Kiosken skrev:
Ja visst minns vi kvalitetsvagnar som 124, 127 m.m..
Och lancia delta eller vad den hette. Dom rullar ju fortfarande på våra vägar eller..
Nä just det de rostade sönder på något år eller skar efter sådär 6000 mil...
Rostskyddets kvalitet är inte det allra bästa men köp istället en Volvo för dubbla pengen (om du tror dom rostar mindre) istället för att beklaga dig över att ett av marknadens billigaste fabrikat inte håller riktigt samma kvalitet som de dyrare.
Och skar? Jag har lagt åtskilliga tusentals mil i gamla nedgångna 125, 126, 127, 128, 128 3p, X1/9 och Ritmo.
128 3p:n havererade när kamremmen gick hem och det får väl sägas vara bristande underhåll. 127:an knäckte toppackningen i livet efter mig men det får den ägaren svara för.
I övrigt inga motorhaverier trots att dessa bilar fick utstå körning året runt (även X1/9) med kallstarter, höga tempon, tunga släp (krok på bl a 127:an), flyttlass, tunga transporter i tid och otid med mer slitgöra.
Dessa bilar var otroligt bra bilar med nästintill oförstörbara puffror. 128 3P fick utstå 8000 rpm direkt efter kallstart :kocko utför Tegelbruksbacken VARJE morgon, året runt och den bara gick och gick!
Märk också att detta alltså handlar om bilar som redan var gamla och nedgångna när de kom i min ägo. De flesta hade hunnit gå 15-20 000 mil innan jag började pina dom och dom gick bra långt i min ägo efter det.
Det är ju märkligt att alla vet så mycket om fordon de inte haft.
Men jag måste säga att nyare Fiat suger därför att reservdelspriserna har skenat så förbannat. Ex vis när en spindelled blir sliten på en Fiat Pucko (Punto?) så kostar den 1100:- (minns inte exakta beloppet) verkstadsnetto eftersom den är i ett stycke med hela undre bärarmen.
En av anledningarna att köpa just Fiat är att de är billiga i drift och reparationer men dom har schabblat bort det argumentet, åtminstone såvitt gäller reservdelspriserna.
Dee_cati:
Hade liknande planer för den ena av de båda 126

r jag hade i mitten av 80-talet men det blev aldrig något av det.
Den mindre brutala varianten var att byta knotan mot en Ford V4:a. Inte heller detta blev det något av.