Jag har ett ryggskydd som sitter i jackan!

Basse skrev:
2167792 Nån mer än jag som har problem med att kardborren blir värdelös och inte fäster efter ett tag? I skinnstället spelar det ju mindre roll men i skogen funkar det ju inte. Finns det något sätt fixa det med?

Den är lätt att byta...
 
Basse skrev:
2167792 Nån mer än jag som har problem med att kardborren blir värdelös och inte fäster efter ett tag? I skinnstället spelar det ju mindre roll men i skogen funkar det ju inte. Finns det något sätt fixa det med?

Syftar du på Halvarssons kardborreband så var det ett typfel som de första upplagorna hade... Tror de bytt det till ett ebtydligt bättre kardborre i senare upplagor.

Kardborreband kan man köpa billigt i vilka textilaffärer som helst och att sy fast är inget större besvär.
 
korvgubbe skrev:
2167807 Syftar du på Halvarssons kardborreband så var det ett typfel som de första upplagorna hade... Tror de bytt det till ett ebtydligt bättre kardborre i senare upplagor.

Kardborreband kan man köpa billigt i vilka textilaffärer som helst och att sy fast är inget större besvär.

Det gäller denna A-Stars:

motostrano_1895_10210092


Känns lite jobbigt att behöva byta inför varje säsong, för så snabbt vart det dåligt.
Eftermarknadskardborre (visst är svenskan härlig ibland) kanske håller högre kvalité?
 
korvgubbe skrev:
2167084 halvarssonskuyddet ÄR ett väldigt bra skydd. Bara för att det är böjligt innebär det inte att det är "mjukt" som de insydda. De är ju mer eller mindre inget annat än ett liggunderlag...

Jag har själv ett "hårt" Dainese och tösen har ett halvarsson. Jag skulle faktiskt gärna byta med henne om det hade passat på mig.



Det stämmer säkerligen. Ett hårt skal har ju en bristningspunkt. Jag är ganska övertygad om att det hårda "gummi"-materialet i Halvarssonskydden pallar mer än mitt hårda Dainese-skal.



Tack för svaret, då behöver jag inte vara orolig utan kan köra på som vanligt
:tummenupp
 
Heli skrev:
2167114 Det här är vad jag har lärt mig men nya rön kommer hela tiden.

....
ps Det är aldrig en skadegaranti vid olycka att bära ryggskydd ds

Vi kan nog iaf komma fram till att hur bra ryggskydd som än sitter i jackan så hjälper det inte om det flyttar på sig vid en krasch. Ha ett som sitter vid kroppen!
 
Väcker denna gamla tråden för att fråga hur det ser ut idag, 12 år senare.

Har tekniken utvecklats och det är okej att köra med ett sånt här eller är det fortfarande ett ryggskydd på kroppen som gäller? (använder 2-delat skinnställ, till skillnad från TS som tydligen körde goretex). Räknas ett sådant i jackan som tillåtet på uppkörning? Har ett fristående ryggskydd idag men tycker det trycker lite i nacken så antingen behöver jag köpa mig ett mindre eller ett sådant här som sitter i jackan (eller kanske båda?), tycker dom i jackan verkar himla smidiga.

Hur ligger det till?
 
Last edited:
Jag är av den åsikten att ett ryggskydd inte ska sitta i jackan.

Det ska även passa så att inte obehag uppstår. Visst obehag kan uppstå om man aldrig tidigare haft på sig ett raceställ tex, men det är inte sånt obehag jag menar.

(Dubbla ryggskydd finns en urspårad tråd om.)

Pluspoäng till dig som fortsätter i befintlig tråd med relevant fråga.
 
Väcker denna gamla tråden för att fråga hur det ser ut idag, 12 år senare.

Har tekniken utvecklats och det är okej att köra med ett sånt här eller är det fortfarande ett ryggskydd på kroppen som gäller? (använder 2-delat skinnställ, till skillnad från TS som tydligen körde goretex). Räknas ett sådant i jackan som tillåtet på uppkörning? Har ett fristående ryggskydd idag men tycker det trycker lite i nacken så antingen behöver jag köpa mig ett mindre eller ett sådant här som sitter i jackan (eller kanske båda?), tycker dom i jackan verkar himla smidiga.

Hur ligger det till?

Om ryggskyddet trycker i nacken så är det alldeles för långt, eller så är axelremmarna för korta. Att ha för långt ryggskydd är inte alls bra, dels så stör det så man inte kan böja nacken ordentligt, dels kan det vara farligt vid krasch.
För bästa skyddsförmåga brukar lösa ryggskydd rekommenderas, men skydd som sitter i jackan är godkända vid uppkörning.
 
Väcker denna gamla tråden för att fråga hur det ser ut idag, 12 år senare.

Har tekniken utvecklats och det är okej att köra med ett sånt här eller är det fortfarande ett ryggskydd på kroppen som gäller? (använder 2-delat skinnställ, till skillnad från TS som tydligen körde goretex). Räknas ett sådant i jackan som tillåtet på uppkörning? Har ett fristående ryggskydd idag men tycker det trycker lite i nacken så antingen behöver jag köpa mig ett mindre eller ett sådant här som sitter i jackan (eller kanske båda?), tycker dom i jackan verkar himla smidiga.

Hur ligger det till?
Har du kondomer som du kan skjuta på, som glappar lite bekvämt, eller har du såna där trånga jävlar som man får rulla på? Alla skydd ska ha optimal passform, både form och storleksmässigt. Många verkar köpa stora kläder och hjälmar för att det ska vara bekvämt, men tänker inte på att stora delar av skyddet försvinner när skallen kan röra sig i hjälmen och skydden kan vridas runt hur som helst i stället.

Tekniken har inte ändrats, saker som sitter löst och halkar omkring ger sämre skydd än saker som sitter fast på rätt plats. Sen ska skyddet vara rätt utformat också, och det är stor skillnad i tekniken mellan liggunderlaget som du lägger löst i jackan och ett riktigt ryggskydd.

Titta tex på ett Knox Aegis och jämför det med det du länkade till på XL-Moto, så kanske du förstår skillnaden?
 
Rent generellt så är det så att ryggskydd som är godkända kan uppfylla klass 1 eller klass 2.
Klass 2 skyddar bättre än klass 1.
Dom ryggskydd som sitter inbyggda i jackorna är mig veterligen nästan uteslutande klass 1. Dvs den lägre graden av skydd. Dom skyddar alltså inte lika bra som ett bra separat skydd.
OBS!! Det gäller inte om du köper ett separat skydd som bara är klass 1. Då får du inte någon större skillnad i hur mycket det skyddar.
Vad gäller snacket att skydd i kläderna kan flytta sig så anser jag att det är något överdrivet. Ett ryggskydd i jackan kan inte flytta sig mer än jackan tillåter och eftersom dom flesta av oss har armar som sticker ut i ärmarna på jackan så är förflyttningsmöjligheterna kraftigt begränsade. Åtminstone fram tills du smällt i så hårt att dina armar gått av. Men då är nog ryggskyddet av mer akademisk betydelse.

Kort sagt. Ett ryggskydd av klass 1 är ett ryggskydd av klass 1 oavsett om det är separat eller inbyggt i jackan.
Däremot uppfyller dom flesta av dom separata ryggskydden klass 2 vilket innebär att dom faktiskt är bättre.

Med det sagt. För jobbpendlingen så vill jag gärna kunna hyfsat enkelt byta om och se någorlunda representabel ut. Där använder jag själv det skydd som sitter i Rukkastället. Då slipper jag byta på överkroppen vilket gör det lite enklare. Men jag ju då medveten om att jag har ett lite sämre skydd och får därför anpassa körningen därefter.

Sen har jag ett separat ryggskydd som jag kan dra på mig om jag ska ut och nöjesköra som skyddar lite bättre.

Och till er som säger att dom inbyggda skydden inte skyddar alls så kan jag säga att jag faktiskt testat och ni har fel.
Jag blev för något år sedan påkörd bakifrån vid en korsning av en lätt lastbil som krossade min hoj och en kompis hoj. Jag kommer personligen inte ihåg direkt jättemycket förutom att jag noterade ett kort däckstjut följt av att jag plötsligt låg med ansiktet neråt mot asfalten en bit längre fram och det regnade plast, glas och annat.
Den smäll jag fick i ryggen var troligen rätt skaplig med tanke på luftfärden men jag hade inte några känningar alls av ryggen. Det enda jag kände efteråt var att jag under 1 eller 2 dagar efter var något öm i en axel. Troligen hade jag landat på den men jag vet inte säkert.

Så ett inbyggt skydd ger skydd. Helt klart. Däremot inte lika bra skydd som många av dom separata skydden. Observera att det bara gäller så länge som du har ett ställ i rätt storlek. Har du ett för stort ställ så kan skyddet röra sig för mycket för att säkert sitta på rätt plats vid en smäll.

Så vill du köra med det inbyggda så gör det. Det är trots allt ett ryggskydd men var medveten om att det bara är ett skydd av klass 1 och därmed inte det bästa du kan få även om det är djävligt bekvämt.
 
Last edited:
sportolin skriver
Har fristående ryggskydd idag men tycker det trycker lite i nacken så antingen behöver jag köpa mig ett mindre
Känns igen. När jag köpte mitt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-2000022834/
valde jag självklart mesta möjliga skydd, dvs det allra största/längsta L2 XL !
(varför nöja sig med mindre skydd ? :rodnar)
Tyvärr blev effekten att det ibland tryckte på hjälmen i nacken så hjälmen trycktes ner framtill och min sikt framåt blev sådär de närmsta 20 metrarna.
Och är det nått som är förödande för säkerheten, garanterad onödig krasch, är att inte kunna fästa blicken riktigt långt framåt. Dit jag och hojen ska !
Så jag tog bort de två understa hårdplastsektionerna på L2 XL skyddet, klippte av den mjuka stoppningen under , och sydde fast det röda kant bandet på återstoden av den mjuka stoppningen.
Vid skidresa till Österrike upptäckte jag i sportaffärerna att det här med att ha ryggskyddet upphängt med axelremmar som på en RYGGSÄCK FÖR TUNG LAST är så UTE.
Man hade på INNE ryggskydden flyttat upp axelremmarnas undre infästning och spänner ihop axelremmarna med ett band över bröstet så axelremmarna inte alls drar i armarna / axlarna.
Så nästa steg på Biltema L2 var att klippa bort de undre fästena för axelremmarna och sy fast nya fästen 20cm högre upp. Nu bara 20cm mellan övre och undre fäste.
Och så ett BAND MELLAN AXELREMMARNA över bröstet. Så jag slipper draget bakåt i axlar /armar. BANDET sitter NU alltid på plats, axelremmarna elastiska så lätt få allt över huvudet.
Jag är 172cm lång med extra lång kropp, korta armar och ben och ryggskyddet är 50cm långt.
 

Bifogat

  • RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    110.1 KB · Visningar: 53
  • ChestBand-2.jpg
    ChestBand-2.jpg
    72.5 KB · Visningar: 57
Last edited:
sportolin skriver

Känns igen. När jag köpte mitt
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-2000022834/
valde jag självklart mesta möjliga skydd, dvs det allra största/längsta L2 XL !
(varför nöja sig med mindre skydd ? :rodnar)
Tyvärr blev effekten att det ibland tryckte på hjälmen i nacken så hjälmen trycktes ner framtill och min sikt framåt blev sådär de närmsta 20 metrarna.
Och är det nått som är förödande för säkerheten, garanterad onödig krasch, är att inte kunna fästa blicken riktigt långt framåt. Dit jag och hojen ska !
Så jag tog bort de två understa hårdplatssektionerna på L2 XL skyddet, klippte av den mjuka stoppningen under , och sydde fast det röda kant bandet på återstoden av den mjuka stoppningen.
Vid skidresa till Österrike upptäckte jag i sportaffärerna att det här med att ha ryggskyddet upphängt med axelremmar som på en RYGGSÄCK FÖR TUNG LAST är så UTE.
Man hade på INNE ryggskydden flyttat upp axelremmarnas undre infästning och spänner ihop axelremmarna med ett band över bröstet så axelremmarna inte alls drar i armarna / axlarna.
Så nästa steg på Biltema L2 var att klippa bort de undre fästena för axelremmarna och sy fast nya fästen 20cm högre upp. Nu bara 20cm mellan övre och undre fäste.
Och så ett BAND MELLAN AXELREMMARNA över bröstet. Så jag slipper draget bakåt i axlar /armar. BANDET sitter NU alltid på plats, axelremmarna elastiska så lätt få allt över huvudet.
Jag är 172cm lång med extra lång kropp, korta armar och ben och ryggskyddet är 50cm långt.

Haha, 172cm och största/längsta skyddet, kan tänka mig att det inte passade helt optimalt men bra jobbat att fixa till det
 
Vid skidresa till Österrike upptäckte jag i sportaffärerna att det här med att ha ryggskyddet upphängt med axelremmar som på en RYGGSÄCK FÖR TUNG LAST är så UTE.
Man hade på INNE ryggskydden flyttat upp axelremmarnas undre infästning och spänner ihop axelremmarna med ett band över bröstet så axelremmarna inte alls drar i armarna / axlarna.
Så nästa steg på Biltema L2 var att klippa bort de undre fästena för axelremmarna och sy fast nya fästen 20cm högre upp. Nu bara 20cm mellan övre och undre fäste.
Och så ett BAND MELLAN AXELREMMARNA över bröstet. Så jag slipper draget bakåt i axlar /armar. BANDET sitter NU alltid på plats, axelremmarna elastiska så lätt få allt över huvudet.
Jag är 172cm lång med extra lång kropp, korta armar och ben och ryggskyddet är 50cm långt.

Jag har remmarna mest för att ryggskyddet inte ska ramla av mig när jag tar av mig jacka och knäpper upp njurbältet, så därför är de alltid väldigt generöst tilltagna. Har haft ryggskydd som jag klippt av dem på med.
Skinnstället håller ryggskydden på plats, så de där axelremmarna gör inte varesig till eller från i dem, men i allväderstället har jag gärna dem kvar,
 
Jag skaffade mig en sånt här från Alpinestars (finns säkert i andra affärer också) - https://www.flyingeagle.se/mc-utrus...d/nucleon-kr-2-level-2-godkant-ryggskydd.html

Otroligt skön, känns inte ens att jag har den på. Starkt rekommenderas. Men se till att du har rätt storlek på ryggplatta när du nu ska köpa en. Den ska ju täcka hela ryggraden men INTE sticka ut i naken (annars snäpper nacken vid krasch).
 
Rent generellt så är det så att ryggskydd som är godkända kan uppfylla klass 1 eller klass 2.
Klass 2 skyddar bättre än klass 1.
Dom ryggskydd som sitter inbyggda i jackorna är mig veterligen nästan uteslutande klass 1.

Just det "Nya TS" länkar till är ju dock klass 2. =) Även typ Halvarssons är väl L2.
Klasserna har väl med stötförmåga att göra? Så har väl inte så mycket med "montage" att göra. Vet inte om det tas hänsin till hur mycket det täcker heller eller så? Tycker i regel att skydden man sätter i jackan är så små. Även t.ex. ett "riktigt" som halvarssons som ser stort ut på bilden känns rätt litet i verkligheten. Men det kanske skyddar det som krävs?
 
Just det "Nya TS" länkar till är ju dock klass 2. =) Även typ Halvarssons är väl L2.
Klasserna har väl med stötförmåga att göra? Så har väl inte så mycket med "montage" att göra. Vet inte om det tas hänsin till hur mycket det täcker heller eller så? Tycker i regel att skydden man sätter i jackan är så små. Även t.ex. ett "riktigt" som halvarssons som ser stort ut på bilden känns rätt litet i verkligheten. Men det kanske skyddar det som krävs?
Inte alltid att av döma av rapporterna man kan läsa om avslagna kotutskott vid krascher.
Läs tex inlägg # 352 sidan 18 i den här tråden
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport!/page18
så ska man verkligen bry sig om ryggen så är det ju ett Forcefield som gäller, tycker jag.
https://lifeatlean.com/top-5-motorcycle-back-protectors/
Eller ett extra isolerande mjuk lager under det vanliga L2 skyddet. Har själv tänkt på 12 mm Liggunderlag.

För att klara kravet på högst 9kN överförd kraft räcker det nämligen med perfekt material som krossas 50J/9000N=0,0055meter dvs bara 5,5mm, med material som fungerar som en fjäder, större motstånd ju mer det trycks ihop blir resultatet bara 11mm.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorcycle_armor
Det här kan jämföras med de Craschpads som klättare använder vid klättring på stenblock upp till kanske 3 meter, dessa Crashpads är ca 100mm tjocka.

Det positiva med dagens ryggskydd och hjälmar är dock att de är så bra att de vanligaste dödliga skadorna idag är bröstskador. Så det är många MC åkare som också har bröstskydd under skinnställen, jackorna.
 
Last edited:
Min Klim Badlands jacka har ett CE2 godkänt ryggskydd med inbyggt njurbälte som håller ryggskyddet på plats. Sitter stabilt och skall ju ha bra skydd så jag kör på det. Rätt smidigt med inbyggt. När jag kör skinnstället har jag separat ryggskydd.
 
Väcker denna gamla tråden för att fråga hur det ser ut idag, 12 år senare.

Har tekniken utvecklats och det är okej att köra med ett sånt här eller är det fortfarande ett ryggskydd på kroppen som gäller? (använder 2-delat skinnställ, till skillnad från TS som tydligen körde goretex). Räknas ett sådant i jackan som tillåtet på uppkörning? Har ett fristående ryggskydd idag men tycker det trycker lite i nacken så antingen behöver jag köpa mig ett mindre eller ett sådant här som sitter i jackan (eller kanske båda?), tycker dom i jackan verkar himla smidiga.

Hur ligger det till?

Skall faktiskt försöka svara på din fråga.
Vet inte om krav vid uppkörning är klass ett eller två, men det du hänvisar till är klass två så det skall inte vara några problem.
Att köra upp med godkänt ryggskydd i jackan skall inte vara något problem.
Lycka till med uppkörningen:tummenupp
 
Klass 1 är godkänt för uppkörning:fakta Klim och Rukka kör i sina senaste modeller D30 material vilket klarar klass 2 med mycket god marginal. I tester så är det rätt överlägset. Som daniz skriver så har man på Klim badlands även ett njurbälte som håller det inbyggda ryggskyddet väl på plats. Med det sagt så är förmodligen ett riktigt bra separat ryggskydd ännu bättre. En annan fördel med D30 är att det är mjukt innan det utsätts för slag då det omedelbart blir hårt för att sedan återgå till ursprungsläget, vilket är väldigt bekvämt
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top