Jag får inget tryck i frambromsen. -Varför?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag renoverade gaffeln nyss och då plockade jag bort bromsoken.
Bromsarna fungerade perfekt då.

Innan jag monterade tillbaka oken idag fick jag trycka tillbaka kolvarna lite för dom hade åkt ut några mm, och då kändes det som om jag hade mottryck.

Nu när jag monterat ihop allting igen får jag inget tryck i frambromsen.
Jag har provat att lufta, men det kommer bara bromsvätska och jag får inget tryck alls.

Kolvarna rör sig ca 1 mm. fram och tillbaka på bägge sidor, men arbetar sig inte utåt för varje bromspump utan glider in igen.

Vad fasen kan det vara för fel??? :va:va:va

Snälla, hjälp mig... Ska jag aldrig få åka på denna cykel?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag renoverade gaffeln nyss och då plockade jag bort bromsoken.
Bromsarna fungerade perfekt då.

Innan jag monterade tillbaka oken idag fick jag trycka tillbaka kolvarna lite för dom hade åkt ut några mm, och då kändes det som om jag hade mottryck.

Nu när jag monterat ihop allting igen får jag inget tryck i frambromsen.
Jag har provat att lufta, men det kommer bara bromsvätska och jag får inget tryck alls.

Kolvarna rör sig ca 1 mm. fram och tillbaka på bägge sidor, men arbetar sig inte utåt för varje bromspump utan glider in igen.

Vad fasen kan det vara för fel??? :va:va:va

Tror du fått luft i systemet.
Brukar kunna vara lite lurigt i bland att få bort luften.

Snälla, hjälp mig... Ska jag aldrig få åka på denna cykel?



Tror du fått luft i systemet.
Brukar kunna vara lite lurigt i bland att få bort luften.
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Låt det blöda satan och skruva ihop sen. Det hjälpte på min iallafall! blev en massa bromsvätska som gick till spillo men nu funkar bromsarna igen.

Sen är det bara o pumpa o pumpa o pumpa........

Lycka till!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fyll på bromsvätska underifrån. Använd spruta. Ta tex den största från apoteket. Glöm inte att lufta banjon där uppe också. Det blir söligt men där lägger sig gärna en lite bubbla.

Tack för tipsen. :)
-Bara att skruva upp luftnipplarna och låta stå över natten alltså?
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
jag hade samma problem när jag skulle byta bromsvätska .. jag fick aldrig något tryck i bromsen så jag var tvungen att trycka på locket på behållaren och hålla för så att den bildade ett tryck.. prova det..
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Fyll på bromsvätska underifrån. Använd spruta. Ta tex den största från apoteket. Glöm inte att lufta banjon där uppe också. Det blir söligt men där lägger sig gärna en lite bubbla.

Tackar. :)
Jag kan inte släppa luftningsnipplarna och låta den stå över natten så det får blöda igenom då?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Aldrig provat så kan inte uttala mig. Finns otaliga trådar om luftningsproblem.
Att fylla på med spruta underifrån verkar vara lösningen för många. Alternativt/eller/och lufta banjon vid styret som på många hojar inte har någon luftningsnippel så det blir lätt söligt.

Tackar. :)
Jag kan inte släppa luftningsnipplarna och låta den stå över natten så det får blöda igenom då?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
jag hade samma problem när jag skulle byta bromsvätska .. jag fick aldrig något tryck i bromsen så jag var tvungen att trycka på locket på behållaren och hålla för så att den bildade ett tryck.. prova det..

Hur menar du?
Fylla på behållaren tills den nästan rinner över, skruva på locket, och sedan trycka på locket medans man pumpar med bromshandtaget?

Aldrig provat så kan inte uttala mig. Finns otaliga trådar om luftningsproblem.
Att fylla på med spruta underifrån verkar vara lösningen för många. Alternativt/eller/och lufta banjon vid styret som på många hojar inte har någon luftningsnippel så det blir lätt söligt.

Banjon vid styret? Lossa den från bromscylindern och pumpa? Sedan lossa banjona på bromsoken och spruta bromsvätska underifrån tills det kommer ut genom banjon där uppe?
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Fyll på underifrån tills det kommer upp i behållaren.
Jag förutsätter att du vet hur man luftar.
När behållaren är nästan full så luftar du bromsoken. När du gjort det lite så gör samma sak med banjon vid bromspumpen. dvs dra in handtaget. släpp banjon lite. dra åt banjon igen. och repetera. Det kommer förhoppningvis bli tryck till slut och då sprutar det från banjon lite hit o dit. så söligt blire men det är vanligt att det sitter en bubbla och lurar just där.

Banjon vid styret? Lossa den från bromscylindern och pumpa? Sedan lossa banjona på bromsoken och spruta bromsvätska underifrån tills det kommer ut genom banjon där uppe?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Fyll på underifrån tills det kommer upp i behållaren.
Jag förutsätter att du vet hur man luftar.
När behållaren är nästan full så luftar du bromsoken. När du gjort det lite så gör samma sak med banjon vid bromspumpen. dvs dra in handtaget. släpp banjon lite. dra åt banjon igen. och repetera. Det kommer förhoppningvis bli tryck till slut och då sprutar det från banjon lite hit o dit. så söligt blire men det är vanligt att det sitter en bubbla och lurar just där.

Klockrent. Tack! :tummenupp
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Hur menar du?
Fylla på behållaren tills den nästan rinner över, skruva på locket, och sedan trycka på locket medans man pumpar med bromshandtaget?
Precis det va så jag fick göra när jag inte fick upp något tryck.. fyllde på behållaren sen så tryckte jag med ena handen på locket medans jag pumpade med den andra .. på så sätt fick jag upp ett tryck.. det räckte inte med att bara skruva på locket.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Precis det va så jag fick göra när jag inte fick upp något tryck.. fyllde på behållaren sen så tryckte jag med ena handen på locket medans jag pumpade med den andra .. på så sätt fick jag upp ett tryck.. det räckte inte med att bara skruva på locket.

Tack för tipset. Ska testas omgående.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Fyll på underifrån tills det kommer upp i behållaren.
Jag förutsätter att du vet hur man luftar.
När behållaren är nästan full så luftar du bromsoken. När du gjort det lite så gör samma sak med banjon vid bromspumpen. dvs dra in handtaget. släpp banjon lite. dra åt banjon igen. och repetera. Det kommer förhoppningvis bli tryck till slut och då sprutar det från banjon lite hit o dit. så söligt blire men det är vanligt att det sitter en bubbla och lurar just där.

Nu har jag:

-Sprängt en bromsvätskebehållare.
-Duschat motorcykel, bil, mig själv, och allt annat som stod inne i garaget, med bromsvätska.
-Försökt lufta med hjälp av ett avluftningsverktyg.
-Försökt lufta den övre banjon.
-Antagligen fått ännu mera luft i systemet eftersom bromskolvarna inte rör sig alls just nu.

Nu tänkte jag prova med att fylla på bromsvätska underifrån.
Men var ska jag fylla på någonstans? Jag antar att man ska fylla på med en spruta och en slang i avluftningsnipplarna, men jag tänkte dubbelkolla först för säkerhets skull... :gnissla
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Nu har jag:

-Sprängt en bromsvätskebehållare.

Nu tänkte jag prova med att fylla på bromsvätska underifrån.
Men var ska jag fylla på någonstans? Jag antar att man ska fylla på med en spruta och en slang i avluftningsnipplarna, men jag tänkte dubbelkolla först för säkerhets skull... :gnissla

Japp, helt rätt.
MEN, du får inte blanda in en enda droppe "vanlig" olja i bromsvätskan.
Alltså, du måste ha en absolut helt ren spruta/oljekanna.
Metoden är överlägsen.....

Mats
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Japp, helt rätt.
MEN, du får inte blanda in en enda droppe "vanlig" olja i bromsvätskan.
Alltså, du måste ha en absolut helt ren spruta/oljekanna.
Metoden är överlägsen.....

Mats
Perfekt!
Jag sticker ner till apoteket och köper en spruta modell större. :tummenupp

Tack för hjälpen. Jag återkommer med resultat.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jävla skumt bromssystem... :va

Jag köpte spruta, fyllde nerifrån, ett par gånger per sida, och det bubblade och fräste men till slut fick jag ren bromsvätska upp i koppen.

-Fortfarande inget tryck.

Sedan hittade jag en nippel som satt på högsta punkten på bromspumpen. Jag öppnade den och luftade, och det pyste och fräste och hade sig.

-Fortfarande inget tryck.

Inte förän jag luftade nerifrån på nippeln vid pumpen fick jag bromstryck.
Så fort jag försöker lufta på traditionellt vis på bromsoken så försvinner trycket.

Men, men... Nu funkar det i alla fall!

Tack för all hjälp. :)
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Har följt tråden noga då jag oxå har problem med bromsarna.

Jag får upp tryck i handtagen och allt känns kanonbra.
Rullar cykel några meter och tappar allt tryck.
Låter helknäppt ( ja jag är nykter), men helskumt.

Luftat 100 ggr med oken ovanför och under, öppnat ventilerna och låtit vätskan rinna igenom.
Ser inte att jag har nån nippel upp vid handtaget.

Har testat allt utom att fylla underifrån. Ska inhandla en spruta imorrn.

Exakt hur gjorde du?
Suger du upp vätska i sprutan och pumpar i bara?
Måste bli luft med då tycker jag.

Blir galen snart.....
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Har följt tråden noga då jag oxå har problem med bromsarna.

Jag får upp tryck i handtagen och allt känns kanonbra.
Rullar cykel några meter och tappar allt tryck.
Låter helknäppt ( ja jag är nykter), men helskumt.

Luftat 100 ggr med oken ovanför och under, öppnat ventilerna och låtit vätskan rinna igenom.
Ser inte att jag har nån nippel upp vid handtaget.

Har testat allt utom att fylla underifrån. Ska inhandla en spruta imorrn.

Exakt hur gjorde du?
Suger du upp vätska i sprutan och pumpar i bara?
Måste bli luft med då tycker jag.

Blir galen snart.....

Jag köpte en spruta av lite större modell på apoteket, avsedd för någon form av näs-skölj, och på den satte jag dit en slang som passade på luftnipplarna på oken.

Jag gjorde så här:

1. Öppna locket på bromsvätskebehållaren och ta bort ev. gummimembran så behållaren blir helt öppen.

2. Sug ur all bromsvätska med sprutan och slangen. Släng den gamla bromsvätskan.

3. Sug upp ny bromsvätska, ur en nyöppnad flaska, med sprutan och slangen. Öppna luftnippeln på det ok som är längst bort från behållaren, vanligtvis det vänstra.

4. Sätt på slangen på nippeln och tryck försiktigt in bromsvätska genom nippeln tills det kommer ren bromsvätska upp i bromsvätskebehållaren.

Upprepa flera gånger på bägge sidorna, glöm inte att stänga nippeln innan du tar bort slangen mellan påfyllningarna.

Du kommer också att bli tvungen att suga ur bromsvätska ur behållaren vartefter du fyller på.

När du luftat och fyllt på enligt ovanstående beskrivning så pumpar du upp ett tryck med handtaget och håller handtaget intryckt försiktigt medans du släpper på banjonippeln som bromsslangarna är fastskruvade i uppe vid handtaget.

Låt handtaget sjunka in, men inte helt, sedan drar du åt banjonippeln medans du fortfarande håller tryck med handtaget, precis som när du luftar bromsoken som vanligt.

Upprepa ev. några gånger. Och håll koll på bromsvätskenivån! Sjunker den så det börjar suga luft så är det bara att börja om från början...

-Lycka till! :)

Jo, just det! Håll sprutan med spetsen nedåt så kommer luftbubblorna att lägga sig högst upp, och så länge du inte tömmer sprutan helt så slipper du luften.
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top