Stefan
Ny medlem
crashtestdummy skrev:2041486Dum och dum.. jag har kanske lite otur när jag tänker.
såhär har jag uppfattat hur chips blir till. Först stoppar man sättchips i marken, (ser ut som förpackningsmrtl) vill man ha lättsaltade chips så måste man sätta på hösten nära en större väg.
Dillchips sätter man nära en dillåker. Grillchips sätter man nära krematoriet etc.
sen växer dom små gynnarna upp som gröna blad som sen friteras till smarriga chips.
Potatisskruvar och ostkrokar har jag ingen aning om hur man gör.
Ok....vi får ta det från början.
På våren, när lärkorna drillar och tjejerna börjar gå i kortkort, går potatisbonden ur sitt ide och varmkör traktorn.
Han börjar med att bearbeta myllan för att få en fin såbädd för sina knölar.
När han är nöjd med resultatet så tar han fram sin konstgödselspridare och sprider ut enorma mängder gödsel. Allt för att potatisen ska få en så bra uppväxt som möjligt.
Sättpotatisen sätts i rader på ca en dm djup med hjälp av en Potatissättare.
Potaisen gror och blir till plantor som på ovansidan får en grön fin blast men under marken bildar det små rotknölar som under sommaren får växa tillsig och bli finfin potatis.
För att skydda potatisen mot sjukdomar och skadedjur så sprutar bonden sina åkrar med gifter .
När hösten börjar närma sig har potatisen växt till sig och det börjar bli dax att ta upp den ur marken. Då hackar man först ner blasten, den gröna djungeln som växer ovanför marken, för att komma åt knölarna under marken.
Sen tar man fram "potatisupptagaren" och kör den sakta sakta fram och tillbaka över raderna med potatis. Potatisen hamnar då på ett sorteringsband och småsten och annat dret plockas bort av polacker, sommarjobbare, familjemedlemmar eller annan billig arbetskraft. Därefter packas potatisen i stora trälådor som ställs på en vagn och dras hem till gården.
Sen är det dax för bonden att göra en finsortering av årets skörd och avgöra till vem potatisen ska säljas till. Det finns många olika faktorer som avgör vad framtiden blir, som tex. kvalitet, sort och pris.
Om bonden anser att hans potatis är lämplig för chipstillverkning och chipstillverkaren ger honom ett bra pris så säljs potatisen dit.
På chipsfabriken skivas, friteras och kryddas potatisen. Sedan packas chipsen i påsar (eller i papprör) och körs vidare till butiken.
Sen åker du till affären, köper chipsen, sätter dig i soffan och trycker i dig dem.
Exakt hur potatisskruvar tillverkas kan jag tyvär ej svara på men ostbågar tillverkas av majsmjöl och har absolut inget med potatis att göra.
Slut, frågor???