VBK
Mas.
Tjöp min FZ1 i stället bara gått 6700 mil och garanti kvar till aprill 2016.
Milnoja är för sånna som vaxar i stället för att byta olja
Milnoja är för sånna som vaxar i stället för att byta olja

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hehe förstår inte detta med paniken så fort en hoj gått över 3000mil, Har en kompis som letar hoj nu, hojen får ha gått max 1000mil då "Den förlorar effekt med tiden". Själv kör jag min hoj från -98 med snart 6k mil på. Går hur bra som helst. Viktigaste är väl att kolla upp att den verkligen blivit servad och tagits väl hand om![]()
Ja men det är ju lite det som är dilemmat, jag har inget emot milen i sig, men jag vill ju kunna bli av med den igen utan att behöva skänka bort den.
Och ja! jag är ute efter en hoj som är bekväm att åka långt på och som man kan vara två på utan problem.
Racingföraren Dario Franchitti äger en del mer exotiska exklusivare bilar och är kolumnist på EVO magazine. Där skrev han nyligen (det numret som fanns i handeln så sent som igår) om just milrädsla eller rättare sagt vad milen gör på värdet av några av hans fordon. I slutändan har han bestämt sig för att inte bry sig särskilt mycket. Det finns ingen glädje i att låta varje mil räknas. Det är samma slutsats jag själv dragit.
Det är inte bara vi svenskar som lider av milrädsla. Är man möjligtvis en samlare kanske det finns ett intresse av att inte bara hitta ett perfekt objekt med extremt få mil. Det ska ju ändå bara stå och samla damm. Är man intresserad av att nyttja fordonet i fråga. Då är det sannolikt bättre att hitta ett som fått mer regelbunden användning. Troligtvis har det fordonet fått mer omsorg genom åren än ett som man bara gått och dragit av dammet med dammvippen.
Min k1200 har bara behövt byta ecu/kamkedja+sträckare/koppling/växellåda på 5000 mil, fullservad 1 tidigare ägare touringkörd.
Enligt BMW motorrad är det normalt att en växellåda är utsliten efter 5000 mil. Är som på triss, plötsligt händer det
edit: eller snarare, dne fungerade perfect de första 5000 milen (förrutom ECU'n) och det jag listat har behövts bytas de senaste 500milen, dyra mil![]()
Tror jag är lite rädd för milen just för att jag inte riktigt kan besiktiga hojen tillräckligt bra för att få en bra känsla för skicket. Jag har aldrig känt på ett lager som har börjat bli dåligt (varken till styre, sving eller hjul), jag har aldrig hört/känt en växellåda som börjar vara dålig osv. Jag har heller ingen direkt koll på ungefär hur länge olika slitdelar kan förväntas hålla.
Kunde jag göra en riktigt bra uppskattning av skicket själv tror jag att jag skulle våga ta ut svängarna mer vad gäller mil.
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|