Italienskt skit....

Robban_C skrev:
Jag har lagt åtskilliga tusentals mil i gamla nedgångna 125, 126, 127, 128, 128 3p, X1/9 och Ritmo.

Har varit sugen på en X1/9....en riktig kultbil. Skulle vara ball att ha en med originalklädsel(fanns några fräna har jag sett) och lack. Men hur är dom i kvallén och är dom dyra att underhålla?

Är det en rolig bil att köra? Verkar som att den kan vara rätt skoj att köra, har hört att ngn har slängt i ngn turbomaskin från uno? och fått ganska bra pulver?

Gärna tips!

Mvh

Filip

Robban_C skrev:
Rostskyddets kvalitet är inte det allra bästa men köp istället en Volvo för dubbla pengen (om du tror dom rostar mindre) istället för att beklaga dig över att ett av marknadens billigaste fabrikat inte håller riktigt samma kvalitet som de dyrare.
Ja men de håller iallafall hysfat o delar kan man få gratis på skroten..
Känner en som haft en FIAT, den harvererade..
Har ägt 2 st 240. Bra bilar men törstiga. Har nu en 740 gl, som jag kört snart 3000 mil, som jag lagt ner 300 kr på reservdelar.. plus en service ca 300 kr relativt snål un´der litern..

Kiosken skrev:
Har ägt 2 st 240. Bra bilar men törstiga. Har nu en 740 gl, som jag kört snart 3000 mil, som jag lagt ner 300 kr på reservdelar.. plus en service ca 300 kr relativt snål un´der litern..

Volvo rokkar så är det bara. :D

Är inte 127an en såndär polski-fiat, sådan som Dee_Cati postade bild på ?

Hur som helst så hade farfar en 124 Sport. Riktigt skoj bil faktiskt, hur rolig att köra som helst och ganska ovanlig. Den överlevde ganska länge fast rosten tog den till slut

Kiosken skrev:

Har en Nissan som jag lagt ut 200:- på och kört 2000mil med. En Inca som jag kört 3000mil med och lagt ner 1500:- i service(stämplad bok okey har bra pris på service). Men vad har det med Fiat och göra??

GSXR1100R skrev:
97 och den va nyrenoverad...

Där ser man vilka olika intryck man kan ha från en och samma sak.

Äger en Barchetta 96'a som gått 8.000 mil 1999 när jag köpte den. Därefter har den nu rullat närmare 14' mil och är fortfarande i mina ägor.

Sista problemet jag hade var en jordkabel som hade dålig anläggningsyta till insprutningsboxen med följd att fyrhjulingen ville stanna i tid och otid vid tomgång - och det felet är ju säkert enbart Fiat och dess Hitachi-insprutnig..!!

Variatorn (kamförställningen, ställer insugskamen någon grad vid lägre varvtal för bättre bottendrag - oljetryck) byttes när bilen inköptes och sedan dess har jag bara haft bromsar och service som "felat" på denna fyrhjuling.

Ang. just denna specifika bil, som diskuteras, tror jag på att renoveraren varit alkis och obotlig marodör. Delikat näve måste till för att få mekaniska prylar att lira i harmoni.

GSXR1100R skrev:
Går på 3 månaders garantin

Det var ju skönt. Såg ett annat inlägg att bilen i fråga var en nyrenoverad -97. Antingen är det ett materialfel någonstans eller så har mänskliga faktorn spelat ett spratt. Tog motorn skada av det inträffade? Hoppas det löser sig på bästa sätt. :tummenupp

//Harm

Qwerty skrev:
Har en Nissan som jag lagt ut 200:- på och kört 2000mil med. En Inca som jag kört 3000mil med och lagt ner 1500:- i service(stämplad bok okey har bra pris på service). Men vad har det med Fiat och göra??

öhhh?? vad menas? läs hela tråden

Casca skrev:
Är inte 127an en såndär polski-fiat, sådan som Dee_Cati postade bild på ?

Hur som helst så hade farfar en 124 Sport. Riktigt skoj bil faktiskt, hur rolig att köra som helst och ganska ovanlig. Den överlevde ganska länge fast rosten tog den till slut

Själv hade jag en Fiat 127.. förbannat bra grejer. Enda problem som jag inte kunde lösa utan att tvingas köpa reservdelar över bilens värde var att bromsarna kärva. Luktade svetsverkstad å rök från hjulhusen så fort man kört mer än 500meter. Fräckast var de i mörker då skivorna lyste rött! :D
Synd att syrran knöka till a-stolpen så jag inte ens fick plats att sitta i den en sista gång innan skroten. hahaha....

Josafan:
X1/9 kom i början av 70-talet (-72?) och de flesta från den tiden är rätt nergånga vid det här laget, annars är de renoverade och kostar därefter.
Vansinnigt rolig rondellracer (inget hänger på så länge det är krokigt) men halvtrött puffra.
Å andra sidan är de flesta delar till mekaniken hejdlöst billiga, exempel:
Motorn passar från 128 (visserligen har X1/9 något annorlunda tråg och insug med mer pga olika motorlutning samt stryktåligare kolvar men det passar). Motorn är 1300 eller 1500 cc beroende på årsmodell. Är det 1500 så är det också 5-petad lådda.
Lådans innehåll passar från 128 och Ritmo med enkelkamspuffra men man måste ha rätt hölje eftersom X1/9 har linkaget går ut åt andra hållet. Dessutom bör man ta en låda från ungefär samma årsmodell, annars får man pyssla lite med div hylsor/bussningar för att få ihop det.
Bakvagnen är till stora delar (kanske hela?) en 128-framvagn med spårstag ist f styrstag.
Framvagnen är till stora delar samma som bakvagnen.

Tyvärr går rosten hårt åt dom. Kombinerat med bristande skötsel kan vissa ex bli jättedåliga men likförbannat är det en av de absolut roligaste bilar man kan köra.
Enkelkamspuffra från Uno borde passa rakt av, det är samma motorfamilj genom alla år (127 1050, 128, Ritmo, Uno med mer), men SBP blir säkert arga om dom hittar stressfläkten.
Finns/fanns en kryssnitton med Uno turbopuffra här i stan för några år sen. En jävlargrön.
Dubbelkamspuffran kan möjligen gå att få dit om man kan kombinera ihop vxllåda från en Ritmo TC med vxllåda från X1/9 (dubbelkamspuffran har större svänghjul och koppling).
Är dock inte säker på hur mycket pyssel det är.
Hade själv såna planer men ni vet väl själv alla hur lätt det är att smida planer.

Kiosken:
Nu ska vi se här:
Volvo. 240 (och 740/940 som till stora delar är samma grejer i ny kostym):
Hastighetsmätare som säger upp sig. Bristvara på skroten eftersom dom ger upp rätt ofta.
Databoxen. Ett flertal olika fel. Bristvara.
Reläet till soppapumpen.
Mängdmätaren. Bristvara på skrotarna.
OD-lådan säger upp sig. (inte så mycket pga konstruktionen som klantiga/stressade mekar på vissa Volvoverkstäder).
Notera att det mesta ovan är sånt som gör att man blir stående.
Armstöd på 240 som havererar.
Sidoklädsel på 940 som inte tål solljuset.
För att bara inte tala om rosten. En Volvo (eller annan bil för den delen) rostar också som fan om dom inte sköts. Men av någon anledning är det tabu att säga det om just Volvo. Och vedertaget att säga det om Fiat.

Jag håller med om att Volvo håller längre än Fiat men så kostade de typ dubbelt så mycket (eller nåt sånt) som nya också. Och de är absolut inga problemfria bilar.
Det är min erfarenhet. Men jag har ju bara drivit bilverkstad så jag har nog inte koll. :)

Casca:
127 tillverkades i Italien, ser ut ungefär som ett mellanting mellan Golf och Polo storleksmässigt. Hade från början en outslitlig 903cc stötstångsmotor
men fick senare en 1050cc nästan lika tålig puffra med överliggande kam. Tror det var den puffran som med tiden blev 1300 och 1500 cc.
Ska nån köpa en 127:a så se för fan till att få varianten med stor lucka. De har fällbart baksäte och lastar massor men sen finns det en variant på exakt samma kaross där endast luckan under bakrutan går att öppna = lika stort hål som på en brevlåda.
126 var också tillverkad i Italien men är en mindre bil (efterföljare till 500/600). Luftkyld svansmonterad 2-cylindrig motor på 600 cc och 23 (21?) ystra pållar.
Kul kuriosa på 126 är att startmotorn hade ingen manöversolenoid till startmotorn. Istället satt det ett handtag mellan sätena. När man drog i det så påverkade en vajer bendixen så att startmotorn gick i ingrepp.

124 sport är oerhört vackra. Vill ha. Sååå eleganta!
Gärna med 2 liters TC-puffran också. 132 (minns lite osäkert) glada pållar i ett på italienskt vis körglatt chassie.

Jag tror du tänker på Fiat 125 som är originalet till det som kopierades av Vaz/Lada. Min dåvarande tant hade en Fiat 125. Med 1600 TC-motor. Massor av körglädje i ett anonymt skal.

Ny packbox på veven, ny kamrem och si på fan om inte liket lever, nu ska jag ut och cruisa i sommarvärmen, en mjukglass och ac/dc i cd:n :tummenupp

Bifogat

• 2004_0508_101848AA.JPG
    2004_0508_101848AA.JPG
    66.7 KB · Visningar: 57
GSXR1100R skrev:
Ny packbox på veven, ny kamrem och si på fan om inte liket lever, nu ska jag ut och cruisa i sommarvärmen, en mjukglass och ac/dc i cd:n :tummenupp
... å Greta 137 kg :va

Efter nästan 25 mil så läcker pizzamöget olja igen ur den nya packboxen :huvet

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!