Jag behöver skicka ett fax!

Det värsta jag varit med om var när jag köpte min domän och mitt webhotell. Då ville dom dumma danska fanskapen att jag skulle faxa in en bild på mitt körkort och ett underskrivet papper.

Det är gud förbannat säkert att om man säljer domäner och webhotell så ska man fan kunna ta emot skit med mail.

På tag om fax fick jag idag ett mail från ett företag som tyckte att jag skulle köpa "faxreklam" från dom. Man kan ju undra varför de inte faxade istället? Ja just ja, vi har ju ingen fax......

På tag om fax fick jag idag ett mail från ett företag som tyckte att jag skulle köpa "faxreklam" från dom. Man kan ju undra varför de inte faxade istället? Ja just ja, vi har ju ingen fax......

Jag fick just en tanke i huvudet om att inget skulle kunna vara lika misslyckat som faxreklam för personsökare.

Är det testat rättsligt?
Går att fejka ett fax liksom ett mail. Ingen skillnad.

Mail är juridiskt bindande. Jag vet dock att det är ett omstritt ämne.

Även ett muntligt avtal är juridiskt bindande.

Det är bevisen som är svårare eller lättare att styrka.

Nej. I exempelvis bokföring gäller faxade underskrivna kvitton, men inte mailade. svårigheten att förfalska har inte med saken att göra.

De som skickar faxreklam ska man :kulspruta:kulspruta

Last edited:
Alla avtal och överenskommelser och dokument är juridiskt bindande oavsett om du skakar hand eller sätter tumavtryck eller svär på din mors grav.

Vilken lag säger att du inte kan maila? Snarare så att inte skatteverket eller dylikt litar på mailen och är osäkra på hur de skall hantera säkerheten.

Förfalskningen och bevisningssvårigheterna ÄR en av det stora anledningar att inte mail gäller i alla lägen. Jag är dock trångsynt i detta läget och säger att det kan bli precis samma problem med faxat material. Skillnaden är att rättsväsendet mfl är vana att hantera den sortens problematik och inte vana att hantera "IT" relaterade "bevis" i samma utsträckning.

Du skall se att om inom några år kommer en digital signatur rätta till alla tvivel. Finns ju idag också men än så länge finns det inget vedertaget som funkar i nästan alla lägen ännu.

Nej. I exempelvis bokföring gäller faxade underskrivna kvitton, men inte mailade. svårigheten att förfalska har inte med saken att göra.

By the way vad hävdar du är anledningen att man inte kan maila in underskrivna kvitton?

Last edited:
ANledningen till att Fax anses ha högre säkerhet/trovärdighet är att det går point to point, medans mail kan studsa runt mellan en hävla massa servers innan det dunsar ner i inkorgen.

Fast fax kan också gå knasiga vägar om du kör det genom datorn...
Trots det har det samma juridiska tyngd. Bara för att det är "fax".

Men visst det är en del av anledningen.

En digital signatur som är mer vedertagen och som kan på annat vis bevisa vem som skickar kommer lösa mycket av detta på sikt.

ANledningen till att Fax anses ha högre säkerhet/trovärdighet är att det går point to point, medans mail kan studsa runt mellan en hävla massa servers innan det dunsar ner i inkorgen.

När jag började jobba, då fanns det minsann ingen fax.
Vi körde med Telex.
648px-Telex.jpg

Fast fax kan också gå knasiga vägar om du kör det genom datorn...
Trots det har det samma juridiska tyngd. Bara för att det är "fax".

Men visst det är en del av anledningen.

En digital signatur som är mer vedertagen och som kan på annat vis bevisa vem som skickar kommer lösa mycket av detta på sikt.

Anledningen är troligen att lagen skrevs innan mail fanns. Sen kan du tycka vad du vill om det, det förändrar inte fakta.

Vänta några år så ska jag berätta.

Jag tror att telex/teletype är samma sak faktiskt, maskinen jag la upp filmen på gör exakt samma sak.

Jag har också matat hålremsa i en sån maskin, dock var det oerhört föråldrat redan på den tiden.

Det sista telexet jag skickade var en orderbekräftelse till ett gruvföretag i tyskland som ville ha det med telex, jag var dock i tioårsåldern då och telexmaskinen var oerhört spännande.

Dessutom kom jag över en telexmaskin på ett annat kontor (ungefär i samma ålder) skrev ut en remsa med snuskiga vitsar, skickade den till deras andra kontor och tejpade ihop remsan till en loop....

Den mottagande telexen hade skrivit ut en helt ny rulle med papper över kontorsgolvet med samma snuskiga vitsar om och om igen...

Besöka ett tekniskt museum?

haha, så är det :D

en rolig historia från några veckor sen med bredbandsbolaget, var strul med lösenorden, deras policy var att endast skicka per snigelpost, efter några dagar, vilket är en evighet idag, så hade det inte kommit något brev så ringer jag upp dom, de säger att de kan faxa.

Det börjar pipa från faxen men det ser helt konstigt ut så ringer upp, då säger de att det är ingen där som kan faxen men de har kallat på hjälp från några våningar upp, det tar tid som bara den och inget fax kommer, det slutar med att de är tvungna att ge upp försöken att faxa och ge lösenorden över telefon :D

Dessutom kom jag över en telexmaskin på ett annat kontor

:snilleblixt

edit:drysen du skulle frågat om det inte går lika bra att skicka röksignaler :D

Last edited:
Vilken lag och hur? Lagen om att det endast är fax eller snigelpost som är juridiskt bindande. Myt och skitsnack. Det handlar snarare att det varit för lite prövningar och fortfarande är nytt med mail i rättsliga former.

Folk lever kvar i det dem känner till.

Juridiskt bindande är alla avtal och överenskommelser. PUNGT. Fråga jurist eller googla. Sedan är det olika lätt att bevisa eller få rätt i de olika fallen.

Anledningen är troligen att lagen skrevs innan mail fanns. Sen kan du tycka vad du vill om det, det förändrar inte fakta.

Vilken lag och hur? Lagen om att det endast är fax eller snigelpost som är juridiskt bindande. Myt och skitsnack. Det handlar snarare att det varit för lite prövningar och fortfarande är nytt med mail i rättsliga former.

Folk lever kvar i det dem känner till.

Juridiskt bindande är alla avtal och överenskommelser. PUNGT. Fråga jurist eller googla. Sedan är det olika lätt att bevisa eller få rätt i de olika fallen.

Det där...vet varenda jurist och diverse kreti o pleti dvs "Pacta sunt servanda" principen...men verkligheten och juridiken är olyckligtvis mer komplex än så. Så, er PUNGT ....är en smula konstig

Då kan min herre berätta för mig vad det är som gör e-mailet icke hållbart juridiskt att skicka inscannade kvitton med signatur. Och att det skulle fungera med fax. Det var det som det handlade om just nu.

JAG VET att det kan bli veligt i rättssalen och att IT mål fortfarande är ett relativt nytt fenomen och att det finns massvis att lösa men det finns ingen lag som godkänner fax men inte mail.

Det var det jag försökte få sagt. Pöngt eller ej.

Det där...vet varenda jurist och diverse kreti o pleti dvs "Pacta sunt servanda" principen...men verkligheten och juridiken är olyckligtvis mer komplex än så. Så, er PUNGT ....är en smula konstig

Last edited:
En hålkortsattack! :skrämd

Dessutom kom jag över en telexmaskin på ett annat kontor (ungefär i samma ålder) skrev ut en remsa med snuskiga vitsar, skickade den till deras andra kontor och tejpade ihop remsan till en loop....

Den mottagande telexen hade skrivit ut en helt ny rulle med papper över kontorsgolvet med samma snuskiga vitsar om och om igen...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park