Jag känner mig lurad

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Detta handlar ju igentligen inte om en sporthoj utan en suzuki GS450 -81 som jag köpte i augusti.

När jag köpte den frågade jag vad effekten var på den eftersom jag skulle göra om den till en mellan hoj. Säljaren sa då att den var 31 kw som det stod i pappret, det står också att motor volymen är 450 cm³
När jag idag skulle montera en strypsats så passade den inte. Då kollade jag lite mer på cylindern och ser att det står 399cm³ på den. Letade sen upp lite bilder på internet och ser att det inte alls är en GS450 motor (tror attt det är en gsx400).

På konsumentverket står det så här om bilar:
"Oriktiga påståenden
Ett annat fall där du kan ha rätt till skadestånd är om bilen saknar egenskap som kan anses "tillförsäkrad".
Tillförsäkrad egenskap kan vara sådant som att säljaren sagt eller antytt att bilen har en viss motoreffekt. Om det sedan inte stämmer kan du begära skadestånd, oavsett om säljaren själv trott på vad han sagt eller inte. "

Så jag undrar om någon vet om det även gäller motorcyklar och hur långt efter köpet det gäller.

JesperN skrev:
Så jag undrar om någon vet om det även gäller motorcyklar och hur långt efter köpet det gäller.

Jag tror ditt citat kommer från konsumentsköpslagen, då gäller den inte vid privatköp.
Vet inte riktigt hur det gäller med privatköp, men det jag brukar göra är att skriva ett kvitto där säljaren styrker alla sina uppgifter med sin underksrift.
Det är det bästa sättet att kunna bevisa vad säljaren har påstått.

Har du inga bevis på vad säljaren har sagt så kan det bli svårt.

Detta är min uppfattning, som kan vara fel...

Jag hoppas allt reder upp sig, finns inget värre än oärliga människor :huvet

Citatet kommer från konsumet verkets hemsida om privat bilköp.

Jag har tyvär inga bevis på vad hon sagt, bara en kompis som var med när jag köpte den.

Vid privatköp gäller köplagen som ger en lurad köpare en hel del rättigheter men hur ska man bevisa vad säljaren har sagt? Det är antagligen bevisbördan som är ditt problem.

Annars kan jag ju glädja med att GSX400 är en betydligt modernare motor, 4-ventil (GS = 2-ventil) och antagligen soppasnålare och mer effekt än GS450. Men nu var ju inte _mer_ effekt ditt mål. Hur ser strypsatsen ut? Kan du inte modifera strypsatsen så att den passar på knarren? Då borde ju allt lösa sig?
Förutsatt då att SBP inte kikar på cylindern där volymen står förstås. Kan du fila/slipa bort det?
Jag utgår från att du ska regbesiktiga för att få ner effekten i papprena?

Lycka till!

Robban_C skrev:
Vid privatköp gäller köplagen som ger en lurad köpare en hel del rättigheter men hur ska man bevisa vad säljaren har sagt? Det är antagligen bevisbördan som är ditt problem.

Annars kan jag ju glädja med att GSX400 är en betydligt modernare motor, 4-ventil (GS = 2-ventil) och antagligen soppasnålare och mer effekt än GS450. Men nu var ju inte _mer_ effekt ditt mål. Hur ser strypsatsen ut? Kan du inte modifera strypsatsen så att den passar på knarren? Då borde ju allt lösa sig?
Förutsatt då att SBP inte kikar på cylindern där volymen står förstås. Kan du fila/slipa bort det?
Jag utgår från att du ska regbesiktiga för att få ner effekten i papprena?

Lycka till!

Strypsatsen består av två brickor som sätt i insugsgummit köpt på mc- kompaniet.

Men hur ska man göra om man vill få det ändrat i papperna till 400cm³. Försäkrinen gäller ju inte om det inte är samma motor som i pappret.

Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Speciellt om du har vittne.

JesperN skrev:
Strypsatsen består av två brickor som sätt i insugsgummit köpt på mc- kompaniet.

Men hur ska man göra om man vill få det ändrat i papperna till 400cm³. Försäkrinen gäller ju inte om det inte är samma motor som i pappret.

En helt vanlig regbesiktning, då ingår även vanlig besiktning... kostar cirkus 800 om jag inte minns fel.

Det kan inte vara så att säljaren va ovetande? Om det stod GS450 i papprerna så är det ju mycket möjligt att säljaren trott på det. Alltså inte säljarens fel.

GSX innebär att det är en 8 ventilare så det är lätt att se, effekten är kanske nån kuse högre än på en GS450.
Men fixa en korrekt strypsats till denna motor, det tycker jag borde gå utmärkt?

Silwer skrev:
GSX innebär att det är en 8 ventilare så det är lätt att se, effekten är kanske nån kuse högre än på en GS450.
Men fixa en korrekt strypsats till denna motor, det tycker jag borde gå utmärkt?

Men vad säger dem då på bilprovningen om det inte är är en 450 som det står i pappret, och hur går det med försäkringen om det inte är samma motor.

JesperN skrev:
Men vad säger dem då på bilprovningen om det inte är är en 450 som det står i pappret, och hur går det med försäkringen om det inte är samma motor.

Det verkar ju som om de slunkit igenom med den här motorn utan att regbesikta hojen efter motorbytet.

Står motornummret med på dina regpapper (det brukar inte göra det på gammla hojar).

Frågan är om besiktningen verkligen ser att det är fel motor speciellt om de inte har motornummret på den motor som satt i orginal.

Försäkringen kan knappast påverkas nämnvärt, det är väldigt likvärdiga hojar GS450 och GSX400 även effektmässigt.

Silwer skrev:
Försäkringen kan knappast påverkas nämnvärt, det är väldigt likvärdiga hojar GS450 och GSX400 även effektmässigt.

Jesper, ser till att få skriftligt från bolaget på att de accepterar. Annars kan du räknas in i skaran som skenförsäkrar, vilket är den värsta typ av människa man kan vara...

Skämt å sido, bolaget behöver aldrig få veta det du vet?

Markus skrev:
Skämt å sido, bolaget behöver aldrig få veta det du vet?

Men om något skulle hända gäller ju inte försäkringen, och om jag ska göra om den till mellan kommer bilprovningen antagligen att kolla cylindervolymen.

Något motor nummer står inte på registreringbeviset, kom inte förrän -82 och min är -81

JesperN skrev:
Men om något skulle hända gäller ju inte försäkringen, och om jag ska göra om den till mellan kommer bilprovningen antagligen att kolla cylindervolymen.

Något motor nummer står inte på registreringbeviset, kom inte förrän -82 och min är -81

jag tror inte bilprovningen märker att motorn är fel, annars får du berätta det så får de reggbesikta hojen med denna motorn, det är knappast så att du inte får ha den motorn i ramen.
får du igenom de på det sättet så får ju försäkringsbolaget reda på ändringen med, men eftersom den nya motorn kanske har högst ett par hästar mer så får du knappst nån extremt dyr försäkring.

Jag pratade precis med bilprovningen och de sa att det inte var tillåtet att byta motorn på en motorcykel om det inte var en likvärdig motor.
Så då går det alltså inte att reggbesikta hojen. :huvet

JesperN skrev:
Jag pratade precis med bilprovningen och de sa att det inte var tillåtet att byta motorn på en motorcykel om det inte var en likvärdig motor.
Så då går det alltså inte att reggbesikta hojen. :huvet
Likvärdig som i likadan eller som i lika effekt/vrid/volym?

Annars bör det gå alldeles utmärkt att byta motor, men den måste reggas som amatörbyggt fordon hos SFRO...

Jåke skrev:
Likvärdig som i likadan eller som i lika effekt/vrid/volym?

Annars bör det gå alldeles utmärkt att byta motor, men den måste reggas som amatörbyggt fordon hos SFRO...

Likvärdig= Precis likadan

vad kostar det att regga den som amatörbyggd.

du kan ju chansa på att de inte uptäcker bytet, det är ju bara att spela förvånad isf.
Fult kanske, men det är en gamal hoj och den lär inte bli farlig med den där motorn.
Trist att du blev blåst.

Jag har pratat med en konsument vägledare, och hon sa att jag skulle skriva ett brev till personen jag köpte hojen av och se om vi själv kom överens om något. Annars får det kanske gå till tingsrätten eftersom jag har rätt till skadestånd. Det är därför jag skulle behöver veta vad som kan göras och vad det kostar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park