Jag är elbil 2.0

Jag tror specen säger 55 km.
Jag har kört 58,5 en gång utan stt supersnålköra. 70, 80, 90 enl skyltarna men sista 3 km på motorvägen fuskade jag och låg i 90 bakom en lastbil.
 
Vet vad du menar men som sagt tidigare tjäna jag förmodligen inget på det, blev i.a.f. inte påkörd när man rullar bakom en tradare som syns väl o tydligt.
 
Jaa det är väl för att ägarna inte förstår att man måste justera dom där stötstängerna vid tankning och en gång mellan varje.
Btw, jag hittade gubbe bredvid en ballast på golvet där bak när jag städa nu. Hur var det nu igen, är det när dom svettas som det är lugnt?
Har inte soptömning förrän nästa torsdag nämligen.
20200508-113039.jpg

Påminner om en artikel i Upsala Nya Tidning när jag var kanske 9 år.
Den handlade om en bonde som på vintern hämtat ett par kilo gubbar i ett torp en bit från gården och bar hem dom i ryggsäcken..
På väg genom en alle så tackade de svettiga för sig.
Brandkåren kom och spolade av träden.
 
Nåja, ett par dar till och lägg den sen försiktigt i soptunnan när det är dags för tömning, slå in den i en tidning eller plastpåse så att den inte syns på ev kamera i sopbilen.
 
Bränn av nödblosset och kasta det i en hink vatten ett par dagar innan du stoppar det i soporna
 
Har du räknat ut vad det kostade per mil när du laddade? Kul att jämföra mot bensin/diesel

Nu snodde hon bilen så jag fick lite tid för detta:

Den avancerade uppställningen visar att jag körde för 7,39kr milen.

En av laddningarna var gratis så den andra visar på ett ungefär om jag fått betala för den = 8,49kr milen.

Sen starta jag naturligtvis med full tank som var gratis så det är en parameter också men i normalfallet skulle man kunna ta det som en billig laddning hemmavid.

Tanken rymmer 24kWh x 1.50kr = 36kr + resan med den höftade freebee elen = 9.16kr milen.

Jag betala 7.39kr milen och det kunde ha kostat 9.16kr milen och när jag kom hem hade jag 25% kvar i tanken som hade gjort liten inverkan på totalen men säg att 9kr milen är en bra uppskattning för dyrladdning, kanske.

20200510-120706.jpg
 
Fast när du räknar på laddning hemma sen så får du räkna med att för att få i 20kW så drar du mera från nätet, det är en del förluster i laddningen, det påverkar förvisso inte mycket, och inte alls när du laddar efter vägen då du då betalar ett högre pris, men bara på det som går i batteriet.

Vissa hemmladdboxar var riktigt usla, så pass att man undrade om det inte var en brandrisk med så mycket svinn som blev värme i laddboxen enligt någon undersökning jag såg för något år sedan.

Men du kanske laddar 10A vanlig stickpropp hemma?
I såna fall kan det vara bra att byta ut uttaget du har tänkt använda till laddning, då gamla sletna Schuko uttag också är en brandfara, köp ett dyrt/bra uttag till laddplatsen (inte Jula/Biltema/ÖB)
 
Det har du säkert rätt i men helt riktigt så kör jag bara 10A hemma :) Hur mkt förlust är trovärdigt för ett vägguttag på en höft?

Och nu har jag hissat upp den... :gnissla

..närå positivt där under också, faktiskt. Inget trasigt, slitet/glappt, missljud, påkört eller klumpigt hissat.

Duktigt rostskydd, kan jag nog tacka Volvo för eftersom Renault förmodligen lärde sig allt värt att veta i ämnet när deras sammarbete var som störst.

20200510-165233.jpg


Det vill säga där dom applicerat förstås.. frasse att skruva dit batteripacket innan. Visst mitt under kanske det rostar som minst men blir åtminstone att riva ner plastkåporna innan vintern och komplettera bäst det går.

20200510-165251.jpg


20200510-165303.jpg


Yttre skyddsbälgarna i semi-gummi vilka brukar klara sig skapligt. Någon som vet hur klammorna fästs, fanns ingen synbar skarv runtom? Förhoppningsvis bättre än dom franska som brukar halka av var femte kurva.

20200510-165206.jpg


Inre bälg ser mer genuin ut, dessa klammor med synbar skarv.

20200510-165341.jpg


Bakre hjulhusen utan innerskärmar men ordentligt med body i.a.f..

20200510-165114.jpg


Främre stötdämparnas dammskydd täcker trots max utfjädrad, sådana smådetaljer man gillar :) (typ ovanligt, faktiskt)

20200510-165047.jpg


Det enda som såg lite klent ut var de inre styrlederna men förmodligen bara något som ser ut och inte har någon större sexuell betydelse.

20200510-165540.jpg


Dubbelhuv.

20200510-165933.jpg


Jag gissar att ingen motortvätt genomförts någonsin men skapligt rent o fint á 1800 mil numera, ordentligt täckt underifrån.

20200510-165817.jpg


Skulle inspektera DRL-lampan som på denna är glödtråd men åtminstone separerad från förortsljusen (dimljus). Bara plasten på ändarna (triangeln) behövde släppas ner.. men eftersom dom sitter ihop med innerskärmarna börja jag med mittre främre som satt med sjuttiofjorton clips och några skruv som jag bara hade blocknyckel tillgänglig till. Först när jag lossat allt o fundera hur i... den skulle komma loss som jag såg skiljeväggarna = fail.

20200510-165154.jpg


Knepig lampa (Ps19w) som ingen verkar ha hemma i led-utförande. Osram ska ha gjort en genomtänkt och bra i.a.f. på 3W så den ska jag försöka beställa någonstans inrikes.

20200510-161518.jpg


Pizzabud fungerar den också till med lämplig förvaring för det som kan slabba ner.

20200510-193619.jpg


Nu ska vi se om värmeverket hemma kan producera el och... :glömdet

20200510-170943.jpg
 
Satt dubbfria på när jag hämta den så nu lefty tightya jag ditt sommarhjulen och örna iväg till macken. Man vet ju att biltillverkarna inte kan ett skit om ringtryck, alltid för låga rekommendationer och inget vet varför. 2.5 bar runtom vet vi proffs fungerar på mycket så jag ställde in displajjen på 2.6 och varva runt. Nöjd o belåten efter detta öppna jag dörren för att se vad idioterna rekommenderar enl. klisterlappen.. 2.9 bar runtom.

Jag börja om och ställde in displajjen på 3.0 bar, man vet ju att biltillverkarna...
Jag och frugan hämtade hem farsans släp förra året, och jag var lite osäker på vilket tryck det skulle vara i sulorna, det hade visserligen gått igenom någon slags bilbesiktning dagen innan med 0,5 bar, men det kändes inte rätt. Hon kom fram till att det skulle vara 3,5, så jag pumpade på, och vi har kört allt möjligt, från tungt till lätt, i lite momsat sådär. Nu när jag skulle sätta på sommardäcken läste jag på vad som stod på däcksidan, max tillåtet tryck var visst 2,5 bar :gnissla

Fast när du räknar på laddning hemma sen så får du räkna med att för att få i 20kW så drar du mera från nätet, det är en del förluster i laddningen, det påverkar förvisso inte mycket, och inte alls när du laddar efter vägen då du då betalar ett högre pris, men bara på det som går i batteriet.

Vissa hemmladdboxar var riktigt usla, så pass att man undrade om det inte var en brandrisk med så mycket svinn som blev värme i laddboxen enligt någon undersökning jag såg för något år sedan.
Du har ju även en hel del förluster i batteriet, kostnad för att ladda upp det helt enkelt, det blir ju en hel del värme i det också.
 
Känns som att det borde finnas forskning i detta kan jag tycka, hmm. Ska finnas hyggliga OBD-applikationer sägs det där man kan få ut statistik o data men inget jag mäktat med något närmare ännu. Har ett Nedis-uttag som styrs via app och wifi, den använder vi men den räknar bara kWh i statistiken så jag har inget exakt ännu hur mycket som fastnar så att säga.
 
Det är en e-nv200? Såg så ut på nyckel + att det var ett skåp, men sen nämner du Renault? :va
Den delar drivlina med Leaf, och så länge du inte kör 120V (typ Storbritannien) så verkar folk ha mätt ca 85% effektivitet från mätarskåpet till batteriet.
Värmeförluster etc när man kör ingår ju i förbrukningen s.a.s.
 
Helt korrekt men nu var det som så att Nissan höll på att kasta in handduken för ett gäng år sen och räddningen blev Renault/Nissan allians. Nissan har m.a.o. inte producerat alltför mycket själva sen dess även om jag såklart önskar att det finns lite japansk finess i denna =)

När det begav sig önskade jag att Volvo skulle gått ihop med just Renault, visst samarbetet fanns väl på något plan men inte att jämföra med att hamna i klorna på Ford. Det roliga med dom franska är såklart att dom är innovativa sen att det blir skit av mycket kunde man såklart önska att någon mer kvalitetsbegåvad kunde styra upp så att säga.
 
Inte helt i ämnet men nu är jag ju man with a van och har säkert prejjat några långtradare av vägen.. ja i.a.f. vilka vidskepliga speglar är något att ha? Biltemas som man fäster ovan eller under har jag testat någon gång och dom är skräp. Små runda gissar jag är just små för mitt tycke, även sett att tema har några (ej runda) som är tänkta sitta i nedre hörnet men vet inte om dom är någe bättre.

Behöver inte vara billigast möjliga men inte heller till en kostnad av nya backspegelar. Någon med tips?

20200512-094423.jpg
 
Inte helt i ämnet men nu är jag ju man with a van och har säkert prejjat några långtradare av vägen.. ja i.a.f. vilka vidskepliga speglar är något att ha? Biltemas som man fäster ovan eller under har jag testat någon gång och dom är skräp. Små runda gissar jag är just små för mitt tycke, även sett att tema har några (ej runda) som är tänkta sitta i nedre hörnet men vet inte om dom är någe bättre.

Behöver inte vara billigast möjliga men inte heller till en kostnad av nya backspegelar. Någon med tips?

20200512-094423.jpg

Jag brukar, och även här, läsa första inlägget! :tungan
Men för oss som är van att vrida på huvudet, oavsett fordon, är tipset att, just det, vrida på huvudet! :tummenupp
Fungerar även i skåpbil! :tummenupp Som vi som är van vid gammaldags svenska brukar kalla bilar med skåp! :tungan
Att inte vrida på huvudet är :dummer oavsett fordon i min värld men jag tillhör också minoriteten som inte använder varken mobil eller GPS under körning så jag är lite udda... ;)

Lifesaver Checks and Rear Observation
Mirrors CBT training
Rear observation refers to a combination of mirror checks and looking behind which ensures you are always fully aware of what is happening behind you.
Before you signal, change direction or speed you must know how your actions will affect following traffic.
You also have to know when traffic is likely to overtake or come alongside you.
Not all motorcycles are fitted with mirrors, and mirrors don’t always give a clear view behind.
Looking behind is important because the view through the mirrors on some motorcycles is restricted, leaving significant blind spots.

https://begin-motorcycling.co.uk/the-5-elements-of-cbt/element-c/indicating-observation-osmpsl/

https://www.youtube.com/watch?v=dmnin_b0cQg

https://www.youtube.com/watch?v=vQeHeklf8PU
 
Jo det är inte så mycket att välja på utan vidvinkel men passagerarsidan kan jag vrida skallen ur led och kommer ändå inte se, det heter väl döda vinkeln av en anledning? :) I rusningstrafik är det även trevligt att ha koll på bromsljusen framför samtidigt.
 
Jo det är inte så mycket att välja på utan vidvinkel men passagerarsidan kan jag vrida skallen ur led och kommer ändå inte se, det heter väl döda vinkeln av en anledning? :) I rusningstrafik är det även trevligt att ha koll på bromsljusen framför samtidigt.

Ja, passagerarsidan blir värre... :rodnar Att hålla tillräckligt avstånd till fordonet framför fungerar bara när det inte är rusning då alla luckor måste fyllas. Vi ska ju hålla hastigheten så öka avståndet med sänkt hastighet går inte... :huvet

Att köra förutsägbart fungerar bara om de andra inte är upptagna med telefon, GPS eller annat så det faller också. :(
Nu använder jag speglarna mer än normalbilisten så jag brukar veta ändå vad som finns där. Nu tillbringar jag mer tid i sadeln än bakom ratten men jag har märkt att jag kan bli en soffpotatis bakom ratten om jag inte påminner mig själv.
Men tyvärr det är inte 100%... :rodnar
 
Tjöpte lite motvilligt Biltemas hörnspeglar, fortfarande i minsta laget men detta handlar om liv eller buckla :4skrika Utan bättre vetande trodde jag att detta utbud skulle varit större med färgmatchning i handeln men när jag altavista och såg att Gunnar & Sten-Stefan inte hitta bättre till sina husbilar så..

Ska lämna in den till mig själv för montering senare idag.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top