Jättebautapremiär

Det vetetusan men jag misstänker att dom tagit höjd för dylika omständigheter men skaderegleraren jag pratade med tidigare idag sa inget om det när jag nämnde mina planer.

Nu är i alla fall supervarma sockar, 12 st värmepåsar, värmefolie á överlevnadsmodell, koffein tabletter och hörselproppar införskaffade, svänga förbi och hämta regnbyxor bara sen är jag redo. Allt såklart i vägverksorange färg med massor av reflexer. Nästa steg för att öka synligheten blir att montera en blinkfyr på hjälmen.

Det enda jag känner mig orolig för nu är att huvudet kommer att bli kallt, har provat med balaklava under men då blir det så tight att blodflödet stoppar och jag fryser ännu mer, tror ni man kan ha någon nytta av en värmepåse vid halspulsådern? Har ju som sagt 12 så kanske bara att testa sålänge ingen flikar in något rent medicinskt vanskligt med den ideen.

Ok, hade jag faktiskt inte koll på, kan det inte gå under "vårdslöshet" eller nåt sånt då, om inte annat för att ge försäkringsbolaget en anledning att inte betala ut nåt om man skulle krasha?

Äh, det är bara & åka! ;)
Tänk med skallen så kommer det gå bra.
Har kört ganska mycket i kyla men aldrig så långt.

Tycker faktiskt att folk längs med vägen borde möta upp och heja på han.
Typ stå vid vägkanten och vifta. Kanske till och med bjuda på en kopp varmt kaffe eller choklad.

Borde inte någon hojbutik längs med vägen kunna ställa upp på det..?
Ni hojbutiksanställda som läser detta. Skicka pojken ett PM nu och bjud in honom. Sen kan ni ta en bild och lägga upp på hemsidan att "Nu är säsongen igång"

Jag skulle nog skippa MC-kängorna och åka i ett par feta vinterboots.
Händerna och tårna kommer bli värst.

Man kan stanna och värma fingrar (och vantar) på motorn i värsta fall.

Lycka till och upp med bilder. Stenhård premiärtur!

Det vetetusan men jag misstänker att dom tagit höjd för dylika omständigheter men skaderegleraren jag pratade med tidigare idag sa inget om det när jag nämnde mina planer.

Nu är i alla fall supervarma sockar, 12 st värmepåsar, värmefolie á överlevnadsmodell, koffein tabletter och hörselproppar införskaffade, svänga förbi och hämta regnbyxor bara sen är jag redo. Allt såklart i vägverksorange färg med massor av reflexer. Nästa steg för att öka synligheten blir att montera en blinkfyr på hjälmen.

Det enda jag känner mig orolig för nu är att huvudet kommer att bli kallt, har provat med balaklava under men då blir det så tight att blodflödet stoppar och jag fryser ännu mer, tror ni man kan ha någon nytta av en värmepåse vid halspulsådern? Har ju som sagt 12 så kanske bara att testa sålänge ingen flikar in något rent medicinskt vanskligt med den ideen.

Du tappades på huvudet några gånger som spädbarn va? whistle.gif

Du vet väl om att det är vinter i Hälsingland?

Kollat in webkameror från Järvsötrakten?

http://www.webbkameror.se/skidkameror/jarvso/index.php

http://www.harsa.se/index.php/information/webbkamera

Snödjupet är just nu 65 cm i Järvsö. Hur tror du vägarna ser ut?

Skit i de varma kläderna. Det kommer att bli en svettig resa för dig om du ska köra på de där vägarna...

Last edited:
Äsch, vad negativ du låter. Han skall väl inte köra på småvägar.

Lite snö är inte farligt bara man tar det lugnt.

Hade TS kört från Haparanda till och Järvsö hade jag inte skrivit något i tråden. Men när TS kommer från Kalmar så verkar det vara på sin plats med en liten varning... Jag undrar om han förstått att det nog dröjer minst 1,5 månad innan Lill-Babs tar fram sin hoj?

Om han kör med samma tempo som i filmen så kanske han i.a.f. kommer fram till påsk. :)

Finns för övrigt minst två bagerier i Järvsö som är väl värda ett besök. :)

Jag körde i höstas från Jönköping till Stockholm i några plusgrader. Soligt och fin väg, men som du nämnde så var jag tvungen att köra med visiret en aning öppet p.g.a imbildningen på insidan. Det blev för kallt om huvudet så i Linköping inköptes en balaklava hos Biltema. Helt underbart med den, men det blev lite trångt i hjälmen.
Rekommenderas starkt. Jag köpte denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Balaklava-vindtat-82337/

Jag tycker att det låter som ett bra äventyr det där (förutsatt att det är snöfritt på vägarna däruppe dårå)

För nåt år sen blev det en halvt ofrivillig 15-milatur i en temperatur som låg ganska stabilt runt 5 grader -det var kallt, mycket kallt, men jag har ingen bil och jag tyckte att det verkade krångligt att ta tåget så det fick bli hoj. När jag åkte hem dagen efter var det bara en halv grad "varmt" det var inte bara kallt, det var plågsamt kallt!

Men det låter som att du är väl förberedd med värmepåsar, styrmuffar osv så jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt!

Vore ju najs om det finns några medlemmar på forumet som bor längs din rutt som kan låta dig stanna och tina upp dig när det behövs.
Själv bor jag i Stockholm och där verkar du redan ha ett stopp ordnat men hojta till om du behöver nåt, jag kan visa hur man hoppar sig varm utan att behålla värdigheten t.ex :crash

Kommer gå as bra, vad vore livet utan lite äventyr och att göra saker sin egenväg. "Trist om man bara kunde köra hoj vid 21,7grader och lagom med sol men bara om den ligger i ryggen" . Stora vägar och kör med insidan så kommer det går bra.

Glömde lägga till att imorgon tar jag tåget och onsdag morgon bär det av söderut igen.

F*n, jag är ledig i morgon och bor efter 84:an, synd att jag inte vet vilken tid du passerar för det vore kul att fota en galning på hoj när det ska vara c:a 5 grader kallt i morgon på morgonen och vägarna inte är torra.

I morse var det snorhalt och 3 grader kallt....

Jaaa, om han kör förbi Enköping är han fullkomligt väkommen in förbi här och värma sig framför en vedspis, bättre finns fan inte när man är genomfrusen. :)
Sambon kommer nog vara hemma då med dottern sin hela dagen med. På kvällen är jag också hemma.
Och jag kan säkert fixa en plats att ta en kaffepaus mellan sthlm och kalmar med (I frödinge)...

Last edited:
Det var småhalt redan här i krokarna på vägen hem från jobbet, och då är det ändå mildväder...

Allvarligt...hur bråttom kan det vara, är det värt i värsta fall livhanken? Kärra eller skåpbil, alt. vänta tills det är före för mc.

Sorry, men det finns ingen anledning att hymla med det.

/J

Kommer gå as bra, vad vore livet utan lite äventyr och att göra saker sin egenväg. "Trist om man bara kunde köra hoj vid 21,7grader och lagom med sol men bara om den ligger i ryggen" . Stora vägar och kör med insidan så kommer det går bra.

Lite intressant att veta vilken inställning TS har. Är det ett äventyr eller bara en transport av MC. Är det det förstnämnda kanske man förbereder sig för det och då köper jag det. Om han tror att det blir 80 härliga vårmil och en enkel transport av hojen hem , tja...
Han är väl på väg nu så vi lär förhoppningsvis för höra lite om denna resan sen vilket jag ärligt ser fram emot.
Galna äventyr är alltid spännande! :D

Då var första delmålet avklarat, satt mig på tåget och är på väg!!! Känns sjukt bra att vara mitt uppe i ett äventyr, som du misstänker Atilla är det inte alltid målet som är det viktiga för mig, är det inte så för dom flesta av oss här att det är trotsandet av det vi trodde var möjligt och frihetskänslan när man lyckats med något stort som får det att kännas sådär gott. Visst förstår jag att det varit mer lämpligt att vänta tills juni, dela upp resan i tio mil om dagen så jag har massor av tid att äta glass, kanske till och med ännu bättre att helt enkelt köra bil eller varför inte stanna hemma? Detta känns riktigt bra för mig och jag tror faktiskt att jag kommer klara det, till och med på min hemliga tidsplan, sen kanske det blir lite sent men vad gör väll det när så många underbara människor erbjudit sig att heja på längs vägen och några som är villiga att öppna sina hem för mig. Vi har verkligen något speciellt vi mc åkare och jag är stolt att vara en av er.

Troligtvis kommer jag behöva än mer positivt stöd inför detta projekt så bara ös på.

Jag kommer att starta från järvsö imorgon vid 9 tiden. Har tänkt att ta mig söderut och från bollnäs (tror jag det var) därefter österut och där ansluta E4:an. Sen är det bara att åka. Tror nog att kommer bli något av en höjdpunkt för året även om planerna för sommaren är storslagna :yoparty Hörs imorgon allihopa!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti