Sen finns det ett visst problem med arbetslöshet i norrlands inland, vilket har fått acceptansen för att vara arbetslös att stiga, vilket i sin tur leder till att dom som inte vill jobba kan hålla sig undan hur länge som helst.
(med undantag för någon meningslös söka-jobb kurs när stämpeldagarna börjar ta slut)
Är man "ledig" 365dagar om året kan man gallra skog svart åt någon skogsägare, ta reda på gallerveden, klyva och stapla veden, jaga och fiska, och sedan leva gott på vad A-kassan ger, trots att man bor i villa (som man har köpt för 300 000) har tre nya skotrar på gården och en pickup med åtta extraljus.
Det är nog väldigt lätt för vissa att falla tillbaka på den livsstilen.
.