månad. Det är en lång tid att ligga på ett sådant kaloriunderskott. Klart att det går, men roligt blir det inte. Bätttre att öka energiförbrukningen - motionera alltså - och sikta på ett lite lägre kaloriunderskott.

En liten undran... Hur mycket är 1000 Kcal, om man omsätter det i mat på en dag?
Ex, är det en halv pizza, en stor portion råkost, fyra äggmackor?
Ett konkret exempel vore kul, så kan man få sig en liten aning om hur mycket gode Herr Sandstream ska kötta i sig på en dag för att nå sin målvikt.

Borde förövrigt själv också gå samma väg, har slutat med godis och läsk, gör väl lite hoppas jag...

Gavazn skrev:
Jag inklusive vätskor ca 98 Kg.
Jag inklusive vätskor om 4-5 månader 80 K

Det är helt omöjligt att banta bort så mycket vikt på 4-5 månader..
För det e väll banta du ska göra?? Om du ska tränna vilket rekomenderast bättre kommer du omvandla fett till muskler vilket väger mer så du kommer inte tappa så mycket på vågen men kommer säkert bli mer v formig än u formig!!!

Lycka till med det du bestämmer dig för och kör hårt... Men lägg av med panik bantningen.. skadar kroppen mer än vad du gör nytta :rolleyes:

:tummenupp

Bättre att gå ner lagom och försöka behålla den vikten. 18kg på några månader går säkert. Men hur bra är det? Tror 95% av alla som går ner så mycket har gått tillbaka till sin ursprungsvikt efter ett år eller två.

Du kanske har 8kg övervikt du kan bli av med och sedan försöka ligga kvar på den vikten. Både du och din omgivning kommer må bättre av det.

Min polar gick från 99kg till 81kg på 3 månader.
Men hanns metod var inte så där jätte laglig... men han ligger stabilt på 81 nu.
Så visst går det..

sandstream skrev:
Att gå ner från 98 till 80 Kg på säg 5 månader borde inte vara någon omöjlighet för mig men det är bara ett mål gripet ur luften.
Går jag ner 10 Kg så är jag glad för det.
En annan rolig beräkning du kan göra är att kolla hur mycket det skulle kosta att banta hojen motsvarande kilon :tummenupp

Twosaint skrev:
svårare...skojaru kräver en sjujävla disciplin.
Precis... Det är vad jag sysslar med, jag vill inte jämföra det med att banta ner sig 20kg för att hamna på en trivselvikt.. Trivselvikt är övervikt för mig..

WestW skrev:
Bättre att gå ner lagom och försöka behålla den vikten. 18kg på några månader går säkert. Men hur bra är det? Tror 95% av alla som går ner så mycket har gått tillbaka till sin ursprungsvikt efter ett år eller två.
Om GI-metoden fungerar som den ska så kommer jag efter fas 2 ha nått min målvikt och med fas 3 behålla den.

Vägde mig i morse och var nere på 95.1 = nästan 3 Kg på 3 dagar :banana

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...