Jag efterlyser tävlingssugna "nybörjare"

Jocke W skrev:
2295944 Tyvärr kan jag inte komma, pengarna räcker inte till och kalendern är fullbokad som den är :näsblod Har valt bort tävlingarna längst bort.
Det var synd! Hoppas att inte allt för många valt bort vår tävling för att den är längre bort.

Tyvärr så är denna sport inte gratis och det medför för de allra flesta att man måste prioritera när och var man ska köra.

Last edited:
Jockwell skrev:
2296411 Det var synd! Hoppas att inte allt för många valt bort vår tävling för att den är längre bort.

Tyvärr så är denna sport inte gratis och det medför för de allra flesta att man måste prioritera när och var man ska köra.
Jag tänker bara "så sjukt" när jag läser sånna kommentarer om att det är långt. Okay jag har lite kortare men inte är det då mycket och detta är min närmsta tävling. Jag åker en dag före och kommer hem en dag efter alla andra när jag åker ut på en tävling.

Egentligen borde man väl få starta några placeringar längre fram på gridden för det va? ;) :näsblod

Olof Eriksson skrev:
2296533 Jag tänker bara "så sjukt" när jag läser sånna kommentarer om att det är långt. Okay jag har lite kortare men inte är det då mycket och detta är min närmsta tävling. Jag åker en dag före och kommer hem en dag efter alla andra när jag åker ut på en tävling.

Egentligen borde man väl få starta några placeringar längre fram på gridden för det va? ;) :näsblod

Det är långt för mig, den här säsongen har varit helt sjukt dyr med inköp av alla saker man behöver i depån. Vi hade ingenting i våras, nu har vi allt vi behöver.

Den här månaden byter vi också grejer i motorn för 2000 spänn, det är inte någon hejd på pengarna man gör av med. Inget mig emot igentligen, får mycket tillbaks av det, men första säsongen får man nog välja bort dom tävlingarna längst bort.

Nästa år blir det SM, då spelar det ingen roll hur långt bort det e. Då finns det ju poäng att plocka :banana

Jocke W skrev:
2296621 Det är långt för mig, den här säsongen har varit helt sjukt dyr med inköp av alla saker man behöver i depån. Vi hade ingenting i våras, nu har vi allt vi behöver.

Den här månaden byter vi också grejer i motorn för 2000 spänn, det är inte någon hejd på pengarna man gör av med. Inget mig emot igentligen, får mycket tillbaks av det, men första säsongen får man nog välja bort dom tävlingarna längst bort.

Nästa år blir det SM, då spelar det ingen roll hur långt bort det e. Då finns det ju poäng att plocka :banana
Det var inget personligt påhopp :) Synd att man är så blyg annars hade jag gett utspel för känslorna redan på förarmötet i Anderstorp då folket klagade på att det var flera dagar för kval och träning...

Jo visst kostar det pengar, trots att det ändå är en relativt billig motorsport. Jag är dessutom arbetslös utan ersättning och det är rätt frustrerande att inte kunna ha tipp-topp-grejor när man åker ut på banan. Men vad gör man inte för att få åka? :banana

Olof Eriksson skrev:
2296686 Det var inget personligt påhopp :) Synd att man är så blyg annars hade jag gett utspel för känslorna redan på förarmötet i Anderstorp då folket klagade på att det var flera dagar för kval och träning...

Jo visst kostar det pengar, trots att det ändå är en relativt billig motorsport. Jag är dessutom arbetslös utan ersättning och det är rätt frustrerande att inte kunna ha tipp-topp-grejor när man åker ut på banan. Men vad gör man inte för att få åka? :banana

nej nej, det förstår jag. Förstår att du blir lite frustrerad över att en del gnäller att det e långt.

Nej om man jämför däck förbrukning tex på RR sidan så är ju motard ingenting.
Jag pluggar själv så jag har inte mycket pengar heller, tur att man har farsan som sponsor :hihi

Vi måste bli uppemot 10st för att Rookie racet ska köras. Är nu 5 anmälda. På fredag måste vi ta beslut om den måste avlysas.

Så ni rookies som är i funderingstankar, anmäl er nu och kom och kör!

Jockwell skrev:
2299908 Vi måste bli uppemot 10st för att Rookie racet ska köras. Är nu 5 anmälda. På fredag måste vi ta beslut om den måste avlysas.

Så ni rookies som är i funderingstankar, anmäl er nu och kom och kör!
Jag kan själv inte komma p.g.a. semester med familjen. MEN.... om jag nu hade ledigt så skulle jag fundera både en och två gånger på att köra p.g.a. priset. För mig och dom som löser engångslicenser kostar er tävling 900 kr att köra. Utanpå det är det en rätt lång transport oxå......

På Ticksta t.ex. sänkte dom avgiften för oss rookiesar så att anmälan + engångslicens blev samma som avgiften för A-förarna. I ert fall skulle alltså anmälan till rookie kosta 300.

Bara en liten tanke/tips.....

.

Spider skrev:
2300000 Jag kan själv inte komma p.g.a. semester med familjen. MEN.... om jag nu hade ledigt så skulle jag fundera både en och två gånger på att köra p.g.a. priset. För mig och dom som löser engångslicenser kostar er tävling 900 kr att köra. Utanpå det är det en rätt lång transport oxå......

På Ticksta t.ex. sänkte dom avgiften för oss rookiesar så att anmälan + engångslicens blev samma som avgiften för A-förarna. I ert fall skulle alltså anmälan till rookie kosta 300.

.
Det är tyvärr inte riktigt hållbart att göra så (resonerade vi i TMC iaf) eftersom det handlar om två dagar och alla förare fick köra lika mycket (vet inte hur JMK tänkt göra) kostar det MASSOR för arrangören. Priset ni betalar för licensen går direkt till SVEMO, det är alltså inget som arrangören får ta del av. Jo förresten, hundra spänn oavsett hur många som löser licens.

Om rookie bara körde en dag skulle man kanske kunna sänka priset men inte annars, åtminstone inte halvera det... :(
Dessutom haltar din logik lite Fredrik, vi som kör SM har ju redan lagt 2500:- på vår licens.

Spider skrev:
2300000 Jag kan själv inte komma p.g.a. semester med familjen. MEN.... om jag nu hade ledigt så skulle jag fundera både en och två gånger på att köra p.g.a. priset. För mig och dom som löser engångslicenser kostar er tävling 900 kr att köra. Utanpå det är det en rätt lång transport oxå......

.
Detta är något vi får ta med oss till framtida tävlingar att tänka på. Känns som att det är lite sent att ändra på det nu, med tanke på tiden. Jag tror inte helt och hållet att det är priset som styr riktigt utan avståndet som spökar, att det är långt hit.

Om man vänder och ser från mitt håll som bor här avsides i supermoto Sverige... Har själv flera gånger funderat på att åka till körningar längre ner söderut och själva priset på körningar har jag inte tänkt så mycket på, MEN avståndet har alltid haft en viss påverkan. Nu har det inte varit någon av delarna som påverkat mitt beslut, utan det varit brist på tid som varit orsaken. Detta är något som kan ändå ha varit i kombination med avstånd då avståndet gör att det tar mer tid...

Hoppas oavsett att det är förare som vill komma och köra trots pris och avstånd!

Supermoto skrev:
2300106 Det är tyvärr inte riktigt hållbart att göra så (resonerade vi i TMC iaf) eftersom det handlar om två dagar och alla förare fick köra lika mycket (vet inte hur JMK tänkt göra) kostar det MASSOR för arrangören. Priset ni betalar för licensen går direkt till SVEMO, det är alltså inget som arrangören får ta del av. Jo förresten, hundra spänn oavsett hur många som löser licens.

Om rookie bara körde en dag skulle man kanske kunna sänka priset men inte annars, åtminstone inte halvera det... :(
Dessutom haltar din logik lite Fredrik, vi som kör SM har ju redan lagt 2500:- på vår licens.
Vi har tänkt likt TeknisMC eftersom våra tävlingar skulle ha ganska lika upplägg. Att Rookie ska få köra lika mycket som SM och RM klasserna. 2 dagar med träning, tidskval och finaler. Det vill säga mycket körning får man räkna med.

Om man har tid och råd så har man även möjlighet att träna på banan både torsdag kväll (19-22) och fredag kväll (17-21).

Supermoto skrev:
....Dessutom haltar din logik lite Fredrik....
Absalut, logiken haltar ordentligt, det är jag fullt medveten om.

MEN, det var inte ett innlägg i rättvisedebatten (det sköter Gudrun ju så bra ändå :3freak) utan ett förslag på möjlig lösning till problemen 'hur får vi in nytt blod i sporten ?' och/eller 'hur får vi fler rookiesar att ta sig till Östersund ?'. För förstagångare kan 900kr te sig som ganska mycket pengar.

.

Spider skrev:
2301672 Absalut, logiken haltar ordentligt, det är jag fullt medveten om.

MEN, det var inte ett innlägg i rättvisedebatten (det sköter Gudrun ju så bra ändå :3freak) utan ett förslag på möjlig lösning till problemen 'hur får vi in nytt blod i sporten ?' och/eller 'hur får vi fler rookiesar att ta sig till Östersund ?'. För förstagångare kan 900kr te sig som ganska mycket pengar.

.
Självfallet, rättvisa kanske är "fel" om man vill locka folk. Det är ju såklart en fråga om tillgång och efterfråga till slut. Östersund har ju lite sämre "tillgång" iom avståndet och kanske bör kompensera det med lägre pris nästa gång. Vad vet jag. Man kanske kan tänka sig mindre körtid för rookie och kanske både kvala och köra final/er på lördagen. Tyvärr kvarstår då kruxet med att det är två dagar med allt vad innebär i form av sjukvård, ljud, flaggisar som är de svåra/dyra nötarna för oss att knäcka varje gång. Obs att jag hela tiden talar om de problem TMC ställts inför.
Bra liten debatt, allt bra som kan komma fram är ... ehhh... bra :tummenupp

Har man åkt så långt vill man självklart vara med på träningarna också, då tillkommer 150+200 så 1250 spänn är liiite väl för oss som kör för absolut inget annat än äran. Så för mig är det framförallt totalpriset och litegrann det tunna startfältet som gör att jag inte kommer.

Rookieheaten är säkert kortare också, SM-heaten brukar vara aplånga och någon anledning till det finns inte.

Hur vi i Teknis resonerade får Jocke stå för eftersom vi andra som väldigt ofta inte blev tillfrågade. Hey, inge illa menat Jocke. :) Det funkar väldigt bra i LMS iaf med lite lägre startavgift och stort rookiestartfält.

Som Jocke säger så är det inte billigt med sjukvården för 2 dagar och dess olika funktionärer måste man ha och vissa av dessa kostar också... Men att tänka på till framtiden är just om man ska sänka kostnaden förr rookies, och då kanske det resulterar även i mindre körtid.

Tyvärr så verkar nu denna tävling riskera med allra största sannolikhet rookies, då vi måste dubbla antalet anmälda till nu på fredag.

Jockwell skrev:
2301912
Tyvärr så verkar nu denna tävling riskera med allra största sannolikhet rookies, då vi måste dubbla antalet anmälda till nu på fredag.

I dagsläget är det förvisso inte så många som kvalas ut från SM-klasserna, men en snabb koll & jag saknar en del namn som jag är övertygad om ska köra. Uppskattningsvis blir det kanske 5-10 förare som kvalas ut (förutsatt att banan enbart är godkänd för 22 startande). Gör en B-/rookieklass & du bör komma upp i alla fall 10-20 startande.

Annars riskerar det ju bli B-final med bara ett fåtal förare & att stryka Rookie känns ju jäkligt tråkigt.

Barrett skrev:
2302080 I dagsläget är det förvisso inte så många som kvalas ut från SM-klasserna, men en snabb koll & jag saknar en del namn som jag är övertygad om ska köra. Uppskattningsvis blir det kanske 5-10 förare som kvalas ut (förutsatt att banan enbart är godkänd för 22 startande). Gör en B-/rookieklass & du bör komma upp i alla fall 10-20 startande.

Annars riskerar det ju bli B-final med bara ett fåtal förare & att stryka Rookie känns ju jäkligt tråkigt.
Enligt vad jag hört och uppfattat det som av Holm X2 (Martin och vår tävlingsledare) så får man inte blanda i SM tävling A- och B-förare, däremot går det bra i en nationell. Så det lär bli en ren B-final och som det ser ut i dagsläget ingen rookie om det inte händer något. tyvärr.

Jockwell skrev:
2302113 Enligt vad jag hört och uppfattat det som av Holm X2 (Martin och vår tävlingsledare) så får man inte blanda i SM tävling A- och B-förare, däremot går det bra i en nationell. Så det lär bli en ren B-final och som det ser ut i dagsläget ingen rookie om det inte händer något. tyvärr.

Rookieklassen är ju en nationell inbjudan & står således utanför SM, right? Att man inte får blanda in B förare i SM är en sak, men så är ju inte fallet. Det enda är ju att de utkvalade förarna inte har kvalat in till rookie. Får man inte enl. reglerna använda sig av resultatet från "fel" kval så låt dom starta sist då. Det gäller ju inget så det tror jag ingen skulle hänga upp sig på.

Kan ju hända att ni behöver söka dispense för att få egenom det med Herr Holm. Ring Peter Larsson (svemo) & rådgör med honom. Det är ju viktigt för sporten både att främja tillväxt & dessutom bjuda publiken på bra rejs så det borde finnas en lösning.

Edit: Som förtydligande har ju B-finalen ingen SM-status. Mao, kvalar man inte in så är man ute ur SM för den gången.

Last edited:
RookieSM skrev:
2301746 Har man åkt så långt vill man självklart vara med på träningarna också, då tillkommer 150+200 så 1250 spänn är liiite väl för oss som kör för absolut inget annat än äran. Så för mig är det framförallt totalpriset och litegrann det tunna startfältet som gör att jag inte kommer.

Rookieheaten är säkert kortare också, SM-heaten brukar vara aplånga och någon anledning till det finns inte.

Hur vi i Teknis resonerade får Jocke stå för eftersom vi andra som väldigt ofta inte blev tillfrågade. Hey, inge illa menat Jocke. :) Det funkar väldigt bra i LMS iaf med lite lägre startavgift och stort rookiestartfält.
Blir lite hönan och ägget tror jag. "Näe det verkar inte bli något, jag anmäler mig inte" är nog tankar som snurrar hos många. Och jag skulle säkert göra likadant...

Att det funkar på Highland är ju inte så konstigt, det handlar om tre-fyra timmar en vardagskväll. Kostnad för sjukvård blir väldigt liten, de har egen (sedan länge betald) ljudanläggning, enklare att få flaggisar pga kortare tid osv. Räkna dessutom på hur mkt körning det blir jämfört med på t.ex vårt eget SM. Dessutom kostar det ju MER för mig som A-förare att köra de tre timmarna än en hel SM-helg i Örebro/Östersund = de har god ekonomi till att sänka rookie-kostnaden. Som en förklaring bara...

Vi har försökt dela ut uppgifter på de möten som varit inför rejsen men det har inte varit nån, av de få som varit där, som velat ta på sig nåt. Jag vill jättehjärna att fler ska känna sig delaktiga och fixa grejer. Vad göra, you tell me????

Supermoto skrev:
2302297 Blir lite hönan och ägget tror jag. "Näe det verkar inte bli något, jag anmäler mig inte" är nog tankar som snurrar hos många. Och jag skulle säkert göra likadant...

Att det funkar på Highland är ju inte så konstigt, det handlar om tre-fyra timmar en vardagskväll. Kostnad för sjukvård blir väldigt liten, de har egen (sedan länge betald) ljudanläggning, enklare att få flaggisar pga kortare tid osv. Räkna dessutom på hur mkt körning det blir jämfört med på t.ex vårt eget SM. Dessutom kostar det ju MER för mig som A-förare att köra de tre timmarna än en hel SM-helg i Örebro/Östersund = de har god ekonomi till att sänka rookie-kostnaden. Som en förklaring bara...

Vi har försökt dela ut uppgifter på de möten som varit inför rejsen men det har inte varit nån, av de få som varit där, som velat ta på sig nåt. Jag vill jättehjärna att fler ska känna sig delaktiga och fixa grejer. Vad göra, you tell me????
Kostnaden är väl i princip samma oavsett antal förare så ibland kan det vara bättre att få 10 som betalar 300 än 5 som betalar 600. Fast i det här fallet hade det nog inte hjälpt, vi är egentligen inte så många regelbundna rookies.

Hur vi ska göra, vet ej, det är väl bara lite så, alla vill vara med och bestämma men ingen vill ta på sig något(mig själv inkluderad:brinnerup).

eller som mackanpackan sa på mötet.. det sägs att det är så mycket som ska göras men ingen säger vad. dålig info kanske. vad vet jag

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti