Men nu läste Du inte vad han skrev! Läs igen, jag tror YipYip menar att:
1 - få mil = högt inköpspris (säg 2 000 mil)
2 - många mil = lågt inköpspris (säg 4 000 mil)
3 - du kör ca 1 000 - 1 500 mil på två säsonger. Nu är hoj nr 1 inte en lågmilare längre, nummer 2 är fortsatt en långmilare
4 - efter två säsonger vill Du sälja. Du får förmodligen inte mer än maximalt 5 000:- mer för hoj nr 1 i f t hoj nr 2 vid i övrigt lika skick.
Med hoj nr 1 riskerar Du att åka omkring och noja för varje 100-tal mil som tickar fram på mätaren och se de potentiella extra långsjalarna fladdra bort i samma takt som kilometerräkneverket tickar. Med hoj nr 2 behöver Du inte bekymra Dig så mycket, Du betalar ju mindre redan i inköpet.
Därför är den "bästa" (eller minst dåliga affären) vad avser värdeminskningen med viss sannolikhet "långmilaren".
Ungefär så kanske?