sportolin skriver
Känns igen. När jag köpte mitt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-2000022834/
valde jag självklart mesta möjliga skydd, dvs det allra största/längsta L2 XL !
(varför nöja sig med mindre skydd ?

)
Tyvärr blev effekten att det ibland tryckte på hjälmen i nacken så hjälmen trycktes ner framtill och min sikt framåt blev sådär de närmsta 20 metrarna.
Och är det nått som är förödande för säkerheten, garanterad onödig krasch, är att inte kunna fästa blicken riktigt långt framåt. Dit jag och hojen ska !
Så jag tog bort de två understa hårdplatssektionerna på L2 XL skyddet, klippte av den mjuka stoppningen under , och sydde fast det röda kant bandet på återstoden av den mjuka stoppningen.
Vid skidresa till Österrike upptäckte jag i sportaffärerna att det här med att ha ryggskyddet upphängt med axelremmar som på en RYGGSÄCK FÖR TUNG LAST är så UTE.
Man hade på INNE ryggskydden flyttat upp axelremmarnas undre infästning och spänner ihop axelremmarna med ett band över bröstet så axelremmarna inte alls drar i armarna / axlarna.
Så nästa steg på Biltema L2 var att klippa bort de undre fästena för axelremmarna och sy fast nya fästen 20cm högre upp. Nu bara 20cm mellan övre och undre fäste.
Och så ett BAND MELLAN AXELREMMARNA över bröstet. Så jag slipper draget bakåt i axlar /armar. BANDET sitter NU alltid på plats, axelremmarna elastiska så lätt få allt över huvudet.
Jag är 172cm lång med extra lång kropp, korta armar och ben och ryggskyddet är 50cm långt.