Jag har hittat nästa grej! Haleluja!

Chrille skrev:
2510226 Ja jävlar! Tänk en sån och ett sexpack i garaget på kvällen när ungarna har annat att göra.

Det är skillnad på hur mycket mysfaktor man får i meckandet om ser till faktorerna som ingår.

Nyutvecklad teori med mysfaktor i 5 gradig skala:

Hobbybil/hoj + service/montering av nya prylar + sexpack = 5
Rejshoj + vinterservice + sexpack = 4 (dyra prylar + materialnoja drar ner beyget)
Rejshoj + service/reparation mellan tävlingar + sexpack = 2 (man tröttnar snart)
Montera stereo i bruksbilen + sexpack = 5
Reparera privatbilen = -1 (här hjälper inget sexpack i världen)

Lösningen för mysmek måste helt enkelt vara att backa tillbaks till ett rent hobbyfordon som kan bli klart när det är klart, utan tidspress, och en rejäl kyl i garaget.
Min lista ser ut så här.

Reparera farsasn SAAB = -5
Reparera bruksbil = 0
Service +montering av nya delar på rejshojen + radio + lingondricka = 10.
:)

Chrille skrev:
2510226

Rejshoj + vinterservice + sexpack = 4 (dyra prylar + materialnoja drar ner beyget)
Rejshoj + service/reparation mellan tävlingar + sexpack = 2 (man tröttnar snart)

Lösningen för mysmek måste helt enkelt vara att backa tillbaks till ett rent hobbyfordon som kan bli klart när det är klart, utan tidspress, och en rejäl kyl i garaget.

Mysmek innefattar endast mek på sådant som inte behöver fungera för att vardagen skall fungera, att meka på sin bruksbil är ett riktigt bottennapp.

Att meka på RR hojen är gränsfall till mysmek, om meket inskränker sig till att byta däck eller lacka med biltemaspray på natten så är det lite mys, men innebär det att byta ramen, reparera saker inuti motorn och liknande dyra operationer så förtas lyckan av tidspress och höga kostnader.

Det optmimala mysmeket är projektet som aldrig behöver bli färdigt, vetskapen om detta gör dig till en lycklig mysmekare.

Chrille skrev:
2510226 Ja jävlar! Tänk en sån och ett sexpack i garaget på kvällen när ungarna har annat att göra.

Det är skillnad på hur mycket mysfaktor man får i meckandet om ser till faktorerna som ingår.

Alltså, detta är jävlarimig inte lätt. Många tar alldeles för lätt på mysmekande och avfärdar det som ngt icke vetenskapligt. Du har helt rätt i att det bör utredas och jag instämmer helt på din tabell.

Något du / ni glömt är dock det underbara i nya verktyg / maskiner som också måste läggas till för att räkna ut mysfaktorn. Jag menar, en ny pelarborr för 2700:- kan LÄTT motiveras för ca 20 min användning i månaden, det är egentligen helt oviktigt.

Man kan därigenom ytterligare lägga till helts sjuka siffror i mysfaktorn om man tillbringar tid på www.verktygsboden.se eller www.driftunderhall.se
i sin jakt på den ultimata pelarborren, bänkslipen eller svetsen.
Att sedan iförd träskor traska till brevlådan med ett pirrande i kroppen för att se om postavin kommit är obetalbart. Visst, man får räkna med ett visst antiklimax när man rivit och slitit upp kartongen, monterat upp den nya maskinen och lutat sig tillbaka med en pilsner. Då är det bara att hitta något nytt man "behöver".

Har precis dragit ut 400v i garaget och letar nu svets. Bara letandet kommer att ge mig minst 40 mystimmar.

Jalle skrev:
2510292 Alltså, detta är jävlarimig inte lätt. Många tar alldeles för lätt på mysmekande och avfärdar det som ngt icke vetenskapligt. Du har helt rätt i att det bör utredas och jag instämmer helt på din tabell.

Något du / ni glömt är dock det underbara i nya verktyg / maskiner som också måste läggas till för att räkna ut mysfaktorn. Jag menar, en ny pelarborr för 2700:- kan LÄTT motiveras för ca 20 min användning i månaden, det är egentligen helt oviktigt.

Man kan därigenom ytterligare lägga till helts sjuka siffror i mysfaktorn om man tillbringar tid på www.verktygsboden.se eller www.driftunderhall.se
i sin jakt på den ultimata pelarborren, bänkslipen eller svetsen.
Att sedan iförd träskor traska till brevlådan med ett pirrande i kroppen för att se om postavin kommit är obetalbart. Visst, man får räkna med ett visst antiklimax när man rivit och slitit upp kartongen, monterat upp den nya maskinen och lutat sig tillbaka med en pilsner. Då är det bara att hitta något nytt man "behöver".

Har precis dragit ut 400v i garaget och letar nu svets. Bara letandet kommer att ge mig minst 40 mystimmar.
Då kan du förstå glädjen av att lillebror inskaffade en gigantisk industrisvarv som väger 1,5 ton. Med den är det ett nöje att svarava små nylonpluppar till Teddys termostatsystem. Fem pluppar på ca 10 gram stycket i den stora fina svarven. Nästa maski är en fräs men de är så förbannat dyra....kanske en pelarnorrmaskin behövs i garaget...

Gustav O skrev:
2510302 Då kan du förstå glädjen av att lillebror inskaffade en gigantisk industrisvarv som väger 1,5 ton. Med den är det ett nöje att svarava små nylonpluppar till Teddys termostatsystem. Fem pluppar på ca 10 gram stycket i den stora fina svarven. Nästa maski är en fräs men de är så förbannat dyra....kanske en pelarnorrmaskin behövs i garaget...

Man kan ju kombinera, svarv/fräs/borr.......här får man då se till nyttan av ett stort användningsområde som tar liten yta MEN nackdelen är att vi kortar mystiden i letandet efter separata maskiner samt att det är större mysfaktor med fler maskiner i garaget. Detta är inte lätt för er som trodde det!!!!

mysadress nr 3: www.smaskin.se

Bifogat

• at520.jpg
    at520.jpg
    41.1 KB · Visningar: 71
Jalle skrev:
2510330 Man kan ju kombinera, svarv/fräs/borr.......här får man då se till nyttan av ett stort användningsområde som tar liten yta MEN nackdelen är att vi kortar mystiden i letandet efter separata maskiner samt att det är större mysfaktor med fler maskiner i garaget. Detta är inte lätt för er som trodde det!!!!

mysadress nr 3: www.smaskin.se
DU har en poäng med att antalet maskiner helt klart påverkar mysfaktorn. Fast den där maskinen var klart mysig. Man kanske ska öka på lånen lite? :-)

Jalle skrev:
2510292 Alltså, detta är jävlarimig inte lätt. Många tar alldeles för lätt på mysmekande och avfärdar det som ngt icke vetenskapligt.
Lyckan är att öppna den där nya kartongen med den där nya måste ha prylen som är så j-a cool och bara känna hur ditt mysmekkonto fylls på ända upp till brädden.

Olyckan är när någon en vecka senare sakligt frågar vad du skulle ha den där nya måste ha prylen till och du inte vet varför du köpte den.

Slarvigt av mig att glömma sådana självklarheter som nya verktyg vid beräknande av mysfaktor.

För relativt billiga extrapoäng rekommenderas:
- momentskaft, känns alltid bra att göra på riktigt.
- nytt spärrskaft, nyhetens behag sinar aldrig på de här prylarna.

Mina personliga framtida önskemål för att nå extatiska höjder så att kärringen får tvinga in mig är:
- nybyggt garage. 50 till 100 tusen för något som kanske tar 10 timmar per månad av mitt liv. Med ett riktigt objekt innanför väggarna är det värt varenda krona.
- svets i sagda garage. Som Jalle säger är inget garage komplett utan svets.
- Gas-ställ, här snackar vi onödigt nödvändiga grejer. 3 ggr per år står man där och VET att man borde ha ett gas-ställ. Att kunna dra igång skiten med 5 misslyckade tändförsök och svarta flagor singlande i luften som ond snö... DET är mysfaktor det.

Men Gustav.Du är gammal nog för att förstå det gamla betygsystemet. Att du ger "meka farsans saab" en svag 5'a tyder på ...något.

Chrille skrev:
2510401 Slarvigt av mig att glömma sådana självklarheter som nya verktyg vid beräknande av mysfaktor.

För relativt billiga extrapoäng rekommenderas:
- momentskaft, känns alltid bra att göra på riktigt.
- nytt spärrskaft, nyhetens behag sinar aldrig på de här prylarna.

Mina personliga framtida önskemål för att nå extatiska höjder så att kärringen får tvinga in mig är:
- nybyggt garage. 50 till 100 tusen för något som kanske tar 10 timmar per månad av mitt liv. Med ett riktigt objekt innanför väggarna är det värt varenda krona.
- svets i sagda garage. Som Jalle säger är inget garage komplett utan svets.
- Gas-ställ, här snackar vi onödigt nödvändiga grejer. 3 ggr per år står man där och VET att man borde ha ett gas-ställ. Att kunna dra igång skiten med 5 misslyckade tändförsök och svarta flagor singlande i luften som ond snö... DET är mysfaktor det.

Men Gustav.Du är gammal nog för att förstå det gamla betygsystemet. Att du ger "meka farsans saab" en svag 5'a tyder på ...något.
VIsste inte att det var det gamla betygsystemet från grundskolan som efterfrågades men låt gå.
SAAB = 0, skolkade för mycket inget betyg.
Egen bil = 1
Rääser = 5+

Jalle skrev:
2510202 Lånade ut racesläpet till en polare / granne idag som skulle köra sitt hemmabygge till lackeraren för att dra upp lite riktlinjer inför lackeringen.
Motor + mycket av delarna har han tagit hem från USA och ramen är byggd i Småland sen gör han all el, mätare, vajerdragning, etc. själv.

Satan vad jag blev sugen på ett projekt!!!

hög myfaktor eller lycka måste ju vara att bygga själv, inte köpa av andra och montera ihop, dessutom låta nånn annan lacka.. :va

inte mycket till projekt i mina ögon.

Chrille skrev:
2510401 ...Men Gustav.Du är gammal nog för att förstå det gamla betygsystemet. Att du ger "meka farsans saab" en svag 5'a tyder på ...något.

Närmare MINUS 5 står det nog.... :tummenupp

R2 skrev:
2510419 hög myfaktor eller lycka måste ju vara att bygga själv, inte köpa av andra och montera ihop, dessutom låta nånn annan lacka.. :va

inte mycket till bygge i mina ögon.

Njaa, dit neggo.

Att passa ihop bitar och välja kombinationer, färger, stuk är ju också en del av det hela. Alla begränsas vi ju i varierande grad av att "det här klarar jag inte av"

Chrille skrev:
2510426 Njaa, dit neggo.

Att passa ihop bitar och välja kombinationer, färger, stuk är ju också en del av det hela. Alla begränsas vi ju i varierande grad av att "det här klarar jag inte av"
"i mina ögon" står det,,

du, skulle du ha växellådan?
till ditt raggarbilsprojekt? :tungan

R2 skrev:
2510440 "i min ögon" står det,,

du, skulle du ha växellådan?
till ditt raggarbilsprojekt? :tungan

Nja, Fårrden kommer byggas om på riktigt eller inte alls, så lådan kommer inte behövas.

Det finns ju folk som kör dragracing också...

R2 skrev:
2510419 hög myfaktor eller lycka måste ju vara att bygga själv, inte köpa av andra och montera ihop, dessutom låta nånn annan lacka.. :va

Riktiga mysmekarprojekt blir aldrig färdiga, precis som din gamla Hynda.

R2 skrev:

Självklart vill man göra så mycket man kan själv. Men en ram får man väl inte godkänd hur som helst, det var rätt stora krav på svetsning, etc. och en firma som är känd för sitt rambyggande har betydlligt lättare att få den godkänd för registrering. Motor är väl lite halvsvårt att bygga själv och att knacka en tank, göra skärmar , etc. skulle nog ta en hel del material i anspråk innan man blev nöjd.
Har man sen lag ner så mycket pengar / jobb på ngt vill man ha en OK lack också? Visst, en st lackbox och några timmars träning så reder man kanske det. Meningen med denna lack är att det ska läggas in olika skuggor / logotyper och krävs det nog lite kunskap och rätt utrustning för att göra.
Skillnad på att lacka och lacka.

Jalle skrev:
2510623 ....
Skillnad på att lacka och lacka.

Näe. Jag lacka Lilltösen själv och lät ett proffs lacka Killersukkan. Fråga Gamlot så får du se att det inte gick att se skillnad....

....för alla repor.

Att försöka lacka själv är ofta ett bra sätt att göra en massa jobbigt arbete helt ogjort. Väl värt att leja proffs...

Chrille skrev:
2510632 Näe. Jag lacka Lilltösen själv och lät ett proffs lacka Killersukkan. Fråga Gamlot så får du se att det inte gick att se skillnad....

....för alla repor.

Att försöka lacka själv är ofta ett bra sätt att göra en massa jobbigt arbete helt ogjort. Väl värt att leja proffs...

Indeed! Vi tar emot vinterjobb med start omedelbart. Jädrans va det ska lackas. Två nya sprutor och värsting airbrushar införskaffade :)

Don Quixote skrev:
2510648 Indeed! Vi tar emot vinterjobb med start omedelbart. Jädrans va det ska lackas. Två nya sprutor och värsting airbrushar införskaffade :)

Dina lackeringar slutar ju bara i krascher ju :mad:

Magnus skrev:
2510857 Dina lackeringar slutar ju bara i krascher ju :mad:
Nylackade kåpor ökar dina chanser att klota med 100%, ingen vet varför men fenomenet går under beteckningen "lagen om all jävlighet". Fråga DonQ, Jorpes, Xenomorf, Abstruse osv....

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back