Ja se dessa bittra taxichaffisar...

GuW skrev:
En gång när jag skulle tvätta bilen i Automat-tvätt här i stan så stod jag först i kön när en taxi trände sig in före mig.
(det var en tvätt där man kör in och backar ut, så därför står man en bit från porten så att bilen som blir klar före ska kunna backa ut)
Jag stod vid det anvisade sträcket, och hade två bilar till bakom som också väntade på sin tur.

Jag blev såklart förbannad och stegade fram till taxichauffören som just höll på att skruva av antennen på bilen (inne i hallen) och sa:
Backa ut ur hallen, vi är tre bilar före
Taxininsse: Du, jag kör yrkestrafik, för mig är tid pangar, du kan vänta.
Jag: I helvete jag kan, nu backar du ut!
Taxininsse: Vi gör alltid så här på den här macken (stoppar i poletten och maskinen startar)
Jag: (dunkar in nödstoppen och hans polett går förlorad) Det skiter jag i, nu backar du ut!
Taxininsse:(stoppar in en till polett, maskinen startar om) Du är ju dum i huvet, jag har bråttom, jag ska anmäla dig till mackföreståndaren.
Jag: (dunkar in nödstoppen igen, nästa polett går förlorad) Backa ut bilen och gör det, jag finns här utanför medans jag tvättar min bil.

Det hela slutar med att taxinissen backar ut, jag kör in och tvättar min bil, och undertiden snackar tydligen taxinissen med mackföreståndaren, men lämmnar platsen med otvättad bil.

Mackföreståndaren kommer ut och ger mig två tvättpolletter och säger "andra kunder har tidigare klagat på att taxi gör så här, jag tror att du har lärt taxigubbarna att dom också ska stå i kö, här har du dom två tvättar han hade betalt men inte utnyttjat...." :hihi

Det finns vissa bra taxichaufförer också, förövrigt kan man vara ett rikspucko även om man har en massa utbildning....

Seså, flytta då!

:tummenupp

eller på internetiska - PWNED!

Maxxi skrev:
Nej inte jag heller, lånen är redan betalda. Men jag kör hellre taxi än att gå hemma och vara arbetslös som Sossarna vill att man ska göra. Skulle tjäna mer på att stämpla, men den biten överlåter jag till många andra lata i detta land. Som inte kan ta ett skitjobb som taxiförare, för det är ju ett skitjobb för puckade människor enligt många här på forumet.

Och du tycker alla taxi chafisar beter sig bra?
Säg det till min polare då hans far dog på grund av att en taxi "Hinna med några fler turer" och körde om på en raka och fronta med hans bil.
De ända taxi jäveln kunde säga var "Nej! min nya bil!" medans min polares far dog av inre blödningar. när räddningsmanskapet kom fram så fanns det inget att göra, Hans sista ord blev: hälsa min familj att jag älskade dom, men de va knappt man hörde, för att taxi chaffisen skrek om vad som hade hänt med hans bil.

Taxi chaförens förklaring var att han trode att han skulle gå ut på vägrenen.

Men nej alla taxi chaffisar är inte idioter, visa kör inte äns som tattare. Men för mig kommer dom alltid ha dåligt rykte, men ni som jobbar med taxi får gärna ändra på det genom att köra säkert visa respekt, hellre kom två minuter sent än att inte komma alls!

Lugn skrev:
Jo, varenda gång man åker taxi så får man ju höra att chauffören minsann var raketforskare innan han kom till Sverige......

Ja med tanke på hastigheterna så tror jag dig.

Börjar faktiskt tycka att det vore bätre om visa personerstämplade istället för att köra taxi.

(Min far har kört taxi det säger det mesta. :tungan )

Maxxi skrev:
Men jag kör hellre taxi än att gå hemma och vara arbetslös som Sossarna vill att man ska göra. .

Men hur menar du att det är sossarnas fel att du inte får en anställning inom det du är utbildad för?

Markus skrev:
Men hur menar du att det är sossarnas fel att du inte får en anställning inom det du är utbildad för?

Dom är per default skyldiga för allt mellan bensinpris och skoskav, hade vi haft någon annan vid rodret hade dom varit lika skyldiga till exakt samma saker.

Det är jävligt svårt för folk att erkänna att dom har gjort en felsatsning, speciellt när det gäller stora investeringar som utbildning eller boende, det är lättare att skylla på "dom som styr"....

UrbanTiger skrev:
Jag tror det har med att göra att sossarna släpper in för mycket folk utifrån och tvingar dom att jobba taxi.

Jaså, man tvingar folk i jobb numera? Det var ju något positivt i alla fall.
:banana

Jag kör också taxi o håller med många här inne. Möter många kollegor o från andra bolag i olika städer. O visst finns det röt ägg även hos oss. Finns juh tyvärr inte mycke man kan göra eftersom man är juh inte flera i samma bil. O visst rapporteras vissa men ofta händer inte mycke. Det är bara träligt att vi som sköter vårt jobb som vi ska o kör med respekt både för andra o oss själva blir dragna över en o samma kamm.

O det är inte bara er privatister vissa taxi chaffisar tränger sig för. Finns idoter som tränger sig före i våra köer med vid flygplatser o dylikt. Allt för att få in dessa extra pengar.

prulle skrev:
... Det enda taxi jäveln kunde säga var "Nej! min nya bil!" medans min polares far dog av inre blödningar...

och den chauffören lever än idag ? Att inte räddningsmanskapet slog ihjäl honom på fläcken med en spade, är ett under. Det tyder på extremt god självbehärskning.

Det finns dock gott om trevligt chaffisar och jag måste nog säga att det i alla fall i Uppsala är ett litet fåtal som man haft anledning att tycka illa om.

BMW R90s skrev:
BT-truck söker svetsare börja där så slipper du vara bitter :7peta
Är inte det minsta bitter, trivdes bra med mitt taxijobb, det jag irriterade mig över från början var att många på forumet generaliserar och drar alla över samma kamm. Min åsikt var att alla taxinissar inte är korkade bara för att de kör taxi, utan ibland finns det ingen annan lösning för att tjäna pengar, då arbetsmarknaden för akademiker inte är särskilt ljus för tillfället. Och jag står fast i att sossarnas politik med höga skatter och arbetsgivaravgifter inte direkt underlättar för företag att anställa folk och för att de ska kunna konkurera med andra länder där skatter och löner är lägre. Orkar inte med pajkastning så nu lägger jag ner, ni förstår nog min åsikt.

Stortryne skrev:
Killen (?) kan ju varit chockad åxå, inte vet jag...

Troligen.
Men han behandlades inte för det enligt dom som va på platsen var han helt oskad, han klaga inte över att han frös eller något annat som är vanligt vid choke utan bara över sin bil. Dock ska sägas att jag bara har tredje hands uppgifter.

Klart det finns schysta taxi chafisar, men det är som med invandrare, man läger bara märke till dom dumma/jobbiga.

Ganska vanligt att folk ser ner på taxichaufförer. Vanligtvis är det bortskämda horungar från stockholm (ev andra större städer) som försöker vara märkvärdiga, men av naturliga skäl är dessa slynglar korkade spån som man lätt plockar ner på jorden igen. En smart kille gör sig inte lustig på någon annans bekostnad.

Agamemnon skrev:
Ganska vanligt att folk ser ner på taxichaufförer. Vanligtvis är det bortskämda horungar från stockholm (ev andra större städer) som försöker vara märkvärdiga, men av naturliga skäl är dessa slynglar korkade spån som man lätt plockar ner på jorden igen. En smart kille gör sig inte lustig på någon annans bekostnad.

Men..men..försöker inte du just nu vara märkvärdig och göra dig lustig på horungarnas bekostnad? :va

Jag kör taxi i uppsala...och pluggar. Problemet med att taxi kör fort beror till stor del på sättet som man blir betald. I stort sätt alla åkare kör ren provision (finns en mycket låg garanti för heltidare, dock inte för deltidare). Ändring är dock på gång har jag hört (förbud mot provisionsbaserad lön i trafiken).

Caffe skrev:
Men..men..försöker inte du just nu vara märkvärdig och göra dig lustig på horungarnas bekostnad? :va

Jo det har du ju rätt i. Visserligen ÄR dom bortskämda, korkade horungar men man behöver inte säga så för det. Omoget och korkat inlägg från min sida. Är egentligen en liten bortskämd horunge själv.

mibe04 skrev:
Jag kör taxi i uppsala...och pluggar. Problemet med att taxi kör fort beror till stor del på sättet som man blir betald. I stort sätt alla åkare kör ren provision (finns en mycket låg garanti för heltidare, dock inte för deltidare). Ändring är dock på gång har jag hört (förbud mot provisionsbaserad lön i trafiken).

Ligger mycket i det där. Vi kör bara med 10% provision och resten timlön, men kan tänka mig att man anstränger sig lite extra (läs kör fortare) om man kör på hög %. Man vill ju hinna med så många påslag som möjligt :D

Förr var det än värre jäkt när man körde på hög provision och tog sina pengar direkt efter varje pass. Har hört berättas att folk körde som idioter här ute. En taxi lär ha voltat med kunder i bilen då det började gå lite för fort :näsblod

Äh, förlåt att jag hackade på horungarna från stockholm då! Ja hade väl en dålig dag eller nåt :tungan

Jag har kört taxi och tyckte det var ett jäkligt roligt jobb! Enda felet är alkohol.. Så fort folk har sponkat så suger det jobbet nåt enormt. Annars är det fint!

Körde dock inte i en storstad, där det mest verkar gå ut på att stå vid en stolpe.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti