Jag efterlyser tävlingssugna "nybörjare"

RookieSM skrev:
2340947 Mycket bra idéer grabbar! :tummenupp
Vi har ju banan, en enklare tävling borde vi kunna köra redan i år som test? Skita i tidtagningsutrustning, köra lottad startordning, några snabba kvalheat för att få fram startordning till stora finalerna och sånt. Alla som vill vara med tar med sig varsin funktionär.

Nu kvittar väl namnet men jag tycker Rookie känns helt ok, mycket hellre det än Amatör, Motion och allt annat man blivit kallad hittills. Även om man är det så tycker jag det känns förnedrande.

Varför inte utlysa en namnförslagstävling så vi får heta nåt riktigt ballt! :D

Japp, varför inte motions-amatörer. Och dom med A-licens elit-amatörer. För att alla som inte har det som en inkomst att köra hoj är väl ändå amatörer? Nej, A och B förare ska det vara. Iaf om jag får bestämma. :fatta!

Ja, vi kanske skulle sätta oss ner på TMC och spåna igenom lite ideer och se om det går att få till något i år. Bra förslag med funktionärer. Det är taget.

"SuperMoto B" kan jag gå med på och då kan man kalla det en tävling för de som inte har A-licens, för jag vill inte bli kallad B-förare. ;)

RaceMe skrev:
2340622Ni som läser detta och inte har tävlat ännu, kanske kör omkring på bakhjulet i trafiken. Skulle detta kunna få er att komma och tävla?
Jag ställer direkt! skulle vara skitskoj! Men som sagt för oss som har några meter å åka så skulle jag föredra en helgdag istället för att offra en arbetsdag. Namnet, vad ni kaller det är ointressant iallafall för mig, det får ni slåss om bäst ni vill ;)

Last edited:
Det låter utmärkt! Viktigaste av allt som jag själv känner nu när jag ska ge mig in i cirkusen är enkel och tydlig information. Som det känns nu så vet jag varken ut eller in. En del snälla personer här på forumet har hjälp till och kommit med förslag, glada tillrop och skickat telefonnummer till ansvariga så jag har kunna ringa och fråga, även om de inte har kunnat svara än...

Eftersom samma regler gäller hela tiden borde det inte vara så svårt, som det är nu får man leta som en tok, hittar lite här och där men den mesta informationen kommer från andra. Bara en sån sak som att hitta tävlingsdatum och information om var man anmäler sig till tävlingen!!! det är inte helt lätt nu....

Nej det måste vara enkelt att komma till sin första tävling. Man blir duktigt avskräckt när man inte vet vad som gäller.

M:et skrev:
2341314 Det låter utmärkt! Viktigaste av allt som jag själv känner nu när jag ska ge mig in i cirkusen är enkel och tydlig information. Som det känns nu så vet jag varken ut eller in. En del snälla personer här på forumet har hjälp till och kommit med förslag, glada tillrop och skickat telefonnummer till ansvariga så jag har kunna ringa och fråga, även om de inte har kunnat svara än...

Eftersom samma regler gäller hela tiden borde det inte vara så svårt, som det är nu får man leta som en tok, hittar lite här och där men den mesta informationen kommer från andra. Bara en sån sak som att hitta tävlingsdatum och information om var man anmäler sig till tävlingen!!! det är inte helt lätt nu....

Nej det måste vara enkelt att komma till sin första tävling. Man blir duktigt avskräckt när man inte vet vad som gäller.
Det ska räcka med att kolla i SVEMOs kalender och i IB sm är förbundets officiella organ för kommunikation med medlemmarna. Om arrangörerna följer det regelverk som styr tävlingarna ska det annonseras i IB minst 30 dagar före med info om hur man anmäler sig till resp tävling. TMC försöker ha all info på hemsidan i så god tid det går men inte alla klubbar är ännu dirket IT tyvärr.
Reglerna är tyvärr inte exakt samma för alla tävlingar. Arrangören styr en del grejer i sina TR (tilläggsregler) såsom vad som krävs för att få lösa engångslicens. Dessa ska oxå finnas tillgängliga 30 dagar före men det är lite sällsynt.

Som det är nu får man ibland pussla lite för att få ihop den info man behöver och ibland vet inte arrangören riktigt vad som gäller själva (tyvärr valde ni Strängnäs som premiärrejs...) tyvärr. Man lär sig rätt fort att inte oroa sig så himla mkt ;) :tummenupp

Dom flesta crossklubbar verkar ju köra KM, vilket absolut vore ngt för Teknis. Inte mkt mer avancerat än att göra om en träning i månaden till race. Första racet varje år lottar man starten & sen startar man efter resultatet i sammandraget, t.ex.
Dock frångår man väl inte problematiken med att det blir lite dyrare för dom som bara vill testa på? Kravet på engångslicens kvarstår vad jag vet. Blir visserligen billigare än normala rejs om anm. avgiften är densamma som träningsagift, men ändå.
Sen ser jag inte poängen i att utesluta A-förare? Gör 2 klasser, Open B & Open A eller fler om det så behövs.

Supermoto skrev:
....Om arrangörerna följer det regelverk som styr tävlingarna ska det annonseras i IB minst 30 dagar före med info om hur man anmäler sig till resp tävling......
Och det är just det här som är pudelns kärna..... Skall man börja eller har precis börjat så har man ju ingen licens. Har man ingen licens så har man ju heller inte IB (om man nu inte av någon anledning specialprenummererar förstås). Har man inte IB så kan man inte hitta anmälningsinformation. Jag själv är ju typexempel på en sån pilot som måste förlita sig på goa och glada vänner som vidarebefodrar sån information.

Frågan är alltså.... är det 2006 eller är det 2006 ? Hur svårt kan det vara för Svemo att publicera exakt samma information på sin site som i IB ? Och på samma ställe skall TR och eventuell annan information finnas att ladda ner.

För att få in nya åkare så måste informationen vara lättillgängling och utförlig. Internet är en utmärkt kanal, använd den snälla Svemo (och de arrangörer som hittills inte upptäckt att det är en bra idé).

.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...