Jag behöver sova!

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Detta är tionde natten i rad jag inte kan sova, bör nämnas att jag jobbar runt 12 timmar om dagen, varje dag och avslutar oftast med ett ganska tungt gympass för att rensa hjärnan. Så borde ju däcka som en sten, men gör inte det. Inatt satt jag uppe och spelade gitarr till halv 5 och nu är jag på jobbet och är helt fuckad. Har aldrig haft detta problem tidigare så nu vänder jag mig till sporthojs livserfarenhetsrika läsare för råd!

Och ja, jag har provat att rasta draken :näsblod

gympass det sista du gör är inte så bra då det piggar upp dig, speciellt om du är lite allmänt stressad, flytta gympasset till 3-6 timmar tidigare om det går.

Ring Vårdcentralen och få ut något som hjälper dig att sova. De brukar inte vara så tjuriga.

Tillåt dig själv att stressa ner lite efter jobbet. Det är nog ingen hälsokur att träna nästan 7 dagar i veckan på gym och arbeta 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Däremellan ska du äta och sova. Din kropp och hjärna hinner aldrig återhämta sig.

Ärligt talat tror jag inte att sömnpiller utskrivna av läkare är någon lösning på ditt problem. Det låter snarare som du bör börja lyssna på din kropps signaler. Sömnproblem är en tydlig signal att något inte är som det ska.

Du sover aldrig på kvällen eller dagen? För mig räcker det att slumra till 15 min för att sedan vara hur pigg som helst till 4-5.

Tillåt dig själv att stressa ner lite efter jobbet. Det är nog ingen hälsokur att träna nästan 7 dagar i veckan på gym och arbeta 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Däremellan ska du äta och sova. Din kropp och hjärna hinner aldrig återhämta sig.

Ärligt talat tror jag inte att sömnpiller utskrivna av läkare är någon lösning på ditt problem. Det låter snarare som du bör börja lyssna på din kropps signaler. Sömnproblem är en tydlig signal att något inte är som det ska.

Missade skriva att jag jobbar och tränar under perioden mån-fre då jag veckopendlar. Har kört på detta ett tag nu och det har funkat kanon med träningen som brainwash före kvällsmat och bingen, så lite udda att det börjat nu, har inte direkt ändrat på något. Men jag ska prova att träna lite tidigare typ vid 6 tiden och varva ner lite mer på kvällstid. :)

I princip alla har nån eller några perioder med sömnproblem under sin livstid.. De där har hänt mig en gång. Normalt sett somnar jag i princip när jag lägger mig och sover exakt 10 timmar per natt, men helt plötsligt en natt så kunde jag inte sova. Jag sov bara några timmar per natt i 3-4 veckor och jag lider verkligen med folk som har dessa problem permanent.. Fyfan vad det suger!

Chillaxa lite, det släpper säkert!

Kanske är så, men vill helst klara mig utan piller. Tycker n¨ågon borde ligga inne med någon uråldrig huskur :crash

Äh. Sömn är viktigare än principer. Sen behövs det kanske bara några dagar för att bli av med stressen att inte kunna sova. När du vet att det inte är omöjligt att somna släpper stressen och du kan sova på egen hand.

Va inte så säker på det!, sömntabletter är inget som (ska) skrivs ut frikostigt utan utredning.

Ändra tiden för gympasset!

Fast nu är det skillnad så tabletter och tabletter. Jag tänkte nog på de som man inte ens kan ta livet av sig med.

Testa Capio, har hört att dom är bra...

Ingen aning.

Missade skriva att jag jobbar och tränar under perioden mån-fre då jag veckopendlar. Har kört på detta ett tag nu och det har funkat kanon med träningen som brainwash före kvällsmat och bingen, så lite udda att det börjat nu, har inte direkt ändrat på något. Men jag ska prova att träna lite tidigare typ vid 6 tiden och varva ner lite mer på kvällstid. :)

Testa gympasset innan jobbet istället. Alternativt se till att alltid avsluta kvällspasset med avslappningsövning.

Gå till hälsokosten och be om något som hjälper dig sova. Typ valerina natt. Även om det inte är någon långsiktig lösning så är det viktigt att du får sova.

Prova någon mental avslappning på band/cd/mp3. Ge det lite tid dock.
Uneståhl är en av de mest kända i sverige och han har en speciellt utformad för sömn.

sök för det. Piller för sömn är ex. propavan + atarax, ej beroendeframkallande. Det är heller kanske inget för långtida besvär men undertiden kan du ju jobba på att lyssna på din kropp.

En del börjar sin resa av utbrändhet precis som du berättar. Din kropp står i stressläge och vill inte gå ur det. Det funkar en tid men till slut så säger kroppen ifrån på ett eller annat sätt. Ta det på allvar.

Råkade själv ut för att inte kunna sova på 42 timmar nyligen, heller inte en aning om varför.

Min lösning var att dra på en inflyttningsfest och röja loss lite (nyktert), slocknade så fort jag kom hem sen :tummenupp

@ TS:

Jag har haft sömnprobs sen jag jag var 16, pga en rätt obekväm olycka.
Har testat det mesta, sjukgymn, naprapater, massage, mm.
Näh.

På senare tid har jag testat insomningstabletter (inte att rekommendera nån längre tid) men det har hjälpt mig att åtminstone somna.

Jag skiter i att folk säger att man vore pillertrillare för det.
För har man inte, kan man inte sova är det tamefan en välsignelse.
De som känner mig vet att jag är skiträdd för sånt.

När jag inte kan sova och börjar få panik:
Får panik för att jag inte kan sova.
ALLT jag har att ev. ha ångest för är det enda jag tänker på.
Så jag kaninte sova för att jag måste ordna saker, vilket gör att jag inte kan slappna av och sova, vilket gör det svårt att sova.....

it goes on.
Med tanke på det jag har med mig:

Avslappningsövningar

Piller (insomningspiller, inte annat)

Sömntabletter, men kanske inte så hot att vara trög dan efter.

Kolla hur kroppen mår (var en bra grej, fan va ja sov...)

Jag har kanske haft bekymren för länge för att uttala mig, men testa fysiskt innan du testar medicinskt.
När man hittar nåt kan man faktiskt slappna av.
Men det beror på ditt tillstånd.
Jag var lite för trasig för första ggn, men nu tror jag nästan att jag kan kirra det.
Långtifrån säker.

Sen kollar du på månens fas och hur det påverkar dig.

Hoppas det ordnar sig!

Ba hö av se om de int funka :tummenupp

Tack för alla svar!

Blanco: Nej jag är inte nydumpad eller något sådant.

Starstriker: Menade du att pasta före sängdax skulle vara bra eller dåligt?

Jesseboy: Håller med dig om kännslan, så fort jag tänkt tanken "shit nu måste jag verkligen sova" då är jag helt rökt.

Tror också att det är kroppens sätt att säga ifrån och det är väl dax att lyssna på den, ikväll blir det ingen träning utan hem efter jobbet och försöka softa ner, kanske se en film sen får vi se hur det går :tummenupp

Jesseboy: Håller med dig om kännslan, så fort jag tänkt tanken "shit nu måste jag verkligen sova" då är jag helt rökt.

Tror också att det är kroppens sätt att säga ifrån och det är väl dax att lyssna på den, ikväll blir det ingen träning utan hem efter jobbet och försöka softa ner, kanske se en film sen får vi se hur det går :tummenupp

Sömnstress. Finns inget bättre sätt att hålla sig vaken på än genom att tänka: "Nu måste jag somna"...

En liten fråga:
-Hur somnar du de kvällar då du inte jobbar? Brukar sömnproblemen komma även dagen innan arbetsveckan börjar?

På grund av egna erfarenheter av långa perioder med jobbrelaterad stress och sömnlöshet är det lätt att få för sig att det är just det du lider av. Det spelar ingen roll hur fysiskt trött man är, för problemet är att stressen från jobbet och tankarna på jobb och på att man måste somna slår till just när man skall försöka somna.

Jag vet inte hur det är för dig men för mig blev det extra tydligt när jag somnade som en bebis på fredag och lördag kväll men med början på söndagskvällen kom sömnsvårigheterna.

Ännu mer uppenbart blev det då jag ofta kunde ligga och halvslumra i soffan till någon dålig film på kvällen men så snart jag förflyttade mig till sängen för att sova så blev jag nästintill klarvaken. Ibland kändes det nästan som att få en stöt... Jag lade mig och började försöka koppla av men efter ett par minuter var det som om hela jag ryckte till så var jag vaken igen och sömnstressen tilltog.

I mitt fall hittade jag bara ett fungerande botemedel och det var att släppa lite av kraven och ambitionerna på jobbet.

Har tipsat om det förut och gör det nu igen: Meditation, meditation, meditation.

Lägg dig bekvämt i sängen, slut ögonen, andas djupt och långsamt och fokusera bara på din andning. Tänk inte på någonting, tänk inte "andas in, andas ut..." utan bara ligg där och andas. Stressa av rejält och bli helt lugn, och fortsätt på detta sätt tills du slutligen somnar. Funkar varje gång:)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026