ja se godag stefan

crashtestdummy skrev:
Om man häller ut chipskrosset som ligger i botten av påsen, gror det då tror du Stefan?
Det har jag inte testat, men om du häller potatisbaserad sprit i en kruka växer det snart upp ett spritträd :fakta

jag looooooooooovar :)

Kyckling skrev:
(Utsäde = det man stoppar ner i marken för att det ska växa upp nya saker).

I våran historiebok från högstadiet stod det nåt i stil med "för i tiden fick bönderna betalt i utsäde, dvs en form av natura". Lämplig formulering när man riktar sig till 14-15 åringar....

Supermoto skrev:
:skrämd :va

Va säger du nu?
Går alla bönder på 100% EU-bidrag numer eller har ni dresserat sådden att själv leta sig ut på fälten, gräva ner sig och sen sitter in och väntar på att chipsen ska ploppa upp själva (ja, jag kan inte så mkt om sånt här!)

Plöjning är en form av jordbearbetning som idag anses vara omordern av många (bönder av den gammla skolan plöjer fortfarande men de är bara för att man alltid gjort så och det går ju som bekant inte lära en gammal hund sitta) Att plöja är dyrt och inte nödvändigt pga. att de har utvecklats nya typer av redskap som ersätter den gammla plogen.

crashtestdummy skrev:
Om man häller ut chipskrosset som ligger i botten av påsen, gror det då tror du Stefan?

Nej, det funkar inte

Kyckling skrev:
Ja ungefär så går det till.
Jordbruket revolutionerades 2000 när genforskaren Jachar Schiitti Nermiye lyckades klona in hundgener i utsäde.
(Utsäde = det man stoppar ner i marken för att det ska växa upp nya saker).
Nu skickar man utsäden på dressyrkurs sen är det bara att peka var gärdet ligger så fixar den resten själv. :tummenupp

Har hört rykten om att de försöker få in förprogramerade gener från brevduvor så det hittar fram själv och sedan göra det ärftligt så den färdiga skörden samlar ihop sig själv i silosarna.

Eller hur var det nu?! :va
:rolleyes: :)

Det pågår mycket forskning och genmodifieringar men fullt så långt har man inte kommit än

Supermoto skrev:
Det har jag inte testat, men om du häller potatisbaserad sprit i en kruka växer det snart upp ett spritträd :fakta

jag looooooooooovar :)

Öhhh, nej.

Pga. div. förädlingar av potatisen i tillverkningsprocessen av spriten är den inte längre duglig som utsäde

NoicE skrev:
Jävlar vad fin.
Det måste ju vara den häftigaste maskinen :yoparty

Visst är det coolt med vägskrapor men fan vad svårkörda de är.
Typ en milijon spakar som justerar de tre hyvlarna i alla tänkbara riktningar

blom skrev:
dags för en ny bild stefan :)

Japp, och för att knyta samman dagens lektion blir det en bild på ett redskap som idag används som ersättare till den utdöende plogen

Bifogat

• CR_1225_DE_Challenge_20041228075616.jpg
    CR_1225_DE_Challenge_20041228075616.jpg
    17.7 KB · Visningar: 38
En harv?!
Vad gör de olika då???

ASCOOLT med traktor med banddrift :Bugar

Supermoto skrev:
En harv?!
Vad gör de olika då???

ASCOOLT med traktor med banddrift :Bugar

Nej, det är inte en harv....Finns i dagens läge inget bra namn på redskapet utan företagen har sina olika modellbeteckningar.
En plog går ner på djupet, ca20cm, och vänder ner stubb o växtrester medans dagens redskap hackar sönder och blandar runt växtrester med jorden på ytan, arbetsdjup mellan 5-10cm.

Stefan skrev:
Nej, det är inte en harv....Finns i dagens läge inget bra namn på redskapet utan företagen har sina olika modellbeteckningar.
En plog går ner på djupet, ca20cm, och vänder ner stubb o växtrester medans dagens redskap hackar sönder och blandar runt växtrester med jorden på ytan, arbetsdjup mellan 5-10cm.
Ungefär som en stubbkultivator då eller?!?
Har inte varit i branschen på ett par...

raukroland skrev:
Ungefär som en stubbkultivator då eller?!?
Har inte varit i branschen på ett par...

Ja, typ....
Den ser ut och funkar som en blandning av en kultivator och en tallriksharv

blom skrev:
i morgon vill jag se en riktig hårdrocks maskin

Den här bilden är tagen under ett världsrekordförsök plöjning.
Traktorn är en 500hästars Case STX500 med en 18-skärig plog från nån fransk tillverkare jag ej kan stava till.

crashtestdummy skrev:
okej, jag tror att jag förstår. Men hur planteras chipsen?
Tror du missat OLWs gammla reklam, chips planteras ej utan görs av skivad potatis

Bifogat

• stx500.gif
    stx500.gif
    78.4 KB · Visningar: 40
Stefan skrev:
Den här bilden är tagen under ett världsrekordförsök plöjning.
Traktorn är en 500hästars Case STX500 med en 18-skärig plog från nån fransk tillverkare jag ej kan stava till.

Borde det inte gå fortare med bredare plog och starkare motor? :D

Stefan skrev:
2040443 Den här bilden är tagen under ett världsrekordförsök plöjning.

Tror du missat OLWs gammla reklam, chips planteras ej utan görs av skivad potatis
det där är hårdrock :yoparty

erik skrev:
2040915 Borde det inte gå fortare med bredare plog och starkare motor? :D

:va Jo, det skulle det nog göra....Varför har ingen tänkt på det tidigare

blom skrev:
2041191 det där är hårdrock :yoparty

Riktigt jävla überhårt, faktiskt

crashtestdummy skrev:
2041344 Blanda inte ihop chip och potatis nu.

Nä, nu driver du med mig, lr är du dum på riktigt

Stefan skrev:
2041422 :va Jo, det skulle det nog göra....Varför har ingen tänkt på det tidigare

Riktigt jävla überhårt, faktiskt

Nä, nu driver du med mig, lr är du dum på riktigt
Dum och dum.. jag har kanske lite otur när jag tänker.
såhär har jag uppfattat hur chips blir till. Först stoppar man sättchips i marken, (ser ut som förpackningsmrtl) vill man ha lättsaltade chips så måste man sätta på hösten nära en större väg.
Dillchips sätter man nära en dillåker. Grillchips sätter man nära krematoriet etc.
sen växer dom små gynnarna upp som gröna blad som sen friteras till smarriga chips.
Potatisskruvar och ostkrokar har jag ingen aning om hur man gör.

Back