Jag har drabbats av milrädslan

Varför hatkärlek och inte bara kärlek?

Hat p.g.a hur BMW europa behandlar sina kunder och de allvarliga problemen de förnekar (medans de i USA byter ALLT som är felaktigt för att inte bli stämda)

Kärlek för det är den bästa hoj jag haft, Duolever fjädringen med ESA är helt grym och den är rolig överallt sålänge underlaget är asfalt, den skäms varken på bana eller på långtouring eller nånting däremellan.

Jämför det med min väns R90S i #5. Men det är faktiskt nått jag reflekterat över. Att många BMW finns på den nedre delen av resultatlistan från Motorrads 5000 mila tester.
Kanske köper BMW sina växellådor från samma tillverkare som VW?
En taxi chaffis berättade medan vi stod i kön för gas på en mack att hans Passat nu rullat 25000mil och nu rullade den på sin 3e (automat)växellåda. Växellådorna höll bara ca 7000mil.

Gissar att din kompis inte hade en av de första årsmodellerna av R90, de flesta problem som fanns med k1200 har de ju löst på k1300 modellen, för att försäkra sig om att de inte skulle hålla för evigt så började de dock pressa fast drevet till kamkedjan istället för skruva, så är kamdrevet utslitet behöver du en ny vevaxel, smidigt ;)

Last edited:
Min förra hoj hade gått nästan 11000mil (gick alldeles utmärkt, skulle inte tvekat att ta den på en spontantripp till gibraltar och tillbaka), cykeln före det hade gått 16000mil så när jag skulle byta senast letade jag efter en lågmilare enligt resonemanget:
-Lättare att bli av med om några år samt att det vore vore trevligt med en färsk maskin för en gångs skull.

Men, bristen på lågmilade exemplar till "mitt" pris fick mig att tänka om:

-Jag kommer ju ändå ha den nya i minst två säsonger, jag kör 12-1400mil om året och efter två är har en lågmilad maskin blivit en "högmilad" lik förbaskat. Således är man tillbaka på ruta ett. -Potentiellt svårsåld i milskräckens sverige.
Så jag beslöt mig för att skita i milen, bytte in 99:an som gått 11000 mot en -06 som gått 3700mil istället. Den kommer säkert ha gått 6-7000 mil när jag skall byta nästa gång och den dagen den sorgen. ( om jag nu någonsin byter ut den, kan tänka mig att ha kvar den länge även om jag blir gammal och stel i lederna)

Problemet är alltså inte själva ägandet eller funktionen, utan vidareförsäljningen? Har man inte lite fel fokus på sin hojåkning då och kanske mår bättre av att göra något annat?

Problemet är alltså inte själva ägandet eller funktionen, utan vidareförsäljningen? Har man inte lite fel fokus på sin hojåkning då och kanske mår bättre av att göra något annat?

Hur menar du nu?
Om jag på förhand vet att jag inom två år kommer att byta hoj igen så tycker du att jag ändå ska skita i att fundera på försäljningsmöjlighet och kommande prisbild?
Köpa till överpris och sälja till underpris?

Om jag däremot visste att jag skulle ha samma hoj i 10 år så skulle jag köpa en nästan ny eller helt ny och räkna in värdeminskningen.

Hur menar du nu?
Om jag på förhand vet att jag inom två år kommer att byta hoj igen så tycker du att jag ändå ska skita i att fundera på försäljningsmöjlighet och kommande prisbild?
Köpa till överpris och sälja till underpris?

Om jag däremot visste att jag skulle ha samma hoj i 10 år så skulle jag köpa en nästan ny eller helt ny och räkna in värdeminskningen.

Antingen köper du en dyrare med få mil och nojar hela säsongen över värdeminskningen, eller så köper du en billig med många mil och kör så mycket du vill eftersom värdeminskningen är betydligt lindrigare om hojen redan gått långt när du köper den.

Så enkelt är det.

Antingen köper du en dyrare med få mil och nojar hela säsongen över värdeminskningen, eller så köper du en billig med många mil och kör så mycket du vill eftersom värdeminskningen är betydligt lindrigare om hojen redan gått långt när du köper den.

Så enkelt är det.

Noja och noja! det är ju onödigt att göra en sämre affär än nödvändigt.

Noja och noja! det är ju onödigt att göra en sämre affär än nödvändigt.
Men nu läste Du inte vad han skrev! Läs igen, jag tror YipYip menar att:
1 - få mil = högt inköpspris (säg 2 000 mil)
2 - många mil = lågt inköpspris (säg 4 000 mil)
3 - du kör ca 1 000 - 1 500 mil på två säsonger. Nu är hoj nr 1 inte en lågmilare längre, nummer 2 är fortsatt en långmilare
4 - efter två säsonger vill Du sälja. Du får förmodligen inte mer än maximalt 5 000:- mer för hoj nr 1 i f t hoj nr 2 vid i övrigt lika skick.

Med hoj nr 1 riskerar Du att åka omkring och noja för varje 100-tal mil som tickar fram på mätaren och se de potentiella extra långsjalarna fladdra bort i samma takt som kilometerräkneverket tickar. Med hoj nr 2 behöver Du inte bekymra Dig så mycket, Du betalar ju mindre redan i inköpet.

Därför är den "bästa" (eller minst dåliga affären) vad avser värdeminskningen med viss sannolikhet "långmilaren".

Ungefär så kanske? :)

Last edited:
Ett annat tips - skall man köpa en hoj med 5000 + mil så se till att det är en hållbar modell. Googla mycket om problem.

En VFR på 5000 mil är knappt inkörd (som exempel). Triumph, vettefan... men det borde finnas en del Tigrar med många mil, google är din vän!

förstår ej denna rädsla för mil på mc.. det som spelar roll för mig är hur service och annat på mc är skött....

köper hellre en 5 år gammal mc med 10000 mil på mätaren än en 15 år gammal hoj med 10000 mil på mätaren för den delen.

Last edited:
Men nu läste Du inte vad han skrev! Läs igen, jag tror YipYip menar att:
1 - få mil = högt inköpspris (säg 2 000 mil)
2 - många mil = lågt inköpspris (säg 4 000 mil)
3 - du kör ca 1 000 - 1 500 mil på två säsonger. Nu är hoj nr 1 inte en lågmilare längre, nummer 2 är fortsatt en långmilare
4 - efter två säsonger vill Du sälja. Du får förmodligen inte mer än maximalt 5 000:- mer för hoj nr 1 i f t hoj nr 2 vid i övrigt lika skick.

Med hoj nr 1 riskerar Du att åka omkring och noja för varje 100-tal mil som tickar fram på mätaren och se de potentiella extra långsjalarna fladdra bort i samma takt som kilometerräkneverket tickar. Med hoj nr 2 behöver Du inte bekymra Dig så mycket, Du betalar ju mindre redan i inköpet.

Därför är den "bästa" (eller minst dåliga affären) vad avser värdeminskningen med viss sannolikhet "långmilaren".

Ungefär så kanske? :)

Aha! Tack.

Ett annat tips - skall man köpa en hoj med 5000 + mil så se till att det är en hållbar modell. Googla mycket om problem.

En VFR på 5000 mil är knappt inkörd (som exempel). Triumph, vettefan... men det borde finnas en del Tigrar med många mil, google är din vän!

Jo då! googlar mig blå... Triumph-motorn verkar vara riktigt pålitlig den med.

....En VFR på 5000 mil är knappt inkörd (som exempel). Triumph, vettefan... men det borde finnas en del Tigrar med många mil, google är din vän!
Jodå, jag är snart där med min Sprint 955. 2200 mil hos första ägaren, på nio år. Sedan 2400 nya mil på tre säsonger. Är nog uppe mot 5000 mil innan året är slut. Då blir det nya däck och en mellanservice innan vi reser vidare mot 6000 mil.

Självklart kan man inte garantera att en 12 år gammal hoj kommer att vara helt felfri i alla tider, men "so far so good". *Peppar, peppar, ta i trä*

Jag är inte rädd för att köra långt snarare rädd för att åka för långt hemifrån. Har funderat på Lofoten med min cykel men vet inte om jag vågar det med högkompskolv och portad topp. :död

Nu blev det en Tiger med 2500 mil på mätaren.
Så nu slipper jag fundera på detta mer på ett tag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph