VBK
Mas.
Toktaggat?!???
Dagens inlägg i Fejsbookdebatten:
- Det här måste få ett slut. Vi måste själva ta kontroll över vår digitala identitet istället för att ge bort den till sådana som Mark Zuckerberg, säger han.
Staël von Holstein, som numera bor i Singapore, ägnade 45 minuter åt torsdagens presskonferens att såga de stora digitala nätverken, framför allt Facebook.
- Jag har 5 000 kontakter och 75 procent av det jag gör på Facebook är arbetsrelaterat och jag är ju i praktiken gisslan hos Facebook, säger han.
Det här är särskilt viktigt för unga personer, menar Staël von Holstein, där digitala sociala nätverk är en stor del av den egna identiteten; Det betyder hundratals eller tusentals bilder, konversationer som någon annan har kontroll över.
- Det jag ger bort till Facebook är ju inte bara lite bilder och några kontakter, det är hela min identitet: Allt vad jag har gjort, mina minnen och mina relationer, det som är jag..
Här finns ett integritetsproblem men tankar kring integritet är delvis en åldersfråga, menar Holstein. Han tror att många unga i framtiden kan komma att ompröva inställningen till exempelvis Facebook och den privata information som lagrats där.
- Men då är det för sent, då har jag redan gjort mig beroende av Facebook genom alla de kontakter, bilder och annat som finns där… Varför ska jag ge den här makten en 26-årig kille. Och vem vet vem som äger Facebook om tre år?, säger han.
Han ser framför sig en utveckling där Facebook och andra företag börjar sälja information om användarna på ett sätt som inte sker idag. Samtidigt, medger han, är han en flitig användare.
- Jag älskar ju Facebook (han säger sig ha 5 000 kontakter) men jag gillar inte att de spionerar på mig.
Lev i förnekelse.. internet är en fluga och jorden är platt