Israel vs. Palestina

Vems fel är det att två träter?

• Antal röstningar
    0
ingen skulle stoppa dem, inga sanktioner skulle drabba dem, inget märkvärdigt skulle drabba staten Israel över huvud taget faktiskt.
Ledsen om jag var oklar med det tidigare.

Vad får dig att tro på detta ytterst osannolika scenario? Skulle något sådant inträffa kan du vara väldigt säker på att Israel skulle få ett sant helvete.

Bara titta på USA i Irak och IDF:s krig mot Hizboallah i Libanon, vilka båda framstår som lätta brisar jämfört med det du målar upp.

Vad får dig att tro på detta ytterst osannolika scenario? Skulle något sådant inträffa kan du vara väldigt säker på att Israel skulle få ett sant helvete.

Bara titta på USA i Irak och IDF:s krig mot Hizboallah i Libanon, vilka båda framstår som lätta brisar jämfört med det du målar upp.

Jag har väl inte skrivit att jag tror på ett sådant scenario, jag förlitar mig på isralernas stora mått av humanitet även i framtiden.
Du missade nog resonemanget tidigare tråden, varför jag tyckte man skulle göra en väsentlig skillnad på parterna i förhållande till deras respektive ambitioner.
Men, jag tror fortfarande inte Israel skulle drabbas av någonting om de gjorde så - men det var inte ens huvudpoängen som sagt.

Vad gör dom då? Jo, då börjar de puckla på varann inbördes. PLO-grenen al-Fatah mot Hamas.

Ja det är sannerligen en parodi, så undrar de varför de inte får självstyre fullt ut. Stabilt jeng. :lol

Last edited:
Jag har väl inte skrivit att jag tror på ett sådant scenario, jag förlitar mig på isralernas stora mått av humanitet även i framtiden.
Du missade nog resonemanget tidigare tråden, varför jag tyckte man skulle göra en väsentlig skillnad på parterna i förhållande till deras respektive ambitioner.
Men, jag tror fortfarande inte Israel skulle drabbas av någonting om de gjorde så - men det var inte ens huvudpoängen som sagt.

Jag missade inte din huvudpoäng, det var inte den jag kommenterade. Den är iofs felaktig den också.

Jaha, det var ju inget nytt direkt.
Det jag menar är att israelerna med lätthet kunde annektera både Gaza och Västbanken och deportera alla de inte vill ha där, ingen skulle stoppa dem, inga sanktioner skulle drabba dem, inget märkvärdigt skulle drabba staten Israel över huvud taget faktiskt.

Varför inte?

Därför! Skitsmart! :)

Så nästa gång israelerna har var taskiga mot palestinierna ska inga araber hämnas "Därför".
Jag tror du har kommit på lösningen på alla mellanösternkonflikter!

Och jag tror att du genom dina o-finurliga frågor fått o-finurliga svar. ;)

För ett antal hundra år sen tog araberna Israel med vapenmakt. Innan dess var det romarna och innan dess var det persierna. Men judarna har bott där sedan fyra tusen år tillbaka. Nu bor judarna där igen och nu har de vapenmakten. Tro fan att de inte vill ge sig den här gången.

Jerusalem är en helig stad för ALLA världens stora, monoteistiska religioner, dock så vet man med allra största säkerhet att den var judarnas först med tanke på att de bodde där innan de andra två ens var påtänkta. Vem tillhör staden då? Personligen anser jag att området tillhör folket. Som sköter sig. Rent ut sagt. Jag har flera vänner i Israel, både judar och araber och de vill inget hellre än att kunna leva tillsammans. Dock så hindrar båda sidors styrande det hela på ett eller annat sätt. Jag lovar er, det finns inte mycket som är värre än att höra om ett bombattentat i en stad där man känner folk och sen inte kunna kontakta dem. Det är bland det värsta som finns.

Det är aldrig, någonsin ens fel att två träter. Däremot måste en av sidorna visa sin äkta villighet att lösa konflikten innan det kommer hända - och jag tror inte palestinierna kommer göra det, dit tror jag Israel kommer komma först men det är bara en åsikt.

Det är aldrig, någonsin ens fel att två träter.

Det kan det väl visst vara, Israel är ett bra exempel på en sådan konflikt. Om palestinierna bara slutade attackera israeler så skulle allt lägga sig, men de kommer aldrig sluta för de vill fördriva alla judar (säkert andra ickemuslimer också.

Det kan det väl visst vara, Israel är ett bra exempel på en sådan konflikt. Om palestinierna bara slutade attackera israeler så skulle allt lägga sig, men de kommer aldrig sluta för de vill fördriva alla judar (säkert andra ickemuslimer också.

Du tror väl inte själv på att alla palestinier vill fördriva alla judar från Isreal?

Om Israel hade slutat att bruka övervåld mot oskyldiga palestinier så fort någon galen Hamassympatisör har skjutit en nyårsraket mot Israel utan att ens ha skadat någon hade kanske freden redan varit nådd.

Jerusalem är en helig stad för ALLA världens stora, monoteistiska religioner, dock så vet man med allra största säkerhet att den var judarnas först med tanke på att de bodde där innan de andra två ens var påtänkta. Vem tillhör staden då? Personligen anser jag att området tillhör folket. Som sköter sig. Rent ut sagt. Jag har flera vänner i Israel, både judar och araber och de vill inget hellre än att kunna leva tillsammans. Dock så hindrar båda sidors styrande det hela på ett eller annat sätt. Jag lovar er, det finns inte mycket som är värre än att höra om ett bombattentat i en stad där man känner folk och sen inte kunna kontakta dem. Det är bland det värsta som finns.
Kloka ord!:tummenupp
Det är lite sorgligt att det alltid är enskilda privatpersoner som får betala priset för våra olika ledares stolthet/maktsträvan.

En kul tanke: Tänk om indianerna hade ställt samma historiska krav på marken de en gång bodde på. Hur många hade stöttat den idén?:D

en lite mer allvarlig fråga: Hur kommer det sig att USA och de mer konservativa kristna är så pass positiva till judarna överhuvudtaget? Historiskt har ju inte kristendom och judendom varit "bästa vänner".

Hur kommer det sig att USA och de mer konservativa kristna är så pass positiva till judarna överhuvudtaget? Historiskt har ju inte kristendom och judendom varit "bästa vänner".

Av flers skäl, främst för att det står i Bibeln att judarna ska ha tillträde till Israel samt att när Jesus återuppstår så kommer alla judar omvändas till kristna. Dessutom så är ju många judar i Israel fd amerikaner.
En del ortodoxa judar har argumenterat emot stödet från USA, förmodligen inte särskilt helhjärtat dock, då USA's stöd bygger just på att judar skall omvändas, något de själva inte är så sugna på säkert.
Men vidare försöker man väl stödja det enda civiliserade och demokratiska landet i regionen, och sist och kanske minst faktiskt så finns ju många judar i USA.

USA´s Pro-Israeliska inställning har mer med pengar, lobbyister och den starka pressen som dessa utövar inom USA än något annat.

Dessutom är Israel den största vapenköparen av amerikanska vapen utanför den amerikanska armén (eller har iallafall varit det, skall inte uttala mig om dagens sanning).

Israel/Palestina konflikten har egentligen ganska lite att göra med religion, det är betydligt enklare än så. Det handlar om LANDOMRÅDEN och vattentillgång. Olja kommer (för en gång skull) inte in i bilden.

Däremot är det ju mycket intressant för oinvigda att känna till att under de första åren av den israeliska staten så var INTE USA speciellt vänliga och vägrade att sälja vapen till dem (bland annat). Det var först under kalla kriget som Israel och dess omkringliggande länder blev en scenplats för USA och Sovjet att testa nya vapensystem som ex. flygplan, stridsvagnar, SAM-system och artilleri som det blev en aktiv "sponsring" av stormakterna.

Vem som bär skulden för konflikten som vi uppfattar den idag är nog främst FN. Men situationen är inte så solklar. Det finns en lång historik av konflikt i området.

USA´s Pro-Israeliska inställning har mer med pengar, lobbyister och den starka pressen som dessa utövar inom USA än något annat.

Det finns flera aspekter, men varför bilbeltrogna stödjer Israel råder inget tvivel om, det står i Bibeln att de som ger judarna tillträde till Israel ska få frälsning eller något liknande.
Det där med lobbyister tror jag är någon typ av framgångsrik antisemitisk skröna. Alla folkgrupper i USA har lobbyister, ingen annan av de grupperna beskylls på samma sätt.

Var frågan varför jag tror att Israel skulle kunna deportera palestinier utan repressalier?
Du formulerar dina inlägg på ett något otydligt sätt.

Var det "Varför" eller "inte" som du inte förstod?

Jaha, det var ju inget nytt direkt.
Det jag menar är att israelerna med lätthet kunde annektera både Gaza och Västbanken och deportera alla de inte vill ha där, ingen skulle stoppa dem, inga sanktioner skulle drabba dem, inget märkvärdigt skulle drabba staten Israel över huvud taget faktiskt.

Varför inte?

Det jag menade var:

Om israelerna skulle annektera både Gaza och Västbanken och deportera alla de inte vill ha där.
Varför skulle då ingen stoppa dem, eller åtminstone försöka stoppa dem?
Varför skulle då inga sanktioner drabba dem?
Varför skulle då inget märkvärdigt drabba staten Israel?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti