IT-tråden Skåne

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tänkte göra ett försök och samla alla IT-folk här. Här ska man också kunna ställa it-relaterade frågor, typ "jag har virus, vad ska jag göra?".

Hej Bullen,

jag har inte Facebook och jag vägrar gå med i skiten, kommer jag att överleva?
Kommer jag kunna rösta och deklarera? Kommer jag att få hämta mitt barn på dagis?

Kan någon twittra, blogga eller gilla detta inlägg så jag får ett svar förankrat i verkligheten?

Hej Bullen,

Kommer jag kunna rösta och deklarera? Kommer jag att få hämta mitt barn på dagis?

Kan någon twittra, blogga eller gilla detta inlägg så jag får ett svar förankrat i verkligheten?

Tyvärr finns det inget att göra åt saken längre. Du är redan för sent ute och skulle skaffat ett Facebook-konto för längesen.

Även om du registrerar dig direkt så blir det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt för dig att komma ifatt informationsåldern.
Förtidspensionering och en snabb anmälan till pensionärsjävlarna är att rekommendera.
:D

Tyvärr finns det inget att göra åt saken längre. Du är redan för sent ute och skulle skaffat ett Facebook-konto för längesen.

Även om du registrerar dig direkt så blir det väldigt svårt, för att inte säga omöjligt för dig att komma ifatt informationsåldern.
Förtidspensionering och en snabb anmälan till pensionärsjävlarna är att rekommendera.
:D
Shit, men det som är bra med pensionärsjävlarna är att de fortfarande står med båda fötterna på jorden och har lite humor kvar. :D

Läste förresten detta på www.di.se idag som ett inlägg i Facebookhypen:

6. Past peak

När både farmor och mormor är kompis med dig är analysen enkel! Facebook har passerat bästföredatum! Ungdomarna har redan hittat andra forum och vägar så snart kan farmor och mormor sitta i Facebook och chatta med varandra , ostört!
Morsning

8. Hur var det med solen och pannkakan?

Saker som går upp som solen ramlar ganska ofta ner...
AOL, Myspace, Facebook, Twitter osv. Det kommer inte stanna vid en standard. Det enda man vet är att det alltid kommer komma ett litet nytt bolag från ingen stans med ett helt nytt upplägg som får föredettingen att se hopplöst gammalt ut. då är allt som behövs ett litet verktyg för att synka sin info från face book och snipp snapp snutt så var den sagan slut.

Det är som med en hemsida, det är enklare att göra nytt än att förnya. därför kommer facebook inte finnas på topp speciellt länge. De som tror något annat har inte programerat eller arbetat med IT.

så det så.
bolliboompa.

Last edited:
Trevligt med lite inlägg.. Jag reggade FB-konto mest för att kolla upp vad gamla vänner gör. Problemet var att det enda de gör, är att skicka idiotiska spel-requests och virtuella blommbuketter till varandra, och berätta på sin "wall" vilka häftiga middagar de äter med sin underbara partner. Förstår att det var en retorisk fråga, men men ..

Maverick jag har nu testat Daytonan, och det var verkligen inget för mig. Kände mig som en elefant på en enhjuling i vinterblåst

Last edited:
Hej Bullen,

Börjar bli ont om invites till den siten nu för tiden, men har du något att byta med så kanske jag kan ställa upp med en inbjudan.

Ja, du kommer att gå under, hamna på kåken, eller vara evigt dömd till att borra om du inte går med. Så bara o börja skramla o se vad du kan erbjuda. Är det tillräckligt intressant kan jag slänga med farmville till dig också.

Hej Bullen,

"Chuck Norris doesn't have a list of friends on facebook, just a list of people he has roundhouse kicked to the face."

Haha, och nu vände detta till en almän "Mobba-Maverick-tråd".

Jag giiiillar det :tummenupp

EDIT: Man kanske skulle gjort som man gör när man reggar domäner:
Registrera ett FB-konto i hans namn, lägga ut foton och händelser på honom, lägga till hans vänner och till slut sälja kontot till honom :D

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK
Haha, och nu vände detta till en almän "Mobba-Maverick-tråd".

Jag giiiillar det :tummenupp

EDIT: Man kanske skulle gjort som man gör när man reggar domäner:
Registrera ett FB-konto i hans namn, lägga ut foton och händelser på honom, lägga till hans vänner och till slut sälja kontot till honom :D
Är det för att jag inte har fejsbook som du talar om mig i tredje person. Finns du inte på fejsbook så finns du inte alls?

Fast jag tror mer på denna teorin:

"Hänger du mycket på Facebook har du kanske dålig självkänsla. Det påstår en kanadensisk forskare.

Forskaren Soraya Mehdizadeh är verksam vid York-universitetet i Toronto i Kanada. Där har hon synat hundra Facebook-användare på flera sätt.

En del har gått ut på att testa i viken grad försökspersonerna uppvisat narcissistiska drag och dålig självkänsla: man har graderat hur mycket försökspersonerna framhävt sig själva som extraordinärt förtjänstfulla och deras intresse för att spegla sig i andras ögon.

Man har också mätt hur aktivt de skötte sin profil på Facebook – och fann ett samband.

De kvinnor som lade mycket tid på att lägga ut bra bilder på sig själva och de män som ofta uppdaterade sin Facebookprofil med ord, visade sig ha större inslag av narcissism i personlighetstestet. Folk med dålig självkänsla kollade sin profil med tätare intervaller."

http://www.sydsvenskan.se/kultur-oc...en-sjalvkansla---da-finns-du-pa-Facebook.html

Maverick jag har nu testat Daytonan, och det var verkligen inget för mig. Kände mig som en elefant på en enhjuling i vinterblåst
Det är det vi andra kallar lättsvängd och lätthanterad med mycket feedback. :krama

Last edited:
Haha, klart jag skriver om dig i 3je person då jag skriver till de andra i tråden. Inte till dig :arsele

Det du skriver stämmer säkert...i alla fall att någon har utfört dessa studierna. Det måste man ju kunna korsapplicera till t.ex sporthoj.com tror du inte det? :D

Är det för att jag inte har fejsbook som du talar om mig i tredje person. Finns du inte på fejsbook så finns du inte alls?

Fast jag tror mer på denna teorin:

"Hänger du mycket på Facebook har du kanske dålig självkänsla. Det påstår en kanadensisk forskare.

Forskaren Soraya Mehdizadeh är verksam vid York-universitetet i Toronto i Kanada. Där har hon synat hundra Facebook-användare på flera sätt.

En del har gått ut på att testa i viken grad försökspersonerna uppvisat narcissistiska drag och dålig självkänsla: man har graderat hur mycket försökspersonerna framhävt sig själva som extraordinärt förtjänstfulla och deras intresse för att spegla sig i andras ögon.

Man har också mätt hur aktivt de skötte sin profil på Facebook – och fann ett samband.

De kvinnor som lade mycket tid på att lägga ut bra bilder på sig själva och de män som ofta uppdaterade sin Facebookprofil med ord, visade sig ha större inslag av narcissism i personlighetstestet. Folk med dålig självkänsla kollade sin profil med tätare intervaller."

http://www.sydsvenskan.se/kultur-oc...en-sjalvkansla---da-finns-du-pa-Facebook.html

Det är det vi andra kallar lättsvängd och lätthanterad med mycket feedback. :krama

Micke..... om du bara visste hur mycket bilder jag toktaggat på FB av dig:D

Micke..... om du bara visste hur mycket bilder jag toktaggat på FB av dig:D
Toktaggat?!??? :confused:

Dagens inlägg i Fejsbookdebatten:
- Det här måste få ett slut. Vi måste själva ta kontroll över vår digitala identitet istället för att ge bort den till sådana som Mark Zuckerberg, säger han.

Staël von Holstein, som numera bor i Singapore, ägnade 45 minuter åt torsdagens presskonferens att såga de stora digitala nätverken, framför allt Facebook.

- Jag har 5 000 kontakter och 75 procent av det jag gör på Facebook är arbetsrelaterat och jag är ju i praktiken gisslan hos Facebook, säger han.

Det här är särskilt viktigt för unga personer, menar Staël von Holstein, där digitala sociala nätverk är en stor del av den egna identiteten; Det betyder hundratals eller tusentals bilder, konversationer som någon annan har kontroll över.

- Det jag ger bort till Facebook är ju inte bara lite bilder och några kontakter, det är hela min identitet: Allt vad jag har gjort, mina minnen och mina relationer, det som är jag..

Här finns ett integritetsproblem men tankar kring integritet är delvis en åldersfråga, menar Holstein. Han tror att många unga i framtiden kan komma att ompröva inställningen till exempelvis Facebook och den privata information som lagrats där.

- Men då är det för sent, då har jag redan gjort mig beroende av Facebook genom alla de kontakter, bilder och annat som finns där… Varför ska jag ge den här makten en 26-årig kille. Och vem vet vem som äger Facebook om tre år?, säger han.

Han ser framför sig en utveckling där Facebook och andra företag börjar sälja information om användarna på ett sätt som inte sker idag. Samtidigt, medger han, är han en flitig användare.

- Jag älskar ju Facebook (han säger sig ha 5 000 kontakter) men jag gillar inte att de spionerar på mig.

Vi "spionerar" på dig redan här på sporthoj.com. Bättre om du reggar FB-konto så vi får en uppdatering varje gång du gör något dumt ;)

Kom igen nu. Jag kan t.o.m. gå med att acceptera din vänförfrågan ;)

Vi "spionerar" på dig redan här på sporthoj.com. Bättre om du reggar FB-konto så vi får en uppdatering varje gång du gör något dumt ;)

Kom igen nu. Jag kan t.o.m. gå med att acceptera din vänförfrågan ;)
Jag tror du ska akta dig för fejsbook, se hur det kan gå:

En italiensk tonåring fick astma av att gå in på sin ex-flickväns facebooksida.

Nu varnar läkare för att det sociala nätverk kan utlösa extrema stressreaktioner.

18-åringen fick ett kraftigt astmaanfall efter att, för första gången efter uppbrottet, sett sin före detta flickväns profilbild på Facebook och hennes nya vänner.

Ex-flickvännen hade blockerat 18-åringen från sin profil, men han lyckades tack vare en falsk användare att komma in på sidan. Den psykiska påfrestningen blev för mycket för 18-åringen som redan led av depression.

Fem italienska läkare skriver nu i ett utlåtande som offentliggjorts i The Lancet medical journal att stressen som 18-åringen kände framkallade astmaanfallet. De har bland annat mätt hans luftflöde före och efter han besökt på ex-flickvännens Facebooksida.

Inte ensam

Läkarna befarar också att den unge mannen inte är ensam om att känna en psykisk stress av Facebook.

Enligt brittiska experter är det inget nytt att astma kan tryggas igång i stressade situationer. Nästan 70 procent av astmatikerna medger att stress påverkar dem, skriver Dailymail.co.uk

Att skapa kontakter på Facebook eller andra sociala nätverk kan ibland leda till stressfyllda och känslomässiga situationer som också kan utlösa astma, säger Cher Piddock vid organisationen Asthma UK till dailymail.co.uk.

jag fick extrema symptom på stress panikångest när jag försökte hitta var jag kan editera mina "vänner" och alla meddelanden man får hela tiden nån släpper en fjärt på fejan

Fejsbook suger balle. Aldrig i livet. Mobil, sms och mail är redan för mycket.

Mer häst & vagn till folket!:näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...