Jag är elbil 2.0

Ett rent samvete är den bästa huvudkudden, näst bäst är en bra advokat.

Strålande dag för roadtrippen, nyfiken på vad du bullrar runt med från väst till öst.
 
Om du ligger ½ till 1 meter bakom så är det OK sug......
Jag har inte själv reaktionerna för detta....

Körd Gbg-Haparanda i stenåldern med en polare , jag hade en Transalp600 och han en Suzuki Rs125.

Den hade inte så jävla många pållar så han fick ligga och nosa bakom lastbilar , korta avstånd.
Förr låg dom iaf en 100-110 så han fick uppleva det fartområdet också , annars var det mycket 80:hihi

150 mil enkel resa:näsblod
 
Frukost ingick i första vagnen, resa sparsamt säger dom f.ö... ligger säkert något i det men; Tror inte jag träffat så lite folk en vardag i år som denna torsdag, stor vagn vi var inte ens 10 pers under hela resan.

20200507-061259.jpg


Tillslut lyckades jag överlista den usla hållaren sen var det dags att stappla av, slutstation och inte en käft har bett om att få kika på biljetten

20200507-073857.jpg


..ja så var man södrare ut då

20200508-002836.jpg


Folkfyllt härmed som ni ser, jag räkna 4st Pressbyråer vilka alla ryms i denna bild även om det är lite knepigt att se :va Kan inte vara mer än 100m, vad gick snett?

20200507-093009-copy-1024x286.jpg


Jag skulle en station, lokalloket hade bytt spår och inte farao visste jag slutstation på sträckan, hm.

20200507-092802.jpg


Många digitala påhitt jag inte blev klokare på men klev väl på efter bästa förmåga, nej ingen att fråga men.. Ah en såndär känner jag igen sen svunna tider, verkar stämma, var aldrig orolig..

20200507-093704.jpg


Sms till säljaren om att jag är på ingång, inget svar, när jag kliver av följer jag strömmen av två personer. Happ, ringer säljaren som svarar glatt och jag försöker förklara position och han kontrar med att han kommer i en brun Sangyong om några minuter..

Några coronahälsningar senare är vi tillbaka på firman/bostaden/gården och det står klart att det är en mångsysslare jag ska handla av =)

Ditten & datten senare, kortare provkörning samt frugan som styrde upp tekniken som krävs för bilsäljare var det klart och resan påbörjades.

Nu tappar jag halva publiken, minst.. här är besten:

20200507-112306.jpg


20200507-180306.jpg


Resten av resan såg ut något åt det här hållet:

20200508-011944.jpg


20200507-123223.jpg


20200507-133226.jpg


20200507-140717.jpg


20200507-140816.jpg


20200507-142628.jpg


20200507-142607.jpg


20200507-160530.jpg


20200507-154735.jpg


20200507-181913.jpg


20200507-200044.jpg


20200507-202357.jpg


https://youtu.be/2O_ppBYvH_g

20200507-214421.jpg


20200507-215045.jpg


https://youtu.be/63E-u0FfeEQ
 
Spännande !
Hur många mil var det att köra hem ?
Hur många timmar tog det ?
 
Var tvungen att gå ner o kolla och passa på att slå igång första hemmatankningen faktiskt :)

53 mil blev det som tog 12 timmar ineffektiv tid.

Jag var inte helt hemma i menyerna från start men loggad körtid blev:
49,42 mil på 7 timmar 32 minuter

Snabbladdning 6st till antalet á 30 min vilket gav som mest 97% och som minst 88% laddning.

Alltså, i teorin går 0-80% på strax under 30 min men man börjar aldrig ladda från noll och över 80% går långsammare även om jag tyckte det knalla på skapligt även där. I själva verket var det lite + och minus på dom där 30 min, inte minst för att jag är amatör som har dålig koll på både räckvidd och vilken nästa stolpe skulle bli.

7% körde jag ner till som mest och det var väl tur att det var inför sista laddningen på resan när jag byggt upp någon form av nerver åtminstone :gnissla

Men, det blir väl rätt rimliga siffror även om jag inte föreslår den för längre resor i första hand.

Körtid 7.5 + ladda 3 + dräll = 12 timmar

Marschade 80-95km/h
 
Det finns antagligen både bilar som är lämpligare för långkörning och sträckor där den där passar perfekt. :tummenupp
 
Ja dom flesta milen blir helt klart pendling 6 mil t&r men samtidigt var det väl bra att utmana sin okunskap direkt med denna tur. Nu känns inte några 20-30 mils turer om och när de behövs som något livsfarligt.

Nu ska jag skräpa ur Subarun och kolla om det går att få någon symbolisk summa för den =I
 
Man kan säga att spänningen var olidlig...

Olidligt låg stundtals, och ökande när du stod vid laddare.

Har du daglig pendling på 6mil så funkar det ju med en sån bil
 
Det där påminner ju om när jag hämtade en Fiesta i Ängelholm och skulle köra upp till Gävle, 35L-tank och den drog knappa 1,5 liter per mil :hihi

Hur fan får man en fiesta att suga i sig så pass?

Jag körde hem ett vedlass i helgen, fullt lass på flak och en liten släp bakom, 1.3 trots att hastigheten var hög.
Det drar den även tom/utan släp med lite högre hastighet
 
Hur fan får man en fiesta att suga i sig så pass?

Jag körde hem ett vedlass i helgen, fullt lass på flak och en liten släp bakom, 1.3 trots att hastigheten var hög.
Det drar den även tom/utan släp med lite högre hastighet

Jaa det är väl för att ägarna inte förstår att man måste justera dom där stötstängerna vid tankning och en gång mellan varje.

Btw, jag hittade gubbe bredvid en ballast på golvet där bak när jag städa nu. Hur var det nu igen, är det när dom svettas som det är lugnt?

Har inte soptömning förrän nästa torsdag nämligen.

20200508-113039.jpg
 
Hur fan får man en fiesta att suga i sig så pass?

Jag körde hem ett vedlass i helgen, fullt lass på flak och en liten släp bakom, 1.3 trots att hastigheten var hög.
Det drar den även tom/utan släp med lite högre hastighet
Det var en miljöbil (en 85'a dock), så den hade ett variabelt insug, fiffigt värre. Ganska odokumenterat dock. Membranet till skiten hade sedan länge gett upp, så att det var alltid i stängt läge, rejäl choke alltså. Fullgas var normalläget, och det var först med ett fungerande insug som jag insåg att den knappt hade några bromsar...
 
Fy fan, en sån resa vet jag inte om jag pallat göra, kudos!
De där tre timmarna extra du spenderade tjänar du ju så sakteliga in på pendlingen framöver, när du slipper köra och tanka med jämna mellanrum.
Beklagar/gratulerar till elsjukan :fyllisar
 
Har du räknat ut vad det kostade per mil när du laddade? Kul att jämföra mot bensin/diesel
 
Mm tänkte jag skulle se över denna avancerade uträkning, kostar ändå några spänn när man är ute o slarvar med laddningen. Återkommer om den punkten, fyra appar fick jag ladda ner i vilket fall.

Laddning hemmavid däremot är redan uträknat så många gånger redan = 2kr milen men 1.50 ska inte heller vara någon konst vid ex. pendling.

Satt dubbfria på när jag hämta den så nu lefty tightya jag ditt sommarhjulen och örna iväg till macken. Man vet ju att biltillverkarna inte kan ett skit om ringtryck, alltid för låga rekommendationer och inget vet varför. 2.5 bar runtom vet vi proffs fungerar på mycket så jag ställde in displajjen på 2.6 och varva runt. Nöjd o belåten efter detta öppna jag dörren för att se vad idioterna rekommenderar enl. klisterlappen.. 2.9 bar runtom.

Jag börja om och ställde in displajjen på 3.0 bar, man vet ju att biltillverkarna...
 
Jag betalar 1,60kW tror jag inkl nätavgifter, skatter och själva elen.
Det ger mig en kostnad kring 3:- / mil i min laddhybrid.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top