Jag får inget tryck i frambromsen. -Varför?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om bromsarna fungerade innan du renoverade gaffelbenen kan jag inte begripa hur du skulle kunna ha fått in luft i systemet?? Oken låter man ju bara hänga i slangarna under det att man tar bort gaffelbenen.

Om du gjort som ovan och kolvarna åkt in en bit i oken kan det behövas ett tjugotal pump med bromshandtaget innan de åkt ut tillräckligt.

Att bromsarna skulle upphöra att fungera för att man tagit bort gaffelbenen övergår mitt förstånd, jag har renoverat framgafflar i 15år utan att liknande har hänt:)


Eller skruvade du av oken helt och hållet?? Isåfall fattar jag...och du har lärt dig att inte jobba i onödan:tummenupp
 
Last edited:

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Jag köpte en spruta av lite större modell på apoteket, avsedd för någon form av näs-skölj, och på den satte jag dit en slang som passade på luftnipplarna på oken.

Jag gjorde så här:

1. Öppna locket på bromsvätskebehållaren och ta bort ev. gummimembran så behållaren blir helt öppen.

2. Sug ur all bromsvätska med sprutan och slangen. Släng den gamla bromsvätskan.

3. Sug upp ny bromsvätska, ur en nyöppnad flaska, med sprutan och slangen. Öppna luftnippeln på det ok som är längst bort från behållaren, vanligtvis det vänstra.

4. Sätt på slangen på nippeln och tryck försiktigt in bromsvätska genom nippeln tills det kommer ren bromsvätska upp i bromsvätskebehållaren.

Upprepa flera gånger på bägge sidorna, glöm inte att stänga nippeln innan du tar bort slangen mellan påfyllningarna.

Du kommer också att bli tvungen att suga ur bromsvätska ur behållaren vartefter du fyller på.

När du luftat och fyllt på enligt ovanstående beskrivning så pumpar du upp ett tryck med handtaget och håller handtaget intryckt försiktigt medans du släpper på banjonippeln som bromsslangarna är fastskruvade i uppe vid handtaget.

Låt handtaget sjunka in, men inte helt, sedan drar du åt banjonippeln medans du fortfarande håller tryck med handtaget, precis som när du luftar bromsoken som vanligt.

Upprepa ev. några gånger. Och håll koll på bromsvätskenivån! Sjunker den så det börjar suga luft så är det bara att börja om från början...

-Lycka till! :)

Jo, just det! Håll sprutan med spetsen nedåt så kommer luftbubblorna att lägga sig högst upp, och så länge du inte tömmer sprutan helt så slipper du luften.

Tack för en bra beskrivning.
Ska testa imorgon.
Återkommer med info hur det slutade.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om bromsarna fungerade innan du renoverade gaffelbenen kan jag inte begripa hur du skulle kunna ha fått in luft i systemet?? Oken låter man ju bara hänga i slangarna under det att man tar bort gaffelbenen.

Om du gjort som ovan och kolvarna åkt in en bit i oken kan det behövas ett tjugotal pump med bromshandtaget innan de åkt ut tillräckligt.

Att bromsarna skulle upphöra att fungera för att man tagit bort gaffelbenen övergår mitt förstånd, jag har renoverat framgafflar i 15år utan att liknande har hänt:)


Eller skruvade du av oken helt och hållet?? Isåfall fattar jag...och du har lärt dig att inte jobba i onödan:tummenupp

Mmm.. Kolla huvudcylindern. Ta bort banjon, plugga o se om du bygger upp tryck
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Om bromsarna fungerade innan du renoverade gaffelbenen kan jag inte begripa hur du skulle kunna ha fått in luft i systemet?? Oken låter man ju bara hänga i slangarna under det att man tar bort gaffelbenen.

Om du gjort som ovan och kolvarna åkt in en bit i oken kan det behövas ett tjugotal pump med bromshandtaget innan de åkt ut tillräckligt.

Att bromsarna skulle upphöra att fungera för att man tagit bort gaffelbenen övergår mitt förstånd, jag har renoverat framgafflar i 15år utan att liknande har hänt:)


Eller skruvade du av oken helt och hållet?? Isåfall fattar jag...och du har lärt dig att inte jobba i onödan:tummenupp

Nix...

Jag lät bara oken hänga och dingla.
Det var när jag tröck tillbaka kolvarna när jag skulle skruva tillbaka oken på gaffelbenen som jag tappade tryck.

Som jag skrev, jag fattar heller inte hur trycket bara kunde försvinna.

Tack för en bra beskrivning.
Ska testa imorgon.
Återkommer med info hur det slutade.

Spännande! Hoppas det löser sig för dig.

Ser fram emot att läsa en lägesrapport när jag kommer hem från jobbet ikväll. :tummenupp
 
Last edited:

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Nu har jag testat alla sätt beskrivna i tråden.
Inget funkade!!!

Satt tillbaka allt och snurrade på hjulet och får se att bromsskivan är vind så in i h-vete.
Varje varv den snurrade så tryckte den ut kolvarna vilket medförde att när man drog i handtaget så fick man pumpa några gånger innan beläggen tog.

Gummiverkstaden måste ha slagit til den vid byta av däcket.

Ska kontakta dem imorgon och be dem pröjsa en ny skiva.

Tack för alla tips iallafall.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Nu har jag testat alla sätt beskrivna i tråden.
Inget funkade!!!

Satt tillbaka allt och snurrade på hjulet och får se att bromsskivan är vind så in i h-vete.
Varje varv den snurrade så tryckte den ut kolvarna vilket medförde att när man drog i handtaget så fick man pumpa några gånger innan beläggen tog.

Gummiverkstaden måste ha slagit til den vid byta av däcket.

Ska kontakta dem imorgon och be dem pröjsa en ny skiva.

Tack för alla tips iallafall.

Fan vad surt.
Men skönt att du hittade felet i alla fall.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du har inte glömt låset i och försökt rulla eller köra eller något?
Klassiker...

Nu har jag testat alla sätt beskrivna i tråden.
Inget funkade!!!

Satt tillbaka allt och snurrade på hjulet och får se att bromsskivan är vind så in i h-vete.
Varje varv den snurrade så tryckte den ut kolvarna vilket medförde att när man drog i handtaget så fick man pumpa några gånger innan beläggen tog.

Gummiverkstaden måste ha slagit til den vid byta av däcket.

Ska kontakta dem imorgon och be dem pröjsa en ny skiva.

Tack för alla tips iallafall.
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Du har inte glömt låset i och försökt rulla eller köra eller något?
Klassiker...

Nej inte denna gång faktiskt. :D Har hänt, men med en annan cykel.

Nån som vet om gummiverkstaden måste av med en bromsskiva för att kränga på gummi?
Såg ut som de varit av med min.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top