Jag kan bara köra rakt fram...

Synd... 2 dar försent.... hade du skrivit i fredags å jag sett det hade du garanterat kunna svänga vid det här laget :) Vi hade en SMC kurs med BMW-klubben på Gokartbana i Borås i lördags och det fanns nåra platser kvar.

Givetvis hög risk där att bli frånåkt av gamla gubbar på touringhojar... så kanske inte ultimat för den som vill stajla. (vilket inte låter som aktuellt för dig)

Jag hade skitskojj där. Numer kan jag inte lägga hojen mer...utan att vurpa .... jag skrapade bägge cylindrarna i backen flera gånger om :tomten Trots rejält häng. Tur man har cylinderskydd på dem. (och nej... cylindrarna på boxrarna tar inte i i första taget.. men lutar man tillräckligt så... )

Iaf. stick ut och öva på tom parkering eller hitta en rondell eller nåt i ett folktomt industriområde och åk där. Se till att få koll på motstyrning, gaskontroll och blick innan dess bara så kommer det gå galant.
 
Araikaj skrev:
2293967

Gatkörning innebär ju att precis vad som helst kan dyka upp mitt i en sväng:
en grävling, en förvirrad och naken kärring på 90 år, en lastbil på "bresladd", ja kort sagt vad som helst. I det läget så kvittar det hur bra du nu än är att svänga, kärringen (eller gubben) kommer ändå att påverka ditt vägval (dubbelmacka) och du kommer att vara toast.

Nog kan det vara toast alltid när sådant händer ... men ett viktigt skäl att just gå en SMC-kurs är att lära sig hantera hojen bättre för att bättre undvika sådana situationer och hantera dem när de uppstår. Lära sig spårval för ta kurvan säkert. Lära sig vart blicken skall vara (för se hinder i tid). Lära sig utnyttja aktivt motstyrning (för snabbt och kontrollerat svänga undan). Lära sig gaskontroll för att inte släppa gasen och bromsa ner sig i diket eller i fronten på mötande (last)bil när kroppens skyddmekanismer sätter igång.

Edit: Inte kan man undvika allt... men en hel del åtminstone.
 
Last edited:
Hade ju vart bra att slippa åka till Stockholm från Göteborg för att ta en kurs, Anderstorp eller Falkenberg eller allra helst i Borås som du skrev hade ju vart grymt. För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Jag är så feg, rädd och harig och vill inte styla, vill bara svänga.
 
Åk efter någon som kan, då kommer du lära dig...

Kolla vägen först med en lågtempo vända så att ni ser om det finns grus, tjälskott, blödningar på vägen.

Därefter börjar ni i lagom tempo för att sedan öka på hela tiden och efter ett par vändor så borde du kunna svänga mer eller mindre lika mkt som den som åker framför :tummenupp
 
Akn78 skrev:
2294550 Hade ju vart bra att slippa åka till Stockholm från Göteborg för att ta en kurs, Anderstorp eller Falkenberg eller allra helst i Borås som du skrev hade ju vart grymt. För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Jag är så feg, rädd och harig och vill inte styla, vill bara svänga.
Vi kan åka Härskogsvägen fram och tillbaka jag bor i andra änden efter ett par vändor kan du garanterat svänga :tummenupp
 
Akn78 skrev:
2294550För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Du är lyckligt lottad. Medans de flesta andra har en spärr, en självbevarelsedrift åker du runt med bara en rädsla för att skrapa dina kåpor. Köp en cykel du har råd att helförsäkra så kommer du va grymmast i stan innan sommaren är slut!
 
frekke skrev:
2295779 Du är lyckligt lottad. Medans de flesta andra har en spärr, en självbevarelsedrift åker du runt med bara en rädsla för att skrapa dina kåpor. Köp en cykel du har råd att helförsäkra så kommer du va grymmast i stan innan sommaren är slut!

Du har helt rätt! Det är bara det att räknar man om försäkringen så insåg jag att om jag kan åka ett år utan att vurpa sönder kåporna så har jag redan sparat ihop en uppsättning kåpor genom att inte betala premien för vagnskadan och en självrisk. Det innebär dock inte att jag bajsar pengar i en spann varje morgon och kan byta kåpor en gång i veckan.

kosz skrev:
2295717 Vi kan åka Härskogsvägen fram och tillbaka jag bor i andra änden efter ett par vändor kan du garanterat svänga :tummenupp

Är ju så mycket livsfarligt grus i alla dom svängarna, men hojta till när du kan så skall du få visa mig hur man hanterar min kisse.
 
Vill inte skrämma upp dig eller så, men kolla lite i rondellerna innan du börjar leka, för lastbilar o bussar kan ibland få dieselspill där o då blir de glashalt.., normalt är det inga som helst problem men har man otur så kan de gå åt he"#¤te...

Som andra skrivit redan så e de mkt bra o köra med andra som kan vägarna.. ett tips e o köra med sporthojsgängen som finns här som anordnar körningar... vågar man bara följa deras spårval o kurvtekning i något för högt tempo mot vad man själv tror man klarar så tar de inte många gånger innan man blivit mkt bättre.

Lycka till!
 
Som alla andra: SMC's broms- å kurvkurs!
Om det inte blir fler förän nästa år så kan du ju åka på en "vanlig" bankörning å snacka med folk i depån. Det ger åxå ganska mycket. Man kan åxå gå andra kurser, t.ex. racingworlds på Kinnekulle Ring.

Och kom ihåg: Det viktiga är inte att köra fortast på banan. Det viktigaste är att bilderna ser coola ut efteråt :cool:
 
Klicka på "SMC School" här uppe till höger på sidan å anmäl Dig vettja.

Akn78 skrev:
2293475 Jag har insett att jag bara kan köra rakt fram med min cykel. Med andra ord finns det bara 2 saker att göra. Det ena är att köpa en H-D som är byggd för detta ändamål, att endast gå rakt fram. Det andra är att gå en kurs och lära mig svänga och då tänkte jag lägga en fråga här:

Jag som nybörjare som bara kan köra rakt fram, finns det några bandagar med en handledare så jag kan lära mig att köra utanför motorvägarna?

Då jag bara har halvförsäkring är jag inte skitsugen på att vurpa, gör man det på en sådan kurs eller är det bara andra som gör det?

Tacksam för hjälp!
 
Skaffa en hoj som är billig att försäkra och lär dig att köra INNAN du sätter dig på en sporthoj! (säger jag som började på GSXR 1100 :va :D )
 
Akn78 skrev:
2293475 Jag har insett att jag bara kan köra rakt fram med min cykel. Med andra ord finns det bara 2 saker att göra. Det ena är att köpa en H-D som är byggd för detta ändamål, att endast gå rakt fram. Det andra är att gå en kurs och lära mig svänga och då tänkte jag lägga en fråga här:

Jag som nybörjare som bara kan köra rakt fram, finns det några bandagar med en handledare så jag kan lära mig att köra utanför motorvägarna?

Då jag bara har halvförsäkring är jag inte skitsugen på att vurpa, gör man det på en sådan kurs eller är det bara andra som gör det?

Tacksam för hjälp!


Tror de flesta svarat dig ganska bra på allt, men ok ett par tillägg:

Teori i al ära, och du kan läsa om motstyrning, hänga ut osv, men mc-åkning kommer inifrån.
Visst. läs allt du kan.
Öva öva öva dessa enskilda moment på en känd sträcka så du kan känna skillnaden i samma kurva med olika tekniker.
Därefter så kan du pröva dina kunskaper mer praktiskt på bana.

SMC´s B&K kurser är det bästa för dig - men se till att hänga dig på en av alla de villiga *häpp* HJÄLPSAMMA skulle det stå.. instruktörerna, så att du får chansen att göra RÄTT från början.
(å inte som jag som EGENTLIGEN inte kan köra jag heller, utan bara improviserar och apar efter! :))
Skämt åsido:

Grundproblamet - du säger att du bara kan köra rakt fram.

Jag känner igen det där.

I mitt fall berodde det på en så banal grej som att jag i min mc-barndom började TÄNKA på hur man ska svänga.
Jag hade kört lätt hoj ettpar år utan problem, me när jag gick över till tung så gick hojen rakt fram!!

Det visade sig att jag försökte svänga ÅT DET HÅLL JAG SKULLE!

EN hoj funkar ju tvärtom - och man ska ju falla in i kurvan, och det sker ju genom ett dödsföraktande knyck på styret (ofta omedvetet) åt FEL HÅLL.
D.v.s ska du höger, svänger du till åt vänster.

När hojen fallit lagom, så styr man så åt "rätt" håll igen, för att s.a.s balansera upp det hela

Kallas allmänt för motstyrning, och det är till 99% din troliga felorsak att detta inte funkar helt.

Ta en trampcykel får du se. När du cyklar rakt fram så pendlar styret ständigt kring mittpunkten.
Man "faller" hela tiden, och gör ständiga korrigeringar för att hämta upp detta.

På samma sätt fungerar en hoj, om än något sävligare p.g.a annan styrgeometri.

Men säger då du, en cykel styr jag ju åt det håll jag ska?

Nej, en sväng INLEDS alltid på samma sätt, med ett fall, som initieras av motstyrning.
Däremot är farten så låg på en trampcykel att du MÅSTE styra år "rätt" håll för att inte falla omkull inåt i svängen.
Och så är det även med motorcykeln, men det rör sig om osynliga vinklar nästan runt "noll läget", och p.g.a högre fart och centrifugalkraften så kan mc´n ligga i kurvan med nästan inget styrutslag.

Men keep it simple - börja träna motstyrning, gå B&K kurser, se oxå till att skaffa en mentor/handledare du vågar lita på. Det behöver inte vara den snabbaste rr-räven utan ska helst vara en god pedagog, och kunna förklara bra. Det är viktigt.

Och det viktigaste av allt: Öva öva öva var inte rädd att misslyckas. Jag har nu kört hoj i 24 år, och är ff nybörjare!
 
Akn78 skrev:
2294550 Hade ju vart bra att slippa åka till Stockholm från Göteborg för att ta en kurs, Anderstorp eller Falkenberg eller allra helst i Borås som du skrev hade ju vart grymt. För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Jag är så feg, rädd och harig och vill inte styla, vill bara svänga.


Kursen går på Gälleråsen.. Dvs ´Karlskoga... Blir inte fullt lika långt att åka som till Stockholm.... Halva vägen typ...
Annars kan css kurserna göra dig lycklig.. kolla in dem på länken nedan...

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/fortbildning.asp
 
Akn78 skrev:
2294550 Hade ju vart bra att slippa åka till Stockholm från Göteborg för att ta en kurs, Anderstorp eller Falkenberg eller allra helst i Borås som du skrev hade ju vart grymt. För min del handlar det mer om rädsla för att vurpa cykeln och skrapa mina halvförsäkrade kåpor, jag tror inte man skadar sig så mycket vid en vurpa på ren asfalt i 50-60 km/h men jag som aldrig provat kan naturligtvis ha fel!

Jag är så feg, rädd och harig och vill inte styla, vill bara svänga.

Du är helt rätt ute, enl. min personliga åsikt, nämligen på att förgovra dig! Jag skulle inget hellre önska än att jag också hade denna möjlighet i början av min brokiga mc-karriär. Då hade kanske resultaten sett något annorlunda ut de första åren.

Så försök haka på en kurs, ÄVEN om den genomförs på Gelleråsen av ex. SMC-Stockholm, eller annan bana lite längre bort än Göteborg/Borås. Det ÄR värt var enda spänn och din hojkörning tas till en ny nivå! Låter som säljsnack, visst men att förkovra sig och vidareutvecklas som motorcyklist är inget vi skall/bör sluta upp med utan är en process som kan fortgå hela livet. I början sker, av naturliga orsaker, en brantare stegring av kunskaperna än efter flera år. Men samtidigt blir man mer och mer finkänslig och uppskattar även de minsta skillnader som förhöjer stabiliteten i hojen alt. på annat sätt förbättrar min körteknik.

Vad gäller din rädsla för att skada hojen och inte dig själv bör du dock nog tänka om känner jag! Hojen är BARA pengar och plats/metall. Går den sönder, so what. Du förlorar kanske en eller två säsonger (beroende på hur dyrt det blir) men hur många år hade du tänkt leva?

Nä, satsa lite pengar på dig själv och mindre på hojen så får du ut mer av den utrustningen du har och risken minskar för att det skall bli både ekonomiskt dyrt och andra höga kostnader!

När det gäller träning ute på landsväg eller publika vägar är det inte rikigt optimalt ut säkerhetssynpunkt. Det GÅR men man får köra bra mycket under sin maximala kapacitet för att inte riskera hamna i för stora problem.

Lycka till!
// Niklas
 
Dr.Bike skrev:
När hojen fallit lagom, så styr man så åt "rätt" håll igen, för att s.a.s balansera upp det hela

Ditt svar var jättebra beskrivning som kanske kan vara till hjälp. Men jag har en liten synpunkt på det du skrev.

Har du prövat att i det läget "släppa" styret?
Vad händer?

Fortsätter hojen, själv, att vrida styret mer och mer och mer utåt eller "faller" framhjulet innåt?

Svar:
- Efter att man nått rätt lutningsvinkel på hojen, genom sk. motstyrning, som i grund och botten går ut på att förskjuta tyngdpunkt på hoj+förare och låta jordens dragningskraft överta "jobbet" att luta hojen åt oss, behöver man INTE hålla i styret för att genomföra en hel sväng.

OM det inte var för att ... vadå??? :va











... gasreglaget sitter där!

Jordens dragningskraft kan vi inte påverka, den drar ALLT ner mot jordens centrum i all oändlighet. Vilket innebär att om vi inte gör något för att motverka jordens dragningskraft efter att vi nått den lutningsvinkel vi vill ha så kommer jordens dragningskraft obönhörligen se tiull att vi kraschar. Taskigt va! :näsblod

Därför lägger vi på lite gas för att stabilisera hojen och bibehålla lutningsvinkel samt valt spår. Vilket görs med lätt acceleration genom HELA kurvan!

It´s as simple as that! :tummenupp

Lycka till med träningen!
// Niklas
 
Avarage skrev:
2299202
Därför lägger vi på lite gas för att stabilisera hojen och bibehålla lutningsvinkel samt valt spår. Vilket görs med lätt acceleration genom HELA kurvan!

Vad är det som är ostabilt som måste stabiliseras, och på vilket sätt gör lätt acceleration att det blir stabilt, och sist - varför ska man öka hastigheten genom en hel kurva? Om folk ökade hastigheten genom en hel kurva, så skulle dem som redan har för hög hastighet i ingången hamna i diket. :hihi
 
Säkert någon som gett dig tippset men sök på google efter "full kontroll motstyrning" så kommer du att hitta en pdf som heter "full kontroll" berättar om hur varför cykeln svänger bl.a. kanske är lite lättare om man läst denna :confused:
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top