Jag har åkt dit.....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Då min kära Dakar står på en båt på väg till Korea fick jag i helgen låna en BMW K1200S. Det kommer bli en dyrköpt erfarenhet eftersom jag MÅSTE ha en sån nästa år.

Börjar förstå er som kör sporthoj nu. Fifan vad kul det var. I jämförelse med Dakarens 50 hästar var K1200S'en med sina 167 kusar en helt SANSLÖS hoj. Den bara skrek efter mer och skrattade mig rätt i ansiktet i dagarna två.

(Iofs kör jag som en kärring också och lyckades kanske utnyttja 15% av MCns totala potential)

Vad jag också förstår är varför så många kör ihjäl sig, och då inte enbart pga att de kör sporthoj. Låg igår på Bogesendsvägen i 80-90 kanske och jag blev omkörd av minst 15 hojjar på den korta vägsträckan. Vansinniga omkörningar på insidan, på slangen, i kurvor och på krön.

Fick själv möte av en bil på min sida i en kurva. Som tur är körde både jag och bilen långsamt så det ordnade sig, men hur skulle det gått om både jag och bilen kom i 100?

Fan grabbar (och tjejer). KÖR FÖRSIKTIGT!

Det sjuka med BMW är ju deras försäkring..kollade i en broschyr igår om k1200s (tror jag den hette)... trodde inte mina ögon när det va MAX..4-5 lax,kommer inte ihåg,,fan va billiga dom är?

dock fruktansvärt fula iofs.. :hihi

christoffer skrev:
2230230 Det sjuka med BMW är ju deras försäkring..kollade i en broschyr igår om k1200s (tror jag den hette)... trodde inte mina ögon när det va MAX..4-5 lax,kommer inte ihåg,,fan va billiga dom är?

dock fruktansvärt fula iofs.. :hihi

Tror 1200S kostar 6000 hel/hel för oss som bor i zon 1. Det går ju att leva med. Tyvärr kostar hojjen >150k. Dyra leksaker.....

Men du kan väl inte mena att den är ful? Skulle väl vara baklyktan isf....

Starstriker skrev:
2230235 Tror 1200S kostar 6000 hel/hel för oss som bor i zon 1. Det går ju att leva med. Tyvärr kostar hojjen >150k. Dyra leksaker.....

Personligen tycker jag alla bmw's motorcyklar är fula som stryk, men smaken är som baken..

kul du fastnat för sporthojar :D

Starstriker skrev:
2230235 Tror 1200S kostar 6000 hel/hel för oss som bor i zon 1. Det går ju att leva med. Tyvärr kostar hojjen >150k. Dyra leksaker.....

Jo....tyvärr min vän. jag tycker BMW inte har skapat någon hoj som är snygg..öht.

Satt med en kompis igår,han ska köpa sej en BMW, K850..s tror jag den hette,en halvnaken hoj iaf.. och hur jag än bläddrade i katalogen så kunde jag inte hitta en enda av dom som var något att lägga ögonen på.. :pannkyss

Däremot är ju BWM fullsmetade på nya tekniksaker som säkert är bra att ha!

Stuff skrev:

JA! :rofl

christoffer skrev:
2230264 Jo....tyvärr min vän. jag tycker BMW inte har skapat någon hoj som är snygg..öht.

Satt med en kompis igår,han ska köpa sej en BMW, K850..s tror jag den hette,en halvnaken hoj iaf.. och hur jag än bläddrade i katalogen så kunde jag inte hitta en enda av dom som var något att lägga ögonen på.. :pannkyss

Ser faktiskt rätt mycket ut som din hoj :tomten

Umm. Tror inte BMW har några 850 hojjar i sortimentet, men de har några 800:or. Testade fö en F800S för några veckor sen. Fin hoj, men lite för liten för mig.

christoffer skrev:
2230264 Jo....tyvärr min vän. jag tycker BMW inte har skapat någon hoj som är snygg..öht.

BMW har väl skärpt till sig lite
De är rätt läckra men det som är värre är ju att man inte vill lägga så mycket pengar för nåt så hmm slätstruket?

Skulle inte banga på en K1200S eller den 1200 boxer-varianten :Bugar

F800 verkar lite halvskoj oxå så nog har de skärpt till sig
Nu väntar vi på MotoGP-deltagande oxå sen är nog de populära även hos hårdhudade raceputtar :)

läst om den och verkar vara en otroligt bra hoj. Ser väll helt okej ut lite stor kanske men värst av allt så kan jag inte komma över gubb stämpeln enligt mig :D

/Blom

Ja du. Du kanske ska ta och provköra en när du skaffat riktigt körkort? När du kört den kan du komma tillbaka till mig med blöta byxor och berätta hur gubbig den kändes :rofl

Blommen skrev:
2230278 läst om den och verkar vara en otroligt bra hoj. Ser väll helt okej ut lite stor kanske men värst av allt så kan jag inte komma över gubb stämpeln enligt mig :D

/Blom

men jag kan inte fatta varför BMW väljer att göra snygga bilar. men riktigt asfula hojjar, dom är ju duktigt sjukt fula. :va

visst dom har någon som ser ok ut,men inte någon blickfångare. :3freak

Stuff skrev:

ja.. garanterat fulare än tex _dEnna_ :rofl :7peta

Sep skrev:
2230274 Ser faktiskt rätt mycket ut som din hoj :tomten

:( kanske.. från sidan.. snyft!

men mitt gamla as är 11år gammal..
skitsamma,smaken är delad! :)
jag själv blir riktigt sugen som sagt,pga av försäkringen

En BMW är alltid ful oavsett hur den ser ut!
Själva vetandet att det är en bmw omöjliggör för ögonen att uppfatta annat.

yonsson skrev:
2230394 En BMW är alltid ful oavsett hur den ser ut!
Provkör nämnda hoj innan du uttalar dig.

yonsson skrev:
2230394 En BMW är alltid ful oavsett hur den ser ut!

Ptja. Så om en hoj du provkört och upplevt som helt ok i efterhand skulle visa sig vara en BMW så skulle den direkt bli kass och ful?

Nej du, det där resonemanget köper jag inte. Kan instämma i att BMW-hojjar historiskt sett haft gubbstämpel, men ni som inte testat någon av de senare årsmodellerna vet inte vad ni talar om.

Visst, BMW har en egen design som skiljer sig från mängden, dvs de ser inte ut som sina japanska motsvarigheter (nåja) som alla fyra ser väldigt snarlika ut.

Aja. Smaken är som baken. Det finns snyggare hojjar än BMW och det finns fulare, men 1200S:en jag körde gick fruktansvärt bra, iaf i förhållande till mina referenser. En sån ska jag ha. Punckt.

Starstriker skrev:
2230420 Ptja. Så om en hoj du provkört och upplevt som helt ok i efterhand skulle visa sig vara en BMW så skulle den direkt bli kass och ful?

Nej du, det där resonemanget köper jag inte. Kan instämma i att BMW-hojjar historiskt sett haft gubbstämpel, men ni som inte testat någon av de senare årsmodellerna vet inte vad ni talar om.

Visst, BMW har en egen design som skiljer sig från mängden, dvs de ser inte ut som sina japanska motsvarigheter (nåja) som alla fyra ser väldigt snarlika ut.

Aja. Smaken är som baken. Det finns snyggare hojjar än BMW och det finns fulare, men 1200S:en jag körde gick fruktansvärt bra, iaf i förhållande till mina referenser. En sån ska jag ha. Punckt.

Självklart ska du ha det starstriker! :tummenupp
Du får ge lite betyg sen om du köper en!

christoffer skrev:
2230428 Självklart ska du ha det starstriker! :tummenupp
Du får ge lite betyg sen om du köper en!

Mja, jag kan ju ge betyg redan nu, men eftersom det här är det enda jag provat som kommer i närheten av sporthoj så har jag ju inte så mycket att jämföra med.

Hojjen kändes "hård", dvs allt sitter stenhårt och hojjen är ultrastabil (speciellt jämfört med min Dakar som i jämförelse känns som en dragspelsbuss i kurvorna). Jag är 193 cm lång och fick bra plats med benen vilket jag inte får på många hojjar.

Kraftutvecklingen var turbinlik - väldigt jämn. Motorn är väldigt tyst med originaldämparen, det enda man hör i motorvägsfart är ett svagt visslande, typ som från en jetmotor. Inget surr som man är van vid från andra högvarviga hojjar.

1200S:en har väldigt lång hjulbas (se bilden ovan) och väger 228 kg torr så den kan väl knappast riktigt kallas sporthoj, snarare supertourer.

Fjädringen skiljer sig lite från andra hojjar. Framfjädringen består av ett sinnrikt system med länkarmar som sitter gömt under kåpan. Systemet förhindrar nigning vid inbromsning och fungerar riktigt bra. Det blir tvärstopp direkt utan nigning.

Bakfjädringen kunde ställas elektroniskt (comfort, normal, sport för en resp 2 pers) med en knapp på styret. Pillrade inte så mycket med det där, utan körde med inställningen normal.

Ptja... Bromsarna är ABS delintegral, dvs med frambromsen bromsas bakhjulet också, och med bakbromsen bromsar det bara bak.
ABS-systemet tillsammans med den "nigfria" framfjädrningen gör att det är lätt att få stopp på hojjen. Tvärstopp typ. Det är bara att nypa fullt (med pekfingret om man vill eftersom bromsen är servoassisterad) så är det tvärstopp...

Riktigt kul hoj tycker jag. Som jag skrev tidigare kör jag försiktigt av naturen så för er hardcore sporthojjare därute så kanske den inte känns lika vass om man pressar den lite (vilket jag inte vågar. ÄN). För mig skulle den här dock räcka mer än väl.

Kan inte betygssätta den här hojen av naturliga skäl, men för mig var den en riktig aha-upplevelse och skapade ett hemskt ha-begär! Kände mig som en kung på den även om jag kanske inte körde som en!

Starstriker skrev:
2230420 Det finns snyggare hojjar än BMW och det finns fulare, men 1200S:en jag körde gick fruktansvärt bra, iaf i förhållande till mina referenser. En sån ska jag ha. Punckt.

Egentligen ska du nog provköran några liknande hojar från några andra tillverkare innan du bestämmer dig till 100%. Åtminstonde för att ha nån form av referens som är bättre än en dakar....

RW skrev:
2230519 Egentligen ska du nog provköran några liknande hojar från några andra tillverkare innan du bestämmer dig till 100%. Åtminstonde för att ha nån form av referens som är bättre än en dakar....

Apselut, men jag får bra pris på BMW och dessutom har jag råd med försäkringen vilket jag inte skulle ha med andra klass 6/7 hojjar. BMWn kostar ca 150k och sen ca 7000 hel/hel år. En japan skulle LÄTT kosta mig 20000 hel/hel så efter en säsong eller två så skulle jag "tjänat" in BMWns högre pris.

Edit: ....... och våga inte klaga på min Dakar :gnissla

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...