Jag har drabbats av milrädslan

Tjöp min FZ1 i stället bara gått 6700 mil och garanti kvar till aprill 2016.

Milnoja är för sånna som vaxar i stället för att byta olja ;)

Hehe förstår inte detta med paniken så fort en hoj gått över 3000mil, Har en kompis som letar hoj nu, hojen får ha gått max 1000mil då "Den förlorar effekt med tiden". Själv kör jag min hoj från -98 med snart 6k mil på. Går hur bra som helst. Viktigaste är väl att kolla upp att den verkligen blivit servad och tagits väl hand om :)

Vill minnas att BIKE eller Motorrad testade en Kawasaki Z1000 för några år sedan. Bänkning vid nyskick och vid 6000 mil. Den presterade något bättre vid 6000 mil. (Antar att dom iaf kört in den något innan första bänkningen)

I'm with VBK för en gångs skull:fakta Ställ Dig själv några frågor:

1 - Reflekteras miltalet i form av ett attraktivt pris på hojen?
2 - Är Du säker på att Du kommer att hålla hojen i mint condition, aldrig lägga den på sidan, sparka till en kåpa med stöveln när Du kliver av eller på eller råka ut för en smärre kalamitet i trafiken?
3 - Tror Du att Du, när Du en dag ska avyttra pärlan, kommer att hamna i en situation med en ohämmad budgivning av en lika entusiastisk som vördnadsfull skara potentiella köpare, utom sig av entusiasm över hojens fabulösa skick?
4 - Anser Du Dig kapabel att bedöma huruvida maskinen i huvudsak är i hyfsat fräscht och gott skick när Du provkör?

Är svaret något i stil med ja på fråga 1, nej på 2 och 3 samt ja på nr 4 tror jag Du kan släppa nojan, köpa hojen och lägga resterande pengar på bensin, däck och olja i stället för polermedel och putsduk. En gång i tiden monterade folk överdragsklädslar i sina bilar, allt för att den efterkommande köparen skulle få en klädsel i mint condition. Sicket larv! Köp hojen, bruka den väl och ge den god och regelbunden service. Fördelen med en hoj med 4 000 mil är att mätaren med all sannolikhet är oskruvad, att de prylar som ska gå sönder i förtid förmodligen redan har bytts och att en hoj som regelbundet brukas inte drabbas av söndertorkade tätningar, korrosion på lager och andra krämpor av den typen.

När Du sedan är dags att sälja har ändå värdeminskningen gjort sitt, Du kommer att ha fler potentiella köpare på hojen bara för att Du med gott samvete kan ligga på den undre skalan av prisbilden och förhoppningsvis attrahera vettiga människor med genuint motorintresse och sinne för en god affär i stället för däcksparkare som hummar, hänvisar till billigare maskiner på Blocket och gnölar om varenda liten prick i patinan.

Mina 2p. Go for it :)

Last edited:
4000mil? Låter knappt inkört juh :7peta

Om man tänker sig ett fast miltal som man kommer bruka hojen så måste man väl förlora mindre ju mer mil hojen har från början? Priskillnaden på 0 till 2000 mil måste ju vara betydligt större än skillnaden på 4000 till 6000 mil?

Själv har jag en TDM som snart tickar över till 9000 mil och den går alldeles utmärkt.

Jag skulle vara mer orolig för att köpa på våren när priserna är höga och sedan sälja den en höst när priserna faller.

Ett gott råd. Släpp milrädslan. Det är inte nyttigt att gå och bära på den typen av funderingar. Ingen kommer att tacka en för att man inte har använt ett nyttofordon.

Har en morbror som äger en Fazer 1000 med extremt lite mil. Vi talar sannolikt om <400 mil totalt sett. Inte för att han har sparat på hojen utan bara för att han är en äldre herre med allt för många leksaker. Jag har svårt att tro att någon kommer att betala mycket mer än vad marknadsvärdet är på en mer regelbundet använd hoj med ett par tusen mil på mätaren. Det är så det ser ut i realiteten. Med lite tur kanske det finns någon som köper den som vill ha en extremt fin Fazer 1000 och är beredd att betala extra för det. Men det är nog som med tomteluvan. I sagornas värld möjligtvis. Frågan är om han inte låter hojen stå tills det är dags för hans barn att ärva efter honom när skambuden trillar in.

Motorcykel nr 1, gsx 1984, 600 mil. Köptes billigt.
Den fick jag göra iordning lite så den startade osv. Säsongerna '13 & '14 körde jag den 4000 mil. Den står nu strax under 5000 mil. Den har varit urverket själv, samtidigt som det har varit och är lite småskavanker. En av anledningarna till småskavankerna tror jag är att den ju knappt körts på herrans många år, förrns jag blev ägare till den. Nu kommer alla de där små grejerna som skulle bytts ut och fixats med redan på 80-talet. Men jag jobbar ikapp.

Motorcykel nr 2, cbr 1996, 57xx mil. Köptes för ungefär mittemellan premium och budget för årsmodellen.
Köpt för några veckor sen. Småskavanker finns i plast och sånt, men jag tog en provtur och då var saken biff. Nu har jag redan kört så mätaren börjar nagga på 6000 mil. Går som en kanonkula. Hela skiten kanske rasar ihop om en vecka, men det känns inte så just nu... tittar man runt omkring på den så ser den inte pedantiskt skött ut, men varje dag jag sätter mig på den och kör (vilket ju sker varje dag) så är det samma känsla av "vilken herrejävlars maskin till att gå bra, fifan..."

Går allt som tänkt så kommer antagligen mätaren på cbr:en att stå på 10.000 mil om två år. Frågan är om värdet på den då ens är hälften av vad jag gav nu? Men det skiter jag i. Grejerna lirar. Dags att fördjupa sig i service som komma skall. Original verkstadsmanual från 1995 från Honda på väg på posten, och den kommer nog göra mig lyckligare att bläddra i än att sitta och tänka på andrahandsvärdet efter några år med mina miltal...:fyllisar

Racingföraren Dario Franchitti äger en del mer exotiska exklusivare bilar och är kolumnist på EVO magazine. Där skrev han nyligen (det numret som fanns i handeln så sent som igår) om just milrädsla eller rättare sagt vad milen gör på värdet av några av hans fordon. I slutändan har han bestämt sig för att inte bry sig särskilt mycket. Det finns ingen glädje i att låta varje mil räknas. Det är samma slutsats jag själv dragit.

Det är inte bara vi svenskar som lider av milrädsla. Är man möjligtvis en samlare kanske det finns ett intresse av att inte bara hitta ett perfekt objekt med extremt få mil. Det ska ju ändå bara stå och samla damm. Är man intresserad av att nyttja fordonet i fråga. Då är det sannolikt bättre att hitta ett som fått mer regelbunden användning. Troligtvis har det fordonet fått mer omsorg genom åren än ett som man bara gått och dragit av dammet med dammvippen.

Ja men det är ju lite det som är dilemmat, jag har inget emot milen i sig, men jag vill ju kunna bli av med den igen utan att behöva skänka bort den.

Och ja! jag är ute efter en hoj som är bekväm att åka långt på och som man kan vara två på utan problem.

Det är ju skitbra!
Har hojen redan gått 5000 mil så kommer värdet inte minska hejdundrande mycket nästa 2000 heller, det är redan en långmilare, och den kommer bli långmilarere för att man kör en hög mil till. :tummenupp

Äh, min gamla 954 hade gått 800mil mindre än min gixxer som hade gått 39XX när ja bytte. Kan tycka att 2 ägare och 5000 mil är bättre än 15ägare på 1000mil. Men ofta så får man ju ett rätt bra intryck om grejerna är skötta eller inte? Även om en bra skött maskin kan rasa, men allt kan ju gå sönder med en jeffla otur! :)

Racingföraren Dario Franchitti äger en del mer exotiska exklusivare bilar och är kolumnist på EVO magazine. Där skrev han nyligen (det numret som fanns i handeln så sent som igår) om just milrädsla eller rättare sagt vad milen gör på värdet av några av hans fordon. I slutändan har han bestämt sig för att inte bry sig särskilt mycket. Det finns ingen glädje i att låta varje mil räknas. Det är samma slutsats jag själv dragit.

Det är inte bara vi svenskar som lider av milrädsla. Är man möjligtvis en samlare kanske det finns ett intresse av att inte bara hitta ett perfekt objekt med extremt få mil. Det ska ju ändå bara stå och samla damm. Är man intresserad av att nyttja fordonet i fråga. Då är det sannolikt bättre att hitta ett som fått mer regelbunden användning. Troligtvis har det fordonet fått mer omsorg genom åren än ett som man bara gått och dragit av dammet med dammvippen.

Jag håller helt med i resonemanget... meeeen nu vill jag ju gärna beakta det som vi i detta fall kan kalla marknadsvärdet och möjligheten att nästa eller nästnästa säsong byta hoj.
Och man kan ju inte helt bortse från milen.

Nåja, det lutar åt ett köp iaf.

BMW har en "modernare" kvalitetsnivå idag jämfört med för 50 år sedan !

Min k1200 har bara behövt byta ecu/kamkedja+sträckare/koppling/växellåda på 5000 mil, fullservad 1 tidigare ägare touringkörd.

Enligt BMW motorrad är det normalt att en växellåda är utsliten efter 5000 mil. Är som på triss, plötsligt händer det

edit: eller snarare, dne fungerade perfect de första 5000 milen (förrutom ECU'n) och det jag listat har behövts bytas de senaste 500milen, dyra mil ;)

Jämför det med min väns R90S i #5. Men det är faktiskt nått jag reflekterat över. Att många BMW finns på den nedre delen av resultatlistan från Motorrads 5000 mila tester.
Kanske köper BMW sina växellådor från samma tillverkare som VW?
En taxi chaffis berättade medan vi stod i kön för gas på en mack att hans Passat nu rullat 25000mil och nu rullade den på sin 3e (automat)växellåda. Växellådorna höll bara ca 7000mil.

Tror jag är lite rädd för milen just för att jag inte riktigt kan besiktiga hojen tillräckligt bra för att få en bra känsla för skicket. Jag har aldrig känt på ett lager som har börjat bli dåligt (varken till styre, sving eller hjul), jag har aldrig hört/känt en växellåda som börjar vara dålig osv. Jag har heller ingen direkt koll på ungefär hur länge olika slitdelar kan förväntas hålla.
Kunde jag göra en riktigt bra uppskattning av skicket själv tror jag att jag skulle våga ta ut svängarna mer vad gäller mil.

Min förra hoj var en cbx 750 på 92 hästar. Den hade gått 14000 mil när jag sålde den, och den gick urfint. Slamrade en del om hydrauliska ventillyftarna, särskilt när den var kall. Men då var det också samma ventiler som suttit i sen den rullade ut från fabriken 1984. Maken till len och mjuk motorgång och växellåda är sällan skådat. Fanns inga vibrationer i den motorn och lådan var klockren, hur lätt som helst att hitta växlar och det enda friläget som fanns och som ska finnas, omöjligt att få klonk i lådan vid oförsiktiga växlingar. Verkligen tipptopp! Nu hade dock övriga komponenter på hojen åldrats med mindre stil, och fjädringen var riktigt svampig tex. Men motorn hade jag gärna flyttat över till ett annat hojbygge och jag litade fullständigt på den motorn. Sålde den till en kille i småland, och jag har aldrig känt mig säkrare vid en försäljning om att med gott samvete kunna skicka vidare en hoj och känna att denna kommer han inte få några problem med.

Tror jag är lite rädd för milen just för att jag inte riktigt kan besiktiga hojen tillräckligt bra för att få en bra känsla för skicket. Jag har aldrig känt på ett lager som har börjat bli dåligt (varken till styre, sving eller hjul), jag har aldrig hört/känt en växellåda som börjar vara dålig osv. Jag har heller ingen direkt koll på ungefär hur länge olika slitdelar kan förväntas hålla.
Kunde jag göra en riktigt bra uppskattning av skicket själv tror jag att jag skulle våga ta ut svängarna mer vad gäller mil.

Fast sånt där kan ju lika gärna vara utslitet på 2000 mil om man har otur. Då hade jag hellre letat efter en hoj med väldokumenterad service istället för att stirra sig blind på milen. Kan man då hitta en som är välservad OCH billig pga milen så har man ju gott om pengar över att lägga på nästa service.

Men visst bör man kolla extra noga när man köper en välanvänd hoj.

Last edited:
Min förra hoj var en cbx 750 på 92 hästar. Den hade gått 14000 mil när jag sålde den, och den gick urfint. Slamrade en del om hydrauliska ventillyftarna, särskilt när den var kall. Men då var det också samma ventiler som suttit i sen den rullade ut från fabriken 1984. Maken till len och mjuk motorgång och växellåda är sällan skådat. Fanns inga vibrationer i den motorn och lådan var klockren, hur lätt som helst att hitta växlar och det enda friläget som fanns och som ska finnas, omöjligt att få klonk i lådan vid oförsiktiga växlingar. Verkligen tipptopp! Nu hade dock övriga komponenter på hojen åldrats med mindre stil, och fjädringen var riktigt svampig tex. Men motorn hade jag gärna flyttat över till ett annat hojbygge och jag litade fullständigt på den motorn. Sålde den till en kille i småland, och jag har aldrig känt mig säkrare vid en försäljning om att med gott samvete kunna skicka vidare en hoj och känna att denna kommer han inte få några problem med.

Jag är inte ett dugg orolig för milen så länge som en hoj känns frisk och väl underhållen.
min förra hoj var en TDM 850 -00 som jag köpte 2007 med 1600 mil på mätaren. När jag fick den inlöst av försäkringsbolaget för två somrar sedan (2013) efter att ha blivit påkörd bakifrån så gick den fortfarande helt utmärkt och förutom någon enstaka repa i lacken så var det inget som hade blivit sämre med den vad jag kunde märka. då hade den gått 6600 mil och det enda jag fått lägga pengar på var väl i stort sett dom vanliga servicearna, däcksbyten och en ventiljustering. Dvs inget utöver det som står i serviceboken om man bortser från att batteriet fick bytas sommaren 2012 då det var uttjänt efter 12 år i tjänst.
Jag hyser inga som helst tvivel att den lätt skulle gå lika mycket till utan några större åtgärder.

En bil går ju lätt 30 000 mil. Varför skulle inte en hoj kunna greja mer än en tiondel av det liksom.
Blir en hoj omhändertagen och inte alltför misshandlad så ska den lätt kunna passera 15000 mil.

Det är snarare en större fara om hojen gått väldigt kort då det tyder på att den mest stått och om man inte är intresserad av att köra så vårdar man inte heller så mycket.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul