Jättebautapremiär

Knudo

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2013
Hoj
Honda CBR1000rr, Suzuki DR Big och snart KTM 690 enduro
Då var det dags för premiärturen, tågbiljetten (19:00-07:15) från Kalmar till Järvsö är bokad och nya hojen skall hem, förhoppningsvis hela vägen också. Mitt problem är att hem är 80 mil från Järvsö men vad gör man inte när vårkänslorna spritter?!?
Glada och positiva tips, råd och observationer längs vägenvägen eftersöktes nu för enligt alla jag pratat med går det tydligen inte, det ser väll alla att sådant löser sig i ett nafs?

Tacksam för positiva tankar och tips

Glömde lägga till att imorgon tar jag tåget och onsdag morgon bär det av söderut igen.

Kawasaki Versys (utan dubbdäck).

Okej. Har du möjlighet kan du ju ta en sväng till Järvsöbacken, lär va fint och nypistat vid niohugget, med tanke på all nysnö.

Vet något bekant till dig om att du ska åka?

Vad sa du, sa du? Nysnö, har det fallit snö där uppe nu också? Tyckte väderdamer sa uppehåll?!?

Tänker mig att ni inte kör med snökanon och pistmaskin på riksvägarna, hoppas jag... Verkar ju vara där uppe någonstans gränsen för isbjörnarna går. Nåja efter Hudiksvall håller jag tummarna för lite salt på vägen.

Lycka till, varma kläder och räkna med att det tar 3 ggr så lång tid att köra sträckan än som på sommaren. ;)
Ät ofta så kroppen har energi att bränna för värme, när energin tar slut blir man genast fullkomligt genomfrusen.

Tack snälla för alla positiva kommentarer och tips! Tror jag har det löst med kläder, dubbla jackor, massor av underställ, fyrdubbla lager på benen, muffar till styret, varma handskar, halvarsons vinterbuff, back-up lägenhet i sthlm, yllesockar av militär modell det enda jag kan tänka mig nu i kontorets varma vrå är att huvudet kommer att frysa till is och trilla av längs vägen.

Självklart kommer rapport om hur det gick imorgon eller på fredag.

Tack snälla för alla positiva kommentarer och tips! Tror jag har det löst med kläder, dubbla jackor, massor av underställ, fyrdubbla lager på benen, muffar till styret, varma handskar, halvarsons vinterbuff, back-up lägenhet i sthlm, yllesockar av militär modell det enda jag kan tänka mig nu i kontorets varma vrå är att huvudet kommer att frysa till is och trilla av längs vägen.

Självklart kommer rapport om hur det gick imorgon eller på fredag.
Testa att sitta på något hojliknande med all klädseln, så att det inte är för mycket och du inte kan röra dig ordentligt på hojen. Eller så at du inte stryper blodflödet nånstans, så att du fryser av den anledningen...
Ställ dig upp och vifta runt med bena längsmed färden med, apropå blodflöde. ;)

Du slår mina premiärturer på 25 mil med råge. ;) Hade hojen hos föräldrarna förut, och så fort snön släppte vägarna däruppe hos dem körde jag hem hojen. Mycket snor blir det.
Inte kan man ha visiret stängt ordentligt heller pga att det blir immigt, och har man såndär imskydd lägger sig till slut ett vätskelager över hela ytan som sabbar synen.
Onekligen spännande att köra hoj långt på premiären. ;) Dessutom tillkommer ju en viss ovana vid att sitta på hojen med, så man blir väldigt trött överallt... Men det är fullkomligt värt det.
Kör tidigt så du får så mycket sol som möjligt med förresten. Så fort solen går ner blir det nå djävulskt kallt att köra hoj såhär års.

Last edited:
Hoppas han driver med oss!

Körde tvärsöver förra våren... ja, vid den här tiden, knappt 40 mil. 2+/disigt större delen av sträckan. Händerna tog stryk, men jag kunde haft bättre handskar. Stel som fan blev man efter ett antal mil, dessutom var jag nog rätt spänd (lite orolig för halka, speciellt på höglandet). Det enda "tillbudet" var dock vid infarten till en P-ficka där det låg en hög o bred sträng med grus, och jag hade lite för hög fart och var lite för "seg" o stel...
Men, stanna ofta och rör på dig så cirkulationen och knoppen hålls igång :)

Du är jävligt tuff måste jag säga! :Bugar
Det är duktigt med minusgrader och jäkligt halt idag... (Se mitt PM!)

Ta det lugnt bara, vore synd att krascha hojen på premiärturen. Bättre att parkera någonstans och lösa frakten på annat sätt om det skulle skita sig med vädret.
Se till också att hålla dig på de stora vägarna med mycket trafik, där försvinner snö och is och annat otrevligt :)

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back