Jag ska banta 9 HK!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Om GI-metoden fungerar som den ska så kommer jag efter fas 2 ha nått min målvikt och med fas 3 behålla den.

Vägde mig i morse och var nere på 95.1 = nästan 3 Kg på 3 dagar :banana
Vatten och glycogendepåer.. Men grattis! Och lycka till med fortsättningen!

Last edited:
sandstream skrev:
Nu ska du inte vara så negativ :fatta! ;)

Angående 4 Kg = 1 Hk så kan det inte stämma.
Man måste ju ta vikten i förhållande till antalet hk i varje specifikt fall.

Din teori haltar rätt mycket, då effekt/vikt/prestanda-förhållandet är logaritmiskt.

McB skrev:
Din teori haltar rätt mycket, då effekt/vikt/prestanda-förhållandet är logaritmiskt.

Jag skulle också vilja ha en förklaring. En graf och lite matematiskt bumbojumbo vore fint, så blir alla nöjda. :)

McB skrev:
Nej, det orkar jag rentav inte. Då måste jag ju anstränga mig och lyckas bevisa saker, istället för att bara sitta här och låtsas veta.
Du snackar skit som vanligt ;)
Har du inga bevis att komma med så knip! :D

Magoozi skrev:
En liten undran... Hur mycket är 1000 Kcal, om man omsätter det i mat på en dag?
Ex, är det en halv pizza, en stor portion råkost, fyra äggmackor?
Ett konkret exempel vore kul, så kan man få sig en liten aning om hur mycket gode Herr Sandstream ska kötta i sig på en dag för att nå sin målvikt.

Borde förövrigt själv också gå samma väg, har slutat med godis och läsk, gör väl lite hoppas jag...

http://www.nutris.com/sverige/firstpage.asp - Hälsovakten. Man kan testa en vecka eller så gratis. Jag drog ut en massa info jag behövde under prövotiden. Du kan få ut exakt vad som finns i olika maträtter. Rekommenderas.

/Y

WestW skrev:
Bättre att gå ner lagom och försöka behålla den vikten. 18kg på några månader går säkert. Men hur bra är det? Tror 95% av alla som går ner så mycket har gått tillbaka till sin ursprungsvikt efter ett år eller två.

Du kanske har 8kg övervikt du kan bli av med och sedan försöka ligga kvar på den vikten. Både du och din omgivning kommer må bättre av det.

Kan bara hålla med helt och hållet.
Det är INTE många som pallar med att gå ner så fort och sedan hålla det, utan det brukar bli en tvärtemot effekt. De blir fetare än de var tidigare. (Om man inte blir sjuk utav helvete dvs).

Sen är ju frågan hur bra det är för kroppen att gå ner så fort som 20kg på fem mån, utan att ha riktigt bra kunskaper i bl.a. näringslära :confused:

Lite hjälp på vägen!

tja,

kul att du/ni bestämt er att gå ner till säsongen startar, en annan är ju redan färdig men lite stötning till mina 2 hjulade bröder och systrar kan nog fixas ganska lätt.
1) börja inte med att sluta med allt socker och fett, kroppen kommer få sånt jävla sug efter det och då är ni tillbax på ruta ett med 4 xtra kilon.
2) ät av allt i måttliga mängder, njut av livet och träna lite fettförbränning ut och gå en timme,,ja ja jag vet skit tråkigt.
Jag började september förra året då 93 kg-nu 75kg, har dock satt en ny målvikt på 70 så kan jag svulla hela sommarn=)
vi ses på vägen........ :banana

Kan rekommendera Ola Lauritzsons "Gå ner i vikt med GI-metoden" till alla er som envist hävdar att de flesta går upp i viket igen.
Det stämmer om man kör många andra mysko dieter men här handlar det om att göra sig av med sockeberoendet för evigt och att äta mycket av rätt saker.

Hur många andra dieter tillåter en att i princip hur mycket fett som helst?

Läs boken! :tummenupp

sandstream.... Jag kom på en sak... i just detta exemplet suger det att ha en effektstark hoj!

Min har 106 hk och med samma beräkning kan du få 11 hk till om du bantar!
Måste vara bättre, vill du byta? :hihi

Är ingen klippa på matte men jag tror jag räknat rätt

Hojen inklusive vätskor ca 200 kg.
Hojens effekt enligt tillverkaren 106 Hk.
Du inklusive vätskor ca 98 Kg.
Du inklusive vätskor om 4-5 månader 80 Kg.

Dagens vikt/effektförhållande blir således 2811 gram per hk. (298/106)
Vid målvikten blir vikt/effektförhållande 2641 gram. (280/106)

Om du låter bli att gå ner i vikt så behöver du 11,3 Hk till för att nå samma resultat.

sandstream skrev:
Kan rekommendera Ola Lauritzsons "Gå ner i vikt med GI-metoden" till alla er som envist hävdar att de flesta går upp i viket igen.
Det stämmer om man kör många andra mysko dieter men här handlar det om att göra sig av med sockeberoendet för evigt och att äta mycket av rätt saker.

Det är väl bättre att du kör din "kur" och berättar om resultaten om ett år eller så än att du sitter och skryter om metoden nu. Det är du som skall stå för bantandet, inte någon metod. Sambandet är mycket enkelt och mycket klart: viktförändring = intagna kalorier - förbrukade kalorier. På sikt gäller det sambandet alltid.

Enligt Atkins egen hemsidan kan man fö inte alls äta så mycket man vill. Man skall äta sig "mätt men inte proppa i sig" står det där (fritt ur minnet), vilket med min terminologi är något annat än att man man kan äta hur mycket fett som helst.

Bingo skrev:
Det är väl bättre att du kör din "kur" och berättar om resultaten om ett år eller så än att du sitter och skryter om metoden nu. Det är du som skall stå för bantandet, inte någon metod. Sambandet är mycket enkelt och mycket klart: viktförändring = intagna kalorier - förbrukade kalorier. På sikt gäller det sambandet alltid.

Enligt Atkins egen hemsidan kan man fö inte alls äta så mycket man vill. Man skall äta sig "mätt men inte proppa i sig" står det där (fritt ur minnet), vilket med min terminologi är något annat än att man man kan äta hur mycket fett som helst.
Low Carb är en modefluga i staterna, dom har gått ifrån 99% fat free till Low Carb, män ska inte banta, det enda rätta är att lägga om sin livsstil.

sandstream skrev:
Har bestämt mig för att gå ner några kilo i vikt och kom på att det förutom blickarna på badstranden i sommar behövs mera morötter.
Fram med miniräknaren för att räkna ut effekt/vikt-förhållandet på mig och hojen.

Är ingen klippa på matte men jag tror jag räknat rätt :)

Hojen inklusive vätskor ca 200 kg.
Hojens effekt enligt tillverkaren 141 Hk.
Jag inklusive vätskor ca 98 Kg.
Jag inklusive vätskor om 4-5 månader 80 Kg.

Dagens vikt/effektförhållande blir således 2113 gram per hk. (298/141)
Vid målvikten blir vikt/effektförhållande 1985 gram. (280/141)

Om jag låter bli att gå ner i vikt så behöver jag 9 Hk till för att nå samma resultat. (298/150 = 1986).

Förutom lägre matkostnader (som tidigare inkluderade osunda mängder av chips, cola och choklad) så kommer jag alltså att få 9 Hk gratis :banana

Ahh äntligen!! Inom bilvärden har det länge varit känt!! Citat! Bort med onödig vikt de är det bästa trimmet.

Skall göra det samma få bort några kilon!! V 3 börjar jag min uppladdning för Sthlm marathon så kilon rasar väl av sig självt antar jag. Så var det iaf förra året då jag laddade och sprang "maran" Mision and vision är bra att ha.

Men för mig blir det nog då bara 5hk annars kan jag gömma mig bakom en lyktstolpe!

JB

sandstream skrev:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=105670
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,347995,00.html

Ingen koll på sanningshalten (gissningsvis begränsad med tanke på källan), men jag skulle ändå akta mig för att helt stryka kolhydrater. Ät normalt och öka förbränningen är mitt tips.

/Y

Maverick_ou812 skrev:
sandstream.... Jag kom på en sak... i just detta exemplet suger det att ha en effektstark hoj!

Min har 106 hk och med samma beräkning kan du få 11 hk till om du bantar!
Måste vara bättre, vill du byta? :hihi
Aldrig! :)

Bingo skrev:

Det var inte meningen att skryta om metoden men jag förstår om du tolkar det så (du har en viss förmåga att läsa in det du vill...).

Angående kalorier så borde du läsa boken eftersom författaren har en annan uppfattning vilket tydligen stöds av ett gäng forskare. De menar på att det är helt andra orsaker till att kroppen lagrar fet.
(Kalorihetsen tillhörde 90-talet eller nåt sånt....)

GI-metoden och Atkins har likheter men GI-metoden är inte alls lika rabiat när det gäller kolhydrater.

Vad jag menade med hur mycket som helst var att det inte finns några gränser satt för det dagliga intaget av fett eller proteiner. Däremot ska man vara sparsam med kolhydraterna och tex undvika jasminris kokt i riskokare.

GSXR1100R skrev:
Low Carb är en modefluga i staterna, dom har gått ifrån 99% fat free till Low Carb, män ska inte banta, det enda rätta är att lägga om sin livsstil.
De kallar det för USA paradoxen.
Inget annat land konsumerar så mycket low fat och fat free produkter som USA men ändå är det befolkningen som ökar mest i vikt.

Att lägga om livsstilen helt är självklart det bästa :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...