Jag har köpt en ny motorcykel - tråden

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Börjar bli ett fint garage för grusunderhållande perjul en gris och en Kawasakisprättare är aldrig fel :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Lite dålig skärpa på bilden, men det verkar som att den ser ut att vara i bra skick! :)
Lite pyssel behöver den. Men verkar inte levt ett speciellt hårt liv :). KLX650, -93.
Har ju haft en KLR tidigare. Men på den här modellen slipper man balansaxelkedjan, och till den presumtiva tillhörande problem med spännaren.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte en Ducati för ett tag sen, levererades i vit skåpbil i söndags. Frakten från Spanien var dubbelt så dyr som moppen men det var det värt.
View attachment 465540
View attachment 465541

:tummenupp Jag var på väg att köpa en Ducati 55/e med 4t motor för några år sedan, den stod i en av våra nordligaste kommuner utannonserad med en beskrivning att man trodde den var körbar.

Väl på plats så kan skrotnissetomten till säljare inte starta den, först saknas det bensin, när han insett att jag inte köper grisen i säcken så lyckas han hitta lite bränsle men den starta inte. Han börjar det vanliga svamlet om förgasarjusteringar och tändstift men moppen gav gnista och hostar inte ens trots en sup bensin.
Dessutom känns kompressionen obefintlig.

En pensionerad skrotnisse, uppenbarligen väldigt snål av hans verktyg att döma, som gillade gamla och fordon som inte fixar en förgasarrengöring på en moped? Eller fila ett par brytarspetsar? Nej, gubben ville nog sälja bort nåt han visste behövde renovering.

Och till råga på allt börjar han sen prata om att andra har bjudit mer för moppen än utannonserat och eftersom den inte startade så skulle jag få köpa den billigare än de buden men ändå mer än utannonserat pris...

Så det blev ingen Ducati till min samling.
 
Last edited:

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
:tummenupp Jag var på väg att köpa en Ducati 55/e med 4t motor för några år sedan, den stod i en av våra nordligaste kommuner utannonserad med en beskrivning att man trodde den var körbar.

Väl på plats så kan skrotnissetomten till säljare inte starta den, först saknas det bensin, när han insett att jag inte köper grisen i säcken så lyckas han hitta lite bränsle men den starta inte. Han börjar det vanliga svamlet om förgasarjusteringar och tändstift men moppen gav gnista och hostar inte ens trots en sup bensin.
Dessutom känns kompressionen obefintlig.

En pensionerad skrotnisse, uppenbarligen väldigt snål av hans verktyg att döma, som gillade gamla och fordon som inte fixar en förgasarrengöring på en moped? Eller fila ett par brytarspetsar? Nej, gubben ville nog sälja bort nåt han visste behövde renovering.

Och till råga på allt börjar han sen prata om att andra har bjudit mer för moppen än utannonserat och eftersom den inte startade så skulle jag få köpa den billigare än de buden men ändå mer än utannonserat pris...

Så det blev ingen Ducati till min samling.
Det var en cucciolo jag var på jakt efter först, innan jag ens visste att denna modell existerade. Det finns en 65cc cucciolo motor på Wallapop för 300eur, med ny kolv. De ska enligt uppgift toppa 80 knyck, så köp och sätt i ett annat chassi bara - är motorn ducati så är moppen ducati?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var en cucciolo jag var på jakt efter först, innan jag ens visste att denna modell existerade. Det finns en 65cc cucciolo motor på Wallapop för 300eur, med ny kolv. De ska enligt uppgift toppa 80 knyck, så köp och sätt i ett annat chassi bara - är motorn ducati så är moppen ducati?

Nu när jag söker på Cucciolo så inser jag ju att det inte var en 55/e gubben hade utan en Cucciolo, den med cykelramen typ damcykel.
Jag tror gubben pratade om 40-50 km/h men den var ju säkert sopslut redan då han körde det med den.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Köpte en Sachs Madass 125 igår av en gammal kollega som har kört 8mil med den sen han köpte den ny 2007 och sen har den stått under en filt i hans garage
febbfd174ad53db0daf58db16a1a6ed9.jpg

719e36a33668b51b5d4d61796cea21c2.jpg
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
:tummenupp Jäkla frän design på dom men man kunde ju önska mer motor.

Ja motorn lämnar ju lite att önska, men det finns rätt mycket delar till dom


Bigbore kit till 141cc som ger den 15hk istället för 9hk original
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja motorn lämnar ju lite att önska, men det finns rätt mycket delar till dom


Bigbore kit till 141cc som ger den 15hk istället för 9hk original

Jag skulle nog vilja ha 30-50 hk i den, men va sjutton det händer ju att jag kör moped på några få hk ibland någon fin sommardag och jämfört med det är ju madass rena raketen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top